![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Katarzyna Mielczarek, 2013-08-09 Wierzchlas Matematyka, Wymagania Zagadnienia na egzamin poprawkowy z matematyki w klasie VI SPZagadnienia z matematyki (egzamin poprawkowy z matematyki w klasie VI SP) opracowała mgr Katarzyna Mielczarek Poniżej przedstawiam zagadnienia, które są wymagane na części pisemnej i ustnej egzaminu poprawkowego z matematyki w sierpniu. Na egzamin obowiązują wszystkie niżej przedstawione zagadnienia. Są one ułożone działami w takiej kolejności jak w podręczniku „Matematyka z Plusem”. Na egzamin należy zabrać przyrządy do geometrii. Uczeń potrafi: • zaznaczyć i odczytać na osi liczbowej: liczbę naturalną, ułamek dziesiętny i ułamek zwykły, • pamięciowo i sposobem pisemnym wykonać każde z czterech działań na liczbach naturalnych i ułamkach dziesiętnych, • dodawać, odejmować, mnożyć i dzielić ułamki zwykłe, • obliczyć ułamek danej liczby, • obliczyć kwadrat i sześcian liczby naturalnej, ułamka dziesiętnego i ułamka zwykłego, • zaznaczyć na rysunku podaną część figury, • skrócić i rozszerzyć ułamki zwykłe przez daną liczbę, • uzupełnić brakujący licznik lub mianownik w równościach ułamków zwykłych, • zamieniać liczbę mieszaną na ułamek niewłaściwy i na odwrót, • zamienić ułamek zwykły na ułamek dziesiętny i odwrotnie, • porównać ułamki zwykłe, ułamki dziesiętne oraz ułamek zwykły z ułamkiem dziesiętnym (proste przypadki), • porządkować ułamki zwykłe oraz ułamki dziesiętne, • rozwiązać proste zadanie tekstowe z zastosowaniem działań na liczbach naturalnych, ułamkach dziesiętnych i ułamkach zwykłych, • narysować za pomocą ekierki i linijki proste i odcinki prostopadłe oraz proste i odcinki równoległe, • wskazać: promień, średnicę i cięciwy w okręgach i w kołach, • kreślić koło i okrąg o danym promieniu lub średnicy, • narysować poszczególne rodzaje trójkątów i czworokątów, • narysować trójkąt w skali, • narysować czworokąt, mając informacje o jego bokach, • obliczyć obwód trójkąta i czworokąta, • wskazać na rysunku wielokąt o określonych cechach, • obliczyć długość boku trójkąta równobocznego, znając jego obwód, •obliczyć długość boku trójkąta, znając długość obwodu i długości dwóch pozostałych boków, • rozwiązać proste zadanie tekstowe związane z obwodem czworokąta, • zmierzyć kąt, • narysować kąt o określonej mierze, • rozróżniać poszczególne rodzaje kątów, • obliczyć brakujące miary kątów przyległych, wierzchołkowych, • obliczyć brakujące miary kątów w trójkątach i w czworokątach, • przenieść konstrukcyjnie odcinek, • skonstruować odcinek będący sumą dwóch danych odcinków, • podać przykładowe lata przestępne, • obliczyć upływ czasu między wydarzeniami, • porządkować wydarzenia w kolejności chronologicznej, • zamienić jednostki czasu, długości i masy oraz wykonać obliczenia dotyczące czasu, długości i masy, • obliczyć skalę, • obliczyć na podstawie podanej skali długości odcinków na mapie lub w rzeczywistości, • zaokrąglić liczbę do danego rzędu, np. z dokładnością do jedności, dziesiątek, setek, tysięcy, części dziesiętnych, części setnych, • odczytać dane z: tabeli, diagramu, wykresu, planu, mapy oraz odpowiedzieć na pytania dotyczące znalezionych danych, • przedstawić dane w postaci diagramu słupkowego, wykresu lub tabeli, • na podstawie podanej prędkości wyznaczać długość drogi przebytej w jednostce czasu, • obliczyć drogę w ruchu jednostajnym, znając prędkość i czas, • obliczyć prędkość w ruchu jednostajnym, znając drogę i czas, • obliczyć czas w ruchu jednostajnym, znając drogę i prędkość, • porównać prędkości dwóch ciał, które przebyły jednakowe drogi w różnych czasach, • podać jednostki prędkości, drogi, czasu, • obliczyć na podstawie treści zadania bądź na podstawie danych odczytanych z rysunku pole: prostokąta, kwadratu, równoległoboku, rombu, trójkąta i trapezu korzystając z odpowiednich wzorów, • obliczyć ple figury na podstawie zawartej w niej liczby kwadratów jednostkowych, • obliczyć pole kwadratu o danym obwodzie i odwrotnie, • obliczyć bok prostokąta, znając jego pole i długość drugiego boku, • obliczyć długość podstawy równoległoboku, znając jego pole i wysokość opuszczoną na tę podstawę, • obliczyć wysokość równoległoboku, znając jego pole i długość podstawy, na którą opuszczona jest ta wysokość, • zamienić jednostki pola, • wskazać graniastosłup, graniastosłup prosty, ostrosłup, walec, stożek, kulę, sześcian i prostopadłościan wśród innych brył, • wskazać elementy brył na modelach (podstawy, krawędzie, wierzchołki, ściany, ściany boczne, wysokości), • wskazać w otoczeniu przedmioty przypominające kształtem walec, stożek, kulę, prostopadłościan, • określić liczbę poszczególnych ścian, wierzchołków oraz krawędzi prostopadłościanu, sześcianu, graniastosłupa i ostrosłupa, • wskazać w prostopadłościanie, sześcianie oraz w graniastosłupie ściany i krawędzie prostopadłe oraz równoległe, • wskazać w prostopadłościanie, graniastosłupie i ostrosłupie krawędzie o jednakowej długości, • wskazać w prostopadłościanie ściany przystające, tzn. mające tę samą wielkość i ten sam kształt, • obliczyć sumę długości krawędzi prostopadłościanu, sześcianu oraz ostrosłupa, • wskazać na rysunku siatkę prostopadłościanu, sześcianu, graniastosłupa prostego oraz ostrosłupa, • kreślić siatkę prostopadłościanu i sześcianu, • obliczyć pole powierzchni prostopadłościanu i sześcianu oraz graniastosłupa prostego, • obliczyć objętość prostopadłościanu i sześcianu znając długość krawędzi, • obliczyć objętość graniastosłupa prostego znając jego pole podstawy i wysokość, • podać objętość bryły na podstawie zawartej w niej liczby sześcianów jednostkowych, • zaznaczyć i odczytać liczbę ujemną na osi liczbowej, • wymienić kilka liczb wymiernych większych lub mniejszych od danej liczby, • porównać liczby wymierne, • zaznaczyć liczby przeciwne na osi liczbowej, • obliczać wartość bezwzględną liczb wymiernych, • porządkować liczby wymierne od najmniejszej do największej i na odwrót, • obliczyć sumę, różnicę, iloczyn i iloraz oraz kwadrat i sześcian liczb całkowitych, • obliczyć sumę, różnicę, iloczyn i iloraz oraz kwadrat i sześcian liczb wymiernych, • powiększyć lub pomniejszyć liczbę wymierną o daną liczbę, • zapisać wyrażenie algebraiczne, • obliczyć wartość liczbową wyrażenia algebraicznego bez jego przekształcenia, • wskazać sumę algebraiczną i wyróżnić wyrazy sumy algebraicznej, • wskazać współczynnik liczbowy wyrazu sumy algebraicznej, • wskazać wyrazy podobne, • zredukować wyrazy podobne, • podać rozwiązanie prostego równania, • zapisać zadanie w postaci równania, • sprawdzić, czy dana liczba spełnia równanie, • rozwiązać równanie bez przekształcania wyrażeń, • zapisać zadanie tekstowe za pomocą równania i rozwiązać je oraz sprawdzić poprawność rozwiązania zadania. Uczeń potrafi rozwiązać proste zadania tekstowe bazując na wyżej wymienionych czynnościach oraz poprawnie stosuje zasady i poprawnie posługuje się terminami matematycznymi. Uczeń zna: • nazwy działań, • różnicę między cyfrą a liczbą, • terminy i potrafi podać przykłady liczb naturalnych, liczb całkowitych oraz liczb wymiernych, • terminy: ułamek zwykły, ułamek dziesiętny, liczba mieszana i poprawnie się nimi posługuje, • terminy: liczba odwrotna oraz liczba przeciwna, podaje przykłady takich liczb, • terminy: kwadrat liczby – druga potęga liczby, sześcian liczby – trzecia potęga liczby, • algorytm mnożenia i dzielenia ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000… • algorytmy czterech działań pisemnych na liczbach naturalnych i ułamkach dziesiętnych, • algorytmy 4 działań na ułamkach zwykłych, • kolejność wykonywania działań, • zasadę skracania i rozszerzania ułamków zwykłych, • pojęcie ułamka nieskracalnego, • pojęcie ułamka jako: – ilorazu dwóch liczb naturalnych – części całości • algorytm zamiany liczby mieszanej na ułamek niewłaściwy i odwrotnie, • zasadę zamiany ułamka zwykłego na ułamek dziesiętny metodą rozszerzania lub skracania ułamka, • zasadę zamiany ułamka dziesiętnego na ułamek zwykły, • różnicę między kołem i okręgiem, prostą i odcinkiem, prostą i półprostą, • definicje odcinków prostopadłych i odcinków równoległych, • zależność między długością promienia i średnicy, • rodzaje trójkątów, • nazwy boków w trójkącie równoramiennym – podstawa, ramiona, • nazwy boków w trójkącie prostokątnym – przeciwprostokątna, przyprostokątne, • nazwy czworokątów i ich własności, • definicję przekątnej, obwodu wielokąta, • zależność między liczbą boków, wierzchołków i kątów w wielokącie, • pojęcie kąta, • pojęcie wierzchołka i ramion kąta, • rodzaje kątów ze względu na miarę: prosty, ostry, rozwarty, pełny, półpełny, wypukły, wklęsły, • rodzaje kątów ze względu na położenie – przyległe, wierzchołkowe, • zapis symboliczny kąta i jego miary, • jednostki czasu, długości i masy oraz prędkości, a także jednostki pola i objętości, • pojęcie skali i planu, • zasadę zaokrąglania liczb, • zasadę zamiany jednostek pola, • zasadę zamiany jednostek objętości, • terminy obwód, pole, objętość, • elementy budowy brył oraz pojęcie siatki bryły, • wzory na obwody i pola figur, a także wzory na obliczanie pola powierzchni oraz objętości prostopadłościanu, sześcianu i graniastosłupa prostego, • sposób obliczania pola powierzchni jako pola siatki, • nazwy graniastosłupów prostych i ostrosłupów w zależności od wielokąta występującego w podstawie, • zasadę dodawania liczb o jednakowych znakach, • zasadę dodawania liczb o różnych znakach, • zasadę zastępowania odejmowania dodawaniem liczby przeciwnej, • zasadę ustalania znaku iloczynu i ilorazu, • zasadę obliczania wartości liczbowej wyrażenia algebraicznego, • terminy: suma algebraiczna, jednomian – wyraz sumy algebraicznej, współczynnik liczbowy wyrazu sumy algebraicznej, wyraz podobny, rozwiązanie równania – liczba spełniająca równanie i poprawnie się nimi posługuje. ……….………………………………………. Otrzymałem (imię i nazwisko, data) Zgłoś błąd Wyświetleń: 1719
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |