Katalog Sylwia Patynko, 2013-05-31 Bystrzyca Kłodzka Pedagogika, Scenariusze Jak sobie radzić z agresją? Scenariusz zajęć dla uczniów gimnazujmSCENARIUSZ ZAJĘĆ „Jak radzić sobie z agresją?” Cele: 1. Powtórzenie podstawowych wiadomości o agresji (przyczyny, rodzaje, skutki). 2. Próba kształtowania mechanizmów radzenia sobie z własną złością i agresją innych, zapobiegania agresji oraz łagodzenia jej przejawów. 3. Rozbudzanie krytycznej postawy wobec własnego postępowania, wykształcenie postawy negującej przemoc. Czas trwania: 2-3 godziny lekcyjne Adresaci: uczniowie gimnazjum Metody i formy pracy: miniwykład, dyskusja, „burza mózgów”, praca w grupach, metoda „rundki” Środki: kreda, tablica, pisaki, kredki, kartki Przebieg zajęć: > Uczestnicy siedzą w kole, każdy przedstawia się i określa w skali od 1 do 5 swój dzisiejszy nastrój, a potem podobnie swój dzisiejszy poziom agresji, złości. > Powtórzenie – dyskusja: co to jest agresja, jakie są jej przyczyny (instynkt, frustracja, modelowanie), jakie znamy rodzaje agresji ( fizyczna i psychiczna, bezpośrednia i przemieszczona, autoagresja i agresja instrumentalna, mobbing). > Praca w 3 grupach: skutki agresji (psychiczne i fizyczne) – prowadzący lub jeden z uczniów wypisuje przykłady podawane przez liderów grup. > Zabawa „Dziura w murze – zamknięty krąg” - uczestnicy tworzą krąg, do którego wnętrza próbuje się dostać kilku pozostawionych poza kręgiem; każdy w inny sposób – omówienie wrażeń i odczuć. > Praca w grupach – zilustrowanie przykładami 4 praw Dollarda (1. Siła pobudzenia agresji zależy od stopnia frustracji. 2. Akty agresji mogą ulec zahamowaniu pod wpływem kary. 3. Agresja może ulec przeniesieniu. 4. Agresja otwarta szybko i skutecznie zmniejsza napięcie wywołane frustracją). > „Co lub kto wywołuje we mnie złość, agresję?” Uczniowie wypisują na karteczce pionowo swoje imię (litera pod literą). Zadaniem uczniów jest przypomnienie sobie a następnie zapisanie sytuacji, która wywołuje u nich agresję, złość lub zdenerwowanie. Wyrazy (lub wyrażenia) określające te sytuacje muszą zaczynać się na litery z jego imienia. Na przykład: złość, agresję lub zdenerwowanie wywołuje u mnie muzyka heavy metal, Anka z VIa, ranne wstawanie itp. Zapisuję więc: Muzyka „heavy metal” Anka z VI a Ranne wstawanie Trudne zadanie do rozwiązania Angielskie nazwy sklepów > Pokaż jak się zachowujesz, gdy jesteś wściekły? > Jak reaguję na agresywne zachowanie innych ludzi? Uczestnicy słuchają pięciu przykładów zachowań i po przeczytaniu każdego z nich piszą na karteczkach, jak postąpiliby w takim przypadku: - Znajomy mówi przy tobie nieprawdziwe i przykre rzeczy o twojej rodzinie, - Ktoś nadeptuje ci niechcący na nogę – bardzo boleśnie, - Nieznajomy znienacka oblewa cię colą, - Znajomy zachowuje się wobec ciebie na imprezie wyraźnie lekceważąco, - Rodzice nie zgadzają się na twój wyjazd na wakacje ze znajomymi, Napisane karteczki każdy umieszcza na jednym z trzech kartek: >agresja<, >unikanie konfrontacji<, >zachowanie nieagresywne – asertywne<. Omówienie przez prowadzącego typów zachowań pod względem ilościowym. > Praca w grupach - zadaniem grup jest napisanie na kartkach „strat”, jakie ponosi osoba zachowująca się agresywnie. Prowadzący informuje uczniów, że chodzi o straty emocjonalne, materialne, psychiczne, fizyczne. Każda grupa prezentuje na forum klasy swoje pomysły. Dojście do wniosków, że poprzez zachowania agresywne i stosowanie przemocy dużo tracimy – przede wszystkim w relacjach koleżeńskich. > „Moja recepta na zabicie złości i agresji” – każdy uczestnik wypowiada się co robi by poradzić sobie z własną złością: - skanalizowanie energii – rozładowanie złości w sposób akceptowany społecznie, np. sport - wyrażanie własnych negatywnych emocji poprzez mówienie o nich, - stosowanie zachowań kompromisowych + asertywność - odraczanie reakcji (unikanie rozwiązywania problemów kiedy jest się zdenerwowanym) - nauka relaksacji (spacer, muzyka, kąpiel, joga) Można wypisać na arkuszu papieru tworząc w ten sposób listę sposobów radzenia sobie ze złością. Można później wywiesić ją na klasowej gazetce. > Rundka – Jak można poradzić sobie z cudzą agresją? Prowadzący może podać przykład z życia, np. wracasz dość późno do domu i stajesz się obiektem zaczepek chuliganów. ☺ Można wykorzystać konkretną sytuację szkolną, w której doszło do zachowań agresywnych i na jej przykładzie opracować plan postępowania, radzenia sobie; co w tej, konkretnej sytuacji można zrobić? > Agresja czy asertywność? Burza mózgów – czym charakteryzuje się zachowanie asertywne – wolne skojarzenia. Prowadzący podaje definicje i przykłady, wykorzystując narysowane na tablicy >A< > Praca w 3 grupach – każda grupa zastanawia się co mogliby zrobić członkowie różnych środowisk: rodzice, nauczyciele, rówieśnicy, by nie budzić agresji, nie uczyć agresji, przerwać łańcuch agresji? > Praca w 5 grupach – każda z grup rysuje swój symbol agresji. Refleksja ☺ > „Przekazuję Ci małego pieska i całuję go w …” – ćwiczenie na rozładowanie emocji. > Podsumowanie prowadzącego: Prowadzący podkreśla, że zachowania agresywne mogą być skutkiem niewypowiedzianych, własnych, negatywnych uczuć i emocji. Zachowania agresywne wynikają z tłumienia złości, gniewu, buntu, lęku, strachu, itp. Ważną rzeczą jest umiejętność radzenia sobie ze złością, wyrażania i uzewnętrzniania negatywnych emocji, zachowując przy tym szacunek i godność dla drugiego człowieka. > Przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej. Opracowała psycholog – Sylwia Patynko PP-P w Bystrzycy Kł. Wyświetleń: 3145
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |