Katalog Angelika Opyd- Homoncik, 2013-06-03 Kraków Plastyka, Program nauczania Autorski program do zajęć koła plastycznego w gimnazjumAUTORSKI PROGRAM DO ZAJĘĆ KOŁA PLASTYCZNEGO W GIMNAZJUM. OPRACOWAŁA: ANGELIKA OPYD- HOMONCIK (NAUCZYCIEL PLASTYKI W GIMNAZJUM NR 17 W KRAKOWIE) NAZWA PROGRAMU: „ TWÓRCZO I DO CELU” WSTĘP: Działalność twórcza umożliwia ujawnienie świata wewnętrznych emocji i myśli ucznia oraz tego jakie jest jego postrzeganie rzeczywistości. Sztuka daje możliwość wyzwolenia w człowieku tego, co ukryte, niedostępne. Młodzi ludzie poprzez akt tworzenia dają upust własnym emocjom, które często nierozładowane we właściwy sposób stają się źródłem problemów. Kultura artystyczna niesie ze sobą system wartości bardzo potrzebny do ogólnego rozwoju osobowości młodzieży. Uczniowie poprzez kontakt ze sztuką mają możliwość rozwijania swoich umiejętności manualnych, wrażliwości, ekspresji twórczej, poczucia estetyki oraz są lepiej przygotowani do odbioru sztuki współczesnej. Dzięki działalności artystycznej doświadczają radości tworzenia, wyrażają siebie oraz budują wiarę we własne możliwości. Próby samodzielnego tworzenia na etapie kryzysu twórczego, a mamy z nim do czynienia w tym wieku, często kończą się niezadowoleniem z uzyskanych efektów pracy. Potencjał młodych ludzi jest olbrzymi, warto więc stworzyć im dogodne warunki do tworzenia, ukierunkować, zainspirować, czasem podpowiedzieć. Różnorodność w kwestii tematów i technik plastycznych ma na celu pozwolić każdemu uczestnikowi zajęć odnaleźć coś dla siebie i poczuć satysfakcję z tworzenia własnych dzieł. Program obejmuje treści realizowane w ramach koła plastycznego. Zajęcia będą odbywać się w wymiarze dwóch godzin tygodniowo. CELE GŁÓWNE motywowanie uczniów do działań artystycznych kształtowanie osobowości poprzez aktywną działalność plastyczną wszechstronny rozwój młodzieży poprzez działalność plastyczną uwrażliwianie na sztukę pobudzanie i rozwijanie umiejętności plastycznych kształtowanie postawy twórczej i wyzwolenia radości tworzenia wykształcenie wrażliwości estetycznej rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej CELE SZCZEGÓŁOWE: rozwój możliwości twórczych w wyniku różnorodnych działań plastycznych i szerokiej gamie stosowanych technik rozbudzanie wyobraźni, wrażliwości estetycznej i ciekawości poznawczej rozwijanie kreatywnego myślenia, zdolności manualnych i percepcyjnych umożliwienie wyrażania siebie poprzez ekspresję plastyczną kształtowanie twórczego podejścia do zadań i umiejętności radzenia sobie z trudnościami, rozwijanie wiary we własne możliwości wyrabianie umiejętności organizowania warsztatu własnej pracy, ekonomicznego wykorzystywania materiałów poznanie różnorodnych technik plastycznych, umiejętność łączenia ich w swojej pracy umożliwienie uczniom kontaktów ze sztuką na żywo (galerie, muzea, wystawy) prezentacja prac uczniów dla szerszej grupy odbiorców (udział w konkursach, przeglądach twórczości, organizacja wystaw) PROGRAM ZAKŁADA REALIZACJĘ NASTĘPUJĄCYCH TREŚCI : malowanie farbami kryjącymi (olejne, akryle, tempery, gwasze, emulsja) i laserunkowymi (akwarele ) sgraffito malowanie na szkle farbami witrażowymi, pastą do zębów malowanie techniką „mokre na mokrym”, malowanie bibułą malowanie palcami i techniką drippingu szkic ołówkowy, rysunek węglem, sepią, sangwiną, pastelami olejnymi, suchymi, kredkami grafika, frotaż wydzieranki, wycinanki serwetkowe i z kolorowych papierów lub liści (mozaika), wycinanki witrażowe lepienie z masy solnej, gliny prace przestrzenne z wykorzystaniem naturalnych materiałów rzeźba w mydle odlewy gipsowe; ramki, maski, obrazki itp. papieroplastyka-origami płaskie i przestrzenne, rzeźby 3D fotomontaż z gazet wyklejanki z różnorodnych materiałów decoupage scrapbooking bibułkarstwo projektowanie elementów małej poligrafii: plakat, wizytówka, dyplom, zaproszenie, ozdobne kartki okolicznościowe tworzenie wielkoformatowych dekoracji okolicznościowych w różnych technikach zapoznanie uczniów ze stałymi wystawami muzeów krakowskich obejrzenie czasowych wystaw w BWA METODY PRACY: praktycznego działania poszukująca doświadczeń i eksperymentów obserwacji podająca- opis, objaśnienie, mini wykład połączony z prezentacją multimedialną wirtualne zwiedzanie galerii dostępnych w internecie pokaz filmów o sztuce eksponująca, pokazu wycieczka edukacyjna konkurs wystawa plastyczna FORMY PRACY: indywidualna grupowa zajęcia w plenerze lekcje muzealne ŚRODKI DYDAKTYCZNE : ilustracje przykładowe prace uczniów z poprzednich lat zdjęcia albumy z reprodukcjami znanych dzieł " Kolekcja Sztuki Polskiej " „Najsłynniejsze obrazy- malarstwo europejskie” „100 najwspanialszych muzeów świata” " Wielka kolekcja sławnych malarzy " z zestawem płyt DVD „Historia architektury” „Sztuka świata” materiały plastyczne( kartony techniczne w kilku kolorach, kartki papieru różnego rodzaju, bloki rysunkowe i techniczne formatu A3 i A4, gazety czarno-białe i kolorowe, papier ksero biały i kolorowy, bibuła i krepina w różnych kolorach, kalka maszynowa i żelazko, gaza, farby olejne, plakatowe, akwarele, akryle, tempery, do malowania na szkle, emulsja malarska, terpentyna, kredki ołówkowe, świecowe, akwarelowe, pastele-suche i olejne, tusze w różnych kolorach, węgiel, sepia, sangwina, masa solna, glina, papier ścierny, różnorodne pędzle, kleje, pistolet do kleju, nożyczki, pasta do zębów, gips budowlany, szare mydło, świeca, styropian, patyczki do uszu, patyczki do szaszłyków, rozmaite i nietypowe materiały do ozdabiania prac, np. w technice scrapbooking'u, serwetki do decoupage'u, plastikowe rureczki do napojów, zszywacze do papieru, taker) środki pieniężne na zakup biletów wstępu i przejazd do muzeum, galerii SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW: spotkania chętnych uczniów wraz z opiekunem przydział czynności stałych i doraźnych w tworzeniu prac (malowanie, rysowanie, konstruowanie, rzeźbienie, wycinanie,wydzieranie, składanie papieru, modelowanie, projektowanie dekoracji) udział w konkursach plastycznych organizacja wystaw szkolnych dokumentacja fotograficzna OCZEKIWANE EFEKTY PRACY: W wyniku realizowanych zadań programu uczeń potrafi: za pomocą środków plastycznych wyrażać zjawiska otaczającego świata, samodzielnie zaprojektować i wykonać prace w różnych technikach plastycznych, dbać o estetykę prac. Efektem całorocznej pracy uczniów będzie prezentacja zdobytych umiejętności i wiadomości w różnych formach: systematyczne wystawy prac plastycznych, prezentacja prac podczas dni otwartych szkoły, udział w konkursach plastycznych. Wyświetleń: 2671
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |