Katalog Grażyna Milka-Sangho, 2013-04-09 Grudziądz Matematyka, Konspekty Konspekt lekcji z matematyki-kl.V - Proste prostopadłe i proste równoległe.Konspekt lekcji z matematyki – klasa V Temat lekcji: Proste prostopadłe i proste równoległe. Cele lekcji: - ogólne: umiejętności; - obserwacji, - uważnego słuchania, - kojarzenia, - wyciągania wniosków, - dokładności i staranności kreślenia figur geometrycznych. - operacyjne: Uczeń zna: podstawowe figury geometryczne (K) zapis symboliczny podstawowych figur geometrycznych (P) zapis symboliczny prostych prostopadłych i równoległych (P) Uczeń rozumie: pojęcie prostopadłości i równoległości (K) Uczeń umie: określać wzajemne położenia prostych i odcinków na płaszczyźnie (D) rozpoznawać proste i odcinki prostopadłe i równoległe (K) kreślić proste i odcinki prostopadłe i równoległe (K) kreślić prostą prostopadłą (równoległą) przechodzącą przez punkt nie leżący na prostej (P) rozwiązywać zadania tekstowe związane z prostopadłością i równoległością prostych (P-R) Metody pracy: eksponująca, problemowo – dyskusyjna, ćwiczeniowa. Formy pracy: zbiorowa, grupowa – pod kierunkiem nauczyciela, indywidualna. Materiały: - Podręcznik, zeszyt ćwiczeń, zeszyt ucznia - przybory geometryczne - linijki, ekierki, cyrkle, ołówki - tablica, kreda - kartki A4 z narysowanymi prostymi. Czas zajęć: 1 godzina lekcyjna. Struktura i opis lekcji: 1. Powitanie, sprawdzenie obecności, sprawdzenie zadania domowego – ( 5 minut ). 2. Na początku lekcji powtórzenie - uczniowie wyjaśniają pojęcia punktu, prostej, półprostej i odcinka. Prezentacje sposobu oznaczania i przedstawiania ich na płaszczyźnie( 5 – 10 minut, można skorzystać z gotowych prezentacji, jeśli mamy dostęp do tablicy interaktwnej). 3. Podanie i zapis tematu lekcji. Nauczyciel przypomina uczniom, że spotkali się już z pojęciem - proste równoległe i prostopadłe i mówi, że dziś będą je konstruować ( 5 minut ). Dyskusja o tym, co oznacza słowo równoległe, a co prostopadłe, gdzie spotykamy się z równoległością na co dzień (np. jezdnia – pasy ruchu, półki w szafie, tory kolejowe), a gdzie z prostopadłością (np. skrzyżowanie, ramiona krzyża ). Zapis definicji, uczniowie rozwiązują zadanie z karty ( 5 – 10 minut ). 4. Uczniowie zostają podzieleni na grupy 2-osobowe. Każda grupa otrzymuje kartkę papieru i ma za zadanie znaleźć sposób na skonstruowanie prostej równoległej do danej, a potem prostej prostopadłej – uczniowie mogą korzystać z podręcznika. Nauczyciel kontroluje prace uczniów i udziela wskazówek - (7 minut). 5. Uczniowie jeszcze raz zapoznają się z konstrukcjami prostych równoległych, prostopadłych – nauczyciel pokazuje konstrukcje na tablicy. Następnie samodzielnie wykonują ćwiczenia z zeszytu ćwiczeń - (8 minut ), potem wspólnie. 6. Dyskusja nad sposobem rozwiązania pozostałych zadań. Wybrane osoby rozwiązują zadanie na tablicy, wszyscy - w zeszytach – reszta czasu. 7. Podsumowanie lekcji. Zadanie domowe Pozostałe zadania z zeszytu ćwiczeń. Opracowała:Grażyna Milka-Sangho Wyświetleń: 660
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |