Katalog

Martyna Klaus, 2013-06-26
Przejazdowo

Historia, Konspekty

Skutki wielkich odkryć

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI HISTORII DLA KLASY II GIMNAZJUM


TEMAT: Skutki wielkich odkryć geograficznych.


CELE EDUKACYJNE:

1) wiadomości
Po zakończeniu lekcji uczeń powinien:
 wiedzieć kim byli, kiedy (daty roczne) i czego dokonali: H. Cortez, F. Pizarro;
 pamiętać i rozumieć pojęcia: konkwistador, Nowy Świat, handel trójkątny, imperium kolonialne, kolonizacja;
 pamiętać, jakie były skutki odkryć geograficznych.

2) umiejętności
Po zakończeniu lekcji uczeń powinien:
 umieć pokazać na mapie trasy podróży omawianych konkwistadorów;
 umieć dokonać chronologicznego zestawienia omawianych podbojów;
 umieć wskazać pozytywne i negatywne skutki odkryć geograficznych dla ludności rdzennej, jak i konkwistadorów;
 umieć zinterpretować tekst źródłowy „Postępowanie konkwistadorów”.

3) postawy
Po zakończeniu lekcji uczeń powinien:
 nabrać przekonania, że odkrycia geograficzne miały także negatywne skutki;
 identyfikować się z tolerancyjną postawą wobec nowych, nieznanych kultur.


METODY:

 rozmowa nauczająca;
 praca pod kierunkiem z użyciem środków symbolicznych (mapa), źródła ikonograficznego, kserokopii (tabela ze skutkami odkryć geograficznych), tekstu źródłowego;


ŚRODKI DYDAKTYCZNE:

o mapa ścienna „Wielkie odkrycia geograficzne”
o ikonografia przedstawiająca H. Corteza i F. Pizarro;
o podręcznik „Śladami przeszłości 2”, S. Roszak, s. 142-145;
o kserokopie tabeli „Skutki odkryć geograficznych” – załącznik nr 1;


PRZEBIEG LEKCJI:


1. Część organizacyjno - porządkowa
Sprawdzenie listy obecności oraz pracy domowej.

2. Rekapitulacja wtórna
 Dlaczego żeglarze wyruszali na długie, niebezpieczne i kosztowne wyprawy morskie?
 Jakich odkrywców poznaliście ostatnio?
 Czego niezwykłego dokonali?
 Co swoim dokonaniem udowodnił F. Magellan?
 Dlaczego było to bardzo istotne dla ówczesnego postrzegania świata?


OGNIWO WIĄŻĄCE

Bardzo dobrze. Jedno odkrycie pociągało za sobą następne, ludzie byli coraz odważniejsi. Ci, którzy powracali do Europy w świetle chwały zachęcali kolejnych do dalekich podróży. Jak dotąd poznaliście przyczyny i w znacznej mierze przebieg odkryć geograficznych, dlatego dziś opowiemy sobie o skutkach, jakie powyższe miały zarówno dla Europy, jak i Ameryki.

Podanie tematu.


WPROWADZENIE NOWYCH TREŚCI
1. Kiedy Europejczycy zorientowali się, że w Nowym Świecie jest mnóstwo nowych przypraw, a przede wszystkim Indianie posiadają dużo złota, postanowili podbić nieznane obszary. Zdobywców Ameryki nazywamy konkwistadorami (do zeszytu). Byli to głównie młodzi ludzi, często bez wykształcenia, jak np. Hiszpanie: Hernan Cortez (1519-20) (wydrukowany portret) czy Francisco Pizarro (1531-33), który był świniopasem. (nazwiska + osiągnięcie do zeszytu)

W Ameryce przed jej odkryciem istniały – jak już wiecie - trzy wielkie państwa indiańskie: Majowie, Aztekowie, Inkowie.

Aztekowie zamieszkiwali Amerykę środkową. Ich stolicą było miasto na wodzie Tenochtitlan, dzisiejszy Meksyk. Ich kraj podbił Hernan Cortez. Aztekowie myśleli, że Cortez jest bogiem, więc nie stawiali mu oporu.

Inkowie zamieszkiwali w Andach (Ameryka Pd.). Ich stolicą było Cuzco, zdobyte przez Pizarra.

Biali nie mieli litości dla Indian. Zatrudniali ich w kopalniach do prac przymusowych, chrystianizowali na siłę.

2. Tekst źródłowy „Postępowanie konkwistadorów”, podręcznik str. 144


3. Skutki odkryć. Rozdanie tabeli „Skutki odkryć geograficznych” (załącznik nr 1). Wspólnie z uczniami przyporządkowywanie odpowiedniego skutku do odpowiedniej rubryki.


4. Wprowadzenie pojęć „handel trójkątny”, „kolonizacja” oraz „imperium kolonialne”. Zapisanie ich na tablicy.



REKAPITULACJA PIERWOTNA
1. Pytania:
 Wymień dwa pozytywne i dwa negatywne skutki odkryć geograficznych. Odpowiadają na pytania.

CZYNNOŚCI KOŃCOWE
1. Ocenienie pracy uczniów na lekcji.


Załącznik nr 1: TABELA „SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH”

podbój państwa Azteków, Inków, Majów; udoskonalenie sztuki żeglarskiej; nierównomierny rozwój (Zachód bogacił się, Wschód pozostawał rolniczy); bogacenie się państw europejskich; sprowadzenie nowych roślin do Europy; rozwój niewolnictwa; potwierdzenie kulistości Ziemi; rozwój produkcji i handlu w zachodniej Europie; zniszczenie cywilizacji Indian; przymusowa chrystianizacja; przymusowa praca; wzrost śmiertelności (nowe choroby); nieznane dotąd wynalazki (koło, żelazo, broń palna, konie).

SKUTKI ODKRYĆ GEOGRAFICZNYCH
POZYTYWNE NEGATYWNE
EUROPA
NOWY ŚWIAT
Wyświetleń: 2775


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.