Katalog Małgorzata Wróbel, 2013-06-28 Gubin Ekonomia, Plany wynikowe Plan wynikowy do ekonomiki przedsiębiorstw dla kl. II technikum ekonomicznegoPLAN WYNIKOWY Przedmiot: EKONOMIKA PRZEDSIĘBIORSTW nr programu nauczania: 2302/T-5,SP/MEN/1998.02.24 kl. II Technikum Ekonomiczne (3 godz./tyg.) Opracowała: mgr Małgorzata Wróbel Dział I. Wiadomości wstępne 1. Ekonomika przedsiębiorstw jako przedmiot nauczania. Uczeń: • wyjaśnia czym jest ekonomika przedsiębiorstw, • określa zakres zainteresowań ekonomik przedsiębiorstw, • rozróżnia pojęcia ekonomia i ekonomika. 2. Potrzeby ludzkie i ich rodzaje. Uczeń: • wyjaśnia czym są potrzeby, • wymienia cechy i rodzaje potrzeb, • podaje przykłady poszczególnych potrzeb ludzkich, • charakteryzuje poszczególne rodzaje potrzeb. 3. Dobra i usługi. Uczeń: • wyjaśnia czym są dobra i usługi, • dokonuje klasyfikacji dóbr, • omawia poszczególne rodzaje dóbr 4. Podstawowe ogniwa cyklu gospodarczego. Uczeń: • wymienia elementy procesu gospodarczego, • charakteryzuje poszczególne elementy procesu gospodarczego, • określa czynniki produkcji, • omawia poszczególne czynniki produkcji. II. Podmioty gospodarcze 5. Działalność gospodarcza. Uczeń: • wyjaśnia czym jest działalność gospodarcza, • określa dodatnie cechy działalności gospodarczej w warunkach gospodarki rynkowej, • określa słabości gospodarki rynkowej utrudniające działalność gospodarczą, • wyjaśnia czym jest rachunek ekonomiczny, • rozróżnia pojęcie kosztu i kosztu jednostkowego wyrobu, • wyznacza punkty graniczne poziomu produkcji. 6. Przedsiębiorca i jego cechy. Uczeń: • wyjaśnia kim jest przedsiębiorca, • określa cechy przedsiębiorcy, • omawia warunki uzyskania koncesji, • omawia warunki uzyskania zezwolenia, • charakteryzuje warunki uzyskania licencji. 7. Klasyfikacja przedsiębiorców. Uczeń: • dokonuje klasyfikacji podmiotów gospodarczych, • charakteryzuje Polską Klasyfikację Działalności, • omawia podział przedsiębiorstw ze względu na wielkość, • omawia klasyfikację przedsiębiorców ze względu na formę własności. 8-9. Formy własności przedsiębiorstw. Uczeń: • charakteryzuje indywidualną działalność gospodarczą, • dokonuje klasyfikacji spółek, • omawia podstawowe rodzaje spółek, • wyjaśnia zasady funkcjonowania spółdzielni, • wyjaśnia zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa komunalnego, • charakteryzuje przedsiębiorstwo państwowe. 10-11. Spółki. Uczeń: • wyjaśnia na czym są spółki prawa cywilnego i handlowego, • charakteryzuje spółki osobowe, • omawia spółki kapitałowe. 12. Prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych. Uczeń: • wyjaśnia istotę i cel prywatyzacji, • określa sposoby prywatyzacji, • określa etapy prywatyzacji, • charakteryzuje poszczególne sposoby prywatyzacji. 13. Formy organizacyjne zrzeszania się przedsiębiorstw. Uczeń: • wymienia formy związków przedsiębiorstw, • charakteryzuje poszczególne formy związków przedsiębiorstw, • określa zrzeszenia na zasadzie koncentracji, • omawia zrzeszenia a zasadzie koncentracji. 14. Samorząd gospodarczy. Uczeń: • wyjaśnia czym są izby gospodarcze, • określa rodzaje izb gospodarczych, • charakteryzuje systemy organizacyjne izb handlowych i przemysłowo-handlowych, • wymienia akty prawne normujące funkcjonowanie samorządu gospodarczego, • określa funkcje Krajowej Izby Gospodarczej, • charakteryzuje pozostałe rodzaje izb gospodarczych. 15. Powtórzenie wiadomości 16. Sprawdzian – Podmioty gospodarcze III. Struktury organizacyjne podmiotów gospodarczych 17. Systemy struktur organizacyjnych.. Uczeń: • wyjaśnia istotę struktury organizacyjnej jednostki, • określa czym jest schemat organizacyjny, • określa systemy powiązań komórek organizacyjnych, • omawia systemy powiązań komórek organizacyjnych. 18-19. Organy podmiotów gospodarczych. Uczeń: • wymienia zasady planowania, • omawia poszczególne zasady planowania. 16. Metody planowania. Uczeń: • wyjaśnia czym są metody planowania, • określa metody planowania, • omawia poszczególne metody planowania. 17. Organizacja planowania. Uczeń: • określa czynniki wpływające na organizację planowania, • wymienia elementy prawidłowej organizacji planowania, • omawia poszczególne elementy organizacji planowania, • wymienia rodzaje koordynacji planu, • wyjaśnia czym jest controlling. 18. Układ planu gospodarczego. Uczeń: • wyjaśnia czym jest plan gospodarczy, • określa elementy układu planu, • charakteryzuje poszczególne elementy układu planu. 19. Planowanie rzeczowe. Uczeń: • wyjaśnia na czym polega planowanie zadań gospodarczych, • wyjaśnia czym jest zdolność produkcyjna i zmianowość pracy, • rozróżnia pojęcia czas pracy maszyn, czas nominalny, czas efektywny, • charakteryzuje współczynnik wykorzystania czasu nominalnego, • wyjaśnia czym jest wydajność maszyny lub urządzenia. 20. Baza techniczna i jej rozwój. Uczeń: • wyjaśnia czym jest baza techniczna działalności gospodarczej, • omawia plan inwestycyjny, • określa sposób obliczania efektywności inwestycji, • oblicza poprawnie efektywność inwestycji, • oblicza poprawnie wskaźnik okresu zwrotu nakładów inwestycyjnych. 21. Środki zapewniające realizację zadań. Uczeń: • wymienia sposoby ustalania zapotrzebowania na środki zapewniające realizację zadań, • charakteryzuje poszczególne rodzaje planowania: zapotrzebowania materiałowego, zużycia materiałów, zapasów, itp., • oblicza poprawnie wskaźnik pracochłonności oraz czas pracy pracownika, • omawia poszczególne formy planu płac. 22-23. Planowanie finansowe. Uczeń: • wyjaśnia czym jest istota planowania finansowego, • określa zadania planu finansowego, • określa zasady zmiany majątku jednostki gospodarczej, • charakteryzuje zasady ustalenia planowanych przychodów, • omawia wykorzystanie nadwyżki lub uzupełnianie niedoboru w przedsiębiorstwie. 24-25. Biznesplan. Uczeń: • wyjaśnia czym jest biznesplan, • określa podstawowe funkcje biznesplanu, • określa elementy biznesplanu, • charakteryzuje poszczególne elementy biznesplanu. 26. Powtórzenie wiadomości 27. Sprawdzian – Planowanie działalności. III. Analiza działalności 28. Pojęcie, zadania i rodzaje analizy. Uczeń: • wyjaśnia czym jest analiza ekonomiczna, • określa zadania analizy ekonomicznej, • wymienia rodzaje analizy, • omawia poszczególne rodzaje analizy. 29. Organizacja i etapy pracy analitycznej. Uczeń: • wyjaśnia na czym polega organizacja pracy analitycznej, • określa etapy prac analitycznych,, • omawia poszczególne etapy prac analitycznych. 30. Rodzaje metod analizy ekonomicznej – metoda porównań. Uczeń: • wymienia metody analizy ekonomicznej, • wyjaśnia czym jest metoda porównań, • określa odmiany metod porównań, • omawia odmiany metod porównań. 31-32. Metoda odchyleń. Uczeń: • wyjaśnia na czym polega metoda odchyleń, • określa odmiany metody odchyleń, • charakteryzuje poszczególne odmiany metody odchyleń, • oblicza poprawnie odchylenia bezwzględne i względne. 33-35. Metoda kolejnych podstawień. Uczeń: • wyjaśnia na czym polega metoda kolejnych podstawień, • określa odmiany metody kolejnych podstawień, • charakteryzuje poszczególne odmiany kolejnych podstawień, • dokonuje poprawnych obliczeń metodą łańcuchowego podstawienia, • dokonuje poprawnych obliczeń metodą różnicowego podstawienia. 36. Istota i podział wskaźników stosowanych w analizie. Uczeń: • wyjaśnia czym są wskaźniki, • określa rodzaje wskaźników, • omawia podział wskaźników stosowanych w analizie ekonomicznej. 37-40. Wskaźniki finansowe. Uczeń: • wymienia podstawowe wskaźniki finansowe, • wyjaśnia na czym polega ocena przychodów ze sprzedaży, • dokonuje poprawnej oceny przychodów ze sprzedaży, • określa na czym polega analiza kosztów działalności firmy, • dokonuje poprawnej analizy kosztów działalności firmy, • określa sposób analizy wyniku finansowego, • dokonuje poprawnej analizy wyniku finansowego, • określa sposoby oceny rentowności gospodarowania, • oblicza poprawnie wskaźniki rentowności, • określa sposób oceny sytuacji finansowej firmy, • oblicza poprawnie wskaźniki płynności i wiarygodności kredytowej. 40-41. Wskaźniki działalności gospodarczej. Uczeń: • wyjaśnia czego dotyczy ocena działalności gospodarczej, • określa elementy oceny działalności podstawowej, • charakteryzuje analizę wielkości i dynamiki produkcji, usług i sprzedaży, • omawia analizę struktury asortymentowej produktów, usług i towarów, • dokonuje poprawnych obliczeń wskaźników działalności gospodarczej. 42. Wskaźniki wykorzystania środków. Uczeń: • określa zakres analizy wykorzystania czynników i środków służących do realizacji zadań gospodarczych, • omawia elementy w/w analizy, • dokonuje poprawnych obliczeń wskaźników w/w analizy. 43. Powtórzenie wiadomości 44. Sprawdzian – Analiza działalności. IV. Marketing 45. Pojęcia i instrumenty marketingu. Uczeń: • wyjaśnia czym jest marketing, • wymienia instrumenty marketingowe, • charakteryzuje poszczególne instrumenty marketingowe. 46. Postępowanie konsumentów na rynku. Uczeń: • określa czynniki wpływające na postępowanie konsumentów na rynku, • charakteryzuje motywy racjonalne i nieracjonalne, • wymienia fazy warunkujące postępowanie konsumentów, • omawia poszczególne fazy warunkujące postępowanie konsumentów. 47. Segmentacja rynku. Uczeń: • wyjaśnia istotę segmentacji rynku, • określa rodzaje segmentacji rynku, • charakteryzuje poszczególne rodzaje segmentacji rynku. 48-49. Badania marketingowe. Uczeń: • określa źródła informacji marketingowych, • wyjaśnia czym są badania marketingowe, • określa cele badań marketingowych, • wymienia etapy badań marketingowych, • omawia poszczególne etapy badań marketingowych, • wymienia metody badań marketingowych, • charakteryzuje metody badań marketingowych. 50. Organizacja marketingu w podmiocie gospodarczym. Uczeń: • określa formy organizacji marketingu, • omawia poszczególne formy organizacji marketingu, • wyjaśnia na czym polega kontrola marketingu. 51. Marketing-mix.. Uczeń: • wyjaśnia istotę marketing-mix, • określa elementy marketing-mix, • charakteryzuje elementy marketing-mix. 52. Produkt. Uczeń: • wyjaśnia istotę produktu w ujęciu marketingowym, • wymienia etapy cyklu życia produktu, • charakteryzuje cykl życia produktu, • wyjaśnia pojęcia: znak firmowy, znak towarowy • omawia strategie popularyzacji marki. 53. Dystrybucja. Uczeń: • wyjaśnia pojęcie dystrybucja, • określa czynności i działania związane z dystrybucją, • charakteryzuje kanały dystrybucji, • omawia zasady przebiegu towarów. 54. Cena i jej kształtowanie. Uczeń: • określa sposoby ustalania cen, • charakteryzuje poszczególne sposoby kształtowania cen, • wymienia rodzaje opustów cenowych, • omawia poszczególne rodzaje opustów cenowych. 55-56. Komunikowanie się podmiotu gospodarczego z nabywcami. Uczeń: • wymienia sposoby komunikowania się podmiotu gospodarczego z nabywcami, • charakteryzuje sprzedaż osobistą, • charakteryzuje promocję sprzedaży, • omawia działania związane z public relations, • omawia marketing bezpośredni. 57-60. Reklama. Uczeń: • określa cele i zadania reklamy, • wymienia środki i formy reklamy, • charakteryzuje poszczególne środki i formy reklamy, • omawia zasady kampanii reklamowej, • określa zasady doboru środków reklamy, • określa cele badania wpływu reklamy, • omawia zasady organizacji komórki reklamy w przedsiębiorstwie. 61. Powtórzenie wiadomości 62. Sprawdzian – Marketing. V. Organizacja i zarządzanie 63. Zasady organizacji pracy. Uczeń: • określa podstawowe czynniki procesu produkcji, • wyjaśnia istotę organizacji pracy, • rozróżnia pojęcia: praca zorganizowana i niezorganizowana, • wymienia zasady organizacji pracy, • omawia podstawowe zasady organizacji pracy. 64. Zasady sprawnego działania. Uczeń: • wyjaśnia czym jest prakseologia, • wymienia zasady sprawnego działania, • omawia zasady sprawnego działania. 65. Techniki badania metod pracy. Uczeń: • określa dziedziny badania pracy, • omawia podstawowe dziedziny badania pracy, • wymienia zadania badania metod pracy, • określa etapy badania metod pracy, • omawia poszczególne etapy badania metod pracy. 66. Usprawnienia organizacyjne. Uczeń: • wyjaśnia czym są usprawnienia organizacyjne, • wyjaśnia czym jest innowacja organizacyjna,, • określa czynniki sprzyjające innowacjom, • omawia podstawowe techniki tworzenia innowacji. 67. Cykl działania zorganizowanego. Uczeń: • wyjaśnia czym są działania zorganizowane, • wymienia etapy cyklu zorganizowanego, • omawia etapy cyklu zorganizowanego, • określa oznaczenie stosowane na schematach blokowych czynności. 68. Organizacja indywidualnego stanowiska pracy. Uczeń: • wyjaśnia czym jest stanowisko pracy, • wymienia formy rozmieszczania stanowisk pracy, • charakteryzuje wyposażenie stanowiska pracy, • omawia organizację stanowiska pracy, • charakteryzuje obsługę stanowiska roboczego. 69. Podstawowe techniki organizatorskie. Uczeń: • wyjaśnia czym są techniki organizatorskie, • omawia schemat struktury dnia roboczego, • charakteryzuje takie kategorie jak: czas pracy i czas przerw, • wyjaśnia czym jest chronometraż, • omawia zasady obserwacji ciągłej i migawkowej. 70. Analiza wartości. Uczeń: • wyjaśnia na czym polega analiza wartości, • określa na czym polega myślenie kategoriami funkcji, • charakteryzuje metodę analizy wartości, • określa czym jest wartość użytkowa obiektu. 71. Pojęcie kierowania i zarządzania. Uczeń: • wyjaśnia czym jest kierowanie i zarządzanie, • określa funkcje kierownicze, • charakteryzuje poszczególne funkcje kierownicze. 72. Kadra kierownicza. Uczeń: • określa sposoby doboru kadry kierowniczej, • omawia sposoby doboru kadry kierowniczej, • wymienia formy doskonalenia kadry kierowniczej, • charakteryzuje formy doskonalenia kadry kierowniczej, • charakteryzuje podstawowe problemy organizacyjne. 73. Style kierowania. Uczeń: • wymienia style kierowania, • omawia poszczególne style kierowania, • określa pożądane cechy kierownika, • charakteryzuje niezbędne cechy kierownika. 74. Proces decyzyjny. Uczeń: • wymienia elementy procesu decyzyjnego, • omawia poszczególne elementy procesu decyzyjnego, • określa metody twórczego myślenia, • charakteryzuje metody twórczego myślenia, • omawia sposoby oceny współpracowników przez kierownika. 75. Funkcjonowanie grup. Uczeń: • określa działania grupowe, • charakteryzuje organizację zespołów ludzkich, • omawia zasady grupowego podejmowania decyzji, • określa strukturę organizacji nieformalnej. 76. Pojęcie i rodzaje konfliktów. Uczeń: • wyjaśnia czym jest konflikt, • określa rodzaje konfliktów, • charakteryzuje poszczególne rodzaje konfliktów, • wymienia źródła konfliktów, • określa sposoby rozwiązywania konfliktów. 77. Negocjacje. Uczeń: • wyjaśnia czym są negocjacje, • wymienia rodzaje negocjacji, • omawia rodzaje negocjacji, • określa metody i techniki negocjacji, • charakteryzuje metody i techniki negocjacji. 78. Powtórzenie wiadomości 79. Sprawdzian – Organizacja i zarządzanie VI. Gospodarka narodowa 80. Podziała gospodarki narodowej. Uczeń: • wyjaśnia czym jest gospodarka narodowa, • określa podział gospodarki narodowej, • charakteryzuje podział gospodarki narodowej. 81. Administracja państwowa i jej organizacja. Uczeń: • wymienia elementy administracji państwowej, • określa zadania Rady Ministrów, • wymienia zadania Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, • charakteryzuje funkcjonujące w Polsce ministerstwa, • omawia zadania wojewody. 82. Organy samorządu terytorialnego. Uczeń: • określa zadania gminy, • wymienia organy wykonawcze gminy, • określa organy powiatu i ich zadania, • charakteryzuje strukturę województwa. 83. Aparat kontroli państwowej. Uczeń: • określa podmioty aparatu kontroli państwa, • wymienia zadania poszczególnych podmiotów aparatu kontroli państwowej, • omawia zakres zadań poszczególnych podmiotów kontroli państwowej. 84-85. Instytucje finansowe. Uczeń: • określa instytucje finansowe, • wymienia zadania Ministerstwa Finansów, • omawia zadania Ministerstwa Finansów, • charakteryzuje zadania Narodowego Banku Polskiego, • omawia organy Narodowego Banku Polskiego, • określa zadania banków komercyjnych, • omawia zasady tworzenia banków komercyjnych. 86-87. Wybrane działy gospodarki narodowej. Uczeń: • wymienia działy gospodarki narodowej, • omawia przemysł jako dział gospodarki, • charakteryzuje budownictwo jako dział gospodarki, • omawia rolnictwo i leśnictwo jako dział gospodarki, • omawia transport, spedycję i łączność jako dział gospodarki, • charakteryzuje handel jako dział gospodarki, • charakteryzuje gospodarkę komunalną jako dział gospodarki, • omawia spółdzielczość jako dział gospodarki. VII. Podejmowanie działalności gospodarczej 88-89. Doradztwo na rzecz podmiotów gospodarczych. Uczeń: • wymienia formy doradztwa na rzecz podmiotów gospodarczych, • wyjaśnia czym są firmy doradcze, • określa rodzaje doradztwa, • charakteryzuje poszczególne rodzaje doradztwa, • omawia inne źródła informacji dla firm.. 90. Badanie rynku i lokalizacja firmy. Uczeń: • wyjaśnia czym jest badanie rynku, • określa kryteria doboru miejsca wykonywania działalności, • charakteryzuje zasady lokalizacji szczegółowej, • omawia możliwości umiejscowienia lokalu użytkowego. 91. Źródła finansowania. Uczeń: • wymienia źródła pochodzenia kapitałów, • omawia poszczególne źródła pozyskiwania kapitałów, • charakteryzuje leasing jako źródło pochodzenia kapitałów. 92. Dobór formy prawnej działalności podmiotu gospodarczego. Uczeń: • wymienia podstawowe formy prawne jednostek gospodarczych, • omawia zasady doboru formy prawnej, • charakteryzuje zasady ewidencji podmiotów gospodarczych. 93-94. Czynności związane z podejmowaniem działalności gospodarczej. Uczeń: • wymienia czynności związane z podejmowaniem działalności gospodarczej, • omawia czynności związane z podejmowaniem działalności gospodarczej, • charakteryzuje dodatkowe czynności związane z podejmowaniem działalności gospodarczej, • określa formy ewidencjonowania działalności gospodarczej, • charakteryzuje poszczególne formy ewidencjonowania działalności gospodarczej. 95. Powtórzenie wiadomości 96. Sprawdzian – Gospodarka narodowa i zakładanie firmy. Wyświetleń: 1024
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |