Katalog

Sylwia Supeł, 2013-05-14
Rawa Mazowiecka

Matematyka, Konspekty

Konspekt lekcji matematyki w klasie drugiej gimnazjum

- n +

Konspekt lekcji matematyki w klasie drugiej gimnazjum
Temat: Jak się posługiwać własnościami czworokątów?
Po zakończeniu zajęć uczeń potrafi:
· rozpoznać, nazwać i narysować różne rodzaje czworokątów,
· podać własności danej grupy czworokątów,
· rozwiązywać zadania, stosując własności czworokątów,
· obliczać długości boków i miary kątów czworokąta,
· obliczać obwody czworokątów.
Metody pracy:
· praca z podręcznikiem,
· praca w parach,
· dyskusja,
· ćwiczenia.
Materiały i środki dydaktyczne:
· figury z papieru (kwadraty, prostokąty, romby, równoległoboki, trapezy),
· kartki z nazwami figur
· kartki z opisem figur
· podręcznik, zeszyt ćwiczeń – Matematyka, klasa II gimnazjum, M. Świst, B. Zielińska;
Oficyna Edukacyjna* Krzysztof Pazdro
Planowany przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie
- Nauczyciel poleca, by uczniowie, siedzący w parach, podzielili czworokąty z papieru na
grupy, przyporządkowali im odpowiednie nazwy i właściwy opis (załącznik nr 1).
- Następnie uczniowie prezentują i uzasadniają swój podział figur, omawiają jedną grupę
figur podając własności danej grupy na podstawie informacji podanych na rysunku.
2. Działanie
- Uczniowie głośno rozwiązują zadanie 5/144 (Z pomocą nauczyciela formułują wniosek:
w każdym czworokącie suma miar jego kątów jest równa 360°).
- Uczniowie rozwiązują zadania: 8 /145 (rysują równoległobok w zeszytach, obliczają miarę
wskazanego kąta) oraz 9/145 (rysują trapez w zeszytach, obliczają długość boku). Następnie
jeden z uczniów uzasadnia obliczenia na tablicy. W razie wątpliwości nauczyciel wyjaśnia je.
3. Podsumowanie
Uczniowie powtarzają i omawiają poznane czworokąty, dokonują samooceny swojej pracy
(załącznik nr 2).
Zadanie domowe – zad. 10/145(podręcznik), dla chętnych zadanie 11/145(podręcznik),
7/25(zeszyt ćwiczeń).
Załącznik nr 1
TRAPEZY
PROSTOKĄTY
ROMBY
KWADRATY
RÓWNOLEGŁOBOKI
Czworokąty, w których boki są równej długości.
Czworokąty, w których co najmniej dwa boki są równoległe.
Czworokąty, w których wszystkie kąty są proste.
Czworokąty, w których dwie pary boków są równoległe.
Czworokąty, w których wszystkie boki są równe i wszystkie kąty są proste.
Załącznik nr 2.
Karta samooceny ucznia po lekcji
(podkreśl jedną odpowiedź)
1. Twoim zdaniem temat lekcji był ciekawy i spełnił Twoje oczekiwania:
- niewystarczająco
- średnio
- dobrze
2. Lekcja była – Twoim zdaniem:
- interesująca
- nudna
- nijaka
3. Jaki był Twój udział w rozwiązywaniu zadań?
- bardzo aktywny
- średnio aktywny
- mało aktywny
4. Pracowałem/am:
- z przyjemnością
- bez przyjemności
5. Zrozumiałem/am:
- wszystko
- prawie wszystko
- niewiele
6. Za aktywny udział w lekcji chciałbym/chciałabym wyróżnić następujące osoby:
…............................................................................................................................
Opracowała: Sylwia Supeł
Wyświetleń: 1040


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.