Katalog Katarzyna Kukuła, 2013-04-09 Kołobrzeg Matematyka, Program nauczania Program kółka matematycznego dla gimnazjumProgram kółka matematycznego „Polubić matematykę’’ dla klas I - III gimnazjum Program opracowała mgr Katarzyna Kukuła Założenia programu : Program adresowany jest do uczniów , którzy mają problemy z opanowaniem materiału i zastosowaniem wiedzy matematycznej w prostych zadaniach i rozwiązywaniu problemów życia codziennego . Opracowany został w oparciu o materiał nauczania, zawarty w programie „Matematyka z plusem” dla klas I - III gimnazjum. Program zakłada, że w zajęciach tych będą brać udział głównie uczniowie mający wolniejsze tempo pracy niż rówieśnicy, a w związku z tym nie nadążający z opanowaniem materiału nauczania oraz uczniowie, którzy mają duże braki w wiadomościach bądź to z powodu częstych nieobecności w szkole, bądź niewielkich możliwości umysłowych. Zajęcia będą nadobowiązkowe prowadzone w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Uczestnikami zajęć będą chętni uczniowie mający duże problemy z opanowaniem wiadomości matematycznych. Cele programu : Cele dydaktyczne: - rozbudzenie zainteresowań matematyką, - uzupełnienie braków w wiadomościach matematycznych, - utrwalenie umiejętności zdobytych na lekcjach matematyki, - rozumieniu tekstów sformułowanych w języku matematyki, - stymulowanie logicznego myślenia, - analiza prostych zagadnień i problemów matematycznych, - wykorzystanie zależności i analogii matematycznych, - kształcenie aktywności na zajęciach, - rozwijanie umiejętności czytania tekstu ze zrozumieniem, - rozwijanie pamięci oraz wyrabianie sprawności rachunkowej, - wykorzystanie wiedzy matematycznej w różnych dziedzinach życia codziennego. Cele wychowawcze: - kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego, - wyrabianie samodzielności, systematyczności, pracowitości i wytrwałości, - rozwijanie umiejętności pracy w grupie, - nauczenie przedstawiania rozwiązań w sposób czytelny, - wyrabianie nawyków sprawdzania otrzymanych odpowiedzi i poprawiania błędów, - wdrażanie do prawidłowej organizacji pracy. Sposoby realizacji celów : - rozwiązywanie zadań typowych , według określonych schematów ; - rozwiązywanie zadań różnymi metodami ; - rozwiązywanie zadań dotyczących życia codziennego ; - rozwijanie wyobraźni przestrzennej ( m.in. budowanie modeli brył ); - rozwiązywanie krzyżówek i łamigłówek matematycznych ; - indywidualizacja tempa pracy i stopnia trudności stawianych zadań. Oczekiwane osiągnięcia : - wyrównanie braków z lat poprzednich, - przyswojenie bieżącego materiału, - większa aktywność na lekcjach matematyki, - przełamanie barier psychologicznych, - wdrożenie do samodzielnej i systematycznej pracy, - lepsze wyniki na zajęciach z matematyki, - podwyższenie wyników ze sprawdzianów zewnętrznych. Ewaluacja programu: Program spełnia swoją rolę, jeśli uczniowie widzą efektywność swojej pracy, potrafią stosować zdobyte umiejętności do rozwiązywania prostych zadań z różnych dziedzin życia codziennego, otrzymują pozytywne oceny z kartkówek, sprawdzianów, prac domowych, itp. Starają się sami wykonywać powierzone zadania matematyczne i wykazują większą aktywność na lekcjach. Treści zajęć : Klasa I Tematyka zajęć Ilość godzin Realizowane zagadnienia Działania na ułamkach dziesiętnych 2 - porównywanie ułamków ; - dodawanie , odejmowanie , mnożenie i dzielenie ułamków ( zastosowanie w sytuacjach praktycznych); Działania na ułamkach zwykłych 3 - porównywanie ułamków ; - dodawanie , odejmowanie , mnożenie i dzielenie ułamków ( zastosowanie w sytuacjach praktycznych); Zaokrąglanie liczb i szacowanie wyników 1 - zaokrąglanie liczb do danego rzędu; Wyrażenia arytmetyczne 3 - stosowanie praw działań, obliczanie wartości wyrażeń arytmetycznych, (domino matematyczne); Obliczenia procentowe 4 - przypomnienie pojęcia procentu , - obliczanie procentu danej liczby ( w tym w pamięci 10 % , 20% , 25% , 50% ) , - rozwiązywanie prostych zadań tekstowych z zastosowaniem obliczeń procentowych ( np. obliczanie ceny towaru po obniżce lub po podwyżce , obliczanie stanu konta po roku ); - analizowanie diagramów procentowych – wykorzystanie materiałów typu : wycinki prasowe, Internet; Trójkąty 1 - rodzaje trójkątów, konstruowanie trójkątów ; Czworokąty 1 - rodzaje czworokątów i ich własności; - rysowanie czworokątów i ich wysokości i przekątnych, Pola i obwody wielokątów 3 - rozwiązywanie zadań praktycznych dotyczących obliczania pól i obwodów wielokątów, zamiana jednostek pola; Wyrażenia algebraiczne 4 - budowanie i odczytywanie wyrażeń algebraicznych (zadania praktyczne); - porządkowanie jednomianów , wskazywanie jednomianów podobnych, zasada redukcji wyrazów podobnych; - opuszczanie nawiasów redukcja wyrazów podobnych; - mnożenie jednomianów przez sumy algebraiczne; Równania 2 - układanie równań na podstawie zapisu słownego , tworzenie własnych zadań tekstowych; - sprawdzanie , czy liczba spełnia równanie; Rozwiązywanie równań 4 - rozwiązywanie prostych równań ( m.in. metodą „wagi”); Zadania tekstowe 4 - analizowanie treści zadań o prostej konstrukcji, wyznaczanie niewiadomej, ułożenie i rozwiązanie równania, interpretacja wyniku, formułowanie odpowiedzi ( zadania praktyczne) ; - układanie zadań tekstowych i ich rozwiązywanie; Symetrie 2 - rysowanie figur symetrycznych względem punktu lub względem prostej; - rozpoznawanie figur , które mają oś symetrii lub środek symetrii ( przykłady figur symetrycznych z otaczającej nas rzeczywistości); Proporcje 2 - rozwiązywanie równań w postaci proporcji; - rozwiązywanie prostych zadań tekstowych dotyczących proporcji ( zadania praktyczne). Klasa II Tematyka zajęć Ilość godzin Realizowane zagadnienia Działania na potęgach 3 - zapisywanie liczb w postaci potęg, - doprowadzanie wyrażeń do prostszych postaci stosując działania na potęgach (domino matematyczne); - potęga o wykładniku całkowitym ujemnym w prostych przypadkach; - zapisywanie liczb w notacji wykładniczej( dane chemiczne i fizyczne ); Działania na pierwiastkach 2 - obliczanie wartości prostych wyrażeń zawierających pierwiastki, także z zastosowaniem kalkulatora; Długość okręgu i pole koła 3 - obliczanie długości okręgu i pola koła, zadania praktyczne i problemowe; Układy równań 2 - zapisywanie treści prostych, typowych zadań w postaci układów równań; - sprawdzanie czy dana para spełnia układ równań; Rozwiązywanie układów równań 4 - rozwiązywanie układów równań metodą przeciwnych współczynników( przy całkowitych współczynnikach); - rozwiązywanie układów równań metodą podstawiania w prostym przypadku,( gdy wskazana jest zmienna za którą mamy podstawiać ); Zadania tekstowe 4 - rozwiązywanie prostych zadań tekstowych za pomocą układu równań( zwrócenie uwagi na szczegółową analizę treści zadania i późniejszą ocenę zgodności wyniku z treścią zadania); Twierdzenie Pitagorasa 3 - obliczanie długości boków w trójkątach prostokątnych na podstawie twierdzenia Pitagorasa( w tym zadania dotyczące życia codziennego); Przekątna kwadratu i wysokość trójkąta równobocznego 2 - obliczanie długości przekątnych i wysokości trójkątów; Okrąg opisany na trójkącie i okrąg wpisany w trójkąt 2 - doskonalenie umiejętności prawidłowego konstruowania okręgów wpisanych i opisanych na trójkątach; Graniastosłupy 4 - rysowanie siatek graniastosłupów; - budowanie modeli graniastosłupów; - wyznaczanie przekątnych ścian bocznych , podstaw ; - obliczanie pól i objętości graniastosłupów ( w tym korzystając ze zbudowanych modeli); Ostrosłupy 4 - rysowanie siatek ostrosłupów; - budowanie modeli ostrosłupów; - obliczanie pól i objętości ostrosłupów ( w tym korzystając ze zbudowanych modeli); Czytanie danych statystycznych 2 - odczytywanie informacji z tabel, wykresów, diagramów( wycinki z prasy, materiały z Internetu); - obliczanie średniej arytmetycznej i mediany ( przykłady z życia wzięte i wymyślone przez uczniów); Zdarzenia losowe 1 - obliczanie prawdopodobieństwa zdarzeń , wykorzystanie monety i kostki do gry. Klasa III Tematyka zajęć Ilość godzin Realizowane zagadnienia Różne sposoby zapisywania liczb 2 - zaokrąglanie liczb ; - porównywanie ; - notacja wykładnicza; - wartość bezwzględna; - potęgi i pierwiastki; Działania na liczbach 2 - dodawanie , odejmowanie , mnożenie i dzielenie liczb; - rozwiązywanie zadań tekstowych- zadnia praktyczne; Obliczenia procentowe 3 - przypomnienie pojęcia procentu , - obliczanie procentu danej liczby ( w pamięci 10 % , 20% , 25% , 50% ) , - obliczanie liczby gdy dany jest jej procent ; - rozwiązywanie prostych zadań tekstowych z zastosowaniem obliczeń procentowych ( np. obliczanie ceny towaru po obniżce lub po podwyżce , obliczanie podatku VAT, rozwiązywanie zadań dotyczących lokat i kredytów ); - analizowanie diagramów procentowych( zadania z prasy i Internetu) ; Rozwiązywanie równań 2 - równania o całkowitych współczynnikach, w których należy jedynie przenosić wiadome na jedną stronę , a niewiadome na drugą ; Układy równań . 4 - rozwiązywanie elementarnych układów równań metodą przeciwnych współczynników ; - układanie równania lub układu równań do zadania tekstowego ( zadania praktyczne); - rozwiązywanie zadań tekstowych ( zwrócenie uwagi na szczegółową analizę zadania i sprawdzenie zgodności wyniku z treścią zadania); Odczytywanie wykresów 1 - odczytywanie i interpretowanie informacji zapisanych w postaci wykresów (korzystanie z dodatkowych źródeł , w tym z Internetu); Funkcja liniowa 2 - sporządzanie wykresów funkcji postaci y = ax oraz y = ax + b dla współczynników całkowitych ; Trójkąty 2 - obliczanie pola dowolnego trójkąta; - obliczanie przeciwprostokątnej w trójkącie prostokątnym stosując twierdzenie Pitagorasa ; - obliczanie długości odcinków w układzie współrzędnych ; Czworokąty 2 - obliczanie pól i obwodów czworokątów (zadania dotyczące życia codziennego ); Koła i okręgi 2 - obliczanie pól kół i długości okręgów ; - obliczanie pól i obwodów figur złożonych z wielokątów i wycinków kół ( w prostych przypadkach); Podobieństwo figur 1 - obliczanie długości boków w trójkątach podobnych i prostokątach podobnych; - obliczanie skali podobieństwa( zadania z mapą) Graniastosłupy 3 - sporządzanie siatek graniastosłupów i obliczanie ich pól powierzchni ; - obliczanie objętości graniastosłupów o podanych odpowiednich wymiarach podstawy i podanej wysokości bryły ; - rozwiązywanie zadań tekstowych z zastosowaniem wzorów na pole i objętość graniastosłupa dotyczących życia codziennego ( np. obliczanie pojemności akwarium , obliczanie ile potrzeba farby na pomalowanie pokoju ) ; Ostrosłupy 3 - sporządzanie siatek ostrosłupów i obliczanie ich pól powierzchni ; - obliczanie objętości ostrosłupów o podanych odpowiednich wymiarach podstawy i podanej wysokości bryły ; - rozwiązywanie zadań tekstowych dotyczących obliczania pól i objętości ostrosłupów ( np. obliczanie powierzchni dachu w kształcie ostrosłupa ) ; Walec 2 - sporządzanie siatek walców ; - obliczanie pól powierzchni i objętości walców o podanym promieniu podstawy i podanej wysokości ; - rozwiązywanie zadań tekstowych odnoszących się do codzienności ( np. obliczanie ile litrów wody zmieści się w beczce w kształcie walca ) ; Stożek 2 - sporządzanie siatek stożków ; - obliczanie pól i objętości stożków o podanym promieniu podstawy i podanej wysokości stożka ; - obliczanie długości tworzącej stosując twierdzenie Pitagorasa ; - rozwiązywanie typowych zadań tekstowych dotyczących życia codziennego ; Kula 1 - obliczanie pola i objętości kuli o danym promieniu ; - rozwiązywanie zadań tekstowych ( np. ile kropel wody o podanym promieniu napełni szklankę o podanej pojemności ) ; Przekształcanie wzorów 1 - przekształcanie wzorów matematycznych, fizycznych i chemicznych; Zamiana jednostek 1 - zamiana jednostek często stosowanych w praktyce. Materiały pomocnicze : 1) „Zbiór zadań dla klasy 1-3 . Matematyka dla zreformowanego gimnazjum ”. Zinaida Krawcewicz ,Bożena Zawada .REA .Warszawa 1999 ; 2) „Zbiór zadań dla gimnazjum” .Marcin Braun , Jacek Lech . Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe .Gdańsk 2002 ; 3) „Rebusy matematyczne ” . Sławomir Kilian .Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe .Gdańsk 2004 ; 4) „ Domino matematyczne”. Barbara Klawitter – Brzezińska, Beata Mielańczuk. Wydawnictwo „Dla Szkoły”. Bielsko-Biała 2008; 5) „Matematyka. Egzamin gimnazjalny. Ćwiczenia i testy.” Małgorzata Świst; Barbara Zielińska. Oficyna Wydawnicza Krzysztof Pazdro. Warszawa 2004. Wyświetleń: 3130
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |