![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
AWANS | INFORMACJE | Dla nauczyciela | Dla ucznia | LOGOWANIE |
![]() |
![]() |
Katalog Patryk Frendowski, 2013-05-28 Częstochowa Historia, Konspekty Konspekt lekcji w szkolnej izbie pamięciSCENARIUSZ ZAJĘĆ W IZBIE PAMIĘCI II LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM. ROMUALDA TRAUGUTTA W CZĘSTOCHOWIE Treści: - sprawy organizacyjne - pojęcie historii i źródła historycznego - życie i działalność Romualda Traugutta - historia szkoły - nasze miejsce w dziejach liceum Metody: - wykład - praca z materiałem źródłowym zgromadzonym w izbie pamięci - dyskusja Środki dydaktyczne: - biogram Romualda Traugutta - zarys historii szkoły - materiały źródłowe zgromadzone w izbie pamięci Osiągnięcia ucznia: - rozumie rolę źródła historycznego w poznawaniu dziejów liceum - rozpoznaje najważniejsze materiały źródłowe dotyczące historii szkoły - zna podstawowe fakty związane z życiem i działalnością polityczną Romualda Traugutta - rozumie rolę w dziejach Polski patrona szkoły - zna podstawowe fakty z historii szkoły - rozumie, że jest jednym z podmiotów tworzących historię liceum Czas: - 45 minut Miejsce: - szkolna izba pamięci ( sala 12B) Tok lekcji : Wprowadzenie ( czas 5 minut ) : Zapoznanie uczniów z zasadami pracy w szkolnej izbie pamięci. W krótkiej pogadance należy zapoznać uczniów z regulaminem, zwracając szczególną uwagę na fakt, iż większość zgromadzonych w pomieszczeniu materiałów ma charakter zabytkowy. Są to przedmioty cenne tak z historycznego jak i ogólnoludzkiego punktu widzenia. Wyjaśnienie uczniom, że wszystkie materiały, które oglądają są podstawowym źródłem informacji o historii liceum. Dla lepszego uświadomienia uczniom roli źródeł w poznawaniu historii można zapytać ich skąd znają historię własnej rodziny. Życie i działalność Romualda Traugutta ( czas 10 minut ) : Zapoznanie uczniów z biografią patrona szkoły. W krótkim wykładzie zwrócić trzeba szczególną uwagę na pełną patriotyzmu i poświęcenia dla sprawy niepodległości Polski postawę Romualda Traugutta. Warto zachęcić uczniów do krótkiej dyskusji nad tym, jakie cechy i osiągnięcia omawianej postaci historycznej mogą być dla nich dzisiaj wzorem do naśladowania. Historia II Liceum Ogólnokształcącego im. Romualda Traugutta w Częstochowie ( 20 minut): Zapoznanie młodzieży z podstawowymi faktami z dziejów szkoły. Wykład poparty musi być prezentowaniem kolejnych materiałów źródłowych zgromadzonych w izbie pamięci. Wszystkie fotografie oraz dokumenty opatrzone są stosownymi opisami i uporządkowane chronologicznie. Jeśli jest taka możliwość wykład należy wzbogacić o własne wspomnienia związane z nauką i pracą w naszym liceum. Można pokazać zwiedzającym np.: własne świadectwo maturalne lub posiadane zdjęcia. Co najmniej 5 minut należy poświęcić na samodzielne zapoznawanie się uczniów z pamiątkami zgromadzonymi w izbie. Nasze miejsce w historii szkoły ( czas: 10 minut) W krótkiej pogadance należy uświadomić uczniom, że mają już swoje miejsce w dziejach liceum. Są fragmentem jego historii. Należy zachęcić ich do zastanowienia się nad rolą, jaka im w tej historii przypada i nad tym, co chcą po sobie pozostawić kolejnym rocznikom trauguciaków. Szczególnie należy podkreślić obowiązek prezentowania właściwej postawy obywatelskiej i dbania o dobre imię szkoły. Zachęcenie uczniów do wspólnej budowy szkolnego muzeum. Każda klasa, która odbędzie lekcję w izbie pamięci ma obowiązek pod kierunkiem wychowawcy przygotować materiały dotyczące historii szkoły lub jej teraźniejszości, które mogłyby wzbogacić zbiory dotyczące dziejów szkoły. Dopiero po dostarczeniu takich materiałów ( forma dowolna, dostosowana do możliwości uczniów) zajęcia można uznać za zaliczone. Odpowiedzialnym za to jest wychowawca klasy. Informacje dodatkowe: Zajęcia prowadzą ze swoimi klasami wychowawcy, po wcześniejszym przeszkoleniu przez opiekuna izby pamięci. Każdy prowadzący otrzyma powyższy scenariusz, wraz z załącznikami. Prowadzący zajęcia jest odpowiedzialny za materiały zgromadzone w izbie pamięci. Zajęcia są przeznaczone dla grup uczniów liczących od 10 do 15 osób. Scenariusz opracował mgr Patryk Frendowski Zgłoś błąd Wyświetleń: 545
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |