AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Marta Florczyk, 2013-05-06
Dobrzykowice

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Konspekt zajęć z edukacji matematycznej "Zapisywanie liczb w zakresie 100" klasa II

- n +

KONSPEKT ZAJĘĆ z edukacji matematycznej
klasa II

Temat: Zapisywanie liczb w zakresie 100
Cel ogólny: Rozwijanie umiejętności zapisywania i odczytywania liczb dwucyfrowych.
Cele szczegółowe
Uczeń:
• odróżnia liczby jednocyfrowe od dwucyfrowych
• potrafi liczyć w przód i w tył od danej liczby po 1
• potrafi zapisać i odczytać liczbę dwucyfrową
• potrafi wskazać liczbę dziesiątek i jedności na konkretnych przykładach
• potrafi zbudować z danych cyfr liczbę dwucyfrową

METODY: pokaz, wizualizacja, ćwiczeń praktycznych, zadaniowa, zabawowa
FORMY: zbiorowa, indywidualna, praca w parach
ŚRODKI: schemat liczby dwucyfrowej, liczydło, zeszyty, 2 kostki duże, małe kostki w dwóch kolorach z cyframi 0-9, koperty z cyframi, koperty z banknotami i monetami, 2 "magiczne pudełka" z pytaniami (trudniejszymi i łatwiejszymi), karta do ewaluacji z buźkami, karty nr 1, 2, 5


TOK ZAJĘĆ:

1. Czynności organizacyjne.
2. Sprawdzenie zadania domowego - działania w zakresie 100 (pełnymi dziesiątkami).
3. Wprowadzenie do nowego tematu (pytania naprowadzające).
• Czy w obliczeniach w zadaniu domowym były liczby jednocyfrowe? A jakie?
• Jakie znacie liczby jednocyfrowe?
• Jakie znacie liczby dwucyfrowe?
• Czy wiecie, jaka jest najmniejsza liczba jednocyfrowa, a jaka największa?
• Czy wiecie, jaka jest najmniejsza liczba dwucyfrowa, a jaka największa?

4. Zapisywanie liczb dwucyfrowych. Uczniowie zapisują na karcie pracy brakujące cyfry.
(karta nr 1). Wytypowani uczniowie odczytują kolejne cyfry ( po 10 cyfr).
5. Omówienie schematu liczby dwucyfrowej ( wskazanie liczby dziesiątki i jedności) na podstawie planszy przygotowanej przez nauczyciela (plansza z liczbą 38, podpisy: cyfra dziesiątek, cyfra jedności). Nauczyciel na liczydle pokazuje kilka przykładów: liczba 45, 63, 82.
6. Obliczenia pieniężne. Uczniowie wyciągają określone banknoty i monety z kopert. Układają na ławce określoną sumę pieniędzy - podaną przez nauczyciela np. 48, 59, 64. Uczniowie określają cyfrę dziesiątek i jedności.
7. Ćwiczenie - wspólne liczenie. Nauczyciel pisze na tablicy 68 do 79 i 100 do 80. Wszyscy uczniowie razem liczą w przód i w tył kolejno po 1.
8. Ćwiczenie z kolorowymi kostkami (ćwiczenie w parach). Nauczyciel objaśnia zadanie na dużych kostkach. Uczniowie w parach otrzymują 2 kostki z liczbami od 0-9. Każdy z uczniów wykonuje jeden rzut. Uczniowie odczytują swoje liczby dwucyfrowe, zapisują w zeszycie oraz wskazują liczbę dziesiątek i jedności. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonania zadania. Kilka par odczytuje swoje przykłady.
9. Ćwiczenie "Jaka to liczba?" Uczniowie uzupełniają kartę pracy nr 2.
10. Zabawa ruchowo-matematyczna. Każdy uczeń zna swój numer z dziennika. Uczniowie słuchają poleceń i wykonują zadania:
• Wstają wszystkie dzieci, które mają w dzienniku liczbę jednocyfrową.
• Wstają wszystkie dzieci, które maja w dzienniku liczbę dwucyfrową.
• Siadają dzieci, które mają liczbę jednocyfrową, potem dwucyfrową (kilka szybkich zmian).
• Dzieci, które mają liczbę jednocyfrową podskakują raz na lewej, raz na prawej nodze ( po 2x). Dzieci, które mają liczbę dwucyfrową w tym czasie robią 4 podskoki obunóż. W zależności od czasu można ćwiczenie powtórzyć.

11. Zabawa "Magiczne pudełka". Nauczyciel ma dwa pudełka z pytaniami - trudniejszymi i łatwiejszymi (karta nr 3 i 4). Nauczyciel losuje 1 osobę (numery z dziennika). Wylosowana osoba wybiera 1 pytanie z wybranego przez siebie pudełka, odczytuje pytanie i na nie odpowiada. Po odpowiedzi losuje następną osobę. Pozostali uczniowie kontrolują poprawność wykonania zadania.
12.Cyfrowe szaleństwo. Uczniowie wyciągają z kopert cyfry 4, 8, 3, 5 i układają z nich liczby dwucyfrowe.
13. Zadanie domowe - karta nr 5. Uczniowie zapisują słownie podane liczby.
14. Ocenianie pracy i aktywności uczniów - przyznanie + uczniom, którzy byli aktywni.
14. Ewaluacja zajęć. Nauczyciel przywiesza arkusz z dwoma buźkami: wesołą, i smutną. Uczniowie samodzielnie oceniają, czy dla nich lekcja była zrozumiała (rysują buźkę uśmiechniętą), czy była niezrozumiała ( rysują buźkę smutną).

Karta nr 1
Wpisz brakujące cyfry.
1, ......., ....., 4, 5 ,........, ......., ......., ........, 10, 11, 12, ......, ........, 15, ......, ........, ........., 19, 20, 21, ......, ......., ......., 25, ......, ........., ........., 29, 30, ........, 32, ........, ........, 35, 36, ........, ........, ........, .........., 41, ......., 43, 44, ........, ........., ........, 48, ......., 50, ........, 52, ........, ........., ......., ........., 57, ........., ........., ........., ........., 62, ........., ........, ........., 66, ........., .........., 69, ........., 71, ........, ........., 74, ........., 76, .........., ........., .........., ..........., 81, ......., 83, ........., .........., .........., ..........., ............, 89, ..........., ..........., ..........., 93, ..........., ..........., 96, ..........., ............, ............., 100

Karta nr 2
Zapisz cyfry.
dwadzieścia siedem ......... czterdzieści pięć ........
pięćdziesiąt dziewięć ........ dziewięćdziesiąt jeden ........
osiemdziesiąt cztery ........ siedemdziesiąt dwa ...........

Karta nr 3 (zadania trudniejsze)

Co to za liczba dwucyfrowa, której suma liczb wynosi 5 ?
Co to za liczba dwucyfrowa, której suma liczb wynosi 7 ?
Co to za liczba dwucyfrowa, której suma liczb wynosi 8 ?
Co to za liczba dwucyfrowa, której suma liczb wynosi 9 ?
Co to za liczba dwucyfrowa, której suma liczb wynosi 4 ?
Co to za liczba dwucyfrowa, której suma liczb wynosi 6 ?
Co to za liczba dwucyfrowa, której suma liczb wynosi 3 ?
Co to za liczba dwucyfrowa, której suma liczb wynosi 2 ?
Co to za liczba dwucyfrowa, której suma liczb wynosi 1 ?
Co to za liczba dwucyfrowa, której różnica liczb wynosi 2?
Co to za liczba dwucyfrowa, której różnica liczb wynosi 3?
Co to za liczba dwucyfrowa, której różnica liczb wynosi 4?
Co to za liczba dwucyfrowa, której cyfra dziesiątek jest o 2 większa od cyfry jedności ?
Co to za liczba dwucyfrowa, której cyfra dziesiątek jest o 3 większa od cyfry jedności ?
Co to za liczba dwucyfrowa, której cyfra dziesiątek jest o 4 większa od cyfry jedności ?
Co to za liczba dwucyfrowa, której cyfra dziesiątek jest o 5 większa od cyfry jedności ?
Co to za liczba dwucyfrowa, której cyfra dziesiątek jest o 6 większa od cyfry jedności ?
Co to za liczba dwucyfrowa, której cyfra dziesiątek jest o 9 większa od cyfry jedności ?
Podaj jedną liczbę dwucyfrową, w której liczba dziesiątek jest większa od jedności.
Podaj jedną liczbę dwucyfrową, w której liczba dziesiątek jest mniejsza od jedności.
Podaj jedną liczbę dwucyfrową, w której liczba dziesiątek jest większa od jedności.
Podaj jedną liczbę dwucyfrową, w której liczba dziesiątek jest mniejsza od jedności.
Podaj jedną liczbę dwucyfrową, w której liczba dziesiątek jest większa od jedności.
Podaj jedną liczbę dwucyfrową, w której liczba dziesiątek jest mniejsza od jedności.
Podaj jedną liczbę dwucyfrową, w której liczba dziesiątek jest większa od jedności.
Podaj jedną liczbę dwucyfrową, w której liczba dziesiątek jest mniejsza od jedności.

Karta nr 4 (zadania łatwiejsze)

Co to za liczba, która ma 3 dziesiątki i 2 jedności.
Co to za liczba, która ma 8 dziesiątek i 4 jedności.
Co to za liczba, która ma 9 dziesiątek i 8 jedności.
Co to za liczba, która ma 4 dziesiątki i 5 jedności.
Co to za liczba, która ma 1 dziesiątkę i 9 jedności.
Co to za liczba, która ma 4 dziesiątki i 8 jedności.
Co to za liczba, która ma 2 dziesiątki i 7 jedności.
Co to za liczba, która ma 5 dziesiątek i 1 jedność.
Co to za liczba, która ma 7 dziesiątek i 0 jedności.
Co to za liczba, która ma 3 dziesiątki i 3 jedności.
Co to za liczba, która ma 5 dziesiątek i 3 jedności.
Co to za liczba, która ma 6 dziesiątek i 2 jedności.
Co to za liczba, która ma 8 jedności i 3 dziesiątki.
Co to za liczba, która ma 9 jedności i 2 dziesiątki.
Co to za liczba, która ma 4 jedności i 5 dziesiątek.
Co to za liczba, która ma 2 jedności i 4 dziesiątki.
Co to za liczba, która ma 7 jedności i 3 dziesiątki.
Co to za liczba, która ma 8 jedności i 1 dziesiątkę.
Co to za liczba, która ma 6 jedności i 3 dziesiątki.
Co to za liczba, która ma 2 jedności i 2 dziesiątki.
Co to za liczba, która ma 4 jedności i 3 dziesiątki.
Co to za liczba, która ma 5 jedności i 5 dziesiątek.
Co to za liczba, która ma 9 jedności i 9 dziesiątek.

Karta nr 5 (zadanie domowe)
52 ..................................................... 66 .................................................................
49 ...................................................... 29..................................................................
76 ...................................................... 88 .................................................................
Opracowała: Marta Florczyk
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 7056


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.