AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Katarzyna Jaworska, 2013-06-03
Tomaszów Mazowiecki

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ - BĄDŹMY WRAŻLIWI

- n +

Opracowała: Katarzyna Jaworska, nauczyciel języka polskiego.
SCENARIUSZ LEKCJI WYCHOWAWCZEJ - BĄDŹMY WRAŻLIWI


Czas: 1 x 45 minut

Cele:
•kształtowanie wrażliwości,
•przełamywanie barier emocjonalnych pomiędzy ludźmi,
•dostrzeganie potrzeb innych,
•ukazywanie nowych sposobów zachowania się i wyrażania swoich uczuć.

Środki dydaktyczne:
kartony, biały obrus, magnesy.

Metody pracy:
dyskusja, burza mózgów, metoda dramy.

Przebieg lekcji:

1.Ćwiczenie I:

Zajęcia zaczynamy od prostego ćwiczenia. Wpuszczamy uczniów do klasy, kładąc uprzednio w jej progu biały obrus. Zgodnie z naszym oczekiwaniem, zdecydowana większość uczniów ominie przeszkodę.
Zadajemy pytanie: dlaczego tak uczynili?
Uczniowie odpowiedzą zapewne, że dlatego:
- ponieważ jest czysty,
- biały,
- szkoda byłoby go pobrudzić,
- na nim się je,
- kojarzy się z życiem rodzinnym, itd.

Wówczas nauczyciel zadaje pytanie: z czym kojarzy się kolor biały? ( Szukaj bliskich, jak i dalekich skojarzeń).
Wyniki ćwiczenia zostają wyeksponowane na tablicy, uporządkowane według zasady:

„skojarzenia dosłowne” i „skojarzenia symboliczne”
- ze śniegiem, - czystością,
- suknią ślubną, - niewinnością,
- obrusem, - dobrocią,
- świętami Bożego Narodzenia

Podsumowanie ćwiczenia:

Zastanów się, które ze skojarzeń są dla ciebie ważniejsze? Te dosłowne czy te symboliczne? O czym to świadczy?
Wnioski: Symbolika ma ważne znaczenie w życiu człowieka. Zdolność symbolicznego myślenia dana jest tylko człowiekowi, czyni go bogatszym wewnętrznie i bardziej wrażliwym.

Wiele ważnych w naszym życiu symboli wiąże się ze świętami Bożego Narodzenia.
To bardzo ważne święta w polskiej tradycji, kojarzące się właśnie z bielą.

3.Ćwiczenie II:

Nauczyciel proponuje zabawę w nieskończone zdania. Uczniowie mają dopisać na przygotowanych kartkach papieru, z czym kojarzą im się święta. Wyniki ich pracy eksponowane są na tablicy.

Przykładowy przebieg ćwiczenia:

ŚWIĘTA TO CZAS ……………… miłości
ŚWIĘTA TO CZAS ……………… wybaczania
ŚWIĘTA TO CZAS ……………… spotkań rodzinnych
ŚWIĘTA TO CZAS ……………… życzeń
ŚWIĘTA TO CZAS ……………… prezentów
itd.

Podsumowanie ćwiczenia:

Na zakończenie prowadzący prosi, by na przykładzie własnych wyborów uczniowie ocenili, jakie wartości mają dla nich ważniejsze znaczenie: duchowe czy materialne? (dyskusja)


4.Ćwiczenie III:

Uczniowie pracują w trzech grupach. Nauczyciel, wprowadzając w ćwiczenie, zauważa, że obok świąt Bożego Narodzenia utrwaliło się w naszej kulturze wiele innych, także świeckich, tradycji.
Uczniowie mają za zadanie opracować w grupach dowolną scenkę, bez użycia słów, jedynie za pomocą gestów, mimiki, ruchu scenicznego. Po pięciu minutach grupy prezentują swoje pomysły.
Ćwiczenie może mieć różny przebieg, a uczniowie mogą przygotować różne scenki,w zależności od pomysłowości i zaangażowania, na przykład scenę pogrzebu, dekorowania medalem, łamania opłatkiem …

W trakcie prezentacji liderzy grup odpowiadają na postawione przez nauczyciela pytania:

Jaka jest twoja rola?
(np. Jestem żałobnikiem, dekorują mnie medalem , jestem uczestnikiem rodzinnego spotkania przy stole wigilijnym, itd.)

Skąd wiesz, że tak trzeba?
(np. Płaczę, bo czuję żal, łamię się opłatkiem, bo taka jest tradycja, itd )

Co czujesz?
(np. Jestem smutny, cieszę się ze spotkania z bliskimi, jestem dumny, itd.)

Na zakończenie wszyscy uczniowie brawami oceniają, czyja scenka była najbardziej czytelna?

5.Ćwiczenie IV:

Nauczyciel rozdaje po dwie karteczki każdemu uczestnikowi i prosi, by wypisać na nich, zgodnie z własnym wyobrażeniem, dwie cechy jakie powinien posiadać absolwent naszej szkoły. Następnie, wspólnie z klasą, porządkuje odpowiedzi tematycznie np. zaradność, przedsiębiorczość, kreatywność, wiedza, wrażliwość, sumienność, komunikatywność, cierpliwość, umiejętność działania w grupie, itd.
Ćwiczenie kończy się pytaniem: A jaką cechę kształciliśmy na dzisiejszych zajęciach?
Zapewne uczniowie sami dojdą do wniosku, że wrażliwość.

6.Ćwiczenie V:

Ponieważ w toku lekcji jest wiele treści związanych ze świętami, dobrze byłoby zakończyć ją życzeniami. Prowadzący prosi, by uczniowie przemyśleli, jakie życzenia chcieliby złożyć pozostałym uczestnikom zajęć, a następnie wybrali jedno, które uważają za najważniejsze i wypowiedzieli je głośno.
Życzenia, wypowiadane kolejno przez uczniów na tle melodii kolędy, tworzą „łańcuch najlepszych życzeń”.

Nauczyciel kończy lekcję sformułowanym przez siebie życzeniem:

Bądźmy wrażliwi.

Komentarz do lekcji.

Powyższe zajęcia pozwolą uczniom kształcić w sobie wrażliwość i otwartość na drugiego człowieka – podstawowe cechy, ważne dla kształtowania się poprawnych stosunków interpersonalnych w grupie. Pozwolą też zrozumieć, jaką rolę w kształtowaniu osobowości odgrywa tradycja.




Zgłoś błąd    Wyświetleń: 686


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.