Katalog Anna Zawisza, 2013-08-12 Kolbuszowa Zajęcia przedszkolne, Scenariusze KONSPEKT DO ZAJĘĆ Z ZAKRESU ROZWIJANIA MOWY I MYŚLENIA - 5- i 6-latkiKONSPEKT DO ZAJĘĆ Z ZAKRESU ROZWIJANIA MOWY I MYŚLENIA - 5 i 6 latki Temat: W marcu jak w garncu. Cele operacyjne: Dziecko: - rozumie cykliczność występowania kolejnych pór roku; - posiada zdolności dostrzegania zmian zachodzących w przyrodzie na przełomie wiosny i zimy; - zna ludowe przysłowia o marcu; - wymienia poszczególne elementy pogody (deszcz, słońce, śnieg, temperatura); - umie określać stany pogody za pomocą znaków umownych na kalendarzu pogody; - wie, jaki jest prawidłowy sposób ubierania się w okresie przedwiośnia; - rozumie znaczenie pogody w życiu ludzi. Metody: Słowna: rozmowa, objaśnienia, żywego słowa, Percepcyjna: pokazu, obserwacji, Czynne: zadań stawianych dziecku. Formy: zbiorowa, indywidualna Środki dydaktyczne: Obrazki przedstawiające pory roku oraz deszcz, śnieg, słońce, chmury, wiatr, nagranie magnetofonowe komunikatu o pogodzie, gazetka okolicznościowa, przysłowia o marcu, kalendarz pogody, garnek, nagranie CD. Literatura: W. Dulemba „Cztery pory baśni. Zima”; Jedność dla Dzieci, Kielce 2006; M. A. Szamańska, A. Koralczyk, K. Majewska: „Nauczanie sześciolatków” przewodnik metodyczny cz.2 JUKA , Warszawa 1999; A. Kozera, A. Soból „Zabawa i nauka w grupie” w „Badanie gotowości szkolnej sześciolatków”; Centrum pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej, Warszawa 2006; Cz. Cyrański, B. Florczuk, W. Żaba – Żabińska, „Sześciolatek. Bawię się i uczę” cz.4, MAC, Kielce 2004. Przebieg zajęć: 1. Rozmowa na temat pór roku. Dzieci siedzą w kręgu na dywanie. Nauczyciel ma przed sobą cztery ilustracje przedstawiające pory roku: wiosna, lato, jesień, zima i recytuje wyliczankę: „Wiosna, lato, jesień, zima – powiedz, jeśli ta pora roku się kończy, to jaka się zaczyna?” (nauczycielka wskazuje wybrany rysunek). Wybrane dziecko podaje nazwę kończącej się pory roku i nazwę pory następującej po niej. „Wiosna, lato, jesień, zima – powiedz, jaka pora roku się kończy, jeśli ta się zaczyna?” 2. Stworzenie sytuacji. Nauczycielka pokazuje dzieciom garnek. - Jak myślicie co to jest? Do czego służy? - Co dodajemy do zupy? - Po co przyniosłam garnek do sali? - Co wspólnego z garnkiem mają: zima wiosna i marzec? 3. Słuchanie opowiadania W. Dulemby „Garniec” ze zbioru „ Cztery pory baśni” 4. Rozmowa na temat opowiadania: - Komu i do czego potrzebny był garnek? - Co zima i wiosna dodawały do garnka? 5. Wyjaśnienia znaczenia przysłów mówiących o marcowej pogodzie. „W marcu jak w garncu”, „W marcu kłopot jest nie lada, to słonko świeci to deszcz pada”, „Marcowa pogoda, raz słonko, raz woda” - Jak nazywamy okres między wiosną, a zimą? (przedwiośnie) - jak należy ubierać się, gdy jest taka dziwna pogoda? (zwrócenie uwagi na sposób prawidłowego ubioru, tzw. na cebulkę – warstwowo) 6. Ćwiczenia oddechowe mające na celu pogłębienie oddechu, rozruszanie przepony, wydłużenie fazy oddechowej. Dzieci dostają kartkę papieru i dmuchają w nią. - Wyobraźcie sobie, że jesteście marcowym wiaterkiem, który wieje raz bardzo delikatnie, to znów bardzo mocno, a chwilami wiatru nie ma wcale. 7. Zabawa przy muzyce. Ilustrowanie ruchem „gotowania zupy”. 8. Wysłuchanie z taśmy magnetofonowej komunikatu o pogodzie. - O czym informował nas wysłuchany komunikat? - Dla kogo taki komunikat może mieć znaczenie? (lotnik, kierowca, rybak, ogrodnik) - Gdzie komunikaty o pogodzie możemy słyszeć? - Za pomocą jakich symboli przedstawiona jest pogoda w telewizji? 9. Założenie kalendarza pogody. 10. Ilustrowanie kredkami marcowej pogody. (Dzieci otrzymują karty z konturem garnka) 11. Zakończenie zajęć. Wyświetleń: 1493
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |