Katalog

Marta Tarłowska, 2013-06-18
Kalisz

Język angielski, Sprawozdania

Sprawozdanie - awans na mianowanego

- n +

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO



mgr ..................................
Szkoła Podstawowa w .......................
Okres stażu: 01.09.2010 r. – 31.05.2013 r.







Wstęp


Jestem nauczycielem języka angielskiego, zatrudnionym w Szkole Podstawowej w............ od 01.09.2007 roku. Posiadam odpowiednie kwalifikacje: ukończyłam studia licencjackie i magisterskie z pedagogiki w zakresie edukacji wczesnoszkolnej i arteterapii, studia licencjackie z pedagogiki w zakresie edukacji wczesnoszkolnej z językiem angielskim oraz studia licencjackie z filologii angielskiej. Szkoła, w której pracuję to szkoła wiejska, oddalona od Kalisza o ok. 30 km. Odległość od miasta oraz skromne warunki materialne środowiska sprawiają, że to szkoła i nauczyciele są szczególnie odpowiedzialni za wszechstronny rozwój dzieci. Z dniem 1 września 2010 roku jako nauczyciel kontraktowy rozpoczęłam staż trwający dwa lata i dziewięć miesięcy, w celu uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego. Po wnikliwej analizie odpowiednich dokumentów prawnych, tj. znowelizowanej Karty Nauczyciela, Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczyciela wraz z późniejszymi zmianami z dnia 14 listopada 2007 r. oraz po zapoznaniu się z różnymi publikacjami interpretującymi zasady ubiegania się o kolejne stopnie awansu, przygotowałam i złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu. Dyrektor szkoły pozytywnie rozpatrzył mój wniosek oraz zatwierdził plan rozwoju i przydzielił opiekuna stażu. Przez cały okres stażu pogłębiałam swoją wiedzę, umiejętności dydaktyczno-wychowawcze, doskonaliłam znajomość prawa oświatowego w zakresie funkcjonowania szkoły oraz aktywnie uczestniczyłam w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych, wynikających ze Statutu Szkoły, potrzeb szkoły i środowiska lokalnego. Opis realizacji przeprowadzonych działań przedstawiłam według poszczególnych wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia nauczyciela mianowanego.



§ 7 ust. 2 pkt. 1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

W momencie rozpoczęcia stażu zapoznałam się z procedurą dotyczącą awansu zawodowego, a w szczególności z treścią wiążącą się z awansem nauczyciela kontraktowego na mianowanego.  Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz.2572 z późn. zm.)  Karta Nauczyciela - ustawa z dnia 26 stycznia 1982 roku (Dz.U.z 2006 r.Nr 97, poz.674 z późn. zm.)  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego nauczycieli (Dz. U. z 2004 r. Nr 260, poz. 2593, Dz. U. z 2007 r. Nr 214, poz. 1580, z późn. zm.)
Brałam udział w konferencji „Awans zawodowy nauczyciela”, organizowany przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu. Na bieżąco zapoznawałam się z aktualnymi przepisami prawa oświatowego i dokonywałam ich analizy. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, w momencie rozpoczęcia stażu posiadałam odpowiednie wykształcenie. Po złożeniu na ręce Dyrektora Szkoły, w dniu 1 września 2010 roku, wniosku o rozpoczęcie stażu i zatwierdzenie planu rozwoju zawodowego do realizacji, otrzymałam jego akceptację oraz został wyznaczony mi opiekun stażu. Plan rozwoju zawodowego został sporządzony po wnikliwej analizie własnych umiejętności i kompetencji zawodowych, a także potrzeb szkoły, w której byłam zatrudniona. Uczestniczyłam we wszystkich posiedzeniach Rady Pedagogicznej, brałam udział, tym samym, w Wewnątrzszkolnym Doskonaleniu Nauczycieli, osobiście przeprowadziłam szkolenia Rady. Ściśle współpracowałam z gronem pedagogicznym. Zwracałam baczną uwagę na właściwe prowadzenie dokumentacji szkolnej, tj. dzienników lekcyjnych, dzienników zajęć pozalekcyjnych, arkuszy. Dokumentowałam przebieg posiedzeń Rady Pedagogicznej, sporządzając protokoły. Opracowywałam plany pracy oraz sprawozdania z ich realizacji. Systematycznie i rzetelnie sprawdzałam wszystkie prace uczniów, ich zeszyty, testy kontrolne oraz konkursowe.
Nawiązałam współpracę z opiekunem stażu – panią ............. podpisując z nią Kontrakt – Umowę o współpracy. Dokument ten zobowiązywał obie ze stron do działań w zakresie: praktyki zawodowej, kontaktów zawodowych, ewaluacji działań, co miało być pomocne w pomyślnie ukończonym stażu. Dwukrotnie w semestrze obserwowałam zajęcia prowadzone przez tą doświadczoną nauczycielkę, były to lekcje matematyki i przyrody. Prowadziłam zajęcia w obecności opiekuna stażu i dyrektora. Podczas rozmów pohospitacyjnych otrzymywałam wiele wskazówek, które pomagały mi w doskonaleniu mojego warsztatu pracy. W kwietniu 2013 r. został mi przydzielony nowy opiekun stażu z powodu urlopu zdrowotnego dotychczasowego opiekuna. Była to pani Anna Kuźnik- nauczyciel kształcenia zintegrowanego i religii. W trakcie odbytego stażu pracy pogłębiałam swoją wiedzę oraz umiejętności zawodowe poprzez udział w różnych formach szkolenia zawodowego tj. konferencjach metodycznych, warsztatach językowych oraz kursach doszkalających. Uczestniczyłam w dwutygodniowym kursie metodyczno- językowym „Techniki dramowe w kreatywnym nauczaniu” w Canterbury ,w Anglii. Brałam tam udział w wielu ciekawych zajęciach warsztatowych, łączących język angielski z elementami dramy, które później wykorzystałam w swojej pracy z dziećmi. Kurs w kraju, gdzie na co dzień używa się języka angielskiego był dla mnie niezwykłym doświadczeniem, miałam okazję poznać ludzi z całego świata, wymienić doświadczenia z innymi nauczycielami oraz uczestniczyć w wielu ciekawych dodatkowych zajęciach. Zdobyte tam doświadczenie będzie dla mnie skarbnicą pomysłów na wiele dalszych lat pracy w szkole. Ukończyłam kurs kwalifikacyjny w zakresie Surdopedagogiki, który pozwolił mi lepiej zapoznać się ze specyfiką pracy z dzieckiem niesłyszącym i niedosłyszącym. Ukończyłam szkolenie i uzyskałam uprawnienia kierownika wycieczek szkolnych. Poznałam obowiązki kierownika wycieczki, zasady obowiązujące w czasie przygotowania i trwania wycieczek, przepisy, dotyczące bezpieczeństwa oraz zasady właściwego prowadzenia dokumentacji. Wiedza ta przełożyła się bezpośrednio na prawidłową organizację wycieczek w mojej szkole. Odbyłam szkolenie, zdałam egzamin, uzyskałam tytuł egzaminatora i zostałam wpisana do ewidencji egzaminatorów Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu z zakresu egzaminu z języka angielskiego w gimnazjum pod numerem ............ Pozwoliło mi to uzyskać szersze spojrzenie na nauczanie języka angielskiego w szkole. Ponadto uczestniczyłam w konferencjach i warsztatach metodycznych, organizowanych przez wydawnictwa: - „To teach, to play, to integrate- in quest for optimal learning conditions”- K. Kotorowicz -Jasińska, M. Szlakiwicz –Nowak, wyd. Macmillan - „No pain, no gain? Towards a perfect lesson”- Cz. Kiński, J. Łagun, wyd. Macmillan - “The challenge of diversity: celebrating and coping with difference” – P. Moran, wyd. PearsonLongman - “Leading the way in digital education”- Express Publishing - “Jedna klasa- różny wiek i możliwości uczenia się dzieci.” oraz „Odkryj świat i ucz języka angielskiego”- wyd. Nowa Era -„Listen carefully! Teaching with the exam ahead”- dr G. Śpiewak, wyd. Macmillan Na spotkaniach autorzy proponowali ciekawe przykłady rozwiązań metodycznych, analizowali Nową Podstawę Programową pod kątem wymagań końcowych i ich odzwierciedlenia w kształcie sprawdzianu szóstoklasisty, omawiali problemy metodyczne w pracy z sześcio- i siedmiolatkami oraz sposoby ich przezwyciężania, sposoby integrowania grupy z uwzględnieniem różnych potrzeb edukacyjnych, naukę poprzez zabawę w klasach młodszych oraz wykorzystywanie multimediów w pracy z dzieckiem. Wielokrotnie korzystałam ze szkoleń metodycznych, organizowanych przez Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kaliszu, m.in. „Pozyskiwanie środków zewnętrznych na cele edukacyjne”, „Jak sprawić żeby lekcja języka angielskiego była atrakcyjna zarówno dla sześcio- jak i siedmiolatka?”, „Nowa Podstawa Programowa”, „Gminny Konkurs Języka Angielskiego- spotkanie organizacyjne”, „Rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem w nauczaniu języków obcych”, „Czym jest sukces w nauczaniu języków obcych?”, „Rozwijanie twórczego myślenia ucznia poprzez nowatorskie metody pracy dydaktycznej”, „Wczesnoszkolne nauczanie języka angielskiego”. Szkolenia te wzbogacały moją wiedzę oraz pomagały rozwijać i udoskonalać warsztat pracy. Przez cały okres stażu byłam opiekunem Samorządu Uczniowskiego. Zaufanie dzieci i młodzieży, które towarzyszyło mi w trakcie realizacji tego zadania sprawiło ogromną radość i satysfakcję. Wspierałam uczniów w opracowywaniu planów pracy, harmonogramu organizacji uroczystości szkolnych i różnorodnych imprez. Ukończyłam szkolenie „Społeczne organy w szkole”, które poszerzyło moją wiedzę i pozwoliło jeszcze skuteczniej organizować współpracę z uczniami. Wraz z Samorządem Uczniowskim każdego roku organizowaliśmy wybory do Rady Samorządu Uczniowskiego, Andrzejki w szkole, inscenizacje z okazji Dnia Edukacji Narodowej, Walentynki, Dzień Samorządności. Uczniowie chętnie organizowali zespół wolontariuszy, który przy mojej pomocy i pod nadzorem przeprowadzał zbiórkę pieniędzy w ramach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Była to doskonałą okazja do ukazania wolontariatu w życiu społeczności. Odbyłam szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy, organizowane przez Fundację Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Jest to niezbędna i niezwykle istotna umiejętność, którą powinien nabyć każdy pracujący z dziećmi i młodzieżą oraz przekazywać im te umiejętności od najmłodszych lat. Wspierałam uczniów słabszych, którzy potrzebują dodatkowego czasu, by opanować materiał, udzielając im dodatkowych konsultacji poza zajęciami. Prowadziłam kółko języka angielskiego, którego główne cele to przygotowanie uczniów zdolnych do konkursów, organizowanie przedstawień w języku angielskim, praca wyrównująca braki z uczniem słabszym. Dwukrotnie, w roku szkolnym 2010/2011 2012/2013 przygotowywani przeze mnie uczniowie zdobyli I miejsce w Powiatowym Konkursie Języka Angielskiego, w roku 2011/ 2012 zdobyli I miejsce w Przeglądzie Teatrzyków „Play in English”, jeden z uczniów zdobył również specjalną nagrodę dla najlepszego aktora. Jedna z uczennic zajęła I miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Plastycznym, organizowanym przez jedną z kaliskich szkół, na najciekawszy symbol krajów anglojęzycznych, inna –I miejsce w Konkursie na najpiękniejszą pisankę, organizowanym przez Księgarnię Językową „Polanglo”. Jeden z uczniów zajął I miejsce w Międzyszkolnym Konkursie Piosenki Angielskiej, zakwalifikował się również do ścisłego finału i zajął III miejsce w Konkursie Piosenki Obcojęzycznej, organizowanym przez Szkołę Muzyczną „Music Store” w Kaliszu. Wraz z najmłodszymi uczniami wystawiliśmy inscenizacje „Trzy świnki” oraz „Smoka Wawelskiego” w języku angielskim. W kolejnym roku zaprezentowaliśmy przedstawienie pt. „Bigos i żurek” i udowodniliśmy, że nawet najmłodsi potrafią porozumiewać w języku angielskim i jest to język, który może przydać nam się w wielu krajach. W latach 2009- 2012 pełniłam funkcję wychowawcy klasy. Stale pracowałam nad budowaniem w klasie atmosfery bezpieczeństwa i wzajemnego zaufania oraz ograniczaniem i zapobieganiem wszystkich negatywnych zjawisk w klasie. Starałam się poznać środowisko ucznia, jego aspiracje oraz lęki. Dzięki bacznej obserwacji wychowanków mogłam dopasować swój warsztat pracy do ich możliwości i oczekiwań. Szereg informacji o swoich uczniach zdobywałam na lekcjach wychowawczych np. podczas zabaw edukacyjno-psychologicznych, rozmów. Organizowałam szereg konkursów szkolnych, m.in. „Mistrz Słówek”, konkurs z okazji święta Halloween na najpiękniejszą dynię. Zajmowałam się organizacją ogólnopolskiego konkursu „Oxford plus”, gdzie również mieliśmy laureatów. Zapoczątkowałam organizację Konkursów Gminnych w gminie Lisków. Kilkukrotnie organizowałam Gminny Konkurs Języka Angielskiego w naszej szkole. Współpracowałam też z innymi szkołami, biorąc udział w pracach komisji konkursowych. Jestem organizatorką Międzyszkolnego Konkursu Piosenki Angielskiej, który w tym roku odbył się po raz drugi i cieszy się dużą popularnością wśród szkół powiatu kaliskiego. Opracowywałam wiele pomocy dydaktycznych, m.in. gazetki, plakaty, testy, sprawdziany, quizy, gry. Hitem okazała się prezentacja zdjęć z Londynu, o którym mogłam opowiadać z własnego doświadczenia oraz mini- sklepik, gdzie dzieci mogły ćwiczyć porozumiewanie się w języku angielskim w zbliżonej do naturalnej sytuacji. W trakcie powadzonych przez siebie zajęć stosowałam różnego rodzaju metody aktywizujące w pracy z uczniem. Nieustannie poszukiwałam doskonalszych metod i form pracy. Systematycznie gromadziłam biblioteczkę przedmiotową, pozyskiwałam najnowsze podręczniki z wydawnictw, przygotowywałam pomoce dydaktyczne w formie tradycyjnej np. plansze, a także w postaci prezentacji multimedialnych. Dbałam o wygląd pracowni, własnoręcznie wykonałam pomoce dydaktyczne: wieżę zegarową „Big Ben” i czerwoną budkę telefoniczną, które ozdabiają klasę. Wyszukiwałam i gromadziłam ciekawe scenariusze i konspekty zajęć. Opracowywałam i gromadziłam sprawdziany. Współpracowałam z metodykiem języka angielskiego podczas organizacji Gminnych Konkursów Języka Angielskiego oraz organizacji Powiatowego Konkursu Języka Angielskiego. Dodatkowo systematycznie studiowałam najnowsze publikacje metodyczne, m.in. miesięcznik „Języki obce w szkole”, „The Teacher”, „English matters”. Przeprowadziłam analizę najważniejszych dokumentów szkoły: statutu szkoły, wewnątrzszkolnego systemu oceniania, planu wychowawczego szkoły, planu profilaktycznego szkoły. Pomagałam w aktualizacji dokumentacji szkolnej, opracowywałam, realizowałam i dokonywałam ewaluacji rozkładów materiałów dla poszczególnych klas oraz Przedmiotowego systemu oceniania z języka angielskiego. Opracowywałam również analizę sprawdzianu szóstoklasisty. Zawsze starannie planowałam swoją pracę zarówno w rocznych rozkładach materiału, jak i codziennym przygotowaniu zajęć. W swoich rozkładach zawsze uwzględniałam wskazówki i zalecenia dyrektora szkoły, uwzględniałam wnioski z przeprowadzonych analiz próbnych i właściwych sprawdzianów szóstoklasisty. Ewaluacja własnych działań pozwoliła mi określić efekty procesu nauczania, ustalić, jaką wiedzę i umiejętności posiadają uczniowie. Skuteczność podejmowanych działań sprawdzałam następującymi narzędziami: testy, sprawdziany, wypowiedzi ustne, aktywność na zajęciach, sprawdzanie zadań domowych, wypracowań, zeszytów. Dokonywałam też ewaluacji własnych działań poprzez obserwację, rozmowy z innymi nauczycielami, dziećmi. Dzięki temu mogę stworzyć uczniom możliwość indywidualnego rozwoju, dopasować metody pracy do ich potrzeb. Potwierdzeniem i ogromnym wyróżnieniem jest tytuł „Szkoły- odkrywcy talentów”, gdzie doceniono działalność, prowadzonych przeze mnie, Samorządu Uczniowskiego i kółka języka angielskiego.
§ 7 ust. 2 pkt. 2
„Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych”
W okresie stażu pełniłam funkcję wychowawcy. Na wstępie pracy wychowawczej zapoznałam się z problemami, które najczęściej spotykamy w naszej szkole. Następnie opracowałam plan pracy wychowawczej zgodny z Programem Wychowawczym i Profilaktycznym Szkoły. Chcąc poznać uczniów i ich sytuację rodzinną przeprowadziłam indywidualne i grupowe rozmowy z uczniami i ich rodzicami. Wraz z innymi nauczycielami organizowałam pomoc materialną dla najuboższych uczniów. Starałam się o dofinansowanie wycieczek i innych imprez organizowanych w naszej szkole dla tych uczniów z mojej klasy. Integrowałam grupę, dbałam o dobrą atmosferę poprzez organizowanie imprez klasowych: wigilie klasowe, Mikołajki, Walentynki, Dzień Chłopca oraz organizowanie wycieczek (we współpracy z innymi nauczycielami). W moim planie wychowawczym zawsze były też zawarte tematy, związane z regionem, tradycjami regionalnymi. Jako wychowawca klasy, w przypadkach gdy uczeń miał duże problemy z nauką i problemy wychowawcze, w porozumieniu z rodzicami ucznia, kierowałam go na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Podczas pracy z uczniem posiadającym opinię z Poradni PP, zawsze starałam się stosować wytyczne zawarte w opiniach i orzeczeniach uczniów mających deficyty rozwojowe lub problemy w nauce, a także w kontaktach z rówieśnikami. W odpowiedzi na specyficzne potrzeby wychowanków: dwie uczennice z niedosłuchem w szkole ukończyłam kurs kwalifikacyjny z zakresu „Surdopedagogiki”. Z racji dużego oddalenia od miasta, a więc ograniczonych możliwości dostępu do zajęć dodatkowych oraz niezamożności większości mieszkańców, utrzymujących się głównie z dochodów z gospodarstw rolnych, organizowałam konsultacje dla uczniów słabszych oraz prowadziłam kółko języka angielskiego dla uczniów zdolnych. Zintegrowanie rodziców ze społecznością szkolną jest bardzo ważne. Pozyskanie ich zaufania i współpracy daje gwarancję sukcesu. W związku z tym starałam się utrzymywać kontakty z rodzicami w formie pisemnej, telefonicznej oraz bezpośredniej. W ramach integracji rodziców ze środowiskiem szkolnym włączałam ich w przygotowanie i realizację wielu imprez klasowych i szkolnych, takich jak: Dzień Edukacji Narodowej, Dzień Chłopca, Dzień Kobiet, zakończenie roku szkolnego, pożegnanie klasy szóstej, wyjazdy do kina i wycieczki. Rodzice chętnie współpracowali ze mną na rzecz szkoły i dzieci. Chętnie pomagali mi podczas organizowanych przeze mnie konkursów, m.in. Gminnego Konkursu Języka Angielskiego, Międzyszkolnego Konkursu Piosenki Angielskiej, wycieczek klasowych, często zapraszałam ich na przedstawienia wystawiane w szkole. Brałam czynny udział w organizacji uroczystości z okazji 50-lecia szkoły, ściśle współpracując ze środowiskiem lokalnym. Przygotowałam i zaprezentowałam wraz z dziećmi inscenizację, przygotowywałam dekoracje, gazetki ścienne. Kolejną wielką imprezą były gminne „Dni Kultury Europejskiej” w .......... W pierwszym roku wraz z uczniami przygotowałam stoisko, reprezentujące Anglię oraz inscenizację w języku angielskim, w kolejnym- przedstawienie o tematyce ekologicznej. Zredagowałam artykuł pt. „Rok obfitości dla ..........” w lokalnej gazecie „Liskowianin” , opisując osiągnięcia Szkoły Podstawowej w ............ Staram się promować szkołę w jak najszerszym środowisku, nawiązałam współpracę ze szkołami i księgarnią językową w Kaliszu. Uczniowie brali udział i odnieśli sukcesy w konkursach, organizowanych przez kaliskie szkoły podstawowe, szkołę muzyczną „Music Store” czy księgarnię językową „Polanglo”. Pozwala to uwierzyć im w swoje możliwości, pomimo znacznego oddalenia od miasta i ograniczonych możliwości dostępu do kultury i nauki. Poszerzałam swoją wiedzę, uczestnicząc w szkoleniu nt: „Profilaktyka zachowań problemowych dzieci i młodzieży w kontekście używania substancji psychoaktywnych oraz stosowania przemocy w kontaktach z rówieśnikami”. Podczas godzin wychowawczych podejmowałam tematy różnorakich zagrożeń, m.in. narkotyki, alkohol, palenie papierosów, zagrożenia, czyhające w Internecie. Każdego roku organizowałam w szkole „Dzień bez przemocy”, by uświadomić dzieciom, czym jest agresja, jak się przed nią bronić, jak reagować, gdzie szukać pomocy. Były to inscenizacje, konkursy plastyczne, poetyckie, itp. Co roku, wraz z dziećmi organizowałam zbiórkę pieniędzy na rzecz Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Temat ochrony środowiska był przeze mnie często poruszany podczas lekcji. Co roku braliśmy udział w akcji Sprzątanie Świata, oczyszczając okolice ze śmieci i odpadów.

§ 7 ust. 2 pkt. 3
„Umiejętność wykorzystania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej”

W dzisiejszych czasach wykorzystanie w pracy nauczyciela technologii informacyjnej i komunikacyjnej to konieczność. Przygotowanie zajęć i ich przeprowadzenie często wymaga użycia komputera, odtwarzacza CD bądź DVD. W trakcie studiów licencjackich oraz magisterskich odbywałam zajęcia z współczesnych źródeł informacji, podczas których miałam okazję zapoznać się z systemem operacyjnym Windows, programem graficznym Paint oraz zastosowaniem edytora teksu Word. Większość rzeczy potrzebnych do zajęć przygotowuję przy pomocy komputera, konspekty, rozkłady zajęć, sprawdziany, kartki informacyjne dla rodziców, dyplomy, podziękowania, listy uczniów, dodatkowe zadania dla uczniów, sprawozdania. Porozumiewam się z innymi nauczycielami oraz przedstawicielami wydawnictw drogą elektroniczną. Uczestniczę w szkoleniach internetowych, organizowanych przez wydawnictwa. Prowadzę również regularne zajęcia z wykorzystaniem odtwarzacza DVD oraz CD. Wykorzystuję komputery i Internet w pracy z dziećmi. Korzystamy m.in. ze stron: www.anglomaniacy.pl, www.angielskidladzieci.org, zachęcając dzieci do korzystania z nich w domu. Zapoznaję uczniów z grami edukacyjnymi do nauki języka angielskiego,np. „7 diamentów”. Przygotowałam prezentację multimedialną pt. „Wycieczka do Londynu”, wykorzystując własne zdjęcia z wycieczki harcerskiej. Często szukałam inspiracji i ciekawych pomysłów na lekcje na portalach edukacyjnych, m.in. www.literka.pl, www.profesor.pl, www.edukacja.edux.pl oraz stronach wydawnictw. Na jednej ze stron opublikowałam własny scenariusz przedstawienia, które przygotowaliśmy i zaprezentowaliśmy z dziećmi z klas I-III. Publikacja dostępna pod adresem: http://www.profesor.pl/publikacja,25958,/ Przygotowałam elektroniczną prezentację swojego dorobku zawodowego. Mam świadomość, iż dzieci od najmłodszych lat korzystają z komputerów i opanowanie ich obsługi nie stanowi dla nich większego problemu. Zadaniem szkoły jest pokazać jak mądrze korzystać z dobrodziejstw najnowszych technologii w doskonaleniu i wspomaganiu własnego rozwoju, myśleć krytycznie i twórczo rozwiązywać problemy z wykorzystaniem multimediów.

§ 7 ust. 2 pkt.4
„Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań”

Na bieżąco aktualizowałam swoją wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki poprzez studiowanie literatury tematycznej oraz uczestnictwo w szkoleniach dotyczących zagadnień. Na bieżąco zapoznawałam się artykułami z czasopism „Życie Szkoły”, „Psychologia w szkole”, szukając inspiracji i ciekawych rozwiązań, przydatnych w pracy z dziećmi, m.in. na temat sześciolatków w szkole, przemocy i agresji w szkole, nieśmiałości wśród dzieci czy nowoczesnych pomocy dydaktycznych. Korzystałam z wielu sprawdzonych pozycji książkowych, sięgałam również po nowości, m.in. -„Nauczyciel, wychowawca, pedagog. Szkolne wyzwania”- Joanna M. Łukasik, Katarzyna Jagielska, Roman Solecki, wyd. Jedność, Kielce 2013 -„Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych” - Marzena Żylińska, wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007 -„Nauczyciel- lider. Jak budować autorytet?”- M. Podzielska, WSiP, Warszawa 2009 -„Metody aktywizujące procesy uczenia się w szkole”- M. Taraszkiewicz, Warszawa, 2006 Odbyłam kurs doskonalący dla nauczycieli w ramach grantów Wielkopolskiego Kuratora Oświaty „Planowanie pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i ocena jej efektów”. Przez cały okres stażu pełniłam obowiązki koordynatora ds. bezpieczeństwa w szkole. Co roku opracowywałam i przeprowadzałam anonimową ankietę dotyczącą bezpieczeństwa w szkole wśród rodziców. Następnie analizowałam i przedstawiałam wyniki Radzie Pedagogicznej oraz rodzicom. Przystąpiliśmy też do ogólnopolskiej akcji „Szkoła bez przemocy”. Byłam autorką wskazówek „Jak zapobiegać agresji” dla rodziców. Co roku organizowałam również „Dzień bez przemocy”, konkursy plastyczne i poetyckie, związane z tematem. Podczas prowadzenia zajęć wprowadzałam elementy wychowawcze: budowanie zaufania w grupie, zasady współdziałania i wzajemnego poszanowania odmienności. Podczas zajęć i dyżurów starałam się skutecznie eliminować zjawisko agresji, wpajać pozytywne wzorce zachowań, eliminować wulgaryzmy językowe, oraz stosować zasady kultury osobistej i pozytywne formy współżycia społecznego. Utrzymywałam dyscyplinę na zajęciach, jednocześnie wspierając i motywując uczniów do rozwoju. Starałam się wskazywać ciekawe formy spędzania wolnego czasu, zachęcać do czytania.

§ 7 ust. 2 pkt. 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

W okresie stażu umiejętnie wykorzystywałam i stosowałam prawo w konkretnych moich działaniach, np. klasyfikowaniu i promowaniu uczniów oraz wystawianiu moim wychowankom ocen z zachowania, a także organizowaniu wycieczek szkolnych. Swoją znajomość zagadnień z prawa oświatowego starałam się wykorzystać pomagając rodzicom i uczniom, a znajomość wewnątrzszkolnych aktów prawnych pozwoliła mi na lepsze wykonywanie obowiązków nauczyciela i aktywne uczestnictwo w posiedzeniach rady pedagogicznej. Zapoznawałam uczniów podczas godzin wychowawczych i rodziców podczas zebrań z najważniejszymi dokumentami szkoły. Na lekcjach wychowawczych analizowałam wraz z dziećmi fragmenty Deklaracji Praw Człowieka oraz Praw Dziecka. Podczas pracy w szkole często sięgam do podstawowych ustaw i rozporządzeń jak: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.- Karta Nauczyciela wraz z późniejszymi zmianami, Ustawa z dnia 8 stycznia 1999 r. informująca o przepisach wprowadzających reformę ustroju szkolnego, Rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania, Rozporządzenie w sprawie dopuszczenia do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników, Rozporządzenie w sprawie warunków i sposobie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, Rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej, Rozporządzenie MEN i Sportu z dnia 8.10.2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania krajoznawstwa i turystyki, by dobrze przygotować pod względem programowym i organizacyjnym wycieczkę, Rozporządzenie MEN i Sportu z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach oraz placówkach, by wiedzieć jak się zachować gdy dojdzie do wypadku uczestnika wycieczki. Służyłam pomocą, wskazówkami innym nauczycielom, dzieląc się wiedzą zdobytą podczas szkoleń czy samokształcenia. Posługiwałam się aktami prawa oświatowego w czynnościach związanych z odbywaniem stażu: w procesie pisania planu, sprawozdania, przygotowywania prezentacji dorobku i przygotowywania się do rozmowy z komisją przeprowadzającą egzamin.
Uczestniczyłam w pracach nad modyfikacją i wdrażaniem dokumentów szkolnych takich jak Wewnątrzszkolny System Oceniania czy Statut Szkoły w ramach obrad Rady Pedagogicznej. Pisałam protokoły z posiedzeń Rady Pedagogicznej. Konstruowałam, modyfikowałam i wdrażałam Przedmiotowy System Oceniania z języka angielskiego oraz rozkłady nauczania z języka angielskiego. Poznawałam procedury egzaminów zewnętrznych i brałam udział w pracach komisji przeprowadzających próbne i właściwe sprawdziany szóstoklasisty. Uczestniczyłam w plenarnych, klasyfikacyjnych i zatwierdzających Radach Pedagogicznych. Wszystkie podejmowane przeze mnie czynności świadczą o tym, że poznawałam i posługiwałam się w swej pracy przepisami dotyczącymi systemu oświaty.


Podsumowanie


Czas stażu był dla mnie okresem wytężonej pracy, by sprostać wymaganiom i osiągnąć cele, jakie założyłam sobie w planie rozwoju zawodowego. Praca nad uzyskaniem statusu nauczyciela mianowanego stała się dla mnie wyzwaniem, a jednocześnie okazją do zweryfikowania opinii, jakim jestem pedagogiem i wychowawcą. Pokazała jakie są mocne strony mojej pracy, a jakie słabe nad którymi muszę popracować. Podejmowałam szereg działań mających na celu wzbogacenie, unowocześnienie warsztatu i metod pracy. W swojej pracy z uczniami stosuję takie metody, formy i techniki pracy, które umożliwiają ich wszechstronny rozwój. Jestem pozytywnie nastawiona do nowości dydaktycznych i metodycznych. Ucznia - wychowanka traktuję podmiotowo, doceniam jego wkład pracy na miarę swoich możliwości, szanuję go, doceniam indywidualność, staram się zrozumieć potrzeby i problemy. Potrafię planować i organizować własny warsztat pracy oraz dokumentować prowadzone przeze mnie działania. Analizuję i oceniam ich skuteczność, a jeśli zachodzi potrzeba modyfikuję je. Uwzględniałam w swojej pracy problematykę środowiska lokalnego oraz współczesne problemy społeczne i cywilizacyjne. Korzystałam z różnych ofert doskonalenia zawodowego, jak kursy, szkolenia, konferencje, warsztaty, podwyższając własne kompetencje zawodowe. Na bieżąco pogłębiam wiedzę, studiując literaturę fachową z zakresu dydaktyki, psychologii, pedagogiki. Znam i stosuję przepisy prawa oświatowego w zakresie potrzeb naszej placówki. Aktywnie i sumienne uczestniczę w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. Systematyczna ewaluacja pozwoliła mi na bieżąco poprawiać jakość mojej pracy, dostosowywać metody i formy pracy do potrzeb dzieci, jeszcze lepiej organizować proces dydaktyczno- wychowawczy. Po zakończeniu stażu planuję nadal wspierać uczniów, mających trudności wychowawcze i dydaktyczne, jak i rozwijać talenty językowe uczniów zdolnych. Zamierzam wciąż aktywnie działać na rzecz szkoły, współpracować z rodzicami i środowiskiem lokalnym. Chciałabym jeszcze szerzej wykorzystywać multimedia w swojej pracy m.in. tablicę interaktywną. Myślę również o rozpoczęciu współpracy ze szkołami z innych krajów w ramach programu Comenius.
Wyświetleń: 945


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.