Katalog

Alicja Wielgos, 2013-05-23
Jarosław

Pedagogika, Konspekty

Konspekt zajęć dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych pt. " Czy kocham prawdziwie?"

- n +


Alicja Wielgos
ZPO - W
Jarosław



Konspekt zajęć wychowawczych dla uczniów szkoły ponadgimnazjalnej

Temat: Czy kocham prawdziwie.
Czas trwania zajęć: 40 min

Cele:
- kształtowanie postawy miłości
- ukazanie, po czym można rozpoznać miłość między kobietą i mężczyzną
( dziewczyną i chłopakiem )
- zaspokajanie potrzeby właściwego wyrażania swoich uczuć
- regulowanie hierarchii wartości
- próba refleksji nad swoim postępowaniem

Sposób realizacji:

1. Grupy czteroosobowe otrzymują jedno z następujących pytań:

• co to jest miłość
• po czym poznać miłość
• kiedy chłopak naprawdę kocha dziewczynę
• kiedy dziewczyna naprawdę kocha chłopaka
• jak sprawdzić, że miłość jest prawdziwa

2. Każda z grup prezentuje pytanie i przygotowaną wypowiedź.

3. Nauczyciel zaznacza, że jest około osiemdziesiąt definicji miłości, ale żadna z nich nie oddaje w pełni jej głębi. Definicję roboczą miłości można sformułować, gdy kochający człowiek:

- daje kochanej osobie poczucie bezpieczeństwa
- stara się uszczęśliwiać drugą osobę
- troszczy się o jej rozwój.


4. Nauczyciel omawia podstawowe sprawdziany miłości:
• sprawdzian szacunku - kto kocha, ten szanuje drugą osobę, jej zdanie
• sprawdzian siły – prawdziwa miłość dodaje sił, człowiek staje się bardziej wartościowy, lepszy dla rodzeństwa i rodziców, chętniej pomaga, otwiera się na innych
• sprawdzian przebaczania – między ludźmi zawsze istnieją jakieś napięcia, dochodzi do konfliktów, dlatego trzeba nauczyć się przebaczać, gdy ktoś dokuczy, powie coś przykrego. Kto kocha naprawdę, potrafi przebaczać
• sprawdzian przepraszania – zdarza się, że wyrządzi się przykrość drugiemu człowiekowi, zrani się go lub dokuczy. Jeżeli ktoś kocha naprawdę, powinien zdobyć się na słowo „ przepraszam”
• sprawdzian tolerancji – dwoje ludzi może różnić się charakterem, temperamentem, poglądami czy sposobem podejścia do życia. Chcąc kochać prawdziwie, trzeba nauczyć się tolerancji i akceptacji. Jednak zbyt poważne różnice mogą stanowić przeszkodę do wzajemnej miłości
• sprawdzian czasu – dojrzewanie miłości wymaga czasu, człowiek odpowiedzialnie podchodzący do miłości nie śpieszy się, czeka
z wypowiedzeniem słowa „kocham”, aż przekona się, że się nie myli
• sprawdzian współuczestnictwa – prawdziwie kochać to chcieć uczestniczyć w życiu drugiego człowieka, pragnąc dzielić się z nim smutkami, radościami, obawami, chcieć mu pomagać, otaczać opieką
• sprawdzian charakteru drugiej osoby – niektórzy zwracają uwagę na wygląd zewnętrzny sympatii. W prawdziwej miłości to nie wystarcza. Można sobie zadać pytanie: co mi się naprawdę w nim, w niej podoba, czy gdyby ta osoba nagle zbrzydła, uległa wypadkowi to nadal będę ją kochać?
• sprawdzian pragnienia takiej matki lub ojca dla swoich dzieci. Trzeba postawić sobie pytanie: czy pragnie się takiego ojca lub matki dla swoich dzieci, czy chce się być z tym kimś aż do śmierci. Odpowiedzi przeczące świadczą o braku prawdziwej miłości.

5. Nauczyciel do każdego sprawdzianu dodaje przykłady ilustrujące jakąś sytuację z życia rodziny z dzieckiem. Chętni uczniowie mogą również odegrać scenkę obrazującą powyższe tematy. Nauczyciel zachęca, aby uczniowie kształtowali w sobie prawdziwą miłość.

W czasie trwania zajęć na tablicy może być zwieszona plansza z napisami:

MIŁOŚĆ TO:

USZCZĘŚLIWIANIE
DAWANIE POCZUCIA BEZPIECZEŃSTWA
TROSKA O ROZWÓJ

Wyświetleń: 1323


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.