Katalog Małgorzata m Wróbel, 2013-06-27 Gubin Ekonomia, Plany wynikowe Plan wynikowy z podstaw ekonomii dl kl. I technikum ekonomicznegoPLAN WYNIKOWY Przedmiot: PODSTAWY EKONOMII nr programu nauczania:341[02]T,SP/MEN/2008.05.20 kl. I Technikum Ekonomiczne (2 godz.tyg.) Opracowała: mgr Małgorzata Wróbel Dział I. Wiadomości wstępne 1. Podstawowe pojęcia i zjawiska ekonomiczne. Uczeń: • wyjaśnia pojęcia: ekonomia, mikro i makroekonomia, • dokonuje podziału zasobów i krótko je omawia, • wyjaśnia ,dlaczego przedmiotem zainteresowania ekonomii jest produkcja, podział oraz konsumpcja dóbr i usług, • zna pozytywne i negatywne aspekty decyzji gospodarczej. 2. Istota i cele gospodarowania. Uczeń: • omawia problem rzadkości dóbr, • wyjaśnia czym jest gospodarowanie, • wyjaśnia i charakteryzuje cele gospodarowania, • definiuje takie kategorie ekonomiczne jak: dobra wolne, dobra publiczne, dobra prywatne, korzyści, koszty, koszty alternatywne. 3. Potrzeby i ich hierarchia. Uczeń: • wyjaśnia czym są potrzeby, • dokonuje podziału potrzeb wg różnych kryteriów, • omawia cechy potrzeb, • określa podstawowe potrzeby człowieka, fizjologiczne i duchowe •omawia hierarchię potrzeb wg Maslowa 4. Producent, konsument, dobra i usługi. Uczeń: • wyjaśnia czym jest konsumpcja, • definiuje pojęcia: konsument, producent, produkcja, • określa fazy działalności produkcyjnej, • omawia relacje między nakładami producenta a jego przychodami, • dokonuje klasyfikacji dóbr i usług. 5. Granica możliwości produkcyjnych. Uczeń: • określa czynniki produkcji (zasoby): ziemię, kapitał, pracę, • wyjaśnia istotę granicy możliwości produkcyjnych • charakteryzuje problem wyborów ekonomicznych • potrafi narysować granicę możliwości produkcyjnych, wskazać kombinacje osiągalne i nieosiągalne • wymienia czynniki, które przesuwają granicę możliwości produkcyjnych w górę 6. Towar i gospodarka towarowa Uczeń: • wyjaśnia czym jest towar, • określa istotę gospodarki towarowej, • omawia krótko rozwój gospodarki towarowej, • dostrzega znaczenie globalizacji i jej wpływ na gospodarkę towarową. 7. Funkcje pieniądza Uczeń: • omawia krótko historię pieniądza, • definiuje czym jest pieniądz, • określa formy współczesnego pieniądza, • omawia funkcje pieniądza, • wyjaśnia pojęcia: barter, aprecjacja, deprecjacja, dewaluacja , denominacja, tezauryzacja, siła nabywcza pieniądza. 8. Podstawowe mierniki gospodarcze Uczeń: • wymienia podstawowe mierniki makroekonomiczne oraz interpretuje je, • wyjaśnia, jakie czynniki mają wpływ na wysokość PKB, • wyjaśnia pojęcia: PKB, produkcja globalna, stopa bezrobocia , wzrost gospodarczy, spożycie. 9. Systemy gospodarcze. Uczeń: •wymienia cechy gospodarki centralnie planowanej, •wymienia cechy gospodarki rynkowej, •opisuje kierunki restrukturyzacji przedsiębiorstw w okresie przemian gospodarczych, •wyjaśnia pojęcia: prywatyzacja, reprywatyzacja, restrukturyzacja, demonopolizacja, •dostrzega wady i zalety obu systemów ekonomicznych. 10. Powtórzenie wiadomości 11. Sprawdzian – Zagadnienia wstępne z ekonomii II. Rynek 12. Istota i cechy rynku. Uczeń: •wie czym jest rynek, •określa cechy i elementy rynku, •omawia podstawowe cechy rynku, •wyjaśnia istotę mechanizmu rynkowego. 13-14. Popyt i czynniki kształtujące popyt, krzywa popytu. Uczeń: •wyjaśnia czym jest popyt rynkowy, •omawia prawo popytu rynkowego, •wykreśla krzywą popytu rynkowego, •charakteryzuje czynniki kształtujące popyt. 15-16. Podaż i czynniki kształtujące podaż, krzywa podaży. Uczeń: •wyjaśnia czym jest podaż, •omawia prawo podaży, •wykreśla krzywą podaży, •charakteryzuje czynniki kształtujące podaż. 17. Zasady działania mechanizmu rynkowego. Cena równowagi rynkowej. Uczeń: •omawia zasady działania mechanizmu rynkowego, •wyjaśnia czym jest cena równowagi rynkowej i jak jest ona ustalana, •wyznacza cenę równowagi rynkowej przy określonych danych, •wyjaśnia czym jest nadwyżka popytu i nadwyżka podaży. 18-19. Elastyczność cenowa, dochodowa, mieszana popytu. Uczeń: •wyjaśnia czym jest elastyczność popytu, •określa rodzaje elastyczności popytu (cenowa, dochodowa, mieszana), •omawia sposoby mierzenia elastyczności popytu (metoda punktowa i łukowa), •oblicza elastyczność cenową, dochodową i mieszaną popytu. 20-21. Elastyczność podaży Uczeń: •wyjaśnia istotę elastyczności podaży, •omawia sposób obliczania elastyczności podaży, •określa kiedy popyt jest elastyczny, nieelastyczny lub jednostkowy, •oblicza elastyczność podaży. 22. Powtórzenie wiadomości 23. Sprawdzian – Rynek, popyt, podaż, elastyczność 24. Podstawowe struktury rynkowe: konkurencja doskonała, monopol czysty, konkurencja monopolistyczna, oligopol. Uczeń: •wyjaśnia czym jest konkurencja doskonała, •charakteryzuje krótko monopol czysty, •omawia konkurencję monopolistyczną, •wyjaśnia czym jest oligopol. 25-26. Przychody i zyski w warunkach konkurencji doskonałej. Uczeń: •wyjaśnia pojęcia: przychód całkowity, przeciętny, krańcowy, •charakteryzuje popyt na dobra i usługi w warunkach konkurencji doskonałej, •omawia ustalanie optymalnej wielkości produkcji w warunkach konkurencji doskonałej, •wyjaśnia stan równowagi przedsiębiorstwa w okresie krótkim i długim. 27-28. Przychody i zyski w warunkach monopolu czystego. Uczeń: •wyjaśnia pojęcie monopolu czystego, •charakteryzuje kształtowanie się przychodów całkowitych, przeciętnych i krańcowych, •omawia ustalanie optymalnej wielkości produkcji w warunkach monopolu czystego, •określa zysk i stratę monopolu w okresie krótkim, •wyjaśnia stan równowagi przedsiębiorstwa w okresie krótkim i długim. 29-30. Przychody i zyski w warunkach konkurencji monopolistycznej. Uczeń: •wyjaśnia pojęcie konkurencyjności monopolistycznej, •charakteryzuje kształtowanie się przychodów całkowitych, przeciętnych i krańcowych, •omawia zysk przedsiębiorstwa na rynku konkurencji monopolistycznej w okresie krótkim, •wyjaśnia stan równowagi przedsiębiorstwa w okresie długim. 31-32. Oligopol Uczeń: •wyjaśnia pojęcie oligopolu, •charakteryzuje kształtowanie się krzywej popytu, •omawia maksymalizację zysku przedsiębiorstwa w warunkach oligopolu, •wyjaśnia i omawia zjawisko przywództwa cenowego. 33-34. Typowe formy porozumień monopolistycznych: kartel, syndykat, trust, koncern, konglomerat, holding. Uczeń: •wyjaśnia czym jest porozumienie monopolistyczne •określa typowe porozumienia monopolistyczne •charakteryzuje porozumienie typu kartel, syndykat, trust •omawia czym jest koncern, konglomerat, holding. 35. Powtórzenie wiadomości 36. Sprawdzian – Podstawowe struktury rynkowe III. Podmioty gospodarki rynkowej 37. Gospodarstwo domowe i jego funkcje. Uczeń: •wymienia podstawowe podmioty gospodarki rynkowej, •wyjaśnia pojęcie gospodarstwo domowe, •określa kto może tworzyć gospodarstwa domowe, •określa jakie mogą być dochody i wydatki gospodarstwa domowego, •opracowuje budżet gospodarstwa domowego. 38. Przedsiębiorstwo i jego cele. Uczeń: •wyjaśnia czym jest przedsiębiorstwo, •wymienia przedsiębiorstwa ze względu na formę własności, •określa przedsiębiorstwa ze względu na wielkość, •wymienia przedsiębiorstwa ze względu a formę organizacyjno-prawną, •charakteryzuje cele przedsiębiorstwa, 39-40. Klasyfikacja spółek Uczeń: •dokonuje klasyfikacji spółek, •omawia zasady funkcjonowania spółki cywilnej, •charakteryzuje zasady działania spółki jawnej, partnerskiej i komandytowej, •wyjaśnia zasady funkcjonowania spółek kapitałowych. 41. Spółdzielnie i przedsiębiorstwa państwowe. Uczeń: •wyjaśnia czym jest spółdzielnia, •określa sposób powstawania spółdzielni, •omawia zasady działania spółdzielni, •wyjaśnia czym jest przedsiębiorstwo państwowe, •charakteryzuje zasady funkcjonowania przedsiębiorstwa państwowego. 42. Bank centralny Uczeń: •wyjaśnia czym jest bank centralny •wymienia funkcje banku centralnego, •omawia zadania banku centralnego, •omawia wpływ banku centralnego na sytuację finansową kraju (m.in. na kształtowanie się poziomu inflacji), •wyjaśnia znaczenie stabilizacji finansowej państwa dla funkcjonowania firm, a poprzez to – dla rozwoju całej gospodarki. 43. Banki komercyjne Uczeń: •wyjaśnia czym jest bank, •wymienia funkcje banków komercyjnych, •dokonuje klasyfikacji banków, •podaje nazwy i najbliższe siedziby kilku banków komercyjnych (oddziałów), •wyjaśnia na czym polega bankowość elektroniczna, •zna adresy kilku banków internetowych (e-banków) i rozumie stosowane przez nich zabezpieczenia transakcji. 44. Państwo jako podmiot regulacji (opis syntetyczny). Uczeń: •określa zakres regulacji dokonywanej przez państwo, •wymienia typowe cele regulacji państwa, •określa stosowane przez państwo instrumenty regulacji gospodarki. 45. Powtórzenie wiadomości 46. Sprawdzian – Podmioty gospodarujące IV. Decyzje konsumenta 47. Podejmowanie decyzji przez konsumenta Uczeń: •Wyjaśnia czym są: dobra substytucyjne, komplementarne, normalne, niższego rzędu •Omawia korzyści i koszty przy podejmowaniu decyzji przez konsumenta •Charakteryzuje zasady podejmowania decyzji optymalnej przez konsumenta 48. Pojęcie użyteczności całkowitej i krańcowej (mapa/krzywa obojętności). Uczeń: •Wyjaśnia istotę pojęcia: użyteczność całkowita i użyteczność krańcowa •Potrafi omówić istotę preferencji indywidualnych i społecznych •Wyznacza krzywą preferencji indywidualnych i społecznych (mapa/krzywa obojętności) •Omawia istotę marginalnej stopy substytucji 49. Prawo malejącej użyteczności krańcowej. Uczeń: •definiuje prawo malejącej użyteczności krańcowej, •charakteryzuje prawo malejącej użyteczności krańcowej, •przedstawia graficznie istotę prawa malejącej użyteczności krańcowej. 50-51 Wyznaczanie równowagi konsumenta, ograniczenia cenowe i dochodowe (ścieżka cen). Uczeń: •Omawia ograniczenia dochodowe i cenowe wyboru konsumenta •Wyznacza linię budżetową konsumenta •Wyznacza tzw. optimum konsumenta •Omawia wpływ zmian dochodów konsumenta oraz zmian cen dóbr na linię budżetową konsumenta 52. Płaca: istota i funkcje, płaca nominalna i realna. Uczeń: •Wyjaśnia istotę pojęcia płaca •Określa i omawia funkcje płacy •Definiuje pojęcie płacy nominalnej i płacy realnej •Charakteryzuje funkcje pieniądza V. Decyzje producenta 53. Pojęcie i klasyfikacja kosztów produkcji (koszty całkowite, jednostkowe, przeciętne, krańcowe). Uczeń: •wyjaśnia istotę pojęcia koszty produkcji •klasyfikuje koszty produkcji •charakteryzuje koszty całkowite, jednostkowe, przeciętne i krańcowe •wykreśla krzywe kosztów produkcji 54. Współzależności pomiędzy kosztami i rozmiarem produkcji. Uczeń: •określa podstawowe współzależności między kosztami a rozmiarem produkcji •charakteryzuje współzależności między kosztami a wielkością produkcji •omawia efekty skali produkcji 55. Przychody całkowite, krańcowe. Uczeń: •wyjaśnia istotę pojęcia przychód całkowity, przychód krańcowy •charakteryzuje przychody całkowite i krańcowe przedsiębiorstwa •wykreśla krzywe przychodów całkowitych i krańcowych •omawia prawo malejących przychodów 56. Zysk i jego podział. Uczeń: •wyjaśnia czym jest zysk i jak powstaje •określa sposoby podziału zysku w przedsiębiorstwie •charakteryzuje rolę zysku w przedsiębiorstwie 57-58. Zysk przedsiębiorstwa w warunkach wolnej kon-kurencji (ekonomiczna podstawa podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie) Uczeń: •omawia kształtowanie się popytu, podaż, cen, przychodów i kosztów w warunkach wolnej konkurencji •charakteryzuje zasady maksymalizacji zysku w warunkach wolnej konkurencji •wykreśla zysk przedsiębiorstwa w warunkach wolnej konkurencji 59-60. Zysk przedsiębiorstwa w warunkach monoplu (ekonomiczna podstawa podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie). Uczeń: •określa jak kształtuje się popytu, podaż, ceny, przychody i koszty w warunkach monopolu •omawia osiąganie zysku i straty w warunkach monopolu •wykreśla zysk przedsiębiorstwa w warunkach monopolu 61. Powtórzenie wiadomości 62. Sprawdzian – Decyzje producenta VI. Rynek kapitałowy 63. Cechy i funkcje rynku kapitałowego. Uczeń: •wyjaśnia istotę rynku kapitałowego, •wymienia cechy oraz funkcje rynku kapitałowego, •charakteryzuje funkcje rynku kapitałowego, •omawia pojęcie rynku pierwotnego i wtórnego. 64-65. Rynek papierów wartościowych. Cechy konkretnych papierów wartościowych. Uczeń: •wymienia podstawowe papiery wartościowe •charakteryzuje cechy akcji •omawia cechy obligacji •omawia cechy listów zastawnych, certyfikatów inwestycyjnych i lokacyjnych 66-67. Zasady funkcjonowania Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie. Uczeń: •wie czym jest giełda papierów wartościowych •zna zasady funkcjonowania Warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych •wie co oznaczają skróty indeksów giełdowych: WIG, WIG-20, WIG-PL, TECHWIG, MIDWIG. 68. Zasady inwestowania Uczeń: •wymienia sposoby inwestowania na giełdzie, •określa jak zostać inwestorem giełdowym („graczem giełdowym”), •określa zasady dokonywania zleceń giełdowych, •dokonuje symulacyjnych zleceń giełdowych. 69-70. Fundusze powiernicze. Uczeń: •wyjaśnia czym są fundusze powiernicze •wymienia zadania funduszy powierniczych •określa zasady funkcjonowania funduszy powierniczych •omawia zasady inwestowania portfelowego w różne walory 71. Powtórzenie wiadomości 72. Sprawdzian – Rynek kapitałowy LITERATURA: 1.Begg D., Fischer., Darnbusch R.: Ekonomia, t. I i II, PWE, Warszawa 1991 2.Bermond J., Salort M.M.: Odkrywanie ekonomii, PWN, Warszawa 1994 3.Duraj J.: Przedsiębiorstwo na rynku kapitałowym, PWE, Warszawa 1997 4.Makroekonomia, red. M. Balicki, Wydawca”AND..” Ewa Mielcarz, Poznań 5.Nasiłowski M.: System rynkowy. Podstawy makro- i mikroekonomii, PWE, Warszawa 1993 6.Nojszewska E.: Podstawy ekonomii, WsiP, Warszawa 1995 7.Oyrzanowski B.: Mikroekonomia, Wydawnictwo PSB, Kraków 1995 8.Rekowski M.: Wprowadzenie do mikroekonomii, AE, Poznań 1996 9.Urbaniak P.: Podstawy ekonomii, cz. I Mikroekonomia, cz. 2 Makroekonomia, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 1999 10.Zalega T.: Zbiór zadań z mikro- i makroekonomii, Wydawnictwo eMPi2, Poznań 1999 Wyświetleń: 1682
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |