Katalog

Hanna Dolata, Alicja Przybyszewska
Różne, Artykuły

Dlaczego o dysleksji już w przedszkolu?

- n +

Dlaczego o dysleksji już w przedszkolu?

W przedszkolu nr 16 w Gdyni, w którym pracujemy znajdują się 4 oddziały, ( 3, 4, 5, 6 – latków). Każda z nauczycielek prowadzi swoją grupę począwszy od 3- latków a kończąc odejściem dzieci do kl. I. Przez okres 4-lat prowadzimy baczne obserwacje dzieci, zapisując je w zeszytach obserwacji, arkuszach, kartach itp. Prowadzimy segregatory prac plastycznych dzieci, aby mieć jasny obraz ich postępów psycho-ruchowych.

Na posiedzeniach Rad Pedagogicznych dokonując diagnozy poziomu rozwoju
dziecka, doszłyśmy do wniosku, iż w każdej grupie napotykamy dzieci z deficytami rozwojowymi. W niektórych przypadkach deficyty te zauważone u dziecka 3-letniego powtarzają się w diagnozie 6 – latka. Dotyczą one głównie dysharmonii motoryki dużej, małej, funkcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo – ruchowej, funkcji językowych, lateralizacji, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. W wielu przypadkach dysharmonie obejmują wiele ich symptomów. Niektórzy rodzice i nauczyciele traktują symptomy dysharmonii wymienionych funkcji jako przejściowe, typowe, z których dziecko powinno „wyrosnąć”. Dopiero w szkole dowiadują się o zjawisku dysleksji
i ryzyka dysleksji. Dlatego w/ g nas celowe byłoby zapoznanie przede wszystkim rodziców i nauczycieli wychowania przedszkolnego ze zjawiskiem dysleksji i dziecka ryzyka dysleksji oraz ich objawami. Chodzi o to , aby nie dopuścić do sytuacji zbyt późnej diagnozy dziecka, która może być przyczyną zaburzeń emocjonalnych, brakiem wiary we własne siły, niskiej samooceny, poczucia bycia pechowcem co w konsekwencji może doprowadzić dziecko do nerwicy. Dla dzieci w wieku przedszkolnym, które wykazują wybiórcze zaburzenia rozwoju psychoruchowego stosuje się terminologię: dziecko ryzyka dysleksji.Dzieckiem ryzyka dysleksji może być dziecko , u którego w rodzinie występowały przypadki dysleksji, dziecko z nieprawidłowo przebiegającej ciąży i porodu, oraz dziecko, u którego można zaobserwować dysharmonie w rozwoju psychomotorycznym.Coraz częściej pojawiają się wśród dzieci przedszkolnych dzieci ryzyka dysleksji i to przyczyniło się do opracowania przez nas Programu oddziaływań terapeutycznych dla dzieci ryzyka dysleksji w wieku przedszkolnym. Program zawiera symptomy ryzyka dysleksji dziecka w wieku przedszkolnym (wg Bogdanowicz 2002r), jak również zestaw ćwiczeń dostosowanych do poszczególnych dysfunkcji rozwojowych wg określonych zasad:
- możliwie pełną indywidualizację pracy z każdym dzieckiem;
- stawianie zadań dostosowanych do możliwości dziecka;
- systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych;
- od prostych do bardziej złożonych;
- zapewnienie warunków do utrwalenia prawidłowych umiejętności;
- dostosowanie czasu trwania ćwiczeń do wydolności dziecka;
- stosowanie różnorodnych form ćwiczeń mobilizujących dzieci do wykonywania zadań.

Stosując program w praktyce przekonałyśmy się o tym, iż wczesna diagnoza dziecka i odpowiednie oddziaływanie terapeutyczne może uchronić dziecko od niepowodzeń szkolnych, może osłabić nasilenie trudności i podnieść skuteczność naszych oddziaływań. Dlatego celem nadrzędnym naszego programu jest uświadomienie rodzicom i nauczycielom problemu dysleksji i konsekwencji późnej diagnozy dziecka
przedszkolnego.

Opracowanie: Hanna Dolata, Alicja Przybyszewska
Przedszkole Samorządowe Nr 16 w Gdyni

Wyświetleń: 684


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.