AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Teresa Michalska, 2013-04-10
nowe miasto

Edukacja czytelnicza, Scenariusze

Pasowanie na czytelnika- scenariusz

- n +

Pasowanie na czytelnika - scenariusz uroczystości
Miejsce- sala gimnastyczna
Dekoracja- napis- Pasowanie na czytelnika, cytaty o książkach
Uczestnicy: uczniowie kl. I-III , zaproszeni goście
Prowadząca
Witam wszystkich bardzo serdecznie na uroczystości w czasie której odbędzie się pasowanie na czytelnika najmłodszych uczniów naszej szkoły. Zanim to nastąpi posłuchajmy co mają nam do powiedzenia członkowie „ Aktywu bibliotecznego.”

Uczennica I

Słuchajcie urwipołcie, brzdące, basałyki,
z których każdy z majtasów zbyt krótkich wyrasta:
Dość cukrów i słodyczy, precz wszystkie pierniki,
Pod choinką ma książka być i basta!
Był piernik, lecz dwa razy trzasnąłeś zębami
i już nie ma piernika. Marne to są hece!
A książka, miła książka zawsze będzie z nami
i jak żołnierz na warcie stanie w bibliotece.
Tylko skiniesz, o ona na skrzydłach przyleci
i zacznie ci cudowne opowiadać dzieje.
W dzień pochmurny jak promień słoneczny zaświeci,
a gdy ci smutno będzie , w głos się roześmieje.

Prowadząca
Posłuchajmy, jaki problem miał Grzesio?

Uczennica II
Grzesio cierpi niesłychanie,
bo zadano mu zadanie
Szuka swej matematyki
pod łóżkiem i pod stolikiem
pod tapczanem szuka sapiąc,
pod krzesłem i pod kanapą.
szuka w piecu i w wiaderku, szuka jej pod psią kołderką.
Grzesio zżyma się i wstydzi,
lecz podręcznika wciąż nie widzi.
Co tu począć? Co tu zrobić?
Albo skoczyć w nurty rzeki,
Albo... pójść do BIBLIOTEKI!- podpowiadają dzieci.

Prowadząca
Posłuchajmy teraz bardzo ciekawej rozmowy książki z łakomczuchem Tomkiem.

Tomek i Książka I oraz Narrator recytują wiersz B. Tomkiem"

Książka I
Jestem jasnowidzem
Znam twych myśli treść!
Troszkę jesteś głodny,
Wiem, co chciałbyś zjeść!
Lubisz pomidory...
Tomek
- Oj lubię szalenie!
Książka I
-Bułkę z salcesonem?
Tomek
- To pyszne jedzenie!
Książka I
- Gdybym dał ci Chałwy,
Bardzo byłbyś rad!...
Tomek
- Chałwę orzechową
Bez przerwy bym jadł!
Książka I
- Konfiturę z wiśni
Zawsze chętnie jesz...
Tomek
- A z malin nie smaczna?
Znakomita też!
Książka I
-Świeży chlebek z masłem
ma przyjemny smak...
Kiwasz Tomku głową
To znaczy, że "tak"?
Tomek
- Ja o każdej porze
Chlebek z masłem zjem!
Książka I
-Widzisz, drogi chłopcze,
Że ja wszystko wiem!
Narrator
Więc Tomek zdumiony
Nieśmiało zapytał:
Tomek
- Czy Pan z mojej głowy
Wszystkie myśli czyta?...
Książka I
- Mój Mały!
W tej książeczce
Jest jadłospis cały!

Popatrz-
Wielka plama
W osobliwe wzory:
To dowód niezbity
Żeś jadł pomidory. Te dwie tłuste plamy
Także małe nie są,
To był chlebek z masłem
Lub tłusty salceson.

Tu plama po chałwie
Ma dziwne kontury,
A czerwone kropki-
Ślady konfitury...

Mógłbym jeszcze inne
Wyliczać przysmaki
Bo wszystkie na książce
Zostawiły znaki!

Badam, jak detektyw,
Gdzie ślad palca hasał-
Bo odkryłem kogoś...
Wiesz kogo?... ( Tomek potakuje głową)

Prowadząca
Wiadomo już jak obchodzić się... a raczej czego nie należy robić z książką. Przemyślcie sobie zachowanie Grzesia i Tomka oraz zastanówcie się, czy przypadkiem w waszych książkach nie odnajdziemy jadłospisu z poprzedniego tygodnia...? Mam również nadzieję ,że książek nie szukacie pod szafą i stolikiem , lecz macie dla nich przeznaczone miejsce.

Prowadząca
A któż to nas zaszczycił swoją obecnością?

Książka II
Dzień dobry dzieci!
Tej biblioteki jestem królową i na to daję wam moje słowo!
Lecz szata moja stara i brudna (Pokazuje bardzo zniszczoną książkę)
bo królowanie - to jest rzecz trudna...
Dzieci w ogóle mnie już nie lubią - zginają, plamią, niszczą i gubią!
W każdym tygodniu przeżywam męki - dzieci mnie biorą, żeby mnie dręczyć:
W ten poniedziałek zabrał mnie Bartek - już po południu wyrwał pięć kartek!!! ( pokazuje wyrwane stronice)
We wtorek Krysia tak mnie "czytała", aż mnie masłem wysmarowała.
Do wody Julek mnie wrzucił w środę, tak, że straciłam całą urodę.
We czwartek Ola coś malowała i czarną farbką mnie pochlapała.(pokazuje ciemną plamę na jakiejś stronie)
W piątek na basen mnie wzięła Marta i teraz jestem cała podarta.
tak mi upływa dzień po dniu...
Nie wiem, co będzie w przyszłym tygodniu!...
Ciągle powtarzam dzieciom życzenia, lecz z roku na rok nic się nie zmienia!
Doszło do tego, wyznam wam szczerze: w przyjaźń dziecięcą prawie nie wierzę!
(Odchodzi smutna i zrezygnowana)

Prowadząca
Nie smućcie się książki! Nie wszyscy czytelnicy tak was traktują,
A już na pewno nie ci, którzy przyszli do nas z wizytą.
Prawda...? (Pytanie zwrócone do pierwszoklasistów)
My tutaj będziemy dbali o was i spełnimy wszystkie wasze życzenia, jeśli będziecie łaskawe nam je przekazać
.
Posłuchajmy więc uważnie o co proszą nas książki

Książka I
Nie pisz i nie rysuj po mych kartkach, bowiem wkrótce będę nic nie warta.
Nie zaginaj rogów, używaj zakładki, na półce mnie stawiaj dbaj o me okładki.
Gdy się ze starości zacznę rozlatywać, spróbuj mnie naprawić, posklejać, pozszywać.
Nie czytaj, gdy jadasz, nie brudź mnie rękami, to ci będę służyć całymi latami.

Prowadząca
dziękujemy książkom. Od dzisiaj już każdy z nas będzie pamiętał, o co prosiły nas książki.
(Pytanie do kl. I)
Kochane Dzieci, czy znacie już alfabet?

Uczniowie (spodziewana odpowiedź)
TAK

Prowadząca
W takim razie zapraszam do zabawy. Posłuchajcie co wspólnego mają wszystkie nasze książki z alfabetem.
Otrzymacie teraz kartki z tekstem z zaznaczoną na zielono wielką literą kto usłyszy swoją literę podniesie kartkę do góry następnie podejdzie i przyczepi na tablicy.
Gotowi ? To zaczynamy zabawę!


A - abecadło o książce mam zaszczyt przedstawić
B- baśnie, gdzie księżniczki prześliczne
C- ciekawostki naukowo - techniczne
D - dialogi, czyli rozmowy dwóch osób
E - encyklopedie z wiedzą, co spamiętać jej nie sposób
F- fantastyka o rzeczach nie z tej ziemi
G - gawędy, byśmy o nich nie zapomnieli
H - historyjki prawdziwe i zmyślone
I - ilustracje barwne i kolorowe
J - językowe psoty i igraszki
K - komiksy i króciutkie fraszki
L - legendy i baśni połowę
Ł - łamigłówki, aby połamać sobie głowę
M - marzenia tylko w książkach spełnione
N - nuty w śpiewnikach zapisane
O - opowieści niezwykłe, tajemnicze
P - przygody, których prawie nie zliczę
R - rymowanki smutne i komiczne
S - słowniki, na przykład ortograficzne
T - teatralne scenki z przydzielonymi rolami
U - uf!!!
W - wyliczankę...
Z - zakończcie sami.

Bibliotekarka
Drogie dzieci, obserwowałam was z uwagą i stwierdzam ,że gotowi jesteście aby zostać czytelnikami ponieważ znacie już litery i wiecie jak obchodzić się z książkami, możemy więc przystąpić do przyrzeczenia.
Proszę was o powstanie i powtarzanie za mną

My uczniowie pierwszej klasy,
Uroczyście przyrzekamy
że będziemy książki kochać,
Krzywdy zrobić im nie damy.

I wskazówek i rad książek,
Będziemy słuchać z uwagą,
Obowiązki czytelnika
Traktować z wielką powagą!!!
PRZYRZEKAMY ".

Dziękuję , możecie usiąść . Słowa waszej przysięgi zostały spisane na ozdobnej kartkach, wręczam je waszym paniom abyście w klasie podpisali się na nich i przynieśli je jutro do biblioteki , gdzie będą wisiały na honorowym miejscu
Od dziś jesteście czytelnikami biblioteki i możecie wypożyczać książki.

Zapraszam was jutro z wasz panią do biblioteki, gdzie omówimy szczegółowo zasady wypożyczania i każdy dostanie książkę do domu .
Mamy jeszcze dla was na pamiątkę dyplomy.

Dziękuję wszystkim za przybycie na naszą uroczystość.
Uczniów klasy I zapraszam do wypożyczenia pierwszej książki.
Opracowała-Teresa Michalska
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 1458


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.