Katalog

Agnieszka Kuźmiuk-Ciekanowska, 2013-05-14
lublin

urszula miaskowska
Historia, Konspekty

konspekt lekcji historii i j. angielskiego

- n +

Konspekt koleżeńskiej lekcji historii i języka angielskiego w klasie 3E
VIII Liceum Ogólnokształcące w Lublinie
Czas trwania: 2 x 45 min.
Prowadzący: Agnieszka Kuźmiuk-Ciekanowska
Urszula Miaskowska


TEMAT: DROGA DO HOLOCAUSTU – od Nocy Kryształowej do Auschwitz.
THE WAY TO THE HOLOCAUST – From Kristallnacht to Auschwitz.

Cel główny: kształcenie sprawności mówienia w języku angielskim o problemach historycznych, a w szczególności o Holokauście oraz rozwijanie słownictwa w tym zakresie.

Cele operacyjne:
Uczeń:
- definiuje pojęcia: ustawy norymberskie, Noc Kryształowa, Holocaust, getto, Aktion Reinhardt
- wymienia przykłady oporu Żydów wobec eksterminacji (powstanie w getcie warszawskim, powstanie w Sobiborze)
- ocenia postawę Polaków wobec eksterminacji Żydów
- analizuje teksty źródłowe
- zna wybrane słownictwo w języku angielskim związane z historią Żydów
- opisuje zdjęcia oraz zna słownictwo potrzebne do jego opisu
- stosuje czasy przeszłe potrzebne do opisu wydarzeń historycznych, czas teraźniejszy do opisu obrazka oraz konstrukcje służące do wyciągania wniosków
- rozumie prostą historyczną relację z Nocy Kryształowej
- potrafi wyjaśnić obcokrajowcowi w języku angielskim, że stwierdzenie „polskie obozy koncentracyjne” jest niepoprawne i nieprawdziwe

Metody pracy:
- praca z tekstem źródłowym
- wykład
- rozmowa nauczająca
- metody aktywizujące – techniki: zdania podsumowujące, uwaga bez pochwały (zwykłe potwierdzenie i zwykłe zaprzeczenie), wybierz sobie pracę domową, '

Środki dydaktyczne:
- zdjęcia i plakaty bezpośrednio pochodzące z Instytutu Yad Vashem w Jerozolimie
- fragmenty relacji świadków Kryształowej Nocy
- fragmenty książek „Rozmowy z katem” i „Zdążyć przed Panem Bogiem”, anonimowy polski donos na Żydów, obwieszczenie niemieckie o karze śmierci dla Polaków pomagających Żydom, rozkaz Himmlera o wysiedlaniu Żydów z Generalnego Gubernatorstwa)
Przebieg lekcji
Wprowadzenie:
Wyjaśnienie przez nauczyciela specyfiki lekcji i jej tematu, wskazanie na współpracę szkoły ze szkołami i młodzieżą z Izraela, wskazanie praktycznego celu nauczania historii i j. angielskiego – mówienia po angielsku o Holokauście, by lepiej porozumieć się z izraelskimi rówieśnikami.

Rozwinięcie:
Praca ze wielkoformatowymi zdjęciami, przedstawiającymi stosunek nazistów do Żydów przed wybuchem wojny. Analiza i opis fotografii w języku angielskim oraz podsumowanie w języku polskim.
1) „Żydzi w Republice weimarskiej” ' Jews in the Weimar Republic'
Pytania nauczyciela Prognozowane odpowiedzi uczniów
Kogo (jaką grupę ludności) przedstawiają fotografie? Ludność żydowską
Jakie elementy występujące na zdjęciach świadczą, że ukazano na nich ludność żydowską? Synagoga, gwiazda Dawida, hebrajski napis
Czy po samym stroju i wyglądzie łatwo byłoby odgadnąć pochodzenie przedstawionych na zdjęciach postaci? Uzasadnijcie Nie ma różnicy w porównaniu z Niemcami, nic charakterystycznego w stroju postaci nie świadczy o ich pochodzeniu
Jakie zachowania, wydarzenia ukazano na zdjęciach? Czy są jakoś charakterystyczne specyficzne dla Żydów? Wydarzenia charakterystyczne dla różnych nacji – ślub, zabawa, sport, scenka z życia rodzinnego
2) Karykatura Żyda
Kogo przedstawia zdjęcie?
Co świadczy o tym, że jest to Żyd? W jaki sposób jest przedstawiony? Zwróćcie uwagę na sznurki.

Opis postaci, sznurki jako symbol władzy,
Jaka jest wymowa tego plakatu? Jaki jest Żyd w wyobrażeniach niemieckich? Żyd jest gruby, jest fabrykantem, bogaty i kontroluje świat
3) obraz Aryjczyka
Jak wygląda typowy Aryjczyk? Wysoki, przystojny blondyn....

Podsumowanie: Jak jest postrzegany Żyd, a jak Niemiec? Wykształcenie pewnych stereotypów

Nauczyciel, posiłkując się zdjęciami relacjonuje dojście Hitlera do władzy, wydanie ustaw norymberskich i wydarzenia związane z Nocą Kryształową.
Uczniowie czytają pisemną relację z pogromu podczas Nocy Kryształowej (w języku angielskim) i odpowiadają na pytania dotyczące tekstu:
1. W czym przejawił się pogrom? Co się podczas niego działo?
2. Jakie są reakcje Żydów na wydarzenia Nocy Kryształowej?

Nauczyciel przechodzi do wydarzeń związanych z II wojną światową.
1. Pokazuje zdjęcia polskich ortodoksyjnych Żydów, wskazuje na różnice między Żydami niemieckimi a Polskimi w wyglądzie i obyczajach.
2. W ramach krótkiego wykładu połączonego z rozmową nauczającą przedstawia proces pojawiania się na polskich ziemiach gett i obozów koncentracyjnych, opowiada o sytuacji w getcie warszawskim (ilustrując to zdjęciami), Aktion Reinhardt i zagładzie Żydów – Holokauście. Wspomina też przykłady zbrojnego oporu Żydów wobec eksterminacji (powstanie w getcie warszawskim).
3. Uczniowie zostają podzieleni na grupy, każda otrzymuje inny tekst źródłowy, pracują w grupach szukając dopowiedzi na pytania dołączone do tekstu, a następnie na forum klasy prezentują odpowiedzi na nie.
Pytania do tekstów:
a) Jakie kary groziły Polakom za pomoc i ukrywanie Żydów?
b) Jakimi pobudkami kierowali się mieszkańcy warszawskiego, getta wzniecając powstanie? Jak widzieli powstanie w getcie Niemcy?
c) Jakie były motywacje Polaków, piszących donosy na żydowskich sąsiadów?
d) Jak Niemcy uzasadniali akcję wysiedlania Żydów z GG? Jakie były jej rzeczywiste motywacje i co w istocie kryło się pod terminem wysiedlanie?

4. Uczniowie wspólnie z nauczycielem zastanawiają się nad stosunkiem polskiej ludności do Holocaustu i nad określeniem „polskie obozy koncentracyjne”.
5. Podsumowanie lekcji po polsku i angielsku techniką zdań podsumowujących.
6. Praca domowa do wyboru: Napisać po polsku lub angielsku swoją refleksję na temat Holocaustu, antysemityzmu lub relacji polsko-żydowskich.



Wyświetleń: 1020


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.