Katalog EWA sZCZEPANSKA, 2013-05-29 Tychy Matematyka, Scenariusze FUNKCJA LINIOWA RÓWNOLEGŁOŚĆ I PROSTOPADŁOŚĆ PROSTYCH.SCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI PRZEPROWADZONEJ W KLASIE I ż DNIA 31.01.2013r Temat lekcji: Funkcja liniowa, równoległość i prostopadłość prostych. CELE GŁÓWNE: Wykształcenie umiejętności rozpoznawania i obliczania równań prostych równoległych i prostopadlych; Kształtowanie u uczniów postawy dociekliwości, dokładności i logicznego myślenia Kształcenie umiejętności pracy w grupie. CELE SZCZEGÓŁOWE: Uczeń zna pojęcie funkcji liniowej Uczeń potrafi zapisać równanie funkcji liniowej o danych współczynnikach Uczeń potrafi sporządzić wykres funkcji , Uczeń umie sprawdzić rachunkowo, czy punkt o danych współrzędnych należy do wykresu funkcji Uczeń umiejętnie ustala i uzasadniania, że wykresy funkcji liniowych są równoległe, bądź prostopadłe Uczeń potrafi zapisać równanie prostej równoległej i prostopadłej METODY: Słowna: pogadanka, Praktyczna: uczeń poprzez rozwiązywanie wielu przykładów nabywa sprawności rachunkowej. FORMY PRACY: Praca z całym zespołem klasowym Praca samodzielna Praca w grupach ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Podręcznik Tablica Karty pracy PRZEBIEG LEKCJI: FAZA WSTĘPNA: czynności porządkowo-organizacyjne, sprawdzenie pracy domowej, przypomnienie pojęć potrzebnych do realizacji tematu dyskusja z uczniami i uświadomienie im celu lekcji FAZA ZASADNICZA: Ćwiczenia w grupach I. (zadania załącznik I) Po zakończeniu pracy wybrani uczniowie prezentują rozwiązania. Wspólne wnioski , sformułowanie twierdzenia o równoległości prostych. Ćwiczenia w grupach II. (zadania załącznik II) Po zakończeniu pracy wybrani uczniowie prezentują rozwiązania. Wspólne wnioski , sformułowanie twierdzenia o prostopadłości prostych. Rozwiązywanie zadań.( Załącznik III ) FAZA KOŃCOWA: Podsumowanie lekcji i ocena pracy Zadanie pracy domowej.( Załącznik IV) Załącznik I. Grupa 1.Narysuj w jednym układzie współrzędnych wykresy podanych funkcji: y=2x+3 ,y=2x-1 ,y=2x Grupa 2.Narysuj w jednym układzie współrzędnych wykresy podanych funkcji: y=-3x+2 ,y=-3x- 2 ,y=-3x Grupa 3.Narysuj w jednym układzie współrzędnych wykresy podanych funkcji: y=3/4 x+3 ,y=3/4 x-4 ,y=3/4 x Załącznik II. Grupa 1.Narysuj w jednym układzie współrzędnych wykresy podanych funkcji: y=3/4 x+3 ,y=-4/3 x-1 Grupa 2.Narysuj w jednym układzie współrzędnych wykresy podanych funkcji: y=1/2 x+3 ,y=-2x+2 Grupa 3.Narysuj w jednym układzie współrzędnych wykresy podanych funkcji: y=3x+1 ,y=-1/3 x-4 Załącznik III Zadanie 1 .Podaj przykłady prostych prostopadłych i prostych równoległych. Zadanie 2. Napisz równanie prostej przechodzącej przez punkt A(3,2) i równoległej do danej prostej:(ćwiczenie 3 str.156) y=3x-5 y=1/3 x+2 Zadanie 3. Napisz równanie prostej przechodzącej przez punkt B(-1,2) i prostopadłej do danej prostej:(ćwiczenie 7 str.158) y=3/2 x-5 y=-2x+2 Zadanie 4.Wyznacz m tak, aby proste y=mx-3 i y=-2x-1 były prostopadłe, były równoległe. Załącznik IV Zadanie domowe: Wśród podanych prostych znajdź pary prostych równoległych i prostopadłych: k:x-y+7=0, l:-x+y+11=0 , m: 2x-3y+1=0 ,n: 3x-2y-7=0, p:-4x+6y-17=0, r: 2x+ 2y-1=0 Wyświetleń: 1178
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |