Katalog Alicja Wielgos, 2013-05-23 Jarosław Pedagogika, Konspekty Konspekt zajęć dla młodzieży szkół ponadgimnazjalnych pt. " Czy kocham prawdziwie?"Alicja Wielgos ZPO - W Jarosław Konspekt zajęć wychowawczych dla uczniów szkoły ponadgimnazjalnej Temat: Czy kocham prawdziwie. Czas trwania zajęć: 40 min Cele: - kształtowanie postawy miłości - ukazanie, po czym można rozpoznać miłość między kobietą i mężczyzną ( dziewczyną i chłopakiem ) - zaspokajanie potrzeby właściwego wyrażania swoich uczuć - regulowanie hierarchii wartości - próba refleksji nad swoim postępowaniem Sposób realizacji: 1. Grupy czteroosobowe otrzymują jedno z następujących pytań: • co to jest miłość • po czym poznać miłość • kiedy chłopak naprawdę kocha dziewczynę • kiedy dziewczyna naprawdę kocha chłopaka • jak sprawdzić, że miłość jest prawdziwa 2. Każda z grup prezentuje pytanie i przygotowaną wypowiedź. 3. Nauczyciel zaznacza, że jest około osiemdziesiąt definicji miłości, ale żadna z nich nie oddaje w pełni jej głębi. Definicję roboczą miłości można sformułować, gdy kochający człowiek: - daje kochanej osobie poczucie bezpieczeństwa - stara się uszczęśliwiać drugą osobę - troszczy się o jej rozwój. 4. Nauczyciel omawia podstawowe sprawdziany miłości: • sprawdzian szacunku - kto kocha, ten szanuje drugą osobę, jej zdanie • sprawdzian siły – prawdziwa miłość dodaje sił, człowiek staje się bardziej wartościowy, lepszy dla rodzeństwa i rodziców, chętniej pomaga, otwiera się na innych • sprawdzian przebaczania – między ludźmi zawsze istnieją jakieś napięcia, dochodzi do konfliktów, dlatego trzeba nauczyć się przebaczać, gdy ktoś dokuczy, powie coś przykrego. Kto kocha naprawdę, potrafi przebaczać • sprawdzian przepraszania – zdarza się, że wyrządzi się przykrość drugiemu człowiekowi, zrani się go lub dokuczy. Jeżeli ktoś kocha naprawdę, powinien zdobyć się na słowo „ przepraszam” • sprawdzian tolerancji – dwoje ludzi może różnić się charakterem, temperamentem, poglądami czy sposobem podejścia do życia. Chcąc kochać prawdziwie, trzeba nauczyć się tolerancji i akceptacji. Jednak zbyt poważne różnice mogą stanowić przeszkodę do wzajemnej miłości • sprawdzian czasu – dojrzewanie miłości wymaga czasu, człowiek odpowiedzialnie podchodzący do miłości nie śpieszy się, czeka z wypowiedzeniem słowa „kocham”, aż przekona się, że się nie myli • sprawdzian współuczestnictwa – prawdziwie kochać to chcieć uczestniczyć w życiu drugiego człowieka, pragnąc dzielić się z nim smutkami, radościami, obawami, chcieć mu pomagać, otaczać opieką • sprawdzian charakteru drugiej osoby – niektórzy zwracają uwagę na wygląd zewnętrzny sympatii. W prawdziwej miłości to nie wystarcza. Można sobie zadać pytanie: co mi się naprawdę w nim, w niej podoba, czy gdyby ta osoba nagle zbrzydła, uległa wypadkowi to nadal będę ją kochać? • sprawdzian pragnienia takiej matki lub ojca dla swoich dzieci. Trzeba postawić sobie pytanie: czy pragnie się takiego ojca lub matki dla swoich dzieci, czy chce się być z tym kimś aż do śmierci. Odpowiedzi przeczące świadczą o braku prawdziwej miłości. 5. Nauczyciel do każdego sprawdzianu dodaje przykłady ilustrujące jakąś sytuację z życia rodziny z dzieckiem. Chętni uczniowie mogą również odegrać scenkę obrazującą powyższe tematy. Nauczyciel zachęca, aby uczniowie kształtowali w sobie prawdziwą miłość. W czasie trwania zajęć na tablicy może być zwieszona plansza z napisami: MIŁOŚĆ TO: USZCZĘŚLIWIANIE DAWANIE POCZUCIA BEZPIECZEŃSTWA TROSKA O ROZWÓJ Wyświetleń: 1323
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |