Katalog

Magdalena Mikosza, 2013-06-10
Szczecinek

Pedagogika, Scenariusze

Scenariusz przedstawienia profilaktycznego "Zapobieganie wagarom"

- n +

Scenariusz przedstawienia profilaktycznego „ Zapobieganie wagarom”
autor: Magdalena Mikosza
występują:
A – prezenterka wiadomości Grażyna Kowalska,
B- prezenter wiadomości Krzysztof Malinowski,
K – reporterka Katarzyna Konieczna,
R – reporterka Aniela Wojciechowska,
5 uczniów, którzy czytają listy (można również nagrać je wcześniej i odtworzyć w trakcie przedstawienia)

Scena – studio telewizyjne, stolik, przy którym siedzą prowadzący program.
Obok przygotowany projektor i ekran, na którym będą wyświetlane nagrane prezentacje, filmy i wywiad.

Rozlega się sygnał wiadomości.
A: Dzień dobry. Kłania się państwu Grażyna Kowalska
B: i Krzysztof Malinowski
A: W odpowiedzi na państwa liczne sygnały i maile, dzisiejszy program w całości poświęcony jest „Zapobieganiu wagarom”
B: Przeprowadziliśmy ankietę wśród uczniów jednego ze szczecineckich gimnazjów, aby dowiedzieć się, co to są wagary i jaki sposób wagarowania preferują nasi respondenci. Wyniki są zaskakujące.
A : Według ankietowanych wagary to desperacka próba obcowania z wolnością, polegająca na uniknięciu gościnnych i opiekuńczych progów szkoły, traktowane jako wybawienie w mękach. Zjawisko przybiera szczególną częstotliwość w okresie wiosennym, a w czerwcu staje się normalką.
B: Nasi reporterzy podsumowali wyniki badań, które dotyczyły sposobów wagarowania preferowanych przez ankietowanych. Posłuchajmy, co udało im się ustalić…
Na scenie pojawiają się 2 reporterki, które przedstawiają wyniki ankiety. W tle puszczona jest prezentacja multimedialna, która obrazuje wyniki ankiety.
K: Katarzyna Konieczna
R: Aniela Wojciechowska
K i R :Witamy wszystkich serdecznie.
K: Badani przez nas uczniowie podzielili wagary na krótkotrwałe i długotrwałe. Obie grupy obejmują kilka sposobów.
R: Wśród wagarów krótkotrwałych najczęściej wymieniane to :
- na śpiocha – zazwyczaj obejmują jedną lub dwie pierwsze godziny. Spowodowane są chęcią wyspania się po całonocnej grze na kompie, oszczędzeniem sobie wysiłku na nudnej pierwszej lekcji .
Czasem przybierają charakter spontaniczny np. po zorientowaniu się w ilości zadanej pracy domowej.
K: „okienko” – jest to specyficzny typ krótkotrwałej absencji. Decyzja jest w tym wypadku często podejmowana nagle. Polega najczęściej na przesiedzeniu paskudnej lekcji u pielęgniarki, pedagoga,
w bufecie lub w innym bezpiecznym i przytulnym miejscu.
R: E.T. go home – polega na ulotnieniu się z ostatniej lekcji. Jak zwykle, każdy powód jest dobry. Sprzyja tu szczególnie beznadziejność ostatniej lekcji i przemęczenie biednego, styranego ucznia.
K: „na legalu” – po stwierdzeniu, że uczeń dalszych zajęć nie jest w stanie zdzierżyć, prosi łaskawą koleżankę o wypisanie zwolnienia lub symuluje schorzenia u piguły. Skuteczność tej metody jest jednak różna.
R: na cwaniaka - uczeń celowo przychodzi tylko na trzecią lub czwartą lekcję by pokazać, że ma na wszystko wyjechane, potem znów cichaczem wymyka się w bardziej przytulne miejsce..
K: Spośród wagarów długotrwałych uczniowie wymienili następujące:
R: Pierwszy sposób to „ szkoła mi leży”- jest to najklasyczniejszy typ wagarów, polegający na tym, że osobnik wagarujący stwierdza, iż jutrzejsze zajęcia nie są godne jego obecności ze względu na ich męczący i nudny charakter. Możliwość wystąpienia tego typu absencji zwiększa mała liczba godzin oraz upierdliwość danych nauczycieli.
K: Kolejny sposób to wagary spontaniczne - uczeń po przebudzeniu się lub po przyjściu do szkoły i konsultacji z innymi uczniami stwierdza, iż nie ma ochoty marnować kolejnego dnia i wspólnie z kolegami rezygnuje z zajęć. Spontaniczność rodzi najciekawsze sytuacje w czasie trwania wagarów, często długo pamiętane.
R: ucieczka przed hardkorem – rzadki typ wagarów, podejmowany w sytuacji , gdy nadchodzący dzień nauki obfituje w sprawdziany, a potencjalny wagarowicz jest w nieciekawej sytuacji. Często podejmowane także by "nie kusić licha". Przed końcem semestru są wyjątkowo spędzane na nauce
i robieniu ściąg z zagrożonych przedmiotów.
K: symulowana choroba - rzadki typ dobrze zorganizowanych wagarów. Trwają najczęściej od dwóch do kilku dni i kończą się przedstawieniem mniej lub bardziej wiarygodnego usprawiedliwienia.
R: na ściemę – występują najczęściej we wczesnych latach edukacji, polegają na pozostaniu w domu za zgodą rodziców. Wymagają dobrej ściemy. W późniejszym okresie uważane za lamerskie.
K: Ostatni sposób to tzw „długi weekend” są to wagary występujące w poniedziałek lub w piątek, mają na celu przedłużenie wolności.
R: A teraz przyjrzyjmy się wynikom ankiety …
( na ekranie pokazane są wykresy słupkowe obrazujące preferencje uczniów dotyczące wagarów krótkotrwałych i kolejny slajd – wagarów długotrwałych)
Jak widać , spośród wagarów krótkotrwałych, aż 40 % badanych uczniów preferuje wagary na śpiocha, trochę mniej bo 30 % wybrało „E.T go Home”. Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się wagary na cwaniaka.
K: Spójrzmy teraz na preferencje dotyczące wagarów długotrwałych. Najwięcej ankietowanych wybrało wagary spontaniczne……….%, trochę mniej „na ściemę”. Najmniejszym zainteresowaniem cieszą się wagary przedłużające długi weekend.
R: To tyle z naszej strony….
K: Dziękujemy za uwagę, oddajemy głos prowadzącym.

A: Kasiu, Anielo, dziękujemy za przygotowany przez was materiał.
B: Wiemy już jakie sposoby wagarowania preferuje dzisiejsza młodzież… Idąc dalej tym tropem, staraliśmy się ustalić, dlaczego uczniowie uciekają z lekcji?
A: Po pierwsze: ze strachu…Uczeń, któremu nauka przychodzi z trudem, ucieka ze szkoły, ponieważ boi się kolejnej pały
B: Po drugie - konflikt z nauczycielem, który – w ocenie ucznia – „uwziął się”, jest wyjątkowo wymagający i niesprawiedliwy.
A: Po trzecie - złe relacje w klasie: odrzucenie przez grupę, wyobcowanie , to bardzo silny czynnik zniechęcający.
B: Po czwarte - poszukiwanie nowego, ciekawego towarzystwa lub uleganie destrukcyjnym wpływom i chęć zaimponowania kolegom.
A: Fakt, że nastolatek „odpuszcza” sobie szkołę, może świadczyć też o trudnej sytuacji w jego rodzinie. Może to być rozwód, ale też np. nadmierne oczekiwania rodziców wobec dziecka, przy jednoczesnym braku wsparcia emocjonalnego, braku miłości i ciepła ze strony bliskich. Wtedy dziecko może mieć nawet imponującą wiedzę, ale czuje się tak samotne, opuszczone, pozostawione samemu sobie, że każda stresująca sytuacja, np. klasówka, sprawia, że wpada w panikę i ucieka…
B : Otrzymaliśmy wiele listów, w których młodzi ludzie opisują przyczyny wagarowania. Ku naszemu zdumieniu, nie zawsze powodem nieobecności jest lenistwo, brak chęci do nauki czy też nieustanny lęk przed szkołą. Czasem przyczyny wagarów są znacznie poważniejsze….
A: Wybraliśmy kilka ciekawszych listów , zapraszamy do ich wysłuchania….
Na scenę wychodzą uczniowie, którzy odczytują krótkie listy – można je wszystkie wcześniej nagrać i odtworzyć nagrania w trakcie trwania programu)
List 1 : Cześć. Mam naimię Anka. Wagaruję bardzo często. Nie jestem najlepszą uczennicą. Rok temu mało brakowało i powtarzałabym klasę. Dzięki dobrej woli nauczycieli, udało mi się zdać do następnej klasy. Teraz staram się nie nałapać zbyt dużo jedynek. Gdy mam jakąś klasówkę lub zbyt dużo zadane, to albo symuluję złe samopoczucie, albo proszę mamę, żeby pozwoliła mi zostać w domu. Mama zawsze się przy tym nagada, naprawi morałów, ale w ostateczności zgadza się, żebym została w domu. Jest spoko. Nawet ojcu nic nie mówi, tylko wszystko mi usprawiedliwia. Rozumie, że to dla mojego dobra…..
List 2: Siema, mam naimię Paweł. Mam wszystko, czego potrzebuje chłopak w moim wieku: markowe ciuchy, markowy zegarek, deskorolkę, rower, laptopa….. Mam wszystko, o co tylko poproszę rodziców. Wszystko…. oprócz miłości i zainteresowania. Moich rodziców nie interesuje to, co robię, jakie mam hobby , jakie problemy. Nie jestem pewien, czy oni w ogóle mnie znają…. Przecież wcale ze mną nie rozmawiają….
Gdy ojciec wraca wieczorem z pracy, to najlepiej nie wchodzić mu w drogę, bo odpoczywa. Wtedy najlepiej, żebym siedział u siebie w pokoju na kompie, albo dają mi kasę żebym poszedł gdzieś z kolegami. Wszystko jedno czy wrócę pijany, czy naćpany… I tak nie zauważą….. Wszyscy kumple mi zazdroszczą, mam kasę i mogę robić, co chcę. Już tydzień nie byłem w szkole, no bo po co? Mam w nosie, że wychowawczyni zadzwoni do starych. Niech dzwoni….. Może w końcu moi starzy zauważą, że mają dziecko……….

List 3: Cześć. Jestem przeciętnym nastolatkiem, nie mam większych problemów, ale ostatnio moje życie zamieniło się w koszmar. W szkole grasuje banda, która wyciąga pieniądze od młodszych chłopaków. Oczywiście padło na mnie. Z natury jestem nieśmiały i nie mam tyle sił, by bronić się przed pięcioma osiłkami. Codziennie grożą mi, że jeśli nie będę dawał im forsy, to mnie zabiją. Kilka dni wagarowałem, ale i tak mnie dopadli. Długo leczyłem siniaki….. Stałem się zwykłym śmieciem, frajerem… Boję się komukolwiek o tym powiedzieć…. Boję się chodzić do szkoły….

List 4 : Mam naimię Zuźka. Pochodzę z ubogiej rodziny. Moi rodzice nie pracują. To dobrzy ludzie i bardzo mnie kochają. Robią , co mogą aby utrzymać mnie i moje rodzeństwo. Niestety często nie wystarcza pieniędzy na podstawowe potrzeby. Ostatnio ciągle uciekam z w-fu. Powodem jest to, że rozleciały mi się buty. Nie chcę prosić moich rodziców o nowe adidasy, bo wiem, że nie mają na to pieniędzy. Nadchodzi zima i już się martwią, za co kupią mi kurtkę i kozaki…. Wychowawczyni się ciągle czepia, że nie chodzę na w-f. Nie mogę jej jednak powiedzieć, jaka jest prawda, wstydzę się…..
Nie wiem, jak długo dam radę to ciągnąć….

List 5: Cześć. Mam naimię Sylwia. 3 lata temu zmarł mój ojciec. Od tamtej chwili świat mi się zawalił. Moja matka popadła w depresję, nie radzi sobie z życiem, ciągle pije……Na mnie spadł obowiązek opieki nad młodszym bratem i nad nią…. Zdarza się, że muszę położyć ją do łóżka i posprzątać po całonocnych libacjach…. Niedawno matka poznała faceta. Wprowadził się do nas. Myślałam, że wszystko się ułoży, ale jest jeszcze gorzej…. Oboje piją, potem się awanturują…. On jest bardzo agresywny. Kiedy wypije za dużo rzuca się nie tylko do matki ale również do nas. Czasami nocą ubieram mojego brata i uciekamy…. Najczęściej do cioci albo do babci. W szkole nikt nie wie, co się dzieje u mnie w domu. Nie chcę o tym mówić. Jest mi wstyd. Zresztą i tak nikt mnie nie zrozumie. Czasem nie chodzę do szkoły, bo nie jestem w stanie po całej nieprzespanej nocy….Czy to są wagary?
Przecież nie mam innej możliwości…

A: Dziękujemy wszystkim widzom za przysłane do nas listy i maile. Niestety nie jesteśmy w stanie przeczytać wszystkich…
B: Jak widać, przyczyny wagarowania, a właściwie nieobecności w szkole są bardzo różne…. Może to być znudzenie szkołą, lęk przed niepowodzeniami szkolnymi, próby zaimponowania kolegom, lęk przed odrzuceniem przez klasę, jak również problemy osobiste, emocjonalne i rodzinne.
A : Zdarza się, że nieobecność w szkole spowodowana jest traumatycznymi przeżyciami osobistymi uczniów. Miejmy nadzieję, że są to pojedyncze przypadki …
B: Niezależnie od przyczyn wagarowania, starajmy się pomóc młodzieży… reagujmy na ich problemy, rozmawiajmy i starajmy się im pomóc, bo skutki ich postępowania mogą być opłakane….
A: Dokładnie. … Konsekwencje wagarowania mogą być różne… Zobaczcie sami…..
Rozlega się sygnał wiadomości. Do każdej informacji nagrany jest krótki filmik. Jedna osoba czyta informacje ,
a inna odtwarza filmy na ekranie ( 1 film – dziewczyny wychodzące przez okno w toalecie złapane przez nauczyciela, 2 film – bójka uczniów w parku, 3 film – spożywanie alkoholu przez uczniów w parku, wylegitymowanie ich przez strażników miejskich)
Wiadomości z ostatniej chwili:
- Dyżurujący nauczyciel złapał na gorącym uczynku 2 uczennice klasy trzeciej usiłujące opuścić gościnne progi szkoły przez okno w toalecie na parterze. Wysiłki dziewcząt okazały się daremne. Uczennice postawiono przed obliczem najwyższych władz szkolnych.
- 28.10 br uczeń gimnazjum , relaksujący się podczas zajęć lekcyjnych w parku, został napadnięty przez grupę nastolatków z sąsiedniej szkoły. Doszło do ostrej wymiany zdań i ciosów. Dwie najbardziej poszkodowane w starciu osoby, zostały przewiezione do szpitala miejskiego. O ich stanie zdrowia będziemy informowali na bieżąco.
- Wczoraj grupa uczniów z gimnazjum postanowiła spędzić miłe chwile na spożywaniu alkoholu w miejscu publicznym. Niestety proceder ten został zauważony przez pracowników straży miejskiej.
Uczniowie mieli ok. 0,5 promila alkoholu we krwi. Mili i uprzejmi pracownicy służb miejskich, po wcześniejszym zebraniu krótkich informacji biograficznych od uczniów, dostarczyli wyczerpane całodziennymi atrakcjami organizmy do zatroskanych rodziców. O zaistniałej sytuacji powiadomiono szkołę i sąd rodzinny.

A: Biedne dzieciaki…. Chciały spędzić miło czas, a tymczasem będą musiały liczyć się z nieprzyjemnymi konsekwencjami…
B: Masz rację, ale o tym mogli pomyśleć trochę wcześniej…..
Powróćmy jednak do naszego tematu. …
A: Przeprowadziliśmy wywiad z panią pedagog Mają Stępińską. Zapraszamy do krótkiej relacji z tego spotkania.
(wywiad - nagranie)

A: Drodzy widzowie. Mamy nadzieję, że dzisiejszy program spełnił wasze oczekiwania
B: Rodzice, nauczyciele, pedagodzy! Starajcie się poznać przyczyny wagarowania waszych podopiecznych i wspólnie spróbujcie znaleźć wyjście z tej sytuacji.
A: Wychowawcy! Współpracujcie z rodzicami i z pedagogiem. Budujcie atmosferę zaufania. Niech wasi uczniowie wiedzą, że z każdym problemem mogą się do was zwrócić.
B: Rodzice! Jesteście odpowiedzialni za realizowanie obowiązku szkolnego przez wasze dzieci. Interesujcie się tym, co się dzieje w szkole. W przypadku wykrycia wagarów, nie ograniczajcie się tylko do stosowania wymówek i kar. Bądźcie w stałym kontakcie ze szkołą. Nie lekceważcie problemów swoich dzieci, starajcie się z nimi rozmawiać.
A: Uczniowie! Wagarujecie z różnych powodów, ale efekt jest zawsze taki sam: konflikty w rodzinie i zaległości, których bardzo często nie da się nadrobić. Nieobecność w szkole nie rozwiąże waszych problemów, a wręcz przeciwnie… może je pogłębić.
B: To już wszystko, co przygotowaliśmy w dzisiejszym programie…
A: Dziękujemy za uwagę. Żegna was: Grażyna Kowalska
B: i Krzysztof Malinowski.
Wyświetleń: 1256


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.