Katalog Izabela Walasek, 2013-06-04 Kraków Pedagogika, Scenariusze "Sadzimy kwiaty" - scenariusz zajęć świetlicowych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualnąScenariusz zajęć świetlicowych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną „Sadzimy kwiaty” Temat: Sadzimy kwiaty Prowadzący: mgr Izabela Walasek Data: 5 marca 2013 r. Grupa: uczniowie szkoły podstawowej Typ zajęć: rewalidacyjno – rozrywkowe Cele zajęć: kształtowanie poczucia sprawstwa kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wykonane prace, rozwijanie motoryki w zakresie precyzyjnych ruchów dłoni stymulowanie zmysłu dotyku w procesie sadzenia kwiatów ćwiczenie koordynacji ruchowo – słuchowej i ruchowo – wzrokowej rozwijanie umiejętności współpracy w grupie rozładowanie napięć i negatywnych emocji wdrażanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy wdrażanie do systematycznego dbania i pielęgnowania roślin uwrażliwienie na piękno natury Formy pracy: indywidualna i zbiorowa Metody pracy: słowna, oglądowa, twórczego działania Środki dydaktyczne: cebulki i nasiona kwiatów, ziemia do sadzenia kwiatów, keramzyt, kolorowe doniczki, kolorowe osłonki na doniczki, łopatki, rękawiczki gumowe, folia zabezpieczająca na stoły, konewka z wodą, patyczki do szaszłyków, dziewczynka na piku – postać Ani z pierwszej zabawy, papier kolorowy, satynowe wstążeczki, kolorowe kartony i kwiaty do wykonania i ozdobienia etykietek, flamastry, nożyczki, klej, taśma klejąca dwustronna. Przebieg zajęć: 1. Zajęcia wstępne: Powitanie, zaproszenie do wspólnych zajęć, ukazanie celu zajęć, nawiązanie do zbliżającego się święta – Dnia Kobiet. 2. Zajęcia właściwe: ZABAWA ROZPOCZYNAJĄCA Z UŻYCIEM CHUSTY KLANZA „Spacer z Anią” - opowieść ruchowa: dzieci pomagają rozłożyć nauczycielowi chustę Klanzy na dywanie. Nauczyciel prosi, by każde z dzieci weszło na chustę. W czasie gdy będzie on czytał opowiadanie mogą dowolnie poruszać się po chuście, jednak gdy w czytanym tekście usłyszą nazwę jednego z kolorów – to ich zadaniem jest zająć na chuście miejsce stojąc na trójkącie w danym kolorze . Pewnego marcowego dnia, Anię zbudziły rano promyczki żółtego, padającego na jej buzię słońca. Od razu pomyślała, że to będzie dobry dzień! Zbliżało się Święto Kobiet i Ania postanowiła, że w tym roku zrobi swojej zielonookiej mamie niespodziankę. Szybko ubrała się: założyła spodnie i swoją ulubioną fioletową podkoszulkę i pobiegła do jadalni, gdzie czekało już na nią przygotowane przez mamę śniadanie: kanapki z żółtym serem, czerwoną papryką i zieloną sałatą. Po śniadaniu Ania postanowiła wyruszyć ze swoim czworonożnym przyjacielem Maksem na spacer i zakupy. Zasznurowała żółte buty, założyła zieloną kurtkę oraz fioletowy szalik i z uśmiechem wyszła z domu. Przechodząc przez pobliski park zauważyła jak z kępek trawy nieśmiało wyłaniają się przebiśniegi i żółte oraz fioletowe krokusy. „Jak tu pięknie!” – pomyślała. „U mnie w domu też tak będzie” – powiedziała i zaczęła maszerować coraz szybciej w kierunku sklepu ogrodniczego. Po 10 minutach szybkiego marszu Ania dostrzegła na zielonym tle żółty napis: „Mały Ogrodnik. Sklep ogrodniczy”. Gdy weszła do środka zauważyła mnóstwo kolorowych kwiatów: czerwonych, żółtych, pomarańczowych i niebieskich, ale gdy dostrzegła fioletowe irysy – wiedziała, że to jest to! Sprzedawca przygotował Ani wszystko co niezbędne, czyli: cebulki irysów, pomarańczowe doniczki, ziemię do kwiatów, keramzyt i łopatkę do ziemi oraz wyjaśnił jak należy posadzić fioletowe irysy. Z gotowymi zakupami i wielkim uśmiechem na twarzy Ania pobiegła do domu przygotować dla mamy niespodziankę! Nauczyciel: „A teraz my, podobnie jak Ania przygotujemy dla naszych mam niespodziankę! Zapraszam wszystkich do stolików” SADZENIE KWIATÓW PLAN PRACY – uczniowie dostają od nauczyciela karteczki z poszczególnymi czynnościami, które będą wykonywać przy sadzeniu kwiatów – ich zadaniem jest uporządkowanie planu pracy we właściwej kolejności, przyklejenie uporządkowanego planu na dużym arkuszu, zawieszenie go w widocznym miejscu . „CIEPŁO – ZIMNO” – uczniowie gromadzą wszystkie niezbędne do pracy narzędzia i przedmioty słuchając wskazówek: „ciepło – zimno”. SADZENIE IRYSÓW – przystąpienie do sadzenia kwiatów – wykonywanie czynności zgodnie z zapisami planu pracy. CZYNNOŚCI PORZĄDKOWE – uczniowie wspólnie sprzątają stanowiska pracy. WYKONANIE ETYKIET – każdy z uczniów mając do dyspozycji kolorowy papier, satynowe wstążeczki, kolorowe kartony i specjalne dziurkacze do wycinania kwiatów ozdabia imienną etykietkę z nazwą zasadzonej rośliny. Po wykonaniu etykietki uczeń umieszcza ją w doniczce z zasadzonym kwiatkiem. DZIENNICZEK OBSERWACJI – założenie dzienniczka obserwacji, w którym uczniowie będą notować zaobserwowane zmiany dotyczące przebiegu hodowli irysów, a także będą zapisywać czynności pielęgnacyjne. EWALUACJA: dzieci dokonują oceny zajęć i swojego samopoczucia po przeprowadzonych zajęciach poprzez dorysowanie do słońca promyków – im dłuższe są promyki tym bardziej zajęcia podobały się uczniom. 3. Zajęcia końcowe: Podsumowanie, ocena wkładu w pracę i zaangażowania uczniów, podziękowanie za wspólne zajęcia, podkreślenie wagi aspektu systematyczności w dbaniu o rośliny, pożegnanie. Opracowanie: mgr Izabela Walasek Wyświetleń: 2006
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |