Katalog

Anna Byczkowska, 2013-05-23
Goleniów

Matematyka, Scenariusze

Kule praktycznie

- n +

KULE PRAKTYCZNIE

TEMAT: Objętość kuli – ćwiczenia

CEL OGÓLNY
IV. Tworzenie i użycie przez ucznia strategii rozwiązania problemu wynikającej z treści zadania.

CELE SZCZEGÓŁOWE
11. Bryły.
Uczeń:
2) oblicza pole powierzchni i objętość kuli (także w zadaniach osadzonych w kontekście praktycznym);
3) zamienia jednostki objętości.

6. Wyrażenia algebraiczne.
Uczeń:
7) wyznacza wskazaną wielkość z podanych wzorów, w tym geometrycznych i fizycznych.

METODY
 pogadanka
 praca w ławkach
 praca z tablicą

FORMY PRACY
 praca w grupach

ŚRODKI DYDAKTYCZNE
 piłki do: tenisa, siatkówki i koszykówki

PRZEBIEG ZAJĘĆ
Część wprowadzająca (15 min)
Powitanie, czynności organizacyjno – porządkowe.
Podanie tematu lekcji: Objętość kuli – ćwiczenia.
Każda czteroosobowa grupa (dwie ławki) dostaje jedną piłkę.
Nauczyciel podaje polecenie zadania dla wszystkich grup: oblicz, ile litrów sprężonego powietrza mieści się w otrzymanej piłce? Na początku warto poprosić uczniów o oszacowanie wyników i zapisać propozycje każdej grupy na tablicy. Nauczyciel pyta uczniów: co jest potrzebne do obliczenia objętości piłek – czy możemy zmierzyć promienie piłek, co możemy zmierzyć, w którym miejscu i czym zmierzyć długość obwodów piłek (gdy nie mamy centymetra, metrówki, nitki). Jeśli uczniowie nie wpadną na inny pomysł, można zrobić „linijki” z kartki papieru (do większych piłek z kilku pasków). Pytania powinny się pojawić z pewnym opóźnieniem, żeby uczniowie mogli samodzielnie ustalić metodę rozwiązania postawionego im problemu. W większości klas są jednak niezbędne, aby wszystkie grupy wiedziały, co i jak mają policzyć.

Część realizacji (25 min)
Każda grupa mierzy długość obwodu swojej piłki, następnie zapisuje wynik i przekształcając wzór lub równanie oblicza długość promienia piłki. Każda grupa może sama wybrać (w zależności od umiejętności), czy π zaokrąglić, oraz które przybliżenie wybrać (22/7, 3 czy 3,14). Dla wyznaczonych promieni grupy obliczają objętości piłek.
Ostatnim etapem zadania jest zamiana otrzymanych jednostek objętości na litry. W zależności od sprawności rachunkowej uczniów, każda grupa na tablicy zapisuje swoje obliczenia (pozostałe grupy przepisują je do zeszytów), lub tylko zmierzone długości obwodów otrzymanych piłek (wówczas pozostałe grupy w zeszytach obliczają objętości wszystkich piłek). Na koniec lekcji każdy uczeń powinien mieć w zeszycie obliczone pojemności wszystkich piłek.
Zadanie domowe: oblicz pojemność (w litrach) dowolnej kuli (innej niż na lekcji) z domu lub sklepu.


Część podsumowująca (5 min)
Na zakończenie lekcji porównujemy otrzymane wyniki z szacunkowymi. Grupa, która podała wartości najbardziej zbliżone do obliczonych, otrzymuje nagrody (mogą to być np. cukierki lub zwolnienie z odpowiedzi na następnej lekcji). Warto również porozmawiać z uczniami na temat dokładności mierzenia oraz wykonanych obliczeń (przybliżenia π oraz ewentualne zaokrąglenia po zamianie jednostek na litry).

UWAGI
Matematyk – fizyk może przedłużyć ten temat na lekcję fizyki, pytając ile waży sprężone powietrze w piłkach, jakie w nich panują ciśnienia oraz dlaczego jest tam sprężone powietrze, a nie zwykłe.
W ten sposób można również przeprowadzić lekcję o:
 graniastosłupach, ostrosłupach, stożkach i walcach (przedmioty mogą przynieść uczniowie)
 polach figur płaskich (powierzchnie ławek, klocków lub figur z tektury, przygotowanych przez nauczyciela)
Taka forma może być również pomysłem na lekcję powtórzeniową np. z brył (grupy wymieniają się przedmiotami po zmierzeniu potrzebnych długości; każdy uczeń w grupie wykonuje obliczenia do innego przedmiotu; piątki otrzymują uczniowie grupy, która najlepiej poradzi sobie ze wszystkimi obliczeniami).
Wyświetleń: 483


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.