Katalog Marta Sekuła, 2013-05-28 Wojnarowa Ogólne, Różne Program zajęć korekcyjno - kompensacynychPROGRAM ZAJĘĆ KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNYCH Dla uczennicy klasy II gimnazju Program opracowała: mgr Marta Łatka I. Dane o uczennicy: Imię i nazwisko: Data i miejsce urodzenia: Miejsce zamieszkania: II. Diagnoza psychologiczno – pedagogiczna na podstawie opinii nr …….. w sprawie dostosowania fofm i metod pracy oraz wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych uczennicy oraz pomocy psychologiczno - pedagogicznej. Wyniki badania wskazują na utrzymywanie się wolniejszego tempa rozwoju umysłowego, szczególnie w zakresie uzdolnień słowno – pojęciowych (inteligencja ogólna w dolnym przedziale inteligencji przeciętnej, inteligencja słowna niższa niż przeciętna). Funkcje wzrokowe i wzrokowo – ruchowe rozwinięte są mimo dużej nieharmonijności (wyraźny deficyt spostrzegawczości i pamięci wzrokowej) na stosunkowo lepszym przeciętnym poziomie. Możliwości poznawcze uczennicy są pomniejszone, a tym samym słabiej dostosowane do stopnia trudności i obszerności przewidzianego programem materiału. Bieżąca pracę szkolną utrudniają również czytelne braki programowe, w tym słabe operowanie technikami szkolnymi. W warunkach sprzyjających, przy większej ilości powtórek, dziewczynka jest w stanie nabywać nowe wiadomości i umiejętności szkolne, wymaga jednak poszerzonego zakresu pomocy i indywidualnego nadzoru. Próby pedagogiczne wskazują na utrzymywanie się problemów w poprawnym opanowaniu technik szkolnych oraz braki programowe w przedmiotach wiodących sięgające kl. 3 SP Czyta techniką sylabową w wolnym tempie (poziom kl 3 SP). Podczas czytania głośnego popełnia błędy typy wzrokowego: myli litery optycznie podobne (ę-ą, a-o-ó, J-Ł, b-d) oraz dwuznaki (dz-sz-cz-rz-), zmienia cząstki wyrazowe i całe wyrazy w zdaniu, Z powodu n iskiej sprawności pamięci oraz większej koncentracji uwagi na technice czytania słabo rozumie treści odczytywane na głos. Lepiej radzi sobie w cichym czytaniu (rozumienie na dolnej granicy normy wiekowej) Teksty odczytywane przez pedagoga przeznaczone dla klas 4-6 SP zrozumiała częściowo. Wszystkie prace pisemne zawierały błędy: • O charakterze wzrokowym i obejmują one: błędy ortograficzne, diakrytyczne, mylenie liter podobnych optycznie (m-n) zamianę, opuszczanie, dodawanie cząstek wyrazowych lub całych wyrazów w zdaniu. • O charakterze słuchowym obecne są: błędy fonetyczne (s-z, k-g), zły zapis nosówek (ą-om, ę-em) oraz zmiękczeń (ś-si) Błędy występują również w pisowni łączno – rozłącznej, Uczennica pisze w przeciętnym tempie, podczas pisania cicho głoskuje. Poziom graficzny pisma jest obniżony. Uczennica zna zasady ortograficzne. Badanie funkcji słuchowych wykazało utrzymujące się deficyty: słuchu fonemowego, spostrzegawczości słuchowej oraz słuchowej pamięci fonologicznej. Analiza i synteza głoskowa również na niskim poziomie. W języku polskim uczennica pracuje po ukierunkowaniu samodzielnie, osiągając minimum programowe (na koniec kl. 4 SP). Utrwalenia wymaga znajomość: części mowy i części zdania. Problem stanowi poprawne redagowanie wypowiedzi pisemnych. W matematyce uczennica prezentuje poziom kl. 3SP. Dodaje i odejmuje pamięciowo (popełniając błędy) w zakresie 1000. Potrafi dodawać i odejmować oraz mnożyć sposobem pisemnym, nie radzi sobie z samodzielnym dzieleniem większych liczb. Z pomocą nauczyciela rozwiązuje zadania tekstowe. Nie zna kolejności wykonywania działań i ma problemy z geometrią. W pracy wymaga ukierunkowania oraz kontroli poprawnego rozumienia treści zadań i poleceń. III. Cele: 1. Wspomaganie wszechstronnego harmonijnego rozwoju uczennicy na miarę jej indywidualnych możliwości i umiejętności. 2. Wyrównywanie dysharmonii rozwojowych 3. Wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości. Przykładowe ćwiczenia 1. Funkcja wzrokowa, pamięć wzrokowa • Wykreślanie jednakowych lub nie pasujących do pozostałych elementów • Wyszukiwanie ukrytych słów w ciągach literowych. • Odnajdywanie różnic i podobieństw pomiędzy obrazkami. • Eksponowanie obrazka, a następnie pytanie o szczegóły znajdujące się na tym obrazku. • Odtwarzanie z pamięci szlaczków, figur itp. po krótkiej ich prezentacji • Dokończenie wzoru. • Powiększanie obrazka • Dzielenie tekstu (pisanego ciągiem) na wyrazy, wstawianie znaków interpunkcyjnych • Odnajdywanie w tekście (pisanym ciągiem) nazw roślin, zwierząt itd. • Czytanie, zapamiętywanie i zapisywanie z pamięci zestawów wyrazów, zdań 2. Funkcja słuchowa • Słuch fonemowy • Spostrzegawczość słuchowa • Analiza i synteza głoskowa • Słuchowa pamięć fonologiczna 3. Stymulowanie procesów logicznego myślenia • Rozwiązywanie krzyżówek, • Anagramy • Wykonywanie zadań matematycznych • dopisywanie do podanego zestawu wyrazów wyrazów o podobnym znaczeniu • układanie opowiadania z wykorzystaniem określonych słów 4. Funkcje percepcyjno – motoryczne (na materiale ortograficznym) • podział i segregowanie wyrazów wg ilości liter, sylab; • układanie wyrazów w kolejności alfabetycznej, klasyfikowanie wg pierwszej, trzeciej lub ostatniej litery; • tworzenie grup wyrazów wg ich zastosowania, nazw własnych; • tworzenie wyrazów pokrewnych, rodzin wyrazów, różnych form gramatycznych; • wyszukiwanie wyrazów w tekstach (w gazetach, czytankach, czasopismach) i zakreślanie litery trudnej; • wyszukiwanie wyrazów w słowniku ortograficznym, korzystając ze słownika języka polskiego wyjaśnianie znaczenia wyrazów • wyszukiwanie obrazków z wyrazami trudnymi i dopasowywanie do nich podpisów; • tworzenie nowych wyrazów (np. zgodnych z ćwiczoną zasadą) z liter ćwiczonego wyrazu trudnego np. • tworzenie rebusów, rymowanek i zagadek z ćwiczonymi wyrazami; • tworzenie z wyrazami krótkich zdań na zasadzie dobrania dwóch lub większej ilości nie koniecznie pasujących do siebie słów 5. Wzbogacanie zasobu słownika oraz zasobu wiadomości o świecie Metody pracy: • Metody zadań stawianych do wykonania • Metody ćwiczeń utrwalających IV. Przewidywane osiągnięcia: • Przewiduje się poprawę w zakresie funkcjonowania podstawowych technik szkolnych oraz zaburzonych funkcji. V. Plan zajęć. • Zajęcia będą odbywały się w ……………… VI. Formy współpracy z rodzicami. • Rozmowy z rodzicami odbywały się będą na wywiadówkach. W razie potrzeby utrzymywany będzie kontakt telefoniczny. Wyświetleń: 759
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |