Katalog

Iwona Pieczka, 2013-06-11
Janowice

Matematyka, Sprawozdania

Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju nauczyciela matematyki

- n +

Jestem absolwentką Kolegium Nauczycielskiego w Bielsku-Białej na kierunku matematyka. Tytuł magistra broniłam na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach na Wydziale Pedagogiki i Psychologii, kierunek: Pedagogika Opiekuńczo-Wychowawcza. Ukończyłam również trzysemestralne studia po-dyplomowe w zakresie ICT, języków obcych oraz drugiego przedmiotu: MATEMATYKA na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach Pracę w zawodzie nauczyciel matematyki rozpoczęłam 1 września 1994 roku w Szkole Podstawowej nr 37 w Bielsku - Białej. Następnie zmieniłam miejsce zatrudnienia i rozpoczęłam pracę w Szkole Podstawowej w Pogwizdowie. Tam też uzyskałam tytuł nauczyciela mianowanego. 1 września 2003 roku rozpoczęłam pracę w Szkole Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Janowicach, gdzie nadal pracuję. Praca w szkole wzbogaciła moją wiedzę merytoryczną i pedagogiczną, a także umożliwiła mi zdobycie nowych doświadczeń zawodowych. Zadowolenie z pracy oraz chęć dalszego rozwoju skłoniły mnie do rozpoczęcia stażu i ubiegania się o stopień nauczyciela dyplomowanego. Swój staż na nauczyciela dyplomowanego, jeszcze przed napisaniem Planu Rozwoju Zawodowego, rozpoczęłam od wstępnej analizy własnych umiejętności. Przemyślałam to, co jest dla mnie ważne i co chcę osiągnąć. Efektem tej autorefleksji było opracowanie ścieżki mojego awansu, którą realizowałam od 1.09.2010r. do 31.05.2013r.
Celem moich wszystkich działań dydaktycznych, opiekuńczych i wychowawczych od początku mojej pracy zawodowej, a także w trakcie stażu był i jest wszechstronny rozwój dzieci i młodzieży. Starałam się doskonalić siebie i swój warsztat pracy oraz wykorzystywać nabyte umiejętności dla dobra uczniów i szkoły, w której pracuję. W tym celu wykonałam następujące zadania:
Zapoznanie się z procedurami awansu zawodowego
Reforma oświaty z dnia 3.08.2000r. stworzyła warunki do rozwoju zawodowego nauczycieli. Dało mi to okazję do ubiegania się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego. W tym celu zapoznałam się z różnymi publikacjami i artykułami dotyczącymi zasad awansu zawodowego nauczycieli oraz z następującymi aktami prawnymi:
- Karta Nauczyciela, ustawa z dnia 26.01.1982r. (z późniejszymi zmianami)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1.01.2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14.11.2007r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli
Zmiany w prawie oświatowym śledziłam na bieżąco na różnych stronach Internetu, m.in. www.men.gov.pl. Dodatkowe informacje dotyczące awansu zawodowego uzyskałam z forum internetowego na stronie www.glos.pl.
Chcąc prawidłowo opracować dokumentację potwierdzającą spełnienie wymagań niezbędnych do uzyskania kolejnego stopnia awansu systematycznie studiowałam fachową literaturę, korzystałam ze specjalnych poradników opracowanych przez portale edukacyjne oraz wymieniałam doświadczenia z innymi nauczycielami.
Organizacja i rozwój własnego warsztatu pracy
Przez cały okres stażu systematycznie organizowałam i wzbogacałam swój warsztat pracy. Zgromadziłam zaplecze samodzielnie opracowanych środków dydaktycznych (scenariusze zajęć, sprawdziany, ankiety. Studiowanie fachowej literatury psychologiczno - pedagogicznej pozwoliło mi rozwijać swoje umiejętności, pogłębiać wiedzę dydaktyczno – wychowawczą oraz wzbogaciło mój warsztat pracy o nowe doświadczenia.
W okresie stażu modyfikowałam również dostosowując do potrzeb i możliwości uczniów opracowany przeze mnie wcześniej: Przedmiotowy System Oceniania z matematyki. Wpłynęło to na poprawę efektywności pracy mojej i dzieci .Nadal zamierzam tworzyć i poszerzać swoje zbiory o nowe pomoce, które w przyszłości z pewnością wykorzystam w swojej pracy zawodowej.
Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego
Jedną najważniejszych form pracy organizacji procesu dydaktyczno – wychowawczego szkoły są Rady Pedagogiczne. Systematycznie uczestniczyłam w szkoleniowych radach pedagogicznych, co pozwoliło mi:
- pogłębić swoją wiedzę o działalności szkoły jako instytucji wychowawczej
- nabyć umiejętności kontaktów z uczniami i ich środowiskami
- doskonalić własny warsztat pracy organizacyjnej, co z pewnością wpłynęło na podniesienie jakości pracy szkoły
Rady szkoleniowe były poświęcone następującym tematom:
- „Nauczyciel w skomplikowanej rzeczywistości szkolnej” szkolenie zorganizowane przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku – Białej (2010).
- „Zagrożenia dzieci i młodzieży we współczesnej rzeczywistości” szkolenie zorganizowane przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku – Białej (2010).
- „Nauczyciel, dyrektor – wykorzystujący techniki ICT – szansą na nowoczesne nauczanie w śląskich szkołach” szkolenie przeprowadzone przez COMBIDATA POLAND Sp. z o.o. w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (2011)
- „Tablica interaktywna – nowy środek dydaktyczny w szkole” szkolenie zorganizowane przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku – Białej (2011).
- „Technologie informacyjno-komunikacyjne w pracy nauczyciela” roczny kurs internetowy zorganizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach Nauczycielskiej Akademii Internetowej (2010/11)
- VII Regionalna Konferencja Oddziału Bielskiego SNM „Matematyka na dobry początek roku 2011/12’ - Stowarzyszenie Nauczycieli Matematyki
- „Ocenianie kształtujące” roczny kurs internetowy zorganizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w ramach Nauczycielskiej Akademii Internetowej (2011/12).
- „Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole” szkolenie zorganizowane przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku – Białej
- „Metody i techniki radzenia sobie z przemocą i agresją w szkole” szkolenie zorganizowane przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku – Białej (2012).
- „Mediacje rówieśnicze” zorganizowane przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku – Białej (2012).
Każde z tych spotkań wzbogaciło mnie o nowe doświadczenia, nową wiedzę, nowe umiejętności, a tym samym rozwijało mój warsztatu pracy zawodowej.
Wdrażanie metod aktywizujących podczas zajęć
Stosowanie aktywizujących metod w procesie dydaktycznym sprzyja pogłębieniu zdobytej wiedzy, jej operatywności i trwałości. Uczniowie wówczas intensywniej myślą podczas wykonywania podjętych działań. Angażują się emocjonalnie oraz są bardziej aktywni. Starałam się dość często stosować podczas lekcji oraz zajęć dodatkowych aktywizujące metody nauczania, takie jak: burza mózgów, puzzle, gry dydaktyczne, inscenizacje, itp. Zastosowanie tych metod na moich lekcjach stwarzało warunki ułatwiające dzieciom uczenie się, uatrakcyjniło zajęcia, uwzględniało potrzeby i możliwości uczniów. Poprzez ich stosowanie kształtowałam w dzieciach właściwe stosunki międzyludzkie, zrozumienie i tolerancję. W celu stosowania aktywizujących metod pracy z uczniami oraz urozmaicania i uatrakcyjniania swoich zajęć samodzielnie opracowywałam materiały oraz korzystałam z gotowych materiałów dostępnych na stronach Internetu. Znajdowałam tam bogactwo różnorodnych pomysłów i rozwiązań metodycznych.
Pamiętając o różnych możliwościach i zdolnościach uczniów wprowadzałam na swoich lekcjach indywidualizację nauczania, wykorzystując przy tym aktywizujące metody nauczania. Organizowałam pracę na zajęciach w taki sposób, aby uczeń zdolny nie nudził się, a uczeń o mniejszych możliwościach nie pracował w stresie. W tym celu przygotowywałam indywidualne karty pracy, zadania dodatkowe oraz bardzo często wykorzystywałam domino matematyczne. Tego typu działania wdrażały uczniów do systematycznej pracy oraz stwarzały warunki maksymalnego wykorzystania i rozwoju ich możliwości intelektualnych.
Wspieranie uczniów uzdolnionych
Pracę z uczniem zdolnym i zainteresowanym matematyką prowadziłam w kilku płaszczyznach:
- prowadziłam zajęcia koła matematycznego
- przygotowywałam uczniów do konkursów matematycznych
- podczas lekcji zapoznawałam młodzież z zagadnieniami wykraczającymi poza matematyczny standard programowy
Na zajęciach pozalekcyjnych, poprzez zabawę, uczniowie mieli możliwość poznawania tajników matematyki i odkrywania nowych dla nich doświadczeń. Każdy z nich znalazł dla siebie coś interesującego, ponieważ program zajęć zawierał sporo ciekawostek, gier dydaktycznych i prac praktycznych. Starałam się, aby zajęcia koła pozwoliły dzieciom „bawić” się matematyką. Ponadto zachęcałam i przygotowywałam uczniów do wielu konkursów matematycznych: Kangur Matematyczny, Oxford Test Plus Matematyka, Konkurs Zadań Logicznych, Przedmiotowy Konkurs z Matematyki z Elementami Przyrody.
Moje wysiłki przyniosły pozytywne efekty, wielu moich podopiecznych osiągało bardzo wysokie wyniki w tych konkursach oraz otrzymywało nagrody i wyróżnienia.: Norbert C.- laureatV stopnia (2011),
Kacper P -laureatV stopnia.(2012),
Martyna P.- laureat IV stopnia,(2012)
Karolina K-. laureat V stopnia(2012)
Tomasz K-. laureat V stopnia(2012),
Kacper K. -laureat V stopnia (2012)
Wojciech S., laureat IV stopnia(2013)
Natalia Agnieszka M. – laureat III stopnia (2013)
Bartłomiej A. - laureat III stopnia (2013)
Natalia Ewa M. - laureat IV stopnia (2013)
Grzegorz M. - laureat IV stopnia (2013)
Julia B. - laureat V stopnia (2013)
Karolina K. - laureat V stopnia (2013)
Tomasz T. - laureat V stopnia (2013)
Justyna Ch. - laureat V stopnia (2013)
Wojciech S. - laureat V stopnia (2013)
Bardzo się cieszę z każdego sukcesu moich wychowanków oraz z tego, że mogę im pomóc w rozwijaniu zdolności i umiejętności matematycznych. Budujące jest to, że na moje zajęcia dodatkowe przychodzili bardzo chętnie nie tylko uczniowie zdolni, ale też i ci „słabsi” matematycznie, którzy interesowali się matematyką lub chcieli ją zrozumieć i polubić.
Współpraca z rodzicami
Od września 2012 pełnię rolę wychowawcy klasowego. Dlatego też uważam, że współpraca z rodzicami jest priorytetowym zadaniem, które w znacznym stopniu pomaga podnosić poziom pracy placówki i daje możliwość współgospodarowania, co przynosi pozytywne efekty. Starałam się, aby współpraca ta stawała się bardziej owocna i przynosiła większe korzyści zarówno dzieciom i rodzicom oraz szkole. Ponadto systematycznie przeprowadzałam zebrania ze wszystkimi rodzicami moich wychowanków. Ich celem były nie tylko sprawy organizacyjne, lecz również omawianie sytuacji dydaktyczno – wychowawczej klasy. Podczas każdego spotkania staraliśmy się wspólnie rozwiązywać problemy nurtujące mnie jako nauczyciela – wychowawcy, rodziców, jak i też uczniów – co miało na celu pedagogizację nas wszystkich. W każdy pierwszy wtorek miesiąca w szkole odbywają się „dni otwarte”, na których rodzice mogą zasięgnąć informacji. Prowadzę także rozmowy indywidualne, w czasie których udzielam rodzicom wskazówek w zakresie zgłaszanych problemów, czy to wychowawczych, czy też edukacyjnych. Jako wychowawca świetlicy szkolnej również często spotykam rodziców i udzielam odpowiedzi na wiele pytań. W razie konieczności wskazuję rodzicom, gdzie mogą szukać fachowej pomocy korzystając z porad specjalistów, takich jak: logopeda, pedagog.
Od wielu lat staram się podczas swojej pracy wspierać uczniów zdolnych, wspomagać dzieci „słabe” dydaktycznie oraz wychowywać uczniów będących pod moją opieką. Dlatego też, aby sprostać wymaganiom i potrzebom moich uczniów prowadząc zajęcia koła matematycznego, zajęcia wyrównawcze oraz godziny wychowawcze dostosowuję program do możliwości i oczekiwań uczniów.
Opracowałam i wdrożyłam Program Koła Matematycznego „Przyjazna matematyka”
Stworzony przeze mnie Program Koła Matematycznego skierowany był do uczniów klas IV-VI, uzdolnionych matematycznie i interesujących się matematyką. Jego koncepcja opierała się na wnikliwej analizie podstawy programowej oraz obowiązującego programu nauczania matematyki w wyżej wymienionych klasach.
Realizacja programu stworzyła uczniom możliwość właściwego rozwoju zdolności, twórczego myślenia oraz wpłynęła na ich systematyczność i pracowitość. Wdrażając program dostosowałam tematykę zajęć do oczekiwań uczniów. Pomogłam im poszerzyć ich wiedzę i nabyć umiejętności potrzebne do rozwiązywania trudnych i konkursowych zadań. Motywowałam uczniów do pracy poprzez zaciekawianie ich matematyką oraz ukazywanie radości płynącej z jej uczenia się. Realizacja programu dostosowanego do potrzeb i możliwości dzieci sprawiła, iż systematycznie i chętnie uczestniczyły w zajęciach.
W dzisiejszych czasach wykorzystanie w pracy nauczyciela technologii informacyjnej i komunikacyjnej to konieczność. Systematycznie doskonaliłam swoje umiejętności związane z obsługą komputera, nie wyobrażam sobie pracy bez tego urządzenia. Starałam się maksymalnie wykorzystywać możliwości tej technologii, która pomogła mi w podniesieniu poziomu mojej pracy, a także w podwyższeniu jakości pracy szkoły. Korzystając z technologii informacyjnej i komunikacyjnej wykonałam następujące zadania:
Tworzenie materiałów użytkowych
W codziennej pracy wykorzystywałam technologię komputerową do tworzenia: testów, sprawdzianów, kart pracy, ankiet, pomocy dydaktycznych, referatów, sprawozdań, protokołów z posiedzeń Rady Pedagogicznej, scenariuszy zajęć i uroczystości, analizy wyników sprawdzianów Szóstoklasisty. Korzystałam z narzędzi pakietu Office w następujący sposób:
- WORD: do tworzenia wyżej wymienionych materiałów
- EXEL: do obliczeń, opracowywania statystyk klasowych na koniec każdego semestru, wykonywanie analizy danych (diagramy)
Przy użyciu komputera opracowałam Plan Rozwoju Zawodowego oraz niniejsze sprawozdanie z jego realizacji. Systematycznie prowadziłam dokumentację mojego awansu zawodowego, dzięki temu moja sprawność i zakres posługiwania się tym urządzeniem znacznie się poszerzyły.
Korzystanie z zasobów Internetu
Przygotowywanie i opracowywanie materiałów dydaktycznych do lekcji i zajęć pozalekcyjnych coraz częściej opiera się na Internecie oraz korzystaniu z informacji tam zamieszczonych. Pogłębiając swoją wiedzę korzystałam z różnych stron internetowych, między innymi: www.wsip.com.pl, www.awans.net, www.profesor.pl, www.edux.pl, www.literka.pl, www.wychowawca.pl oraz wielu innych. Zasoby portali edukacyjnych wykorzystywałam na lekcjach matematyki, godzinach wychowawczych i zajęciach pozalekcyjnych. Ciekawe i przydatne materiały gromadziłam do dalszego wykorzystywania.
Systematycznie śledziłam publikacje nauczycieli zamieszczane na stronach internetowych oraz wymieniałam doświadczenia drogą elektroniczną.
Chętnie wykorzystywałam wiedzę i propozycje z Internetu podczas prowadzenia zajęć. Takie lekcje były wyjątkowo interesujące dla dzieci, a ich zaangażowanie w rozwiązywanie różnych problemów (nie tylko matematycznych) stało się zdecydowanie większe. Komputer służył mi i moim uczniom jako wielka encyklopedia z nieograniczonymi możliwościami i wiedzą. Wspomaganie tego urządzenia projektorem ułatwiało mi pracę i dodatkowo uatrakcyjniało zajęcia prowadzone przeze mnie. Korzystanie podczas lekcji ze stron www sprawiało uczniom wielką przyjemność, młodzież chętnie zdobywała i pogłębiała swoją wiedzę.
Dbając o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci na lekcjach wychowawczych omówiłam z uczniami tematy związane z zagrożeniami płynącymi z niewłaściwego użytkowania komputera i Internetu: cyberprzemoc, uzależnienie od gier, wady postawy, problemy ze wzrokiem i inne.
Korzystanie z sieci Internet umożliwiło mi również udział w kursach Nauczycielskiej Akademii Internetowej: „Technologie informacyjno-komunikacyjne w pracy nauczyciela”„Ocenianie kształtujące” a także udział w programie „Szkoła z klasą 2.0”
Wykorzystanie „Tablicy multimedialnej”
Psycholodzy twierdzą, że w procesie nauczania najlepsze efekty przynosi angażowanie wszystkich zmysłów. Należy zatem odejść od lekcji, które oddziaływają tylko na sam słuch. Na rynku pojawia się coraz więcej pomocy dydaktycznych wpływających na wizualizację przedmiotu lekcji, wśród nich jest również tablica interaktywna. Jest to urządzenie, które coraz częściej znajduje zastosowanie w szkole.
Zaciekawiona tą nowością postanowiłam poszerzyć swoją wiedzę z tego tematu poprzez uczestnictwo w szkoleniu „Tablica interaktywna – nowy środek dydaktyczny w szkole” Ze spotkania wyniosłam wiele cennych informacji, które wykorzystałam na swoich lekcjach.. Tablica umożliwiła mi i uczniom lepsze wykorzystania programów multimedialnych, filmów, materiałów dydaktycznych oraz Internetu. Prowadzenie zajęć z tablicą multimedialną sprawiło, że uczniowie stali się bardziej aktywni, byli skupieni i zaangażowani w lekcję, chętniej podchodzili do tablicy, z większą przyjemnością rozwiązywali zadania. Ułatwiło mi to pracę, a dzieciom sprawiło wiele przyjemności.
W prawidłowym funkcjonowaniu szkoły nieodzowne jest dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem. Nie powinno to wynikać jedynie z obowiązku i konieczności, lecz przede wszystkim z potrzeby pomocy i współpracy. Korzyści z tego płynące przyczyniają się do efektywniejszej pracy danej placówki. Mając to na uwadze starałam się aktywnie uczestniczyć w wielu spotkaniach mających na celu dzielenie się swoją wiedzą z innymi nauczycielami. Chcąc podzielić się swoimi doświadczeniami wynikającymi z praktyki zawodowej wykonałam następujące zadania:
Współpraca z innymi nauczycielami
Nieodłącznym elementem moich działań dydaktyczno – wychowawczych na terenie mojej szkoły oraz poza jej obrębem była współpraca z innymi nauczycielami. Przejawiała się ona podczas organizowania imprez szkolnych, konkursów, wycieczek, akcji charytatywnych. Polegała na wspólnym działaniu, wdrażaniu i monitorowaniu wszelkiej działalności dydaktyczno – wychowawczej. Bardzo chętnie dzieliłam się swoją wiedzą i umiejętnościami z „młodszymi” stażem koleżankami, ale również często korzystałam z rad i wskazówek bardziej doświadczonych ode mnie współpracowników. Wszyscy zawsze chętnie wspomagali mnie, kiedy tylko zwróciłam się o pomoc.
W swojej pracy dydaktycznej starałam się służyć pomocą i doświadczeniem innym koleżankom. Sposoby dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z nauczycielami w naszym zespole przyjmują różne formy. Często są to zwykłe rozmowy, czasem konsultacje lub narady, wymiana doświadczeń, opracowanie scenariuszy, prowadzenie zajęć otwartych. Systematycznie i aktywnie brałam udział w posiedzeniach Rady Pedagogicznej oraz w szkoleniach i warsztatach organizowanych na terenie szkoły. W każdym roku szkolnym moje zajęcia są hospitowane przez Dyrektora placówki.
Płaszczyzną wzajemnego dzielenia się wiedzą i doświadczeniem w czasie rozwiązywania problemów jest szkolny zespół kształceniowo - wychowawczy, którego jestem członkiem. Zespół ten został powołany do życia w celu podniesienie efektów pracy dydaktycznej i wychowawczej uczniów w szkole oraz poprawienie współpracy między: nauczycielem i uczniem, nauczycielem i rodzicem, rodzicem i dzieckiem. Pragnęliśmy rozwiązywać powstałe problemy zanim przerodzą się w konflikty. Wspólnie też zastanawialiśmy się, jak pomóc konkretnemu uczniowi, który nie radzi sobie np.: z czytelnym zapisem, nie odrabia zadań domowych, brakuje mu pomocy ze strony najbliższych. Dzięki zaangażowaniu i współpracy nauczycieli zespołu możliwa była szybka i skuteczna pomoc. Dowodem powyższych działań są wyniki ankiet, z których jasno wynika, że uczniowie czują się bezpiecznie w szkole i mogą korzystać z pomocy nauczycieli.
Udostępnianie opracowanych materiałów dydaktycznych
Podczas mojej pracy starałam się na bieżąco opracowywać i gromadzić materiały przydatne w pracy nauczyciela matematyki i wychowawcy.
Sukcesywnie gromadziłam zdjęcia z wycieczek oraz uroczystości klasowych i szkolnych, które zostały umieszczone na stronie internetowej szkoły.
Chcąc się podzielić swoją wiedzą i umiejętnościami udostępniłam również na stronach www.profesor.pl, www.literka.pl,www.45minut.pl następujące opracowania:
- Plan Rozwoju Zawodowego
- niniejsze sprawozdanie
- Program Koła Matematycznego
Prowadzenie zajęć otwartych oraz obserwacja lekcji otwartych prowadzonych przez innych nauczycieli
W trakcie trwania stażu przeprowadziłam zajęcia otwarte dla studentki Kolegium Nauczycielskiego w Bielsku – Białej. Było to dla mnie nie lada wyzwanie, ponieważ wiedziałam, że osoba ta nie przyszła oceniać mojej pracy, ale wynieść z obserwacji i omówienia lekcji jak najwięcej umiejętności dotyczących prowadzenia zajęć. Myślę, że sprostałam temu zadaniu.
W ramach wymiany doświadczeń uczestniczyłam w lekcjach pokazowych prowadzonych przez innych nauczycieli. Celem było wzbogacenie wiedzy, wymiana spostrzeżeń i uwag oraz rozwijanie wzajemnej współpracy. Obserwując zajęcia prowadzone przez innych nauczycieli chciałam wzbogacić swój warsztat pracy, zmodyfikować swoje działania oraz zaczerpnąć ciekawe propozycje prowadzenia lekcji.
Praca w zespołach
Na prawidłowe funkcjonowanie szkoły znacząco wpływa praca wielu zespołów, zadaniem których jest dzielenie się swoją wiedzą i umiejętnościami w podejmowaniu oraz realizacji określonych zadań. W trakcie stażu brałam czynny udział w pracach Zespołów do spraw pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w skład których wchodzili wychowawcy oraz nauczyciele poszczególnych przedmiotów. Celem pracy zespołów było na podstawie arkuszy diagnostycznych, opinii i orzeczeń PPP ustalić zakresy, w których wytypowani uczniowie wymagają pomocy psychologiczno – pedagogicznej (z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, możliwości psychofizyczne, zainteresowania i uzdolnienia). Wspólnie określiliśmy zalecane formy, sposoby i okresy udzielania uczniom pomocy, uwzględniając przy tym potrzeby uczniów i zalecenia PPP. Realizacja udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej odbywać się będzie także w przyszłym roku szkolnym.
Praca nauczyciela jest działaniem wielokierunkowym. Obejmuje: prowadzenie lekcji oraz zajęć pozalekcyjnych, ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań metodycznych, a także podejmowanie różnych działań i wyzwań. Jednocześnie szkoła jest miejscem, w którym powinno się podejmować szereg działań na rzecz edukacji i samej placówki. Ważne jest, aby być czynnym i przejawiającym dużo własnej inicjatywy nauczycielem. Wymaga to wzajemnej współpracy i zaangażowania nas wszystkich, aby efekty pracy były większe.
W celu poszerzenia zakresu działań szkoły wykonałam następujące zadania dydaktyczne, opiekuńcze i wychowawcze:
Praca wychowawcy klasowego
W bieżącym roku szkolnym pełniłam funkcję wychowawcy klasowego. Podejmowałam decyzje mające na celu ukształtowanie moich wychowanków na prawych i uczciwych ludzi, nie ulegającym grożącym im niebezpieczeństwom ze strony otaczającego ich świata.
W bezpośrednich kontaktach z dziećmi zawsze prezentowałam autentyzm i akceptację. Starałam się zachowywać naturalnie i spontanicznie, być otwartą i szczerą, bez względu na czas i miejsce. Systematycznie poszukiwałam nowych sposobów, aby lepiej zrozumieć postępowanie ucznia i znaleźć najlepszą drogę działania wobec niego. W tym celu opracowałam Plan Pracy Wychowawczej dla klas IV-VI, uwzględniający założenia planu wychowawczego i programu profilaktycznego szkoły. Opracowując go starałam się tak dobierać tematykę zajęć, aby zainteresować jak największą liczbę dzieci, a jednocześnie zrealizować postawione sobie cele. Realizacja tego planu sprzyjała osiąganiu przez uczniów zadowolenia i sukcesów na miarę ich możliwości oraz osiąganiu zdrowia psychicznego, jak i fizycznego. W celu zwiększenia zaangażowania uczniów podczas godzin wychowawczych stosowałam różne formy i metody aktywności, np.: pogadanki, dramę, burzę mózgów, prace plastyczne, zabawy integrujące, itp. Realizację planu wychowawczego wzbogaciłam tematyką wynikającą z aktualnej sytuacji w kraju i na świecie . W związku z przystąpieniem mojej szkoły do Elementarz Korczaka przeprowadziłam lekcję wychowawczą poświęconą temu wybitnemu wychowawcy.
Jedną z form integracji zespołu klasowego są wspólne wycieczki. Wraz z wychowawcami klas V i VI zorganizowaliśmy wycieczkę „Szlakiem Orlich Gniazd”
Bardzo ważnym elementem mojej pracy z klasą była organizacja imprez klasowych i szkolnych oraz aktywny udział we wszystkich szkolnych uroczystościach. W trakcie stażu przygotowałam i przeprowadziłam akademie z okazji Dnia Ziemi w roku szkolnym 2011/2012 oraz 2012/2013. Podobały się one nie tylko uczniom i rodzicom, ale również nauczycielom i Dyrektorowi szkoły. Czynnie uczestniczyłam również w organizacji imprez środowiskowych.
Jako wychowawca systematycznie współpracowałam z biblioteką szkolną. Celem moich działań było rozbudzenie zainteresowań czytelniczych dzieci oraz zachęcanie ich do częstego wypożyczania książek z biblioteki.
Jednym z moich największych sukcesów wychowawczych jest fakt, iż absolwenci naszej szkoły (w tym moi wychowankowie) utrzymują ze mną stały kontakt.
Moja praca wychowawcza dostarczyła mi dużo satysfakcji i zadowolenia, była doceniana zarówno przez dzieci, jak i ich opiekunów.
Przeprowadzanie konkursów
Jednym z moich najważniejszych zadań jest kierowanie procesem lekcyjnym tak,aby największa ilość uczniów była zainteresowana matematyką. W swojej pracy dbałam o to, żeby rozwijać aktywność umysłową uczniów oraz kształtować ich logiczne i twórcze myślenie. Dążyłam i dążę do tego, aby dzieci opanowały treści programowe i nabyły umiejętności ich wykorzystania zgodnie ze standardami egzaminacyjnymi. Nie ograniczałam swojej pracy tylko do lekcji. Poprzez propagowanie, organizowanie i współorganizowanie konkursów matematycznych starałam się zainteresować uczniów tym przedmiotem. Od wielu lat, a także w trakcie stażu organizowałam następujące konkursy:
- Kangur Matematyczny
- Oxford Test Plus Matematyka
- Konkurs Zadań Logicznych
- Przedmiotowy Konkurs z Matematyki z Elementami Przyrody
- Gminny Konkurs Matematyczno-Przyrodniczy.
Moi uczniowie zawsze bardzo chętnie i licznie brali udział w wyżej wymienionych konkursach. Znaczące było to, że zawsze kilkoro z nich osiągało satysfakcjonujące wyniki oraz otrzymywało wyróżnienia i nagrody. Do dalszej pracy w tym zakresie motywowały mnie podziękowania za udział i pomoc okazaną w organizacji konkursów, które otrzymywałam od organizatorów tych konkursów.
Praca w komisjach
Jako nauczyciel byłam powoływana do prac w następujących komisjach działających na terenie mojej szkoły:
1. Komisja egzaminacyjna sprawdzianu próbnego dla klasy VI.
2. Komisja egzaminacyjna sprawdzianu kompetencji dla klasy VI
3. Komisja do spraw ewaluacji wewnętrznej szkoły
4. Komisja inwentaryzacyjna w placówce.
W celu lepszej koordynacji oddziaływań wychowawczych oraz organizacji różnych przedsięwzięć wychowawczych, edukacyjnych i kulturalnych podjęłam szereg działań
we współpracy z różnymi organizacjami, instytucjami, osobami pośrednio lub bezpośrednio do tego powołanymi. Wykonane zadania ujęłam w następujących punktach:
Współpraca z pedagogiem szkolnym
Będąc nauczycielem matematyki i wychowawcą klasowym napotykałam na wiele problemów edukacyjnych i wychowawczych, dlatego też bardzo chętnie współpracowałam z pedagogiem mojej szkoły. Współpraca ta przebiegała na następujących płaszczyznach:
- konsultacje w sprawach wychowawczych
- rozwiązywanie problemów uczniów z trudnościami w nauce i zachowaniu
- opieka nad uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- wymiana informacji dotyczących sytuacji rodzinnych wychowanków
- udzielanie pomocy i wsparcia dzieciom z rodzin ubogich i patologicznych
- współtworzenie kart realizacji zaleceń Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
Wspólnie poszukiwałyśmy jak najlepszych rozwiązań problemów, których jest niestety coraz więcej. Wspierane byłyśmy przez Dyrekcję szkoły, innych nauczycieli, pracowników Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz Policję.
Szeroko zakrojona współpraca przyniosła korzyści uczniom potrzebującym pomocy i wsparcia w trudnych dla nich okresach. Dla mnie zaś była i jest niesłychanie pomocna w codziennej pracy dydaktyczno – wychowawczej.
Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Czechowicach – Dziedzicach
Rozpoznając bieżące potrzeby i problemy uczniów, jako wychowawca i nauczyciel wielokrotnie konsultowałam różne przypadki nie tylko z pedagogiem szkolnym, ale również z pracownikami Poradni. Nakłaniałam również rodziców do korzystania z pomocy specjalistów z dziedzin psychologii i pedagogiki. Sporządzałam opinie o uczniach potrzebne do przeprowadzenia rzetelnych badań w Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.
Chcąc zapewnić jak najlepsze możliwości rozwoju wszystkim dzieciom dokładnie analizowałam opinie Poradni i na ich podstawie sporządzałam karty realizacji zaleceń oraz zindywidualizowane programy nauczania. Ich realizacja umożliwiała uczniom nabywanie wiadomości w sposób dostosowany do ich potrzeb i możliwości. W tworzeniu dokumentów szkolnych związanych z opiniami Poradni pomogły mi warsztaty: - „Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole” zorganizowane przez Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku – Białej.
Uczestnictwo w tej formie doskonalenia poszerzyło moją wiedzę z zakresu:
- podstaw prawnych warunkujących organizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- planowania pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Akcje charytatywne
Jako nauczyciel i wychowawca kształtowałam u dzieci wartościowe postawy moralno – społeczne. Stwarzałam okazje, w których dzieci mogły podejmować działania na rzecz innych. Z tego względu bardzo ważne miejsce w mojej pracy zajmowała działalność charytatywna. Uczestniczyłam sama oraz zachęcałam uczniów do aktywnego brania udziału we wszystkich akcjach organizowanych na terenie naszej szkoły. Moi wychowankowie chętni i licznie uczestniczyli w następujących akcjach charytatywnych:
- „Góra grosza”
- „Sprzątanie świata”
- „Mikołaj w Domu Dziecka”
oraz zbiórkach:
- karmy i żołędzi dla zwierząt leśnych
- makulatury
- zużytych baterii
- plastikowych nakrętek
- surowców wtórnych
Poprzez udział w tych przedsięwzięciach zarówno ja, jak i moi uczniowie poszerzyliśmy swoje wiadomości dotyczące niesienia pomocy innym. Bardzo cieszy mnie fakt, że moi wychowankowie nie byli obojętni na potrzeby innych ludzi i zwierząt oraz dbali o środowisko naturalne naszego świata. Dało mi to pewność, że moje działania wychowawcze są skuteczne i przynoszą pozytywne efekty.
Nawiązanie współpracy z różnymi instytucjami
Do najważniejszych zadań szkoły należy wychowanie, opieka i zapewnienie bezpieczeństwa uczniom. Bez współpracy z instytucjami wspierającymi szkołę w tym zakresie trudno to zrealizować. Moje działania skupiały się przede wszystkim na przeprowadzaniu szeregu lekcji wychowawczych dotyczących określonych tematów, organizowaniu imprez edukacyjno – wychowawczych, uświadamianiu uczniów oraz kształtowaniu prawidłowych nawyków. W celu zwiększenia efektywności swoich działań wychowawczych nawiązałam współpracę z: pedagogiem szkoły i z Samorządem Uczniowskim wspierając ich działania i przeprowadzane akcje, współpracowałam z nauczycielami matematyki w szkołach podczas Gminnego Konkursu Matematyczno-Przyrodniczego. zasiadając w komisji konkursu, a następnie sprawdzając napisane testy.
W trakcie trwania stażu wielokrotnie spotykałam różne problemy edukacyjne i wychowawcze, które starałam się wnikliwie analizować i rozwiązywać. Metody pracy i oddziaływania wychowawcze ustaliłam we współpracy z pedagogiem szkolnym oraz z rodzicami. Systematycznie pracowałam nad rozwiązywaniem tych przypadków/problemów współpracując również z innymi nauczycielami.
Podsumowując moją pracę w okresie stażu stwierdzam, że był to czas bardzo intensywnej pracy rozwijającej moją osobowość. Mam satysfakcję, że stałam się bardziej otwarta, nie obawiam się już opinii innych – cenię uwagi i dobre rady. Zdobyte przeze mnie umiejętności i wiedza przyniosły korzyści nie tylko dla mnie, ale również szkole w której pracuję oraz uczniom i ich rodzicom. Stałam się osobą bardziej twórczą i kreatywną, sumiennie i rzetelnie wywiązującą się z powierzonych mi zadań i obowiązków. Uznanie i akceptacja ze strony uczniów, rodziców, nauczycieli i Pani Dyrektor dodaje mi sił oraz sprawia, że ciągle planuję nowe zadania. Nauczam i wychowuję wkładając dużo pracy i serca.
Zaprezentowane efekty mojej pracy uważam za znaczące. Obrazują one nie tylko pracę nauczyciela – wychowawcy – opiekuna na lekcjach, ale również działania pozalekcyjne oraz pozaszkolne. Świadczą one o moich umiejętnościach, zainteresowaniach oraz poziomie i gotowości do podejmowania różnorodnych zadań służących podwyższeniu jakości pracy szkoły, samodoskonaleniu, podmiotowym traktowaniu dziecka oraz poszanowaniu jego praw. Moja otwartość na problemy innych, niesienie pomocy i służenie radą dają mi dużo satysfakcji.
Zadania wyznaczone w Planie Rozwoju Zawodowego służą ciągłemu rozwojowi umiejętności własnych oraz twórczej współpracy z innymi. Wiedza zdobyta przeze mnie na szkoleniach i kursach znacząco wpłynęła na podwyższenie jakości mojej pracy, stała się kluczem do sukcesów uczniów, a to promowało szkołę w środowisku lokalnym. Przemyślane i planowane działania podejmowane przeze mnie z pewnością wzbogaciły uczniów o nowe umiejętności, doświadczenia i przeżycia. Jestem pewna, że wszystkie efekty wykonanych przeze mnie działań będą procentować w mojej dalszej pracy zawodowej. Zaowocują pozytywnymi wynikami nauczania oraz moją satysfakcją osobistą w dalszej pracy zawodowej.
Moje osiągnięcia nie byłyby możliwe bez życzliwości Dyrekcji oraz nauczycieli mojej szkoły. Ogromne wsparcie oraz dobre rady były dużą pomocą, dzięki której mogłam zrealizować swoje plany i kończyć sukcesami swoje przedsięwzięcia. Za to wszystkim serdecznie dziękuję.
mgr Iwona Pieczka
Wyświetleń: 825


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.