Katalog Paweł Kordowski, 2013-07-15 Giżycko Historia, Konspekty Konspekt lekcji historii 2 klasy liceumPaweł Kordowski Konspekt lekcji historii w drugiej klasie LO. Temat: Wojny polsko – rosyjski w XVII wieku. CELE: Uczniowie powinni: - Zapamiętać następujące postaci: Władysław IV Waza, Dymitr Samozwaniec, Borys Godunow, Wasyl Szujski, Michał Romanow; - Potrafić zaprezentować przebieg działań wojennych; - Znać przyczyny wojen polsko – rosyjskich w XVII w.; - Potrafić scharakteryzować sytuację w Polsce przed wojnami; - Umieć przedstawić postanowienia pokoju andruszowskiego; - Wiedzieć jakie były skutki wojen polsko – rosyjskich dla Rzeczypospolitej; Metody: - elementy rozmowy nauczającej; - elementy wykładu; - elementy pracy pod kierunkiem ; Środki dydaktyczne: - podręcznik, M. Gładysz, Historia I część druga, Rumia 2002, - mapa; - atlas historyczny; - źródło; PRZEBIEG LEKCJI UWAGI Wprowadzenie do tematu lekcji. 1 Przywitanie klasy, czynności organizacyjno-porządkowe. 2 Powtórzenie materiału nawiązującego do tematu lekcji : - Jakie były przyczyny wojen polsko – szwedzkich w XVII w ? - Podaj postanowienia pokoju oliwskiego? 3 Zapisanie tematu lekcji: Wojny polsko – rosyjskie w XVII wieku. Realizacja nowego materiału. 4 Przy pomocy tekstu z podręcznika wiedzy poza źródłowej uczniowie ustalają przyczyny wojen polsko – rosyjskich. Notatka z lekcji: 1 Przyczyny wojen: a) kontynuacja wojen prowadzonych od XV w. b) Rosja dążyła do zbierania ziem ruskich; c) Projekty kurii rzymskiej liczącej na unię katolicyzmu z prawosławiem; d) Rosja dążyła do wywalczenia dostępu do morza Bałtyckiego; e) Osłabienie Rosji po śmierci Iwana IV Groźnego; 6 Uczniowie samodzielnie przy użyciu atlasu i podręcznika analizują przebieg „dymitriad”. Następnie prezentują przygotowany materiał. 7 Analiza tekstu źródłowego dotyczącego wypraw na Moskwę. Uczniowie zapoznają się z autentyczną relacją z tamtych wydarzeń. 7 Następnie nauczyciel charakteryzuje przebieg wojen polsko – rosyjskich w II poł. XVII w. 8 Uczniowie wraz z nauczycielem dyskutują nad skutkami wojen polsko – rosyjskich. Następny punkt notatki: 2 Przebieg konfliktu: a) interwencja nieoficjalna 1604 – 1605 b) interwencja oficjalna 1609 – 1619 - rozejm w Dywilinie 1619 - pokój w Polanowie c) wojna polsko – rosyjska po 1654 roku - ugoda w Perejasławiu - rozejm w Andruszowie 1667 r. Podsumowanie lekcji. 9 Rekapitulacja pierwotna: - Podaj jakie były przyczyny wojen polsko – rosyjskich? - Scharakteryzuj przebieg „dymitriad”. 10 Ocena pracy uczniów. Wyświetleń: 1858
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |