Katalog Maria Tartanus, 2013-05-31 Sochaczew Chemia, Konspekty Konspekt lekcji chemii w klasie II gimnazjum - reakcje soli z solamiTemat: Reakcje soli z solami. Cele lekcji: Uczeń: zna metodę otrzymywania soli w reakcji soli z solą, zna pojęcie reakcji strąceniowej, układa wzory soli na podstawie nazwy, zna podział soli na dobrze i słabo rozpuszczalne w wodzie, umie dostosować metodę otrzymywania soli do rodzaju soli, umie określić substancje, które mogą reagować ze sobą dając sól ułoży cząsteczkowe i jonowe równanie reakcji soli z solą, umie przewidzieć, czy zajdzie reakcja z udziałem określonych substratów. Metody: problemowa – eksperyment weryfikujący, ćwiczenia uczniowskie w grupach równym frontem. Środki dydaktyczne: Zestawy do doświadczeń: statywy, probówki, pipetki, Odczynniki: AgNO3, HCl, NaCl, CaCl2. Przebieg lekcji: 1.Sprawdzenie pracy domowej. 2.Ułożenie wzorów soli: chlorek srebra (I), siarczan (VI) baru, węglan wapnia, węglan magnezu, fosforan (V) glinu. 3.Przypomnienie podziału soli. 4.Przypomnienie poznanych metod otrzymywania soli. 5.Określenie jakimi metodami można otrzymać chlorek srebra (I). 6.Zadanie: Po przeprowadzeniu pewnej reakcji w roztworze stwierdzono obecność jonów K+ i SO42-. Jakie substancje mogły zostać użyte do doświadczenia? 7.Określenie problemu lekcji: w jaki sposób można otrzymać chlorek srebra (I) nie używając srebra, tlenku srebra i wodorotlenku srebra. 8.Analiza problemu: należy znaleźć substraty zawierające jony Ag+ i Cl-. Najbardziej znanymi związkami zawierającymi te jony są: AgNO3, HCl, NaCl, CaCl2 9.Sformułowanie hipotez: zapisanie proponowanych równań reakcji. 10.Określenie na podstawie jakich objawów możemy stwierdzić, że reakcje zachodzą (analiza tablicy rozpuszczalności, objawy reakcji). 11.Eksperyment uczniowski – weryfikacja hipotez. Doś. Wkraplanie roztworu AgNO3 do roztworów HCl, NaCl, CaCl2 (uczniowie wykonują w grupach doświadczenie, zapisują w zeszytach obserwacje. 12. Wyciągnięcie wniosków: AgNO3 reagował HCl, NaCl, CaCl2. W wyniku reakcji powstał słabo rozpuszczalny w wodzie AgCl. 13.Sformułowanie odpowiedzi na problem główny: chlorek srebra można otrzymać w reakcji wymiany między solą zawierającą jony srebra i solą zawierającą jony chlorkowe. Reakcja zachodzi w roztworze. 14.Podsumowanie: sól (1) + sól (2) → sól (3) + sól (4) roztwór roztwór osad roztwór 15.Wprowadzenie pojęcia reakcji strąceniowej. (reakcja przebiegająca w roztworze i prowadząca do powstania produktu słabo rozpuszczalnego, osadu). 16.Sformułowanie tematu lekcji: Reakcje soli z solami. 17.Zadanie podsumowujące lekcję – praca w grupach. 18.Podanie pracy domowej. W probówce zmieszano roztwory K2CO3 i CuSO4. Zapisz przewidywane obserwacje, wnioski i równanie reakcji. Opracowała: Maria Tartanus Wyświetleń: 1621
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |