Katalog

Daniel Szturomski, 2013-06-19
Łąck

Edukacja dla bezpieczeństwa, Konspekty

Łańcuch przeżycia

- n +

Temat: Łańcuch przeżycia

Cele ogólne:
• uświadomienie uczniom znaczenia czasu w ratowaniu osób poszkodowanych;
• zapoznanie z polskim systemem ratowniczym;
• kształtowanie postaw gotowości do niesienia pomocy potrzebującym, poświęcenia i altruizmu.
Cele operacyjne – uczeń:
• wymienia ogniwa łańcucha przeżycia i omawia znaczenie sprawnego działania wszystkich jego ogniw;
• wyjaśnia, jak działa w Polsce system ratowniczy;
• wymienia numery alarmowe i przedstawia właściwy sposób wzywania pomocy;
• omawia zasady postępowania aseptycznego i bezpiecznego dla ratownika.
Treści nauczania:
• koncepcja łańcucha przeżycia;
• organizacja i działanie systemu ratownictwa w Polsce;
• wzywanie pomocy; numery alarmowe;
• bezpieczeństwo ratownika; zasady postępowania asertywnego.
Metody pracy
• wykład uczestniczący;
• pytania i odpowiedzi;
• burza mózgów.
Formy pracy
• praca w grupach
Przebieg lekcji
Faza wstępna
1. Wykład uczestniczący – wprowadzamy pojęcie „łańcuch przeżycia” i omawiamy działanie systemu ratownictwa w Polsce.
2. Zapisujemy na tablicy numery alarmowe. Warto wraz z uczniami przygotować plansze z numerami alarmowymi (wzór w podręczniku) i powiesić je na ścianie Sali lekcyjnej oraz na szkolnej tablicy ogłoszeń.
Faza główna
1. Metoda burzy mózgów staramy się ustalić najważniejsze treści komunikatu telefonicznego o nagłym zdar4zeniu z udziałem osób poszkodowanych.
2. T a samą metodą (można także polecić wykonanie ćwiczenia 3 z podręcznika) staramy się uzyskać informację o zagrożeniach dla ratownika spieszącego z pomocą ofiarom zdarzenia.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie zadań Sprawdź, czy potrafisz z podręcznika – jako podsumowanie.
2. Następnie sprawdzenie opanowania wiadomości przez uczniów – metodą pytań i odpowiedzi.

Wyświetleń: 1992


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.