Katalog Beata Sulowska-Strzelczyk, 2013-05-14 Ruda Śląska Ogólne, Różne Program zajęć terapeutycznych dla uczniów niepełnosprawnych ruchowo oraz z zaburzeniami grafomotoryki „KOLOROWE ZYGZAKI”WPROWADZENIE W każdej szkole możemy spotkać dzieci z niepełnosprawnością ruchową. Dzieciom tym powinniśmy zapewnić szansę pełnego uczestniczenia w życiu klasy i szkoły. Dlatego też ważne jest wspieranie ich aktywności przez nauczyciela, jak również szerzenie idei współpracy uczniów pełnosprawnych i niepełnosprawnych. Na wstępnym etapie edukacji istnieje również pewna grupa uczniów, którzy mają problemy z grafomotoryką. Są to uczniowie mający problem z przestrzeganiem właściwego kierunku kreślenia i łączenia liter, mieszczeniem się w liniaturze, ich litery są pochylone w różnych kierunkach, bywają niekształtne. Dzieci te często cechuje nieumiejętność kontrolowania napięcia mięśniowego rąk - zbyt mocno lub zbyt słabo naciskają na długopis, ołówek czy kredkę. Nie ulega wątpliwości, że dzieciom tym należy pomóc w przezwyciężeniu trudności, inaczej złe przyzwyczajenia przekształcą się w nawyk, a uczniowie po drodze napotkają wiele upokorzeń i zniechęcą się do pisania. Zakłada się, że program wpłynie pozytywnie na rozwój psychoruchowy uczniów niepełnosprawnych ruchowo oraz uczniów z zaburzeniami grafomotoryki. CELE I ZAŁOŻENIA 1. Cele szczegółowe programu to: Zapewnienie każdemu uczniowi/uczennicy odpowiedniej oferty edukacyjno- wychowawczo- profilaktycznej w edukacji wczesnoszkolnej, zgodnej z indywidualnymi potrzebami edukacyjnymi i rozwojowymi ucznia/uczennicy poprzez organizację różnorodnych zajęć: Zwiększenie stopnia i zakresu rozwoju sprawności umysłowej oraz osobistych zainteresowań ucznia/uczennicy poprzez organizację różnorodnych zajęć; Zwiększenie stopnia i zakresu wykorzystania w szkołach podstawowych nowoczesnej bazy dydaktycznej, 2. Cele terapeutyczne: Pobudzanie rozwoju ruchowego dziecka, szczególnie rozwijanie motoryki rąk i koordynacji wzrokowo – ruchowej. Zwalnianie napięć mięśniowych i likwidowanie ruchów zbędnych. Wyrabianie płynności i precyzji ruchów. Wyrabianie umiejętności prawidłowego posługiwania się narzędziem piszącym. Kształcenie nawyków ruchowych związanych z postawą ciała, ułożeniem zeszytu, ręki i pióra podczas pisania. Kształcenie nawyków ruchowych związanych z kierunkiem pisania od lewej do prawej strony, kierunkiem kreślenia linii pionowych, poziomych i okręgów. Utrwalanie właściwych nawyków ruchowych - właściwego kierunku kreślenia liter, ich kształtu i proporcji. Korygowanie nieprawidłowych nawyków ruchowych. Podniesienie poziomu graficznego pisma i rysunku. Kształcenie wrażliwości estetycznej. Wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka; Tworzenie przyjaznej, pełnej życzliwości i poczucia bezpieczeństwa atmosfery; Nauka radzenia sobie z codziennymi czynnościami; Kierowanie wrażliwości dziecka na drugiego człowieka; Umożliwienie dzieciom satysfakcji z własnych dokonań i pokonywanych trudności; Uczenie szacunku do siebie samego i innych ludzi; Kształtowanie pożądanych postaw społecznych; Rozwijanie fantazji, pobudzanie do aktywności twórczej; Kształcenie umiejętności komunikowania się z rówieśnikami i osobami dorosłymi, również w sytuacji proszenia o pomoc; ZASADY PRACY Warunkiem uzyskania pożądanych efektów oraz osiągnięciem założonych celów jest prowadzenie zajęć z dziećmi według następujących zasad: Uwzględnianie zainteresowań, potrzeb i możliwości psychofizycznych dzieci – polegające na odpowiednim doborze czasu i rodzajach aktywności proponowanych dzieciom. Systematyczne przechodzenie od zadań łatwiejszych do trudniejszych, od prostszych do bardziej złożonych. Możliwie pełna indywidualizacja pracy. Zapewnienie warunków do utrwalania prawidłowych umiejętności i likwidowania niekorzystnych nawyków. Dostosowanie czasu trwania ćwiczeń do wydolności dziecka. Mobilizowanie dziecka do wykonywania zadań poprzez stosowanie różnorodnych form ćwiczeń. METODY PRACY Do osiągnięcia założonych celów wykorzystane będą następujące metody pracy z dzieckiem: Praktycznego działania Gry i zabawy Aktywności twórczej Wspomagające odczuwanie zmysłowe Techniki wyobrażeniowe Opowiadanie Pogadanka FORMY PRACY Realizacja programu zostanie oparta na następujących formach pracy: Zbiorowa; Grupowa (jednolita i zróżnicowana); Indywidualna (jednolita i zróżnicowana); TREŚCI PROGRAMOWE 1) Zajęcia usprawniające ruchowo: gry i zabawy sportowe, 2) Usprawnienie manualne: zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn, zamalowywanie dużej powierzchni ograniczonej konturem, pogrubianie konturów dużych form geometrycznych i dużych rysunków, malowanie dużych form kolistych z zachowaniem kierunku pisania owali liter, malowanie dużych form falistych i szlaczków, oburęczne malowanie dużych kształtów (koła, leniwe ósemki itp.), rysowanie kół ze zmienną prędkością, na zmianę prawą i lewą ręką montowanie konstrukcji z gotowych elementów, układanki płaskie (obrazkowe, geometryczne), modelowanie (plastelina, modelina i inne tworzywa), zaczynając od prostych form, jak kulki lub wałeczki, nawlekanie koralików, przewlekanie sznurków przez otworki w tekturkach, zwijanie sznureczka według wzoru, np. spirali, kwadratu itp., wycinanie z papieru z uwzględnieniem stopnia trudności: cięcie po linii prostej, falistej, wycinanie form geometrycznych i konturowych rysunków, wycinanki, naklejanki z papieru, materiału, włóczki itp., wydzieranki, łamanki papierowe (origami), ćwiczenia sprawnych ruchów palców i rozluźniające napięcie mięśniowe, np. naśladowanie gry na pianinie, pisanie na maszynie, odtwarzanie rytmu deszczu, stemplowanie. pogrubianie konturów, czyli wodzenie po wzorze figur geometrycznych, prostych szlaczków, konturów obrazków, rysowanie wzorów po śladzie kropkowym lub kreskowym, rysowanie za pomocą szablonów figur geometrycznych i nieskomplikowanych przedmiotów kreskowanie, wypełnianie konturów kolorem za pomocą równoległych kresek poziomych lub pionowych, rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze, odtwarzanie układów linearnych z elementów powtarzających się cyklicznie, różniących się kształtem lub kolorem, w liniaturze, zgodnie z kierunkiem pisania, rysunki dowolne kredkami świecowymi lub ołówkowymi. 3) Zajęcia integrujące grupę 4) Zajęcia relaksacyjne 5) Elementy ćwiczeń z kinezjologii edukacyjnej P. Dennisona PROCEDURY OSIĄGANIA CELÓW Gry i zabawy ruchowe; Elementy ćwiczeń z kinezjologii edukacyjnej Dennisona, Zabawy manualne z wykorzystaniem różnych przedmiotów – koralików, sznurka, nici itp. Tworzenie prac plastycznych; Zabawy z papierem (orgiami); Zabawy z materiałami modelarskimi; Ćwiczenia poprawiające komunikację grupy; Słuchanie bajek terapeutycznych; Słuchanie muzyki relaksacyjnej EWALUACJA I MONITORING PROGRAMU Przewiduje się, iż dzięki uczestniczeniu w programie dziecko będzie: Lepiej rozwinięte pod względem sprawności ruchowej i grafomotorycznej; Potrafiło współpracować z grupą rówieśniczą; Odznaczało się większą samodzielnością i aktywnością życiową; Miało znacznie zwiększone poczucie własnej wartości; Przedmiotem ewaluacji będą osiągnięcia uczniów oceniane na podstawie: Obserwacji; Kart pracy; Testów diagnostycznych Wyświetleń: 3521
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |