Katalog

Barbara Mejka, 2013-06-13
Radzyń Chełmiński

Zajęcia przedszkolne, Program nauczania

program

- n +



Program

Jak być dobrym kolegą

Opracowała : mgr Barbara Mejka


Radzyń Chełmiński, 01.09.2011r


Spis treści




1. Wstęp
2. Cele główne
3. Cele szczegółowe
4. Zagadnienia do realizacji
5. Przewidywane rezultaty
6. Procedury osiągania celów
7. Ewaluacja
8. Lite


Wstęp


W ciągu swojej długoletniej pracy wychowawczo –dydaktycznej z dziećmi w wieku przedszkolnym zaobserwowałam iż współczesne dzieci żyją w świecie zupełnie innym niż poprzednie pokolenia ,, W naszym niespokojnym świecie, zdominowanym przez hałas i pośpiech, dziecko jest atakowane przez zgrzyt samochodów, telewizję, głośną muzykę, a także ugina się pod przymusem osiągania sukcesów, nie tylko w szkole, ale często także w domu. Nic dziwnego, że traci zdolność koncentracji. Trudno mu też spokojnie wsłuchać się w siebie” . Coraz częściej również w przedszkolach spotykamy dzieci agresywne, nadpobudliwe i nieposłuszne, które nie potrafią podporządkować się panującej w nich dyscyplinie. Nie ulega wątpliwości że sprzyja temu sposób życia i warunki jakie dyktuje nam współczesny świat . Z jednej strony ,,robienie kariery” czyli osiąganie wysokiego statusu materialnego i społecznego , a drugiej imanie się różnych zajęć i szukanie pracy , aby godnie przeżyć . Wszystko to sprawia że rodzice często nie maja czasu , aby porozmawiać ze swoimi dziećmi.
Dzieci od najmłodszych lat maja czas wypełniony telewizją , która często zniekształca obraz świata, wielu z nich wybiera komputer zamiast kontaktów z rówieśnikami przez to relacje te nie rozwijają się w sposób prawidłowy.
Myślę ze od jak najmłodszych lat należy wpajać dzieciom ogólno ludzkie zasady postępowania , uczyć prawidłowo reagować na różne sytuacje , dzieci w wieku przedszkolnym są bardzo chłonne wiedzy i doświadczeń , a w tym wieku dorośli( rodzice , nauczyciele) są dla nich niepodważalnym autorytetem.
Sadze że przedstawiony program pozwoli w jakieś mierze ułatwić dzieciom relacje między ludzkie.
Program adresowany jest do dzieci w grupie której jestem wychowawcą i które rozpoczynają edukacje przedszkolną.
Realizowany będzie gdy dzieci już się oswoją z nowa sytuacja jaka jest pobyt w przedszkolu i będą mogły skierować swoja uwagę na inne ważne dla nich sprawy. Realizacja zajęć będzie przebiegała wg schematu od poznania siebie do poznania innych , gdyż dziecko które zna siebie , umie dostrzec i nazwać własne emocje , będzie lepiej dostrzegało i rozumiało emocje i uczucia innych.


Cele główne


 Rozwinięta zostanie u dzieci zdolność postrzegania innych jako przedmiotów interakcji
 Rozwijanie empatii i postaw społecznych
 Wdrażanie do zachowań społecznie akceptowalnych
 Rozwijanie umiejętności interpersonalnych
 Uświadamianie przyczyn oraz konsekwencji zachowań aspołecznych
 Kształtowanie umiejętności poczucia własnej wartości
 Eliminowanie zachowań agresywnych
 Kształcenie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych


Cele szczegółowe


 rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra i zła,
 pozyskanie umiejętności rozwiązywania różnych konfliktów,
 rozpoznawanie elementów wyzwalających w nas złość i agresję,
 okazywanie wzajemnej życzliwości,
 integrowanie grupy,
 podporządkowanie się regułom obowiązującym w zabawie,
 rozpoznawanie i nazywanie różnych emocji,
 wzmacnianie pozytywnych emocji,
 rozwijanie wyobraźni,
 kształcenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
 kształcenie zdolności manualnych,
 ćwiczenie koncentracji uwagi,
 osiąganie skupienia, odprężenia i spokoju,
 budowanie poczucia własnej wartości i sinej tożsamości.



Zagadnienia do realizacji

Poznaję siebie

– potrafię dokonać prostej autoprezentacji,
– werbalizuję swoje oczekiwania związane ze wspólną zabawą z rówieśnikami
– uzasadniam swoje zdanie, oceniam postępowanie swoje i innych dzieci
– wyrażam swoje zdanie uświadamiam sobie rolę i obowiązki dyżurnego
– dbam o porządek w otoczeniu
– potrafię mówić o sobie i swoich stanach emocjonalnych
- potrafię otwarcie mówić o swoich pragnieniach i potrzebach
– formułuje pozytywne komunikaty na temat dzieci z grupy
– czuję się akceptowane przez rówieśników
– odczuwam radość z kontaktów z innym dzieckiem
– nabieram zaufania do rówieśników
– rozumiem zasady zachowania się w nowym otoczeniu
– wyrażam swoje myśli przez niewerbalne środki wyrazu
– przezwyciężam nieśmiałość w prezentacji przed rówieśnikami
– nabieram odporności emocjonalnej w sytuacji przegranej
– rozumiem znaczenie wiary we własne możliwości
– odczuwam empatię w stosunku do słabszych i potrzebujących opieki
– rozumiem, że może okazywać emocje w sposób społecznie akceptowany
– naśladuje stany emocjonalne, wykorzystując niewerbalne środki wyrazu
– doskonalę umiejętność rozpoznawania i określania różnego rodzaju uczuć
– wskazuję sposoby radzenia sobie z własnymi uczuciami i emocjami innych


Poznaję innych i działamy wspólnie

– znam imiona i upodobania innych dzieci
- współpracuję z drugą osobą
– odczuwam radość ze wspólnej zabawy z rówieśnikami znam zasady bezpiecznej zabawy na terenie placu zabaw dostrzegam wartość wspólnej zabawy
– wykazuję zdolność rozwiązywania problemów współuczestniczę w ustalaniu reguł gry i przestrzegam przyjętych zasad
– wychwytuję charakterystyczne cechy wybranej osoby i potrafię je wymienić
– uczę się sztuki polegania na kimś
– odczuwam odpowiedzialność za bezpieczeństwo innych
– czuje wieź z dziećmi jako członek małej społeczności
– czuje się współodpowiedzialne za efekt końcowy zadania
– aktywnie uczestniczę w dyskusji, respektując prawo do wypowiedzi innych dzieci
– cenę więzi i gesty świadczące o przyjaźni
– dostrzegam różnice między koleżeństwem a przyjaźnią
– dostrzega znaczenie przyjaźni
– wiem, że z przyjaźnią wiążą się przyjemności, ale i zobowiązania
– rozumiem, że każdy człowiek może przejawiać odmienne reakcje w podobnych sytuacjach i należy dać mu czas na uspokojenie
– dostrzegam mocne strony u innych dzieci zgodnie współpracuję, dostrzegając efekt wspólnych działań
Wiem co jest dobre i przeciwdziałam agresji

– potrafię prowadzić dyskusję, słucham i dopełniam wypowiedzi rówieśników
– poprawnie formułuję zdania z użyciem właściwej formy grzecznościowej
– wskazuję kulturalne sposoby zachowania się w konkretnych sytuacjach
– przewiduję skutki różnych zachowań
– dostrzegam znaczenie tolerancji w relacjach między ludźmi
– rozumiem znaczenie reguł i zasad zachowania
– potrafię dokonać oceny postępowania, rozpoznać i nazwać dobre i złe zachowania
- dostrzegam nieprawidłowe postawy zachowania
– dokonuję oceny postępowania bohaterów, wczuwając się ich sytuację i przeżycia
– staram się przestrzegać zasad dobrego wychowania buduję pozytywne wizje na podstawie wartości uniwersalnych, takich jak: dobro, szacunek, odpowiedzialność
- wyrażam krytykę dla wszelkich aktów wandalizmu, zniszczeń widocznych w najbliższym otoczeniu
- dokonuję oceny postępowania postaci z wierszy i opowiadań, stosując określenia opisujące cechy charakteru
– rozumiem odpowiedzialność jednego człowieka za drugiego i wzajemny szacunek
– doskonalę umiejętność dokonywania oceny zachowań innych i samooceny własnego postępowania w odniesieniu do przyjętych norm
– szukam rozwiązań zaistniałych problemów
– poznaję podstawowe zasady, jakich należy przestrzegać podczas rozwiązywania sytuacji konfliktowych
– formułuję pozytywne komunikaty słowne sprzyjające osiągnięciu zgody
- uczestniczę w opracowywaniu zasad zachowania obowiązujących w grupie
– rozumiem konieczność kontrolowania emocji i reakcji w sytuacjach konfliktowych
– wiem, że nie należy się naśmiewać z czyjegoś wyglądu
– skupiam uwagę na innych osobach, dostrzegając ich cechy charakterystyczne
– dostrzegam przejawy sprawiedliwości i niesprawiedliwości wokół siebie
- przejawiam krytykę wobec przechwalania się i wiem, że nie należy kłamać w celu wzbudzenia zainteresowania czy zaimponowania innym
– dostrzegam różnice między fantazjowaniem a świadomym kłamaniem
– wiem, jakie cechy charakteru i postawy świadczą o byciu godnym zaufania
– kształtuje pozytywne wzorce z w sytuacjach trudnych
– wiem, że metody siłowe w drodze do prawdy są niepożądane

Przewidywane rezultaty


Po zrealizowaniu zawartych w programie zagadnień dzieci powinny:

 Opowiedzieć o sobie i porównać się z innymi
 Otworzyć się przed grupą
 Nabrać pewności siebie
 Zauważyć swoje mocne strony oraz pozytywnie ocenić
 W formie plastycznej wyrazić swoje emocje
 Zachować się zgodnie z normami społecznymi
 Ponosić odpowiedzialność za własne czyny
 Dostrzec potrzeby i pragnienia innych
 Porozumieć się kolegami w grupie
 Nawiązać kontakty z innymi dziećmi z przedszkola , placu zabaw
 Przestrzegać ustalonych reguł zachowania
 Współdziałać w grupie i wspólnie rozwiązywać problemy i zadania
 Dbać o dobra atmosferę w grupie
 Nieść pomoc potrzebującym
 Rozwiązać problemy i konflikty w sposób pokojowy
 Opanować własna agresje przez kontrolowanie słów i zachowań
 Załagodzić konflikty
 Nie reagować agresją na agresje



Procedury osiągania celów


Nadrzędnym założeniem projektu jest rozwijanie u dzieci postrzegania innych jako podmiotów wzajemnych interakcji oraz wykluczanie zachowań agresywnych.
Aby to osiągnąć stosowane będą takie metody jak zabawy twórcze ,i odtwórcze, drama, opowiadania , rozmowy , pogadanki , gry dydaktyczne oraz działalność twórcza dzieci.



Ewaluacja


Ewaluacja programu nastąpi po zakończeniu realizacji niniejszego projektu , wskaże w jakim stopniu zostały zrealizowane cele programu i czy przyniósł zamierzone efekty .
Ewaluacja zostanie przeprowadzona na podstawie zachowań dzieci, rozmów z nauczycielami mającymi z nimi zajęcia.
Wśród rodziców dzieci biorących udział w projekcie zostanie przeprowadzona ankieta na koniec realizacji programu.
Wyniki ewaluacji pomogą w przyszłości uatrakcyjnić i zmodernizować program.


Literatura



1. . D. Chauvel, Ch. Noret: Zabawy relaksujące dla przedszkolaków. Wydawnictwo „Cyklady”, Warszawa 2000.
2. A. Eckert: Zabawy relaksacyjne na wiosnę, lato, jesień i zimę. Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2001
3. I. Kunz: Odkrywanie ciszy. Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 2000
4. I. Fleming, J. Fritz: Zabawy na współpracę w domu, w przedszkolu i w szkole. Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 1999
5. R. Portmann: Gry i zabawy przeciwko agresji. Wydawnictwo „Jedność”, Kielce 1999
6. J. Glińska: Zajęcia relaksacyjne. „Wychowanie w Przedszkolu” 2000, Nr 9
7. M. Żebrowska (red.): Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży. PWN, Warszawa 1980
8. R. Jędrzejewska-Wróbel : Każdy jest inny, Dziwna staruszka , Po co są brzydkie słowa na świecie?, Co jest najważniejsze w kłótni? , Rodzeństwo starsze i młodsze, Wojna o biały fartuch, Wydawnictwo WSiP , Warszawa 2006
Wyświetleń: 799


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.