Katalog Barbara Urbańska-Siuta, 2013-06-13 Jarosław Język angielski, Sprawozdania ANALIZA WYNIKÓW PRÓBNYCH EGZAMINÓW GIMNAZJALNYCH – CZĘŚĆ JĘZYKOWAANALIZA WYNIKÓW PRÓBNYCH EGZAMINÓW GIMNAZJALNYCH – CZĘŚĆ JĘZYKOWA 9.12.2011r. - 50 uczniów gimnazjum ( w tym 2 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) pisało próbny egzamin gimnazjalny z języka angielskiego przygotowany przez Centralną Komisję Egzaminacyjną . 16.12.2011r. - 48 uczniów gimnazjum ( w tym 2 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) pisało próbny egzamin gimnazjalny przygotowany przez Wydawnictwo OPERON. Egzamin składał się z części podstawowej i rozszerzonej. 1. OPIS ARKUSZA Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego ma dwa poziomy: podstawowy i rozszerzony. Zestaw zadań na poziomie podstawowym sprawdza spełnienie wymagań określonych w podstawie programowej dla poziomu III.0, zestaw zadań na poziomie rozszerzonym sprawdza spełnienie wymagań dla poziomu III.1. Zestaw zadań egzaminacyjnych z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym i na poziomie rozszerzonym obejmuje następujące części: Poziom podstawowy Rozumienie ze słuchu Rozumienie tekstów pisanych Znajomość funkcji językowych Znajomość środków językowych Poziom rozszerzony Rozumienie ze słuchu Rozumienie tekstów pisanych Znajomość środków językowych Wypowiedź pisemna Poziom podstawowy Części zestawu egzaminacyjnego Rozumienie ze słuchu 12pkt – 30% Rozumienie tekstów pisanych 12 pkt – 30% Znajomość funkcji językowych 10 pkt – 25% Znajomość środków językowych 6pkt – 15% RAZEM 40 pkt – 100% Poziom rozszerzony Części zestawu egzaminacyjnego Rozumienie ze słuchu 10pkt – 25% Rozumienie tekstów pisanych 10pkt – 25% Znajomość środków językowych 10pkt – 25% Wypowiedź pisemna 10pkt – 25% RAZEM 40pkt – 100% Różnice pomiędzy poziomem podstawowym a rozszerzonym Podstawowe różnice pomiędzy poziomem wiedzy i umiejętności sprawdzanych w zadaniach egzaminacyjnych z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym i rozszerzonym wynikają zarówno z podstawy programowej jak i z typów zadań występujących na egzaminie. Różnice te dotyczą przede wszystkim (w przypadku poziomu rozszerzonego): a. zakresu umiejętności językowych: • sprawdzana jest umiejętność tworzenia krótkiej wypowiedzi pisemnej • sprawdzany jest szerszy zakres umiejętności w pozostałych zadaniach b. zakresu znajomości środków językowych: • zakres tematyczny tekstów w zadaniach na rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tek- stów pisanych jest szerszy • znajomość środków językowych sprawdzana jest produktywnie, nie tylko receptywnie; zdający musi zastosować odpowiednie środki leksykalno-gramatyczne, nie tylko wskazać właściwą formę spośród kilku podanych • teksty stanowiące podstawę zadań w części sprawdzającej rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tekstów pisanych charakteryzują się większą różnorodnością środków językowych c. zakresu tekstów stosowanych w zadaniach na rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tek- stów pisanych: • typy tekstów są bardziej urozmaicone • teksty są nieznacznie dłuższe i o nieznacznie większym stopniu złożoności • teksty sprawdzające rozumienie ze słuchu są czytane nieznacznie szybciej. 2. ANALIZA ROZKŁADU PUNKTOWYCH WYNIKÓW EGZAMINU ZEWNĘTRZNEGO Próbny egzamin gimnazjalny CKE - część językowa - poziom podstawowy WYKRES – rozkład pkt Próbny egzamin gimnazjalny CKE - część językowa - poziom rozszerzony WYKRES – rozkład pkt Klasy uzyskały następujące wyniki: Próbny egzamin gimnazjalny CKE TABELKA [Średnia arytmetyczna, Mediana – wynik środkowy, Modalna – wynik dominujący, Wynik maksymalny, Wynik minimalny, Rozstęp wyników, Odchylenie standardowe, Przedział wyników typowych Egzamin próbny CKE z języka angielskiego, w Gimnazjum pisało 50 uczniów, w tym 2 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Maksymalna liczba punktów wynosiła 40 na poziomie podstawowym i rozszerzonym . W Gimnazjum maksymalna liczba punktów uzyskana z języka angielskiego na poziomie podstawowym wynosiła 37pkt -1 uczeń 36 pkt - 1 uczeń. Najniższa liczba punktów uzyskana przez uczniów naszej szkoły to 12 -1 uczeń. Średni wynik dla klasy IIIA wynosił 26,57 pkt,(68%) -wynik maksymalny w tej klasie to 35 pkt , a wynik minimalny to 15 pkt dla klasy IIIB to 23 pkt (58%) –wynik maksymalny w tej klasie to 37 pkt ,a wynik minimalny to 12 pkt. rozstęp wyników w klasie IIIA wynosi 20pkt, a w klasie IIIB 25 pkt Średni wynik dla szkoły wynosi 24,71 pkt, 63% co stanowi punktów możliwych do uzyskania. Najczęściej wystąpił wynik 23 punktów (modalna) uzyskany przez 5 uczniów. Przedział wyników typowych: W klasie IIIA 21,31 - 31,83 W klasie IIIB 15,75 - 30,25 W szkole jest to przedział między 18,15, a 31,27 Maksymalna liczba punktów uzyskana z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym wynosiła 37pkt -1 uczeń 36 pkt - 1 uczeń. Najniższa liczba punktów uzyskana przez uczniów naszej szkoły to 5 -1 uczeń. Średni wynik dla klasy IIIA wynosił 20 pkt,(50%) -wynik maksymalny w tej klasie to 31 pkt , a wynik minimalny to 7 pkt dla klasy IIIB to 17,04 pkt (43%) –wynik maksymalny w tej klasie to 37 pkt ,a wynik minimalny to 5 pkt. rozstęp wyników w klasie IIIA wynosi 24pkt, a w klasie IIIB 32 pkt Średni wynik dla szkoły wynosi 18,44 pkt, 46% co stanowi punktów możliwych do uzyskania. Najczęściej wystąpił wynik 12 punktów (modalna) uzyskany przez 5 uczniów. Przedział wyników typowych: W klasie IIIA 13,30; 26,70 W klasie IIIB 7,47; 26,61 W szkole jest to przedział 10,1; 26,82 Próbny egzamin gimnazjalny OPERON Próbny egzamin gimnazjalny OPERON - część językowa - poziom podstawowy WYKRES – rozkład pkt Próbny egzamin gimnazjalny OPERON - część językowa - poziom rozszerzony WYKRES – rozkład pkt TABELKA [Średnia arytmetyczna, Mediana – wynik środkowy, Modalna – wynik dominujący, Wynik maksymalny, Wynik minimalny, Rozstęp wyników, Odchylenie standardowe, Przedział wyników typowych Egzamin próbny OPERON z języka angielskiego, w Gimnazjum pisało 48 uczniów, w tym 2 uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Maksymalna liczba punktów wynosiła 40 na poziomie podstawowym i rozszerzonym . W Gimnazjum maksymalna liczba punktów uzyskana z języka angielskiego na poziomie podstawowym wynosiła 40pkt -1 uczeń 39 pkt - 1 uczeń. Najniższa liczba punktów uzyskana przez uczniów naszej szkoły to 13 -1 uczeń. Średni wynik dla klasy IIIA wynosił 25,96 pkt,(65%) -wynik maksymalny w tej klasie to 40 pkt , a wynik minimalny to 13 pkt dla klasy IIIB to 23,13 pkt (58%) –wynik maksymalny w tej klasie to 38 pkt ,a wynik minimalny to 16 pkt. rozstęp wyników w klasie IIIA wynosi 27pkt, a w klasie IIIB 22 pkt Średni wynik dla szkoły wynosi 24,54 pkt, 62% co stanowi punktów możliwych do uzyskania. Najczęściej wystąpił wynik 24 punktów (modalna) uzyskany przez 5 uczniów. Przedział wyników typowych: W klasie IIIA 17,97; 33,95 W klasie IIIB 17,51; 28,75 W szkole jest to przedział między 17,56; 31,52 Maksymalna liczba punktów uzyskana z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym wynosiła 35pkt -1 uczeń. Najniższa liczba punktów uzyskana przez uczniów naszej szkoły to 4 -1 uczeń. Średni wynik dla klasy IIIA wynosił 16,87pkt,(43%) -wynik maksymalny w tej klasie to 30 pkt , a wynik minimalny to 5 pkt dla klasy IIIB to 14,22 pkt (35%) –wynik maksymalny w tej klasie to 35 pkt ,a wynik minimalny to 4 pkt. rozstęp wyników w klasie IIIA wynosi 25pkt, a w klasie IIIB 31 pkt Średni wynik dla szkoły wynosi 15,54 pkt, 40% co stanowi punktów możliwych do uzyskania. Najczęściej wystąpił wynik 18 punktów (modalna) uzyskany przez 5 uczniów. Przedział wyników typowych: W klasie IIIA 10,42; 23,32 W klasie IIIB 6,93; 21,51 W szkole jest to przedział 8,6; 22,48 5. PORÓWNANIE WYNIKÓW UCZNIÓW Z EGZAMINÓW PRÓBNYCH Próbny egzamin gimnazjalny - część językowa - poziom podstawowy TABELKA – PORÓWNANIE WYMAGAŃ W KLASACH I SZKOLE W obszarze standardu I - rozumienie ze słuchu klasa IIIA uzyskała 85% w teście CKE, a w teście OPERONU 65% klasa IIIB w tym samym standardzie uzyskała wyniki CKE 69%, OPERON 65% tym samym wynik dla szkoły to w CKE 77%, OPERON 65%. W obszarze standardu II - rozumienie tekstów pisanych klasa IIIA uzyskała 80% w teście CKE, a w teście OPERONU 67% klasa IIIB uzyskała 66% w teście CKE, a w teście OPERONU 62% wynik dla szkoły to w CKE 73%, OPERON 64%. W obszarze standardu III - znajomość funkcji językowych klasa IIIA uzyskała 66% w teście CKE, a w teście OPERONU 69% klasa IIIB uzyskała 47% w teście CKE, a w teście OPERONU 59% wynik dla szkoły to w CKE 57%, OPERON 64%. W obszarze standardu IV - znajomość środków językowych klasa IIIA uzyskała 42% w teście CKE, a w teście OPERONU 54% klasa IIIB uzyskała 45% w teście CKE, a w teście OPERONU 53% wynik dla szkoły to w CKE 44%, OPERON 54%. Wyniki testów procentowo przedstawiają się następująco: Klasa IIIA CKE =68%, OPERON =64% Klasa IIIB CKE =57%, OPERON =60% Szkoła CKE =63%, OPERON = 62% Procentowo klasa IIIA osiągnęła wyższe wyniki. Próbny egzamin gimnazjalny - część językowa - poziom rozszerzony TABELKA – PORÓWNANIE WYMAGAŃ W KLASACH I SZKOLE W obszarze standardu I - rozumienie ze słuchu klasa IIIA uzyskała 63% w teście CKE, a w teście OPERONU 60% klasa IIIB w tym samym standardzie uzyskała wyniki CKE 64%, OPERON 42% tym samym wynik dla szkoły to w CKE 64%, OPERON 51%. W obszarze standardu II - rozumienie tekstów pisanych klasa IIIA uzyskała 61% w teście CKE, a w teście OPERONU 67% klasa IIIB uzyskała 46% w teście CKE, a w teście OPERONU 52% wynik dla szkoły to w CKE 53%, OPERON 59%. W obszarze standardu III - znajomość środków językowych klasa IIIA uzyskała 47% w teście CKE, a w teście OPERONU 25% klasa IIIB uzyskała 33% w teście CKE, a w teście OPERONU 13% wynik dla szkoły to w CKE 40%, OPERON 19%. W obszarze standardu IV - wypowiedź pisemna klasa IIIA uzyskała 61% w teście CKE, a w teście OPERONU 45% klasa IIIB uzyskała 40% w teście CKE, a w teście OPERONU 39% wynik dla szkoły to w CKE 51%, OPERON 42%. Wyniki testów procentowo przedstawiają się następująco: Klasa IIIA CKE =58%, OPERON =49% Klasa IIIB CKE =46%, OPERON =36% Szkoła CKE =52%, OPERON = 43% Procentowo klasa IIIA osiągnęła wyższe wyniki. 6. ANALIZA ŁATWOŚCI STANDARDÓW I EGZAMINU Próbny egzamin gimnazjalny - część językowa - CKE POZIOM PODSTAWOWY TABELA WYKRES Powyższy wykres wskazuje, iż umiejętności opisane w obszarach wymagań egzaminacyjnych opanowane zostały w różnym stopniu. Najłatwiejsze okazało się rozumienie ze słuchu oraz rozumienie tekstów pisanych, najtrudniejsze znajomość środków językowych. Gimnazjaliści w standardzie I uzyskali wynik zadowalający - powyżej 0,70. • Rozumienie ze słuchu - 0,77 • Rozumienie tekstów pisanych - 0,73 W standardzie II i III uzyskali niezbędne minimum • Znajomość funkcji językowych - 0,57 W standardzie IV - wynik poniżej poziomu 0,50 • Znajomość środków językowych - 0,44 Łatwość testu dla uczniów naszej szkoły wynosi 0,63, dla klasy IIIa - 0,68, dl klasy IIIb - 0,57. POZIOM ROZSZERZONY TABELA WYKRES Powyższy wykres wskazuje, iż umiejętności opisane w obszarach wymagań egzaminacyjnych opanowane zostały w różnym stopniu. Najłatwiejsze okazało się rozumienie ze słuchu, najtrudniejsze znajomość środków językowych. W standardzie I i IV uzyskali niezbędne minimum - powyżej 0,50 • Rozumienie ze słuchu - 0,58 • Wypowiedź pisemna - 0,51 W standardzie II i III - wynik poniżej poziomu 0,50 • Rozumienie tekstów pisanych - 0,48 • Znajomość środków językowych - 0,30 Łatwość testu dla uczniów naszej szkoły wynosi 0,50, dla klasy IIIa - 0,43, dl klasy IIIb - 0,47. Próbny egzamin gimnazjalny - część językowa - OPERON POZIOM PODSTAWOWY TABELA WYKRES Najłatwiejsze okazało się rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstów pisanych oraz znajomość funkcji językowych, najtrudniejsze.- znajomość środków językowych. Gimnazjaliści w standardzie I, II i III uzyskali wynik - powyżej 0,60. • Rozumienie ze słuchu - 0,63 • Rozumienie tekstów pisanych - 0,65 • Znajomość funkcji językowych - 0,64 W standardzie III - wynik poniżej poziomu 0,50 • Znajomość środków językowych - 0,49 Łatwość testu dla uczniów naszej szkoły wynosi 0,65, dla klasy IIIa - 0,58, dl klasy IIIb - 0,62. POZIOM ROZSZERZONY TABELA WYKRES Najłatwiejsze okazało się rozumienie tekstów pisanych, najtrudniejsze znajomość środków językowych. Gimnazjaliści w standardzie II uzyskali wynik - powyżej 0,50. • Rozumienie tekstów pisanych - 0,51 W standardzie I III i IV - wynik poniżej poziomu 0,50 • Rozumienie ze słuchu - 0,45 • Znajomość środków językowych - 0,12 • Wypowiedź pisemna - 0,42 Łatwość testu dla uczniów naszej szkoły wynosi 0,42, dla klasy IIIa - 0,36, dl klasy IIIb - 0,39. 7. ANALIZA ŁATWOŚCI ZADAŃ W KONTEKŚCIE POZIOMU TRUDNOŚCI ARKUSZA Próbny egzamin gimnazjalny - część językowa - CKE POZIOM PODSTAWOWY TABELA – wskaźnik łatwości, interpretacja, numery zadań, ilość zadań, % zadań Zadań bardzo łatwych w arkuszu próbnym egzaminu gimnazjalnego CKE nie było. Nie było też zadań bardzo trudnych. Zadań łatwych było 3 co stanowiło 27% całości testu. Zadań umiarkowanie trudnych było 5 co w procentach wynosi 46. Zadań trudnych było 3 - 27% całości. Zadania trudne • Znajomość funkcji językowych Zadanie dotyczyło uzyskania i przekazania prostych informacji i wyjaśnienia. • Znajomość środków językowych Zadanie dotyczyło posługiwania się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych) POZIOM ROZSZERZONY TABELA – wskaźnik łatwości, interpretacja, numery zadań, ilość zadań, % zadań W arkuszu próbnym egzaminu gimnazjalnego CKE nie było zadań Bardzo trudnych, łatwych ani bardzo łatwych. Zadań trudnych było 3 co stanowiło 38% całości testu. Zadań umiarkowanie trudnych było 5 co w procentach wynosi 62. Zadania trudne • Rozumienie tekstów pisanych Uczeń rozpoznaje związki pomiędzy poszczególnymi częściami tekstu. • Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych) Próbny egzamin gimnazjalny - część językowa - OPERON POZIOM PODSTAWOWY TABELA – wskaźnik łatwości, interpretacja, numery zadań, ilość zadań, % zadań Zadań bardzo łatwych w arkuszu próbnym egzaminu gimnazjalnego OPERONU nie było. Nie było też zadań bardzo trudnych. Zadań łatwych było 5 co stanowiło 42% całości testu. Zadań umiarkowanie trudnych było 4 co w procentach wynosi 33. Zadań trudnych było 3 - 25% całości. Zadania trudne • Rozumienie tekstów pisanych Uczeń znajduje w tekście określone informacje Uczeń określa kontekst wypowiedzi, określa główną myśl tekstu • Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków leksykalnych w zakresie tematu: technika POZIOM ROZSZERZONY TABELA – wskaźnik łatwości, interpretacja, numery zadań, ilość zadań, % zadań W arkuszu próbnym egzaminu gimnazjalnego OPERONU nie było zadań łatwych i bardzo łatwych. Zadań umiarkowanie trudnych było co w procentach wynosi 30. Zadań trudnych było 4 - 40% całości. Zadań bardzo trudnych było 3 - 30% całości. Zadania bardzo trudne • Znajomość środków językowych Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych) Zadania trudne • Rozumienie tekstów pisanych Uczeń znajduje w tekście określone informacje Uczeń określa kontekst wypowiedzi, określa główną myśl tekstu • Wypowiedź pisemna Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych), relacjonuje wydarzenia z przeszłości, wyraża i uzasadnia swoje uczucia, opisuje intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość 8. WNIOSKI Z analizy egzaminu wynika, iż uczniowie opanowali wymagane umiejętności i standardy w stopniu średnim. Analiza wyników nie wskazuje na szczególne zróżnicowanie poziomu poszczególnych klas. Wyniki są porównywalne. Aby uzyskać lepsze wyniki z egzaminu należy ćwiczyć umiejętność czytania ze zrozumieniem, stosowania technik logicznego myślenia oraz popracować nad znajomością słownictwa. Ponadto konieczne są ćwiczenia w formułowaniu wypowiedzi własnej typu opis ilustracji, gdzie tak naprawdę widać czynne opanowanie języka. W trakcie ćwiczeń z zakresu słuchania i czytania ze zrozumieniem nauczyciele obserwują znikome zaangażowanie w wykonywanie zadań. Pierwszym i podstawowym błędem popełnianym przez uczniów jest powierzchowne zapoznanie się z poleceniem i treścią zadania. Taki stan rzeczy , tj. brak świadomości na co konkretnie uczeń powinien zwrócić uwagę w trakcie słuchania nagrania w znaczącym stopniu wpływa na udzielenie niepoprawnych odpowiedzi. W trakcie słuchania uczniowie nie wykazują odpowiedniego dla tego typu zadań skupienia i próby zrozumienia lub przekształcenia usłyszanych informacji. W trakcie ćwiczenia umiejętności czytania ze zrozumieniem, po niedługim czasie od momentu rozpoczęcia pracy stają się rozkojarzeni i tracą mobilizację do wykonania zadania. W rezultacie czytają tekst powierzchownie, nie starają się znaleźć w tekście fragmentu, wskazującego na poprawną odpowiedź. W przypadku zdecydowanej większości uczniowie doskonale znają zasady budowy czasów, ale nie stosują ich poprawnie w zdaniu jeżeli polecenie ćwiczenia nie wskazuje na ich konkretne zastosowanie. Polecenie typu zachowaj pełną poprawność gramatyczną nie budzi ich podejrzliwości i nie stanowi wskazówki. Wyświetleń: 5857
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |