Katalog Marta Rzepnicka, 2013-05-27 warszawa Zajęcia przedszkolne, Konspekty scenariusz zajęćSCENARIUSZ ZAJĘCIA OPRACOWAŁA: Marta Rzepnicka DATA:18.10.2012r. GRUPA WIEKOWA: 4 - latki TEMAT KOMPLEKSOWY: warzywa – poznajemy charakterystyczne cechy warzyw. TEMAT DNIA: Rozróżnianie i nazywanie wybranych warzyw. CELE SZCZEGÓŁOWE: - poszerzenie wiadomości zdobytych na temat warzyw, - doskonalenie sprawności umysłowych : spostrzegania, porównywania, klasyfikowania, analizy i syntezy. CELE OPERACYJNE: - rozróżnia i nazywa niektóre warzywa, - klasyfikuje przedmioty w oparciu o wybrane cechy, - wie jakie znaczenie mają warzywa dla zdrowia, - kształcenie umiejętności dokładnego wypełniania konturów, - doskonalenie sprawności palców poprzez wylepiane plasteliną obrazka. METODY: - czynna - słowna FORMY: - zbiorowa - grupowa - indywidualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Karton z wyciętym otworem, warzywa (marchew, ogórek, sałata, pomidor, ziemniak, burak, cebula, kapusta, pietruszka),płyta CD, magnetofon, kartki z konturami warzyw. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Zajęcia wprowadzające Dzieci razem z prowadzącym siadają w kole. Prowadzący dyskretnie przekazuje dziecku siedzącemu z prawej strony następującą informację: Warzywa i owoce są bardzo smaczne i zdrowe. Następnie dzieci kolejno podają sobie tę informację, a ostatnie wstaje i wypowiada zdanie jakie on usłyszał. Należy zaznaczyć, aby dzieci wyraźnie przekazywały dane zdanie. 2. „Warzywa” – zagadki dotykowe. Nauczycielka wnosi do sali karton z wyciętym otworem. Dzieci kolejno wkładają przez otwór dłonie do skrzynki i próbują za pomocą dotyku odgadnąć, jakie to jest warzywo. Następnie opisują wygląd wybranego warzywa (kolor, twardość). Odpowiadają na pytanie, do czego można użyć tego warzywa. 3. „Sałatka warzywna” – zabawa ruchowa. Dzieci otrzymują emblematy warzyw i tworzą koło. Gdy gra muzyka dzieci tańczą w kole trzymając się za ręce. Na przerwę w muzyce nauczycielka wymienia nazwę warzywa i dzieci z danym emblematem wchodzą do środka koła. Przy kolejnej przerwie w muzyce nauczycielka wymienia inne warzywo i dzieci w środku koła wymieniają się. 4. Przyporządkowanie liści odpowiednim warzywom. Jakie warzywo zgubiło ten liść ? (sałata, kapusta, pietruszka, burak) 5. Zapoznanie dzieci z wierszem Jana Brzechwy pt.: „Na straganie” Na straganie w dzień targowy Takie słyszy się rozmowy: "Może pan się o mnie oprze, Pan tak więdnie, panie koprze." "Cóż się dziwić, mój szczypiorku, Leżę tutaj już od wtorku!" Rzecze na to kalarepka: "Spójrz na rzepę - ta jest krzepka!" Groch po brzuszku rzepę klepie: "Jak tam, rzepo? Coraz lepiej?" "Dzięki, dzięki, panie grochu, Jakoś żyje się po trochu. Lecz pietruszka - z tą jest gorzej: Blada, chuda, spać nie może." "A to feler" - Westchnął seler. Burak stroni od cebuli, A cebula doń się czuli: "Mój Buraku, mój czerwony, Czybyś nie chciał takiej żony?" Burak tylko nos zatyka: "Niech no pani prędzej zmyka, Ja chcę żonę mieć buraczą, Bo przy pani wszyscy płaczą." "A to feler" - Westchnął seler. Naraz słychać głos fasoli: "Gdzie się pani tu gramoli?!" "Nie bądź dla mnie taka wielka" - Odpowiada jej brukselka. "Widzieliście, jaka krewka!" - Zaperzyła się marchewka. "Niech rozsądzi nas kapusta!" "Co, kapusta?! Głowa pusta?!" A kapusta rzecze smutnie: "Moi drodzy, po co kłótnie, Po co wasze swary głupie, Wnet i tak zginiemy w zupie!" "A to feler" - Westchnął seler. Rozmowa z dziećmi na temat wiersza oraz warzyw tam występujących. 6. „Warzywa” – wylepianie przez dzieci konturów warzyw plasteliną. Dzieci otrzymują kartki z zaznaczonymi konturami warzyw (marchew, cebula, buraki, ogórki, papryka). Ich zadaniem jest wypełnienie konturów za pomocą plasteliny. 7.Podsumowanie zajęć Wspólne podsumowanie zajęć – dyskusja na temat: Dlaczego należy jeść dużo warzyw, co zawierają? Podziękowanie dzieciom za wspólną zabawę. Wyświetleń: 2543
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |