Katalog Daniel Szturomski, 2013-06-19 Łąck Geografia, Konspekty Rolnictwo w PolsceTemat: Rolnictwo w Polsce ZAKRES TREŚCI: Współczesne problemy rolnictwa i gospodarki żywnościowej w Polsce. CELE OGÓLNE: Wyjaśnienie znaczenia rolnictwa w gospodarce narodowej oraz potrzeby jego dostosowania do rolnictwa w Unii Europejskiej. CELE SZCZEGÓŁOWE: Wiadomości A- Uczeń wymienia: • Czynniki wpływające na rozwój rolnictwa. • Czynniki lokalizacji przemysłu spożywczego. B – Uczeń rozumie: • Wpływ okresu restrukturyzacji na rolnictwo w Polsce. Umiejętności C – Uczeń potrafi: • Wyjaśnić zmiany zachodzące w strukturze upraw. • Ocenić wielkość produkcji rolnej dla potrzeb rolnictwa. D – Uczeń potrafi: • Przewidzieć wpływ działalności rolniczej na środowisko przyrodnicze. Postawy Kształcenie umiejętności pracy w grupie. FORMA PRACY: Grupowa METODY Metoda problemowa, meta plan (plakat) ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Podręcznik, duży arkusz papieru, trzy różne kolorowe bloczki karteczek samoprzylepnych, kolorowe flamastry, atlas geograficzny Polski PRZEBIEG LEKCJI Faza wprowadzająca 1. Czynności organizacyjne. 2. Nauczyciel zadaje pytania dotyczące poprzednich lekcji o rolnictwie (np.: porównaj i oceń czynniki przyrodnicze, wpływające na rozwój rolnictwa w Polsce). 3. Dzieli klasę na cztery grupy. Grupy wybierają lidera, który pilnuje wywiązania się z wykonania zdania w określonym czasie. 4. Nauczycieli wraz z uczniami formułuje zagadnienia (problem), które będzie przedmiotem ich dyskusji: :Z jakimi problemami boryka się polskie rolnictwo?”. 5. Nauczyciel rozdaje uczniom po trzy samoprzylepne karteczki (każdą innego koloru). 6. Nauczyciel wyjaśnia zasady tworzenia meta planu (plakatu). Rysuje go na tablicy. Faza realizacyjna 1. Nauczyciel podaje czas na wykonanie zadania (ok. 20 minut). 2. Uczniowie dyskutują, szukając odpowiedzi na dwa zasadnicze pytania: • Z jakimi problemami boryka się polskie rolnictwo? • Dlaczego w polskim rolnictwie nie jest tak , jak powinno być? 3. Odpowiedzi zapisują na karteczkach o ustalonych kolorach (np.: odpowiedź na pierwsze pytanie – na żółtej, na drugie pytanie – na niebieskiej). 4. Każda grupa pracuje nad zadaniami, selekcjonuje informacje. Tworzy plakat zawierający propozycję rozwiązania. 5. Uczniowie na podstawie opracowanych odpowiedzi wyciągają wnioski. Szukają rozwiązania problemów polskiego rolnictwa. Wnioski zapisują na zielonych kartkach. 6. Wybrany uczeń odczytuje głośno kolejne odpowiedzi i umieszcza karteczki w odpowiednim miejscu na plakacie. Jeśli argumenty się powtarzają, nakleja karteczki jedną na drugą. 7. W toku dyskusji nad poszczególnymi odpowiedziami można zmieniać położenie karteczek na plakacie. Faza podsumowująca 1. Nauczyciel zadaje pytania podsumowujące i utrwalające wiadomości: • Jakie czynniki wywierają największy wpływ na polskie rolnictwo? • Dlaczego rolnictwo w Polsce jest uznawane za ekologiczne? 2. Nauczyciel ocenia pracę uczniów. ZADANIE DOMOWE DLA CHĘTNYCH: Zagadnienia do tematu – ROLNICTWO W POLSCE: Strefy klimatyczne występujące na Ziemi, (w jakiej strefie klimatycznej znajduje się Polska) Jakie czynniki mają wpływ na klimat, (co kształtuje klimat na świecie) w Polsce? Jakie gleby występują w Polsce, (jakie gleby należą do strefowych a jakie do, astrefowych)? Wpływ rozbiorów Polski na rolnictwo w Polsce ( gdzie rolnictwo rozwinęło się lepiej i dla czego); Powierzchnia gospodarstw rolnych w Polsce; Modernizacja polskiego rolnictwa (rozwój gospodarstw rolnych a Unia Europejska); Hodowla zwierząt, uprawa roślin w Polsce (gdzie i jakie – regiony, województwa) Pytania do lekcji: Jak jest? Jak powinno być? Dlaczego nie jest tak, jak być powinno? Wyświetleń: 1512
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |