AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Patryk Frendowski, 2013-05-28
Częstochowa

Historia, Konspekty

Konspekt lekcji w szkolnej izbie pamięci

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ W IZBIE PAMIĘCI
II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO
IM. ROMUALDA TRAUGUTTA
W CZĘSTOCHOWIE


Treści:
- sprawy organizacyjne
- pojęcie historii i źródła historycznego
- życie i działalność Romualda Traugutta
- historia szkoły
- nasze miejsce w dziejach liceum

Metody:
- wykład
- praca z materiałem źródłowym zgromadzonym w izbie pamięci
- dyskusja

Środki dydaktyczne:
- biogram Romualda Traugutta
- zarys historii szkoły
- materiały źródłowe zgromadzone w izbie pamięci

Osiągnięcia ucznia:
- rozumie rolę źródła historycznego w poznawaniu dziejów liceum
- rozpoznaje najważniejsze materiały źródłowe dotyczące historii szkoły
- zna podstawowe fakty związane z życiem i działalnością polityczną Romualda Traugutta
- rozumie rolę w dziejach Polski patrona szkoły
- zna podstawowe fakty z historii szkoły
- rozumie, że jest jednym z podmiotów tworzących historię liceum

Czas:
- 45 minut

Miejsce:
- szkolna izba pamięci ( sala 12B)

Tok lekcji :

Wprowadzenie ( czas 5 minut ) :

Zapoznanie uczniów z zasadami pracy w szkolnej izbie pamięci. W krótkiej pogadance należy zapoznać uczniów z regulaminem, zwracając szczególną uwagę na fakt, iż większość zgromadzonych w pomieszczeniu materiałów ma charakter zabytkowy. Są to przedmioty cenne tak z historycznego jak i ogólnoludzkiego punktu widzenia.
Wyjaśnienie uczniom, że wszystkie materiały, które oglądają są podstawowym źródłem informacji o historii liceum. Dla lepszego uświadomienia uczniom roli źródeł w poznawaniu historii można zapytać ich skąd znają historię własnej rodziny.

Życie i działalność Romualda Traugutta ( czas 10 minut ) :

Zapoznanie uczniów z biografią patrona szkoły. W krótkim wykładzie zwrócić trzeba szczególną uwagę na pełną patriotyzmu i poświęcenia dla sprawy niepodległości Polski postawę Romualda Traugutta. Warto zachęcić uczniów do krótkiej dyskusji nad tym, jakie cechy i osiągnięcia omawianej postaci historycznej mogą być dla nich dzisiaj wzorem do naśladowania.

Historia II Liceum Ogólnokształcącego im. Romualda Traugutta w Częstochowie ( 20 minut):

Zapoznanie młodzieży z podstawowymi faktami z dziejów szkoły. Wykład poparty musi być prezentowaniem kolejnych materiałów źródłowych zgromadzonych w izbie pamięci. Wszystkie fotografie oraz dokumenty opatrzone są stosownymi opisami i uporządkowane chronologicznie.
Jeśli jest taka możliwość wykład należy wzbogacić o własne wspomnienia związane z nauką i pracą w naszym liceum. Można pokazać zwiedzającym np.: własne świadectwo maturalne lub posiadane zdjęcia. Co najmniej 5 minut należy poświęcić na samodzielne zapoznawanie się uczniów z pamiątkami zgromadzonymi w izbie.

Nasze miejsce w historii szkoły ( czas: 10 minut)

W krótkiej pogadance należy uświadomić uczniom, że mają już swoje miejsce w dziejach liceum. Są fragmentem jego historii. Należy zachęcić ich do zastanowienia się nad rolą, jaka im w tej historii przypada i nad tym, co chcą po sobie pozostawić kolejnym rocznikom trauguciaków. Szczególnie należy podkreślić obowiązek prezentowania właściwej postawy obywatelskiej i dbania o dobre imię szkoły.
Zachęcenie uczniów do wspólnej budowy szkolnego muzeum. Każda klasa, która odbędzie lekcję w izbie pamięci ma obowiązek pod kierunkiem wychowawcy przygotować materiały dotyczące historii szkoły lub jej teraźniejszości, które mogłyby wzbogacić zbiory dotyczące dziejów szkoły. Dopiero po dostarczeniu takich materiałów ( forma dowolna, dostosowana do możliwości uczniów) zajęcia można uznać za zaliczone. Odpowiedzialnym za to jest wychowawca klasy.


Informacje dodatkowe:

Zajęcia prowadzą ze swoimi klasami wychowawcy, po wcześniejszym przeszkoleniu przez opiekuna izby pamięci. Każdy prowadzący otrzyma powyższy scenariusz, wraz z załącznikami. Prowadzący zajęcia jest odpowiedzialny za materiały zgromadzone w izbie pamięci. Zajęcia są przeznaczone dla grup uczniów liczących od 10 do 15 osób.



Scenariusz opracował mgr Patryk Frendowski

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 545


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.