Katalog Beata Jędrusiak, 2013-06-28 Tarnów Zajęcia pozaszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęć grupowych. Stres - jak sobie z nim radzić?Scenariusz zajęć grupowych. Temat: Stres – jak sobie z nim radzić? Cele: - nabycie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych - poznanie przez wychowanków definicji stresu - poznanie rodzajów stresu Miejsce: - świetlica Prowadzący: - wychowawca - przewodniczący grupy, - wyznaczeni wcześniej wychowankowie do przeprowadzenia zajęć Uczestnicy: - wychowankowie grupy Przebieg spotkania: - przygotowanie przyjaznej atmosfery spotkania (ustawienie krzeseł w kręgu) - zajęcie miejsc przez uczestników -powitanie, rozpoczęcie zajęć - wprowadzenie do tematyki zajęć - rozwinięcie tematu - dyskusja - zakończenie spotkania Metody pracy: - pogadanka - dyskusja Forma: - praca w kręgu Wstęp: Tematem spotkania jest stres oraz radzenie sobie z nim. Zapewne każdy z was spotkał się kiedyś z sytuacją stresującą, o tym jak zachować się w takich przypadkach porozmawiamy podczas dzisiejszych zajęć. Przedstawienie definicji stresu: Stres jest naturalną reakcją organizmu na bodziec stresowy. Charakteryzuje się w pierwszej kolejności wyrzutem hormonów, następnie reakcją układu nerwowego. Stres może mobilizować do walki albo powodować ucieczkę. (Źródło, na podstawie: Kijak M. „Stres”). Z medycznego punktu patrzenia stres jest pewnego rodzaju zaburzeniem homeostazy spowodowane jakimś czynnikiem. Pozytywny stres powoduje, że w układzie nerwowym impulsy przesyłane są coraz szybciej oraz zmysły są bardziej wyczulone. Stres może też negatywnie działać na organizm człowieka. Mowa tu głównie o lęku przed czymś nieznanym, nowym, dodatkowo lękowi towarzyszą objawy: uczucie gorąca, drżenie rąk, bladość na twarzy, zimny pot. (Źródło, na podstawie: M. Kijak „Stres”). Przedstawienie wychowankom klasyfikacji stresu: Eustres – stres dobry, jest stenem pełnego zadowolenia pobudza do działania, stres pozytywny Dystres – stres zły, jest stanem demotywującym, który występując przewlekle prowadzi do chorób psychosomatycznych, wyniszczenia organizmu, stres negatywny. (Źródło: Na podstawie Selye H. „Stres okiełznany”). Reakcja na stres: Cechuje ją charakter trójfazowy: 1). Reakcja alarmowa – mobilizacja organizmu do działania 2). Odporność – przystosowanie się do bodźca stresującego (stresora) 3). Wyczerpanie – jeśli stresor działa zbyt długo powoduje utratę zdolności obronnych w konsekwencji nawet śmierć. (Źródło: Na podstawie Selye H. „Stres okiełznany”). Nasze sposoby na stres (wychowankowie wyznaczeni wcześniej do przygotowania tematu podają swoje sposoby, grupa uzupełnia o swoje): - spędzanie wolnego czasu czynnie - relaksacja przy muzyce - spacer po parku, lesie, słuchanie śpiewu ptaków szumu drzew, strumieni… - spotkanie w gronie znajomych - jeśli jesteś pesymistą zmień sposób myślenia – myśl optymistycznie - asertywność na zbyt duży nakład obowiązków - rozrywka kino, teatr - picie wody, świeże powietrze Ćwiczenie na pozbycie się stresu: 1. Pomyśl o stresującym cię problemie 2. Określ problem w skali 1-10 jaki on dla Ciebie jest 1-bardzo słaby 10- bardzo silny) 3. Następnie dwoma, palcami prawej ręki opukuj (oklepuj) punkty [powtarzając 3 razy: nawet jeśli…. (tu wstawiamy sobie nasz problem), to głęboko i całkowicie akceptuję siebie]: - zewnętrzną krawędź dłoni - punkt brwi - kąt oka - pod okiem - pod nosem - pod ustami - kość obojczyka - pod pachą - czubek głowy Ponownie wracasz do problemu i oceniasz w skali od 1-10 jaki on jest. Ćwiczyć należy do momentu, aż skala spanie do 0 lub 1. (Źródło: Na podstawie Kijak M. „Stres”). Dyskusja Dyskusja na temat stresu. Stres motywuje nas do działania czy działa hamująco?? Podsumowanie i zakończenie zajęć Bibliografia: - Kijak M. „Stres” - Selye H. „Stres okiełznany” Wyświetleń: 1339
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |