Katalog

Marta Sekuła, 2013-05-27
Wojnarowa

Ogólne, Różne

Program zajęć korekcyjno - kompensacynych

- n +









PROGRAM ZAJĘĆ KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNYCH

Dla uczennicy klasy II SP



Program opracowała:
mgr Marta Łatka




I. Dane o uczennicy:

Imię i nazwisko: ……….
Data i miejsce urodzenia: ………….
Miejsce zamieszkania: ………….

II. Diagnoza psychologiczno – pedagogiczna na podstawie opinii nr …….. w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych uczennicy u której stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom oraz objęcia pomocą psychologiczno –pedagogiczną.

Diagnoza psychologiczna:
 ponadprzeciętna sprawność intelektualna
 funkcje werbalne (poziom wysoki i ponadprzeciętny)
 funkcje praktyczne (poziom przeciętny i ponadprzeciętny)
 nieharmonijny rozwój funkcji poznawczych
 porównywanie, klasyfikowanie i abstrahowanie pojęć słownych – wynik maksymalny
 duże możliwości werbalizacyjne (bardzo bogate słownictwo, swobodnie wypowiada się na różnorodne tematy, układa wielozdaniowe opowiadania)
 rozumienie i wyjaśnianie reguł i norm społecznych – górna granica normy wiekowej
 Rozumowanie arytmetyczne - dolna granico normy wiekowej
 Koncentracja uwagi, sprawność zapamiętywania i odtwarzania materiału słownego - poniżej przeciętnej (może to utrudniać rozumienie poleceń i zakłócać przyswajanie wiedzy szkolnej)
 Spostrzegawczość wzrokowa oraz orientacja w relacji część – całość - poziom ponadprzeciętny
 Wyobraźnia przestrzenna, analiza i synteza wzrokowa – górna granica norm wiekowych
 Przeprowadzanie operacji umysłowych w oparciu o konkrety i obrazy – górna granica nom wiekowych
 Tempo uczenia się wzrokowo - ruchowego oraz inteligencja wzrokowo – ruchowa – dolna granica norm wiekowych
 Słabo rozwinięta pamięć słuchowa
 Zaburzenia wagi, pamięci, kojarzenia
 Trudności w zakresie odraczania reakcji werbalnej i niewerbalnej
 Obniżona możliwość samokontroli - trudności z dostosowaniem się do zasad, impulsywność

Diagnoza pedagogiczna

Stwierdzono wybiórcze deficyty rozwojowe w obrębie funkcji percepcyjno – motorycznych, tj:
 Motoryka duża (precyzja i szybkość wykonywania dużych ruchów w obrębie rąk i nóg, koordynacja ruchowa (zapamiętywanie sekwencji ruchowych), równowaga)
 Funkcje słuchowe w obrębie słuchu fonematycznego i krótkotrwałej pamięci fonologicznej
 Motoryka mała ( tempo pracy)
 Lateralizacja (przewaga oka lewego, praworęczność)
 Czyta techniką sylabową
 Błędy w czytaniu obejmują: mylenie liter podobnych, opuszczanie liter, zniekształcenia słów,
 Podczas pisania widoczne jest zniechęcenie, zmęczenie, złość, bunt
 Duży wpływ choroby przewlekłej na funkcjonowanie dziecka

Zalecenia:

1. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych uczennicy w zakresie metod i form sprawdzania wiedzy. Konieczny jest rozwój zdolności werbalizacyjnych przez stawianie zadań dzięki którym mogłaby osiągać sukcesy i rozwijać potencjał wewnętrzny.
2. Udział w zajęciach korekcyjno – kompensacyjnych mający na celu obniżonych funkcji w obrębie:
 Motoryki małej i dużej
 Percepcji słuchowej
 Koordynacji wzrokowo – ruchowej i tempa na materiale graficznym


III. Cele:

1. Wspomaganie wszechstronnego harmonijnego rozwoju uczennicy
2. Wyrównywanie dysharmonii rozwojowych
3. Wzmacnianie wiary we własne siły i możliwości.



Funkcje Formy rewalidacji (przykładowe ćwiczenia) Metody
MMOTORYKA MAŁA I DUŻA
• Ruchy naprzemienne (Dotykanie lewa dłonią prawego łokcia i odwrotnie itp.)
• Ćwiczenia na przekraczanie linii środka (leniwa ósemka, kołyska, rowerek itd.)
• Ćwiczenia rozciągające (luźne skłony itd.)
• Ćwiczenia energetyzujące (oddychanie przeponowe itd.)
• zabawy rytmiczne polegające na wyrażaniu ruchem muzyki, zachęcanie do swobodnej ekspresji ruchowej;
• przejście po kładce z różnymi przedmiotami w ręku;
• zwijanie palcami stóp (apaszek, kocyków)
• zabawy z piłką- toczenie piłki po podłodze, strzelanie do bramki, podrzuty piłki do góry, chwyt rękami w leżeniu na podłodze, dmuchanie na piłkę;
• ćwiczenia tułowia i skłony boczne
• ćwiczenia równoważne ze skakanką (środek skakanki znajduje się pod stopą, nawijając oba końce skakanki na dłonie podnoszenie stopy do góry)
Metoda zadań stawianych do wykonania

Metoda ćwiczeń utrwalających

Elementy kinezjologii edukacyjnej P. Denisona,

Ćwiczenia grafomotoryczne H. Tymichowej

PERCEPCJA SŁUCHOWA
• Ćwiczenia dotyczące zaniku dźwięczności głosek
• Ćwiczenia słuchu fonematycznego (różnicowaniu samogłosek i spółgłosek o podobnym brzmieniu, szumiących i syczących itd.
• Różnicowaniu zmiękczeń i dwuznaków
• Zapamiętywanie i odtwarzanie rytmów
• Brzmieniowe skojarzenia (z jakimi wyrazami kojarzą ci się podane nazwy?)
• Tworzenie zdań z usłyszanych wyrazów
• Dopowiadanie brakującego słowa w zdaniu
• Wypowiadanie słów zaczynających lub kończących się na podaną sylabę

KOORDYNACJA WZROKOWO - RUCHOWA

• Ćwiczenia na materiale obrazkowo – geometryczno – literowym takich pojęć jak na górze – na dole, nad – pod, przed - za, bliżej - dalej, wyżej - niżej, pomiędzy, w środku, na zewnątrz - wewnątrz, prawo – lewo
• Ćwiczenia grafomotoryczne (wg H. Tymichowej)
• Odkodowywanie wyrazów
• Wyszukiwanie kolejnych liczb
• Rysowanie ukrytych figur

IV. Przewidywane osiągnięcia:

Przewiduje się poprawę w zakresie funkcjonowania podstawowych technik szkolnych oraz zaburzonych funkcji.


Osoba realizująca program: Akceptacja rodziców/opiekunów.
…………………………….. ........................................................



Wyświetleń: 910


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.