Katalog

Anna Bartczak, 2013-05-14
Malbork

Geografia, Konspekty

zajęcia terenowe - komunikacja w moim mieście

- n +

AUTORKA SCENARIUSZA ZAJĘĆ TERENOWYCH: Anna Bartczak
TEMAT ZAJĘĆ: Komunikacja w moim mieście.
TRASA ZAJĘĆ: UW( skarpa) - BUW(ogrody) - ul. Dobra – Plac Zamkowy( tunel nad Al. Solidarności )- Gnojna Góra(taras widokowy).
CELE ZAJĘĆ:
1. Poznanie miasta w którym żyje uczeń.
2. Dostrzeganie problemów komunikacyjnych w mieście.
3. Zapoznanie uczniów z historią rozwoju Warszawy.
4. Rozwijanie umiejętności obserwacji ,wyciągania wniosków i dokonywania prostych pomiarów.
5. Kształtowanie umiejętności pracy w grupie, organizowania warsztatu pracy , poszukiwania rozwiązań problemów.
CELE OPERACYJNE:
Uczeń:
1. Potrafi czytać plan miasta wskazując trasę zajęć terenowych
2. Wymienia środki komunikacji miejskiej
3. Określa główne problemy w komunikacji miejskiej
4. Ocenia konsekwencje tych problemów dla jednostki i dla miasta
5. Potrafi wykonać proste pomiary, rozwiązać zadania
6. Wskazuje sposoby ograniczenia wybranych problemów komunikacyjnych
METODY I TECHNIKI PRACY:
Pogadanka, burza mózgów ,dyskusja, praca w grupach, obserwacja, pomiar, róża diagnostyczna.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
Plan miasta(ksero 4x), karty pracy (4x), zegarek/stoper, kredki zielona i czerwona(x4), centymetr/miarka, lornetka.
CZAS PRZEZNACZONY NA ZAJĘCIA W TERENIE: ok. 3 godz.
CZYNNOŚCI PRZYGOTOWAWCZE: Omówienie zasad bezpiecznego poruszania się na trasie zajęć.


PRZEBIEG ZAJĘĆ
NAUCZYCIEL: znajdujemy się na skarpie za Uniwersytetem Warszawskim. Przed nami w dali płynie Wisła, bliżej widzimy bloki, ulice, parkingi i…. No właśnie!? Zamknijcie oczy i nasłuchujcie.
UCZNIOWIE: przez chwilę nasłuchują.
NAUCZYCIEL: Czy te odgłosy pasują do tego miejsca? Co Wam przeszkadza? Czy tam gdzie mieszkacie jest podobnie?
UCZNIOWIE: dzielą się swoimi uwagami, opowiadają.
NAUCZYCIEL: Spójrzcie teraz przed siebie i powiedzcie kto jest sprawcą tych odgłosów?
UCZNIOWIE wymieniają- samochody, motocykle, skutery, samochody ciężarowe, klaksony, hamulce itp.
NAUCZYCIEL: Wymieniliście właśnie m.in. przykłady środków komunikacji w naszym mieście, czyli czym poruszają się Warszawiacy na co dzień.
Czym jeszcze można się w Warszawie przemieszczać? Z jakiego środka lokomocji można skorzystać?
UCZNIOWIE odpowiadają- np. metro, kolej podmiejska, tramwaj, autobus, taksówka itp.
NAUCZYCIEL: Chciałabym abyście w trakcie naszych zajęć przyjrzeli się z bliska jak wygląda komunikacja w Warszawie, czy wszystko jest tak jak należy, czy widzimy jakieś mankamenty?
NAUCZYCIEL :opowiada krótką historię rozwoju Warszawy.

W momencie, gdy Warszawa została wybrana nową stolicą Polski i król Zygmunt III Waza przeniósł się do Zamku Królewskiego z Wawelu – rozwój tego miejsca postępował błyskawicznie. Liczna szlachta i duchowieństwo oczarowani pięknem tego miejsca oraz bliskością dworu chętnie budowali tu swoje pałace. Bogaci magnaci skupowali podwarszawskie wioski i wsie budując nowe folwarki. Do stolicy przybywali architekci, artyści i inżynierowie, którzy natychmiast zaczęli tworzyć swe dzieła dla i o stolicy. Za rządów Stanisława Augusta Poniatowskiego nastąpił największy rozwój miasta, ale również król przyczynił się do przyspieszenia zaborów naszych ziem. Po zaborach Warszawa nie odzyskała spokoju bo rozpoczęła się II wojna światowa. W wyniku walk Niemcy zniszczyli prawie całe miasto. Po ich akcji centrum praktycznie przestało istnieć a dookoła rozciągały się ruiny. Po wojnie przystąpiono do odbudowy stolicy. Mówiło się, że: „cały kraj buduje stolicę”. Niestety, „co nagle to po diable”, bo zamiast pałacu wyszła lepianka. Pośpiech architektów sprawił, że doszło do popełnienia szeregu błędów, które dają się we znaki do dziś. Ich największym błędem był brak perspektywicznego myślenia. Nie przypuszczano, że Warszawa stanie się ogromną metropolią.

NAUCZYCIEL: Jakie błędy popełnili architekci?
UCZNIOWIE odpowiadają: wąskie, kręte ulice; mało mostów, itp.
NAUCZYCIEL: Podzielimy się teraz na 4 grupy, każda dostanie kartę pracy na której znajdują się zadania do wypełnienia. Wybierzcie lidera grupy, który będzie zapisywał odpowiedzi po konsultacji z grupą.
UCZNIOWIE: Dzielą się na grupy, wybierają lidera, zapoznają się z instrukcją na karcie pracy.
NAUCZYCIEL: Jakie problemy komunikacyjne są widoczne w Warszawie?
UCZNIOWIE: podają problemy.
NAUCZYCIEL: Zapiszcie odpowiedzi w karcie pracy (zadanie 1).
NAUCZYCIEL: Jakie są konsekwencje tych problemów dla jednostki i dla miasta?
UCZNIOWIE: zapisują odpowiedzi rozwiązując zadania w karcie pracy.
NAUCZYCIEL: Jak widzimy tych problemów jest bardzo dużo. Wybierzmy 4 spośród nich. Waszym zadaniem będzie ocenić skalę tych problemów odpowiednio zaznaczając punkty w zadaniu 2 karty pracy.

Pomocnicze pytania:
do punktu 1. Czy widzisz na ulicach kierowców jadących pod prąd, trąbiących, zajeżdżających drogę itp.?
do punktu 2. Czy zauważasz dysproporcje między ilością samochodów osobowych i innych środków komunikacji?
do punktu 3. Czy ruch na mostach warszawskich jest duży , czy tworzą się korki?
do punktu 4. Czy samochody trąbią, czy przeszkadza ci zgiełk miasta?


NAUCZYCIEL: Łącząc punkty na osi powstaje pole, które obrazuje skalę tych problemów. Po połączeniu punktów skrajnych na osi powstaje pole, które pokazuje jak być powinno. Proszę dokończyć zadanie 2 zgodnie z instrukcją. Zapoznajcie się również z treścią zadania 3. Każda grupa ma przyjrzeć się jednemu z problemów o którym mówiliśmy. Czas na zadanie ok. 15 min.
Po zapoznaniu się z zadaniem lub dokonaniem pomiaru, grupy przemieszczają się w kierunku ogrodów BUW.
NAUCZYCIEL: Mamy teraz możliwość podziwiania z bliska Wisły i mostów na rzece. Bliżej nas, wzdłuż jej brzegów rozciąga się Wisłostrada, co do której są mieszane uczucia. Nasuwa się pytanie, dlaczego tak blisko Wisły? Przecież utrudnia to lub uniemożliwia korzystanie z jej uroków.
Odczytajcie na planie nazwy mostów, które możemy w tej chwili oglądać z prawej i lewej strony i uzupełnijcie zadanie 4 w karcie pracy.
Jakie inne mosty znajdują się na Wiśle? Do czego one służą?
UCZNIOWIE: odpowiadają; grupa zastanawia się nad swoim zadaniem, uzupełnia kartę pracy.
NAUCZYCIAEL: Przejdziemy teraz w kierunku placu Zamkowego. Odszukajcie na planie to miejsce. Zatrzymamy się na tunelu, który znajduje się nad Aleją Solidarności. Tam kolejna grupa będzie miała okazję do wykonania zadań.
Na miejscu nauczyciel prosi o zwrócenie uwagi na natężenie ruchu, hałas. Czy sygnalizacja świetlna jest wystarczająco zsynchronizowana na kolejnych przejściach tak aby nie utrudniać ruchu? Czy widać jakieś niepokojące zachowania kierowców?
Po zapisaniu spostrzeżeń grupa przemieszcza się w kierunku Góry Gnojnej.
NAUCZYCIEL: To ostatni punkt na naszej trasie. Znajdujemy się na tzw. Górze Gnojnej, która jest tarasem widokowym. Odszukajcie na planie to miejsce i wykonajcie zadania w karcie pracy. Nauczyciel zwraca uwagę na nazwę tego miejsca.
UCZNIOWIE: uzupełniają zadania w karcie pracy.
NAUCZYCIEL: Mam nadzieję, że zadania nie sprawiły problemu i wszystkie grupy zebrały niezbędne informacje do przygotowania sprawozdania. Podsumowaniem Waszej pracy będzie opracowanie posteru na którym umieścicie: analizowany problem, spostrzeżenia jak jest obecnie, jak być powinno oraz propozycje rozwiązania problemu.
NAUCZYCIEL: Udziela dodatkowych wyjaśnień na temat formy, techniki i terminu wykonania posteru, kończy zajęcia.
Przy opracowywaniu scenariusza korzystałam ze strony www.wikipedia.pl
Wyświetleń: 938


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.