![]() |
![]() |
Katalog Celina Mioduszewska, 2013-06-28 Wysokie Mazowieckie Język polski, Projekty edukacyjne Projekt edukacyjny "Intelektualna podróż po Europie" (program zajęć pozalekcyjnych z języka polskiego)Projekt edukacyjny Intelektualna podróż po Europie (program zajęć pozalekcyjnych z języka polskiego) Cele projektu: Upowszechnianie tradycji literackich i kulturowych wśród młodzieży o ograniczonym dostępie do źródeł kultury. Uzasadnienie: Młodzież, z którą pracuję, niechętnie czyta teksty literackie, w związku z czym ma niewyrobioną technikę czytania, dysponuje ubogim zasobem słownictwa, nie ma wyczucia na wartości ważne w życiu człowieka. Ma problemy w redagowaniu wypowiedzi ustnej i pisemnej na dany temat. Nie widziała spektaklu teatralnego, wystawy muzealnej, pejzażu górskiego czy zakątka innego niż najbliższa okolica, a bycie Europejczykiem zobowiązuje. Cel ogólny: Zainteresowanie kulturą i sztuką europejską. Cele szczegółowe: kształcenie umiejętności analizy i interpretacji tekstów literatury polskiej i powszechnej, kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem, poszerzenie zasobu słownictwa, dostrzeżenie związku literatury polskiej z kulturą krajów europejskich, porównywanie tworzywa filmu, teatru z tworzywem tekstu literackiego, kształcenie umiejętności formułowania wypowiedzi ustnej i pisemnej na dany temat. Program przewidziany jest dla uczniów klasy drugiej technikum. Wymagają oni szczególnej opieki dydaktyczno- wychowawczej polegającej na przezwyciężeniu niechęci do nauki, zaktywizowaniu, uwrażliwieniu na dobra kultury. Przewidywana liczebność grupy: 12 uczniów Czas realizacji programu: dwa lata Charakter działań: 1. Zajęcia dydaktyczne: po 2 jednostki lekcyjne jednorazowo w każdym tygodniu nauki, czyli 38 x 2 w pierwszym roku i 38 x 2 w drugim roku realizacji programu (razem 76 godzin). Przewiduje się: pracę z tekstem literackim, filmem, tworzywem teatru, pogadanki, Ćwiczenia redakcyjne. 2. Wyjazdy do Warszawy na spektakle teatralne: po 2 wyjazdy w każdym roku realizacji programu. Należy uwzględnić różne teatry. 3. Wycieczki kulturoznawcze: a) Kraków – Zakopane (pejzaż Tatr- piesze wędrówki), b) Praga – Lwów (wycieczka autokarowa). Przewidywane efekty pracy: uczniowie doświadczą, że literatura i sztuka europejska są nośnikami dobra, piękna i prawdy oraz źródłem poznania świata, przezwyciężą niechęć czytania tekstów literackich, polubią teatr; zredagują pracę stylistyczną ( objętość minimum 250 słów) na temat: Obraz stolic europejskich w literaturze na podstawie trzech wybranych utworów. przygotują prezentację multimedialną (15 minutową) na temat: Tatrzańskie krajobrazy dziś i w poezji Młodej Polski. Sposób badania rezultatów: testy sprawdzające znajomość dzieła literackiego, recenzje z przedstawień teatralnych, ustne wypowiedzi wielozdaniowe w oparciu o analizę tekstu literackiego, dzieła filmowego i teatralnego. Zamierzony efekt końcowy: Obcowanie z dobrze dobranym dla nastolatka tekstem literackim, filmem, tworzywem teatru, żywym obrazem miasta i natury przekona młodego człowieka do walorów kultury europejskiej, a tym samym do jedności z nią Polaka. Opracowanie: Celina Mioduszewska, Wysokie Mazowieckie Wyświetleń: 780
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |