Katalog Anna Byczkowska, 2013-05-23 Goleniów Matematyka, Scenariusze Kule praktycznieKULE PRAKTYCZNIE TEMAT: Objętość kuli – ćwiczenia CEL OGÓLNY IV. Tworzenie i użycie przez ucznia strategii rozwiązania problemu wynikającej z treści zadania. CELE SZCZEGÓŁOWE 11. Bryły. Uczeń: 2) oblicza pole powierzchni i objętość kuli (także w zadaniach osadzonych w kontekście praktycznym); 3) zamienia jednostki objętości. 6. Wyrażenia algebraiczne. Uczeń: 7) wyznacza wskazaną wielkość z podanych wzorów, w tym geometrycznych i fizycznych. METODY pogadanka praca w ławkach praca z tablicą FORMY PRACY praca w grupach ŚRODKI DYDAKTYCZNE piłki do: tenisa, siatkówki i koszykówki PRZEBIEG ZAJĘĆ Część wprowadzająca (15 min) Powitanie, czynności organizacyjno – porządkowe. Podanie tematu lekcji: Objętość kuli – ćwiczenia. Każda czteroosobowa grupa (dwie ławki) dostaje jedną piłkę. Nauczyciel podaje polecenie zadania dla wszystkich grup: oblicz, ile litrów sprężonego powietrza mieści się w otrzymanej piłce? Na początku warto poprosić uczniów o oszacowanie wyników i zapisać propozycje każdej grupy na tablicy. Nauczyciel pyta uczniów: co jest potrzebne do obliczenia objętości piłek – czy możemy zmierzyć promienie piłek, co możemy zmierzyć, w którym miejscu i czym zmierzyć długość obwodów piłek (gdy nie mamy centymetra, metrówki, nitki). Jeśli uczniowie nie wpadną na inny pomysł, można zrobić „linijki” z kartki papieru (do większych piłek z kilku pasków). Pytania powinny się pojawić z pewnym opóźnieniem, żeby uczniowie mogli samodzielnie ustalić metodę rozwiązania postawionego im problemu. W większości klas są jednak niezbędne, aby wszystkie grupy wiedziały, co i jak mają policzyć. Część realizacji (25 min) Każda grupa mierzy długość obwodu swojej piłki, następnie zapisuje wynik i przekształcając wzór lub równanie oblicza długość promienia piłki. Każda grupa może sama wybrać (w zależności od umiejętności), czy π zaokrąglić, oraz które przybliżenie wybrać (22/7, 3 czy 3,14). Dla wyznaczonych promieni grupy obliczają objętości piłek. Ostatnim etapem zadania jest zamiana otrzymanych jednostek objętości na litry. W zależności od sprawności rachunkowej uczniów, każda grupa na tablicy zapisuje swoje obliczenia (pozostałe grupy przepisują je do zeszytów), lub tylko zmierzone długości obwodów otrzymanych piłek (wówczas pozostałe grupy w zeszytach obliczają objętości wszystkich piłek). Na koniec lekcji każdy uczeń powinien mieć w zeszycie obliczone pojemności wszystkich piłek. Zadanie domowe: oblicz pojemność (w litrach) dowolnej kuli (innej niż na lekcji) z domu lub sklepu. Część podsumowująca (5 min) Na zakończenie lekcji porównujemy otrzymane wyniki z szacunkowymi. Grupa, która podała wartości najbardziej zbliżone do obliczonych, otrzymuje nagrody (mogą to być np. cukierki lub zwolnienie z odpowiedzi na następnej lekcji). Warto również porozmawiać z uczniami na temat dokładności mierzenia oraz wykonanych obliczeń (przybliżenia π oraz ewentualne zaokrąglenia po zamianie jednostek na litry). UWAGI Matematyk – fizyk może przedłużyć ten temat na lekcję fizyki, pytając ile waży sprężone powietrze w piłkach, jakie w nich panują ciśnienia oraz dlaczego jest tam sprężone powietrze, a nie zwykłe. W ten sposób można również przeprowadzić lekcję o: graniastosłupach, ostrosłupach, stożkach i walcach (przedmioty mogą przynieść uczniowie) polach figur płaskich (powierzchnie ławek, klocków lub figur z tektury, przygotowanych przez nauczyciela) Taka forma może być również pomysłem na lekcję powtórzeniową np. z brył (grupy wymieniają się przedmiotami po zmierzeniu potrzebnych długości; każdy uczeń w grupie wykonuje obliczenia do innego przedmiotu; piątki otrzymują uczniowie grupy, która najlepiej poradzi sobie ze wszystkimi obliczeniami). Wyświetleń: 483
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |