Katalog Sławomir Milaniuk, 2013-05-07 Radzyń Podlaski Zawodowe, Ćwiczenia Zestaw ćwiczeń praktycznych z zakresu gospodarki odpadami z przedmiotu "Systemy logistyczne"Zestaw ćwiczeń praktycznych z zakresu gospodarki odpadami z przedmiotu systemy logistyczne Ćwiczenie 1 1. Wyjaśnienie uczniom podstawowych pojęć, które będą pomocne podczas lekcji (tj. segregacja odpadów, surowce wtórne, recykling, utylizacja odpadów, kompostowanie). 2. Podział klasy na cztery zespoły specjalistów do spraw: – papieru – szkła – tworzyw sztucznych – metali 3. Każdy zespół przynosi wcześniej przygotowane różnego rodzaju odpady, w tym baterie, opakowania po lekach oraz tzw. materiały sprzężone (wykonane z kilku rodzajów tworzyw). 4. Uczniowie otrzymują od nas oznakowane worki na poszczególne rodzaje odpadów oraz karty z zasadami segregacji odpadów. 5. Ze wszystkich zgromadzonych odpadów każdy zespół ma wyselekcjonować odpowiedni rodzaj surowca wtórnego kierując się przy tym zasadami segregacji odpadów. Przy wykonywaniu zadania uczniom może pomóc karta z zasadami segregacji. 6. Po zakończeniu segregacji poszczególne grupy prezentują wyniki swojej pracy – pokaz wyselekcjonowanych przedmiotów. Wspólnie z uczniami oceniamy poprawność klasyfikacji poszczególnych odpadów. Wygrywa zespół, który popełnił najmniej błędów podczas segregacji. Każdy poprawnie wyselekcjonowany odpad możemy nagrodzić jednym punktem. Dodatkowo w przypadku błędów możemy przyznawać punkty karne. 7. Na zakończenie przeprowadzamy dyskusję sterowaną na temat: „Jakie korzyści daje selektywna zbiórka odpadów?” 8. Nauczyciel powinien tak prowadzić dyskusję, aby każdy z uczniów mógł wyrazić swą opinię o segregacji odpadów opakowaniowych. Wypowiedzi uczniów można zapisywać na tablicy (najlepiej w punktach). Ćwiczenie 2 Dyskusja lub przedstawienie problemu w formie metaplanu na dużych arkuszach papieru (wyciągnięcie wniosków) na temat Co można zrobić, aby ograniczyć ,,popularność” torebek foliowych?. Ćwiczenie 3 1. W dwuosobowych zespołach uczniowie ustalają: a) wady i zalety poszczególnych grup opakowań b) formy i zastosowanie opakowań 2. Prezentacja pracy zespołów na forum klasy. Ćwiczenie 4 ,,PIRAMIDA PRIORYTETÓW” Jak stworzyć gospodarstwo/przedsiębiorstwo bezodpadowe? Uczniowie na kartkach papieru A4 indywidualnie wypisują wszystkie pomysły dotyczące następującego problemu. Następnie w 3-4 osobowych grupach, wykorzystując metodę piramidy priorytetów, tworzą swoją piramidę i ustalają możliwe do wykonania działania dotyczące zmniejszenia ilości odpadów w najbliższym otoczeniu. Prezentacja prac grupowych przy pomocy metody – szkielet ryby na dużych arkuszach papieru. Stworzenie wspólnej piramidy priorytetów. Ćwiczenie 5 Praca indywidualna uczniów. Każdy uczestnik dostaje kartę pracy z pytaniem: „Co ja mogę zrobić na rzecz opakowań?”. Uczniowie uzupełniają ćwiczenie w karcie pracy. Postanawiam: 1. 2. 3. 4. 5. Po napisaniu uczniowie odczytują odpowiedzi Przygotował: Sławomir Milaniuk Wyświetleń: 664
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |