Katalog

Elżbieta Małyszko, 2013-07-05
Białystok

Pedagogika, Scenariusze

`Scenariusz zajęć przeprowadzony z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym w oparciu o zabawy muzyczno-rytmiczne i plastyczne

- n +


`Scenariusz zajęć przeprowadzony z dziećmi z niepełnosprawnością
intelektualną w
stopniu umiarkowanym w oparciu o zabawy muzyczno-rytmiczne i plastyczne



Temat: „Zima, zima dookoła -baw się z nami, bądź wesoły”

Cele:
odczuwanie radości i przyjemnych doznań podczas zabawy,
redukowanie napięć i negatywnych emocji,
umożliwienie dzieciom dokonywania wyboru zabawy,
wyzwalanie aktywności i wyobraźni dzieci,
wspomaganie rozwoju psychoruchowego dziecka,
rozwijanie orientacji w schemacie ciała,
rozluźnianie napięcia mięśniowego,
usprawnianie motoryki małej,
doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
rozwijanie wrażliwości słuchowej,
tworzenie prostych rytmów,
zachęcanie do współdziałania w grupie


Metody: słowna, poglądowa, praktycznego działania
Formy pracy: zespołowa, indywidualna
Pomoce: ilustracje, obrazki przedstawiające zimowy krajobraz, papierowe płatki śniegu, instrumenty muzyczne, drewniane łyżki, gazety, farby, karton, płyty CD, odtwarzacz CD

Przebieg zajęć:

Zajęcia wstępne:

1. Przywitanie się z dziećmi piosenką: ( M. Bogdanowicz)
„Dzień dobry ,..............(imię), witamy cię,
Jak się dziś czujesz , pytamy cię?

2. Rozmowa kierowana z dziećmi na temat aktualnej pory roku w oparciu o ilustracje, nazwanie pory roku.

3. Dzieci otrzymują od nauczycielki wycięte białe płatki śniegu, ich zadaniem jest posegregować je wg wzrastającej wielkości.

Zajęcia właściwe:

4. Zabawa muzyczno -rytmiczna (uczestnicy siedzą w kole, wystukują rytm np. za pomocą drewnianych łyżek, klaszczą w dłonie )

„Zima, zima dookoła.
Baw się z nami, bądź wesoły”

5. Zabawa taneczna „Sopel lodu” - dzieci poruszają się w rytm muzyki, stają w bezruchu na przerwę w muzyce.

6. „Zimowa opowieść” – nauczyciel opowiada tekst ilustrując go gestami, ruchem . Uczniowie naśladują czynności nauczyciela.

„ Pada gęsty śnieg. Widać tylko biały puch. Płatki śniegu dostają się do naszych oczu, i ust. Śnieg sięga już do kostek. Każdy z nas musi dojść do domu, a tu coraz więcej śniegu. Śnieg sięga już do kolan. Próbujemy przedrzeć się przez zaspy i nie zgubić drogi. Jesteśmy bardzo zziębnięci. Próbujemy się rozgrzać. Tupiemy nogami, machamy rękami. Rozcieramy sobie nawzajem ręce”.

7. Zabawy ruchowe przy muzyce z gazetami
– „ wichura” - każde dziecko trzyma rozpostartą gazetę i poruszając nią imituje odgłosy wichury i śniegowej zamieci,
- „śniegowe kule” - dzieci rzucają śnieżkami z gazet, podrzucają je.
- „rzut do celu” - wrzucanie kulek do kosza.

8. „Zimowa orkiestra” - rytmiczne granie na instrumentach muzycznych np. bębenek, grzechotki, talerze, tamburyno itp.

9. Taniec przed lustrem Królowej Śniegu – zabawa parami.

10. Ilustrowanie ruchem tekstu piosenki wg M. Bogdanowicz

„Tu prawą mam rękę, tu lewą rękę mam,
jak umiem je podnieść, pokażę ja wam.
Podnoszę, podnoszę przez cały długi dzień. (x 2)
Tu prawy mam łokieć, tu lewy łokieć mam,
jak umiem go zginać, pokażę ja wam.
Tak zginam, tak zginam przez cały długi dzień. (x 2)
Tu prawą mam nogę, tu lewą nogę mam,
jak umiem podskoczyć, pokażę ja wam.
Tak skaczę, tak skaczę przez cały długi dzień. (x 2)
Tu prawe kolano, a tu lewe mam,
jak umiem je zginać, pokażę ja wam.
Tak zginam, tak zginam przez cały długi dzień. (x 2)

Dzieci ruchem ilustrują treść piosenki podczas śpiewania wersu każdej zwrotki angażują najpierw prawą stronę ciała – podnoszą prawą rękę, zginają prawy łokieć, skaczą na prawej nodze, zginają prawe kolano itp. Następnie powtarzając wers, angażują lewą stronę ( lewa ręka, lewy łokieć, lewa noga, lewe kolano itp.).

11. „Zimowy krajobraz” - swobodna ekspresja plastyczna za pomocą palców i dłoni (dzieci nabierają farbę na dłonie, palce - malują na kartonie linie pionowe, poziome, koła, odciskają dłonie itp.), zanim uczniowie przystąpią do pracy nauczyciel demonstruje sposób wykonania.

Zakończenie:

12. Porządkowanie stanowisk pracy

13. Oglądanie prac dzieci, pochwała, nagradzanie - dzieci otrzymują od nauczycielki naklejki.

14. Zorganizowanie wystawki prac dzieci.


Opracowanie: Elżbieta Małyszko
Wyświetleń: 3068


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.