![]() |
![]() |
Katalog Renata Łojko, 2013-03-15 Przeworsk Edukacja czytelnicza, Program nauczania Program wychowawczy biblioteki szkoły podstawowejPROGRAM WYCHOWAWCZY BIBLIOTEKI SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 2 W PRZEWORSKU Opracowała: Renata Łojko PODSTAWY PRAWNE Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. z późn. zmianami Ustawa o bibliotekach z dnia 27 czerwca 1997 r. Statut Szkoły Podstawowej nr 2 im. Hugona Kołłątaja w Przeworsku Program wychowawczy Szkoły Podstawowej nr 2 im. Hugona Kołłątaja w Przeworsku ZAŁOŻENIA PROGRAMU Biblioteka szkolna realizuje program wychowawczy szkoły podejmując szereg działań mających na celu wszechstronny rozwój ucznia – czytelnika i użytkownika informacji. Pełni ona funkcję ośrodka życia intelektualnego i kulturalnego szkoły oraz jest miejscem rozwijania zainteresowań i talentów uczniów. Biblioteka umożliwia uczniom zdobywanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do kontynuacji nauki. Ma kształtować wśród młodych ludzi umiejętność uczenia się przez całe życie, rozwijać wyobraźnię, uczyć korzystania z dóbr kultury i przygotowywać do roli odpowiedzialnych obywateli. Zadania wychowawcze biblioteki uwzględniają rolę bibliotekarza, jako wychowawcy oraz koordynatora edukacji samokształceniowej. W związku z tym nauczyciele bibliotekarze doskonalą swój warsztat pracy i podejmują współpracę ze środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym, dzięki czemu powstają warunki do bardziej efektywnych oddziaływań wychowawczych biblioteki. Program ten jest adresowany do wszystkich uczniów szkoły. Został on opracowany, by zainteresować dzieci biblioteką i zachęcić do większej aktywności czytelniczej w zdobywaniu wiedzy i kształceniu swych umiejętności. Realizacja programu powinna przyczynić się do rozwijania osobowości wychowanków, ich logicznego myślenia i twórczego wykorzystywania dostępnych danych, uczenia się, jak sobie radzić w trudnych sytuacjach, opanowania umiejętności dobrego komunikowania się, budowania pozytywnego obrazu własnego ja oraz poczucia przynależności do społeczności lokalnej, kraju i Europy przez poznawanie dziedzictwa kulturowego, obyczajów i tradycji. I. KSZTAŁCENIE KULTURY CZYTELNICZEJ I POSTRZEGANIA KSIĄŻKI JAKO WARTOŚCI CELE SZCZEGÓŁOWE - wyrabianie nawyku korzystania z książki i czasopisma - zapoznanie uczniów z podstawowymi informacjami o książce - pobudzanie uczniów do aktywności czytelniczej - wyrabianie postaw postrzegania książki jako wartości uznanej - uwrażliwianie na piękno literatury, kultury i sztuki - kształcenie poczucia estetyki - wyzwalanie twórczej ekspresji: słownej, plastycznej, ruchowej, plastycznej FORMY REALIZACJI - indywidualne rozmowy z uczniem na temat preferencji czytelniczych, przeczytanych książek, form spędzania wolnego czasu - prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej (lekcje biblioteczne, programy czytelnicze dla klas 0-III) - udział w akcji „Cała Polska czyta dzieciom” - analiza stanu czytelnictwa (statystyki, ankiety) - promocja zbiorów biblioteki w formie gazetek, wystaw, na stronie www biblioteki - organizowanie konkursów czytelniczych, literackich i plastycznych - odwoływanie się do literatury jako źródła wiedzy o życiu EFEKTY uczeń: - zna historię książki i jej rolę w życiu człowieka - ma swoje zainteresowania czytelnicze - umie korzystać z różnych form spędzania wolnego czasu - potrafi angażować się w życie szkoły i biblioteki II. KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI FUNKCJONOWANIA W SPOŁECZEŃSTWIE INFORMACYJNYM CELE SZCZEGÓŁOWE - zapoznanie uczniów z warsztatem informacyjnym biblioteki - kształcenie umiejętności posługiwania się komputerem i urządzeniami peryferyjnymi komputera - wyrabianie nawyku samodzielnego poszukiwania i przetwarzania informacji - przygotowanie do dalszego zdobywania wiedzy - uświadomienie korzyści i zagrożeń płynących z nieograniczonego dostępu do informacji FORMY REALIZACJI - prowadzenie zajęć z edukacji czytelniczej i medialnej w bibliotece i ICIM - organizowanie zajęć Koła Dziennikarskiego „Sówka” i z zakresu obsługi komputera dla uczniów klas I-III pt. „Z komputerem na Ty” - indywidualne formy udostępnienia Internetu i programów multimedialnych w ICIM - gromadzenie i udostępnianie materiałów na temat korzyści i zagrożeń płynących z nieograniczonego dostępu do informacji (współpraca z pedagogiem i nauczycielami) - prowadzenie strony www. biblioteki EFEKTY uczeń: - zna podstawy obsługi komputera - umie korzystać z warsztatu informacyjnego biblioteki - potrafi twórczo wykorzystać nowoczesne narzędzia informacji - rozumie potrzebę krytycyzmu wobec treści prezentowanych przez media III. KSZTAŁCENIE POSTAW MORALNYCH I SPOŁECZNYCH CELE SZCZEGÓŁOWE - kształcenie umiejętności współdziałania w grupie - kształcenie twórczego i zaangażowanego stosunku do rzeczywistości FORMY REALIZACJI - indywidualne kontakty z użytkownikami biblioteki - realizacja zajęć bibliotecznych z wykorzystaniem pracy w grupach i metod aktywizujących (lekcje biblioteczne, koło dziennikarskie, zajęcia czytelnicze) - zapoznanie uczniów z regulaminami biblioteki i ICIM - egzekwowanie przestrzegania statutu szkoły i regulaminów biblioteki i ICIM - angażowanie dzieci do pomocy w organizowaniu imprez, konkursów, wystaw, przedstawień - organizowanie Wiosennej Zbiórki Książek i Giełdy Używanych Podręczników - wspieranie inicjatyw szkolnych w ramach pracy zespołów problemowych nauczycieli - gromadzenie i udostępnianie materiałów na lekcje wychowawcze z zakresu socjologii, pedagogiki i psychologii - przyznawanie nagród i dyplomów najaktywniejszym użytkownikom biblioteki EFEKTY uczeń: - zna swoje prawa i obowiązki oraz sposoby wyrażania własnych opinii i uczuć - współtworzy i przestrzega normy współżycia społecznego - ma poczucie własnej wartości oraz potrafi szanować drugą osobę - umie być odpowiedzialny i sumienny - umie aktywnie włączyć się w życie biblioteki - rozumie potrzeby innych ludzi IV. KSZTAŁCENIE POSTAW PATRIOTYCZNYCH I OBYWATELSKICH CELE SZCZEGÓŁOWE - rozwijanie zainteresowań historią szkoły, regionu i kraju - popularyzowanie sylwetki patrona szkoły Hugona Kołłątaja - kształcenie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego, historycznego i tradycji narodowych FORMY REALIZACJI - wyszukiwanie i udostępnianie materiałów oraz scenariuszy poświęconych rocznicom kulturalno-historycznym - pomoc uczniom w przygotowaniach do konkursów humanistycznych - organizowanie akademii wystaw i konkursów tematycznych - aktualizowanie bibliografii zbiorów poświęconych ziemi przeworskiej - prowadzenie kartoteki tekstowej dotyczącej szkoły, miasta i powiatu przeworskiego - prowadzenie gazetek poświęconych działalności szkoły - publikacje artykułów w gazetce „Sówka” - redagowanie i wydawanie szkolnej gazetki informacyjnej „Kołłątaj” EFEKTY uczeń: - umie poszerzać swoją wiedzę w oparciu o zbiory biblioteki - ma poczucie przynależności do społeczności szkolnej, lokalnej, państwowej - potrafi aktywnie włączać się w podtrzymywanie tradycji - godnie reprezentuje swoją szkołę V. KSZTAŁCENIE POSTAW ZDROWEGO STYLU ŻYCIA CELE SZCZEGÓŁOWE - kształcenie świadomości dbania o higienę pracy umysłowej i kulturę fizyczną - uświadamianie dzieciom zagrożeń ze strony patologicznych zjawisk życia społecznego FORMY REALIZACJI - gromadzenie materiałów z psychologii i pedagogiki dotyczących problematyki patologii społecznych - indywidualne rozmowy z czytelnikiem - prowadzenie zajęć z zakresu profilaktyki - stosowanie biblioterapii - tworzenie kartotek zagadnieniowych i zestawień bibliograficznych - włączanie się w akcje zespołów ds. profilaktyki i pomocy materialnej oraz wychowawczego EFEKTY uczeń: - uświadamia sobie zagrożenia ze strony zjawisk patologicznych - potrafi dotrzeć do informacji na ich temat - rozumie konieczność dbania o higienę pracy umysłowej i kulturę fizyczną VI. WSPIERANIE NAUCZYCIELI W PRACY DYDAKTYCZNEJ, OPIEKUŃCZEJ I WYCHOWAWCZEJ CELE SZCZEGÓŁOWE - kształcenie postawy postrzegania biblioteki jako ośrodka kulturalnego i centrum informacji w szkole FORMY REALIZACJI - gromadzenie aktów prawnych z zakresu prawa oświatowego oraz literatury z zakresu pedagogiki i psychologii - wyszukiwanie materiałów na lekcje, godziny wychowawcze oraz scenariuszy uroczystości szkolnych - sporządzanie zestawień bibliograficznych na określony temat - pomoc nauczycielom prowadzącym zajęcia w ICIM - współorganizowanie wystaw, konkursów, akcji i uroczystości szkolnych - sprawowanie opieki nad dziećmi podczas wycieczek, imprez, uroczystości szkolnych EFEKTY nauczyciel: - postrzega bibliotekę jako wsparcie w pracy dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej VI. WSPOMAGANIE RODZICÓW W WYCHOWYWANIU DZIECI CELE SZCZEGÓŁOWE - rozwijanie zainteresowania rodziców działalnością i zbiorami biblioteki - zaangażowanie rodziców w działania podejmowane przez bibliotekę szkolną FORMY REALIZACJI - sporządzanie wykazów literatury z zakresu wychowania i opieki nad dziećmi - współpraca z Radą Rodziców przy dokonywaniu zakupów nagród książkowych - sprawowanie opieki nad dziećmi podczas wycieczek szkolnych - organizowanie zbiórek książek i Giełdy Używanych Podręczników - promowanie akcji „Cała Polska czyta dzieciom” (ulotki, gazetki, strona www) - pedagogizacja rodziców we współpracy z wychowawcami poprzez przygotowanie materiałów i zestawień bibliograficznych EFEKTY rodzice: - znają różne formy działalności biblioteki - korzystają ze zbiorów biblioteki - angażują się w działania podejmowane przez bibliotekę - rozumieją konieczność codziennego czytania dzieciom EWALUACJA PROGRAMU Ewaluacja programu wychowawczego biblioteki będzie polegała na sprawdzaniu efektywności działań oraz zachowań uczniów w trakcie realizacji programu. Sposoby, środki i wskaźniki ewaluacji: - ocena aktywności czytelniczej uczniów (statystyki analityczne, syntetyczne w programie MOL, ankieta) - ocena umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji i posługiwania się narzędziami medialnymi - ocena umiejętności interpersonalnych - ocena ilości i jakości wytworów prac uczniowskich zgodnie z ustalonymi kryteriami, - ocena poziomu wiadomości i umiejętności uczniów biorących udział w konkursach, akademiach i innych imprezach szkolnych - ocena atmosfery pracy biblioteki (ankieta, obserwacja, wywiad) - ocena wykorzystania zbiorów biblioteki szkolnej w samokształceniu uczniów - ocena współpracy z nauczycielami, pedagogiem (analiza wspólnych działań, wykorzystania materiałów i narzędzi informacyjnych biblioteki) - ocena współpracy z rodzicami. Bibliografia: 1. J. Andrzejewska, Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka T.1: Organizacja biblioteki, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 1996. 2. J. Andrzejewska, Bibliotekarstwo szkolne. Teoria i praktyka T.2: Praca pedagogiczna biblioteki, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 1996. 3. M. Garsztka, Program wychowawczy biblioteki Szkoły Podstawowej nr 5 im. Władysława Broniewskiego w Wodzisławiu Śląskim „Książka uczy, bawi, wychowuje”, www.rybnik.pl 4. A. Kwiatkowska, Program wychowawczy biblioteki szkolnej, www.bibliotekawszkole.pl 5. D. Saniewska, Vademecum współczesnego nauczyciela bibliotekarza, Sukurs, Warszawa 2011. Wyświetleń: 1174
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |