Katalog Agnieszka Malinowska, 2013-02-25 Mosty Zajęcia zintegrowane, Konspekty Scenariusze zajęć rewalidacyjnychSCENARIUSZ ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH W KLASIE IV Z UŻYCIEM TABLICY INTERAKTYWNEJ Opracowała: Agnieszka Malinowska Cele ogólne: - ćwiczenia językowe i językowo - słuchowe; - usprawnienie percepcji wzrokowej, analizy i syntezy wzrokowej, wzrokowo – słuchowej; - doskonalenie koncentracji uwagi i spostrzegawczości wzrokowej; - rozwijanie logicznego myślenia; wzbogacanie słownictwa - ćwiczenia sprawności grafomotorycznej; ćwiczenia w kształtnym pisaniu; - usprawnienie techniki głośnego czytania; - ćwiczenia w rozumieniu czytanego tekstu; Cele szczegółowe: Możliwe do osiągnięcia: Uczeń: - potrafi skupić uwagę nad wykonywanym zadaniem; - doskonali spostrzegawczość, koncentrację, pamięć; - potrafi wyszukać w tekście ukryte nazwy ptaków; - potrafi ułożyć nazwy zwierząt z rozsypanek literowych; - układa z wyrazu podstawowego jak najwięcej nowych wyrazów; - potrafi podzielić tekst na wyrazy; - wyszukuje różnice miedzy obrazkami; - głośno czyta tekst i potrafi wyciągnąć z niego odpowiednie wnioski; - potrafi odnaleźć błędy w tekście; Przebieg zajęć: 1.Rodzaj ćwiczenia – Gra „Memo” Cel ćwiczenia – Usprawnianie koordynacji wzrokowo - ruchowej, pamięci wzrokowej i myślenia jednocześnie. Przebieg ćwiczenia - Dziecko odkrywa karty z obrazkami, próbuje odnaleźć pasujące do siebie pary obrazków! 2.Rodzaj ćwiczenia - Zabawa – „Ukryte słowa” Cel ćwiczenia – Doskonalenie percepcji wzrokowej. Usprawnianie techniki czytania. Przebieg ćwiczenia – Uczeń czyta zdania, odnajduje i podkreśla w zdaniach ukryte nazwy ptaków. 3.Rodzaj ćwiczenia - Zabawa ,,Sałatka literowa” – budowanie wyrazów. Cel ćwiczenia – Doskonalenie percepcji wzrokowej, rozwijanie analizy i syntezy wzrokowej. Przebieg ćwiczenia – Uczeń buduje nazwy zwierzą posługując się wyrazami, w których zostały poprzestawiane litery. 4.Rodzaj ćwiczenia -,,BIEDRONECZKA” układanie wyrazów. Cel ćwiczenia – Doskonalenie percepcji wzrokowej, wzbogacanie słownictwa, rozwijanie logicznego myślenia. Przebieg ćwiczenia – Z wyrazu podstawowego BIEDRONECZKA uczeń układa jak najwięcej nowych wyrazów. 5.Rodzaj ćwiczenia -„Podział tekstu na wyrazy”. Cel ćwiczenia – Doskonalenie percepcji wzrokowej, wzbogacanie słownictwa, doskonalenie logicznego myślenia Przebieg ćwiczenia – Z podanego ciągu wyrazowego uczeń wyodrębnia zdania, tworzą tekst logicznie brzmiący. 6.Rodzaj ćwiczenia -„Wyszukiwanie różnic na obrazkach”. Cel ćwiczenia – Usprawnianie percepcji wzrokowej. Przebieg ćwiczenia – Uczeń wyszukuje różnice między obrazkami. 7.Rodzaj ćwiczenia -„Ćwiczenia w czytaniu ze zrozumieniem”. Cel ćwiczenia – Doskonalenie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej. Doskonalenie techniki czytania. Analiza tekstu. Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie. Przebieg ćwiczenia – Uczeń czyta krótki tekst o bałwanku. Wykonuje zadanie zgodnie z instrukcją. SCENARIUSZ ZAJĘĆ REWALIDACYJNYCH W KLASIE III Usprawnianie koordynacji ruchowo - wzrokowo - słuchowej oraz doskonalenie umiejętności zapamiętywania. Temat zajęć: Owoce. Opracowała: Agnieszka Malinowska Cele ogólne: - wspomaganie aktywności organizmu; usprawnienie uczenia się; - ćwiczenie koordynacji wzrokowo ruchowej; - ćwiczenie orientacji kierunkowej, - usprawnienie percepcji wzrokowej i słuchowej; - bogacenie słownictwa czynnego; - ćwiczenie sprawności grafomotorycznej; - ćwiczenia pamięci wzrokowej; - utrwalenie poprawnych form wypowiadania się; - wzbogacanie słownictwa i wiadomości ucznia; - wdrażanie do pokonywania stawianych trudności; - wyrabianie właściwej postawy podczas zajęć Cele operacyjne: Możliwe do osiągnięcia: Uczeń: - potrafi skupić uwagę nad wykonywanym zadaniem; - doskonali spostrzegawczość, koncentrację, pamięć; - potrafi ułożyć historyjkę obrazkową zgodnie z kolejnością wydarzeń i zapisać zdania do obrazków; - nadaje tytuł historyjce obrazkowej; - nazywa owoce; opowiada o swoim ulubionym owocu; - wskazuje brakujący obrazek w zestawie; - układa obrazki zgodnie z podanym kodem; - mnoży liczby w zakresie 20; - układa wyrazy z rozsypanki sylabowej; - potrafi ułożyć obrazek z części; wypowiedzieć się na jego temat; - koloruje obrazek. Przebieg zajęć: 1.Rodzaj ćwiczenia – Ćwiczenia „Ruchy naprzemienne, leniwe ósemki, rysowanie oburącz” – ćwiczenia bazujące na metodzie Dennisona Cel ćwiczenia – Wspomaganie aktywności organizmu. Aktywizacja prawej i lewej półkuli mózgowej. Usprawnienie uczenia się. Przebieg ćwiczenia - Dziecko dotyka na przemian prawą ręką uniesionego lewego kolana i lewą ręką prawego kolana. Kreślenie płynnym ruchem „leniwych ósemek” (kciukiem najpierw jednej ręki, potem drugiej, obiema splecionymi rękami, w powietrzu, na szarym papierze – mazakiem. Rysowanie obydwoma rękami równocześnie identycznych rysunków po obu stronach kartki w dół, w górę lub do środka tak aby wyglądał on symetrycznie. Pomoce – szary papier lub tablica, mazaki 2.Rodzaj ćwiczenia - Układanie historyjki obrazkowej z godnie z kolejnością wydarzeń. Układanie i zapisywanie zdań do obrazków. Cel ćwiczenia – Usprawnianie percepcji wzrokowej. Ćwiczenia orientacji wzrokowej. Ćwiczenia doskonalące sprawność manualną, wzbogacanie słownictwa i wiadomości ucznia. Przebieg ćwiczenia – Układanie obrazków zgodnie z kolejnością wydarzeń. Redagowanie i zapisanie w liniaturze prostych zdań do historyjki obrazkowej. Nadawanie tytułu historyjce obrazkowej. Pomoce – historyjka obrazkowa 3.Rodzaj ćwiczenia - Rozpoznawanie owoców na ilustracjach. Cel ćwiczenia – Bogacenie słownictwa czynnego. Przebieg ćwiczenia – Wypowiadanie się na temat ulubionych owoców. Pomoce – zestaw obrazków z owocami 4.Rodzaj ćwiczenia - Zabawa pamięciowa „Brakujący obrazek”. Układanie obrazka zgodnie z podanym kodem. Cel ćwiczenia – Ćwiczenia pamięci wzrokowej. Przebieg ćwiczenia – Nauczyciel pokazuje dziecku zestaw obrazków. W czasie , gdy dziecko siedzi tyłem do obrazków nauczyciel zabiera jeden z nich. Uczeń odgaduje, którego obrazka brakuje w zestawie. Układanie obrazka zgodnie z podanym kodem. 5.Rodzaj ćwiczenia - Rozsypanka sylabowa - Owoce na deser. Cel ćwiczenia – Ćwiczenia w czytaniu. Przebieg ćwiczenia – Uczeń układa nazwy owoców z rozsypanki sylabowej. 6.Rodzaj ćwiczenia - Mnożenie liczb w zakresie 20. Cel ćwiczenia – Usprawnianie umiejętności mnożenia liczb w zakresie 20. Przebieg ćwiczenia – Zabawa dydaktyczna. Owocowe puzzle –mnożenie liczb w zakresie 20. Pomoce – gra dydaktyczna 7.Rodzaj ćwiczenia - Układanie obrazka z części. Cel ćwiczenia – Ćwiczenie orientacji kierunkowej, kształcenie percepcji wzrokowej.Usprawnianie grafomotoryki. Przebieg ćwiczenia – Uczeń układa obrazek składający się z 8 części. Po ułożeniu sprawdza poprawność wykonanego zadania, a następnie koloruje obrazek. Pomoce – obrazek pocięty na 8 części Wyświetleń: 13208
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |