Katalog Piotr Łogin, 2013-02-22 Przemyśl Wychowanie komunikacyjne, Konspekty Przygotowanie do prowadzenia pojazdów samochodowychKONSPEKT 1. PRZEDMIOT: Przygotowanie do prowadzenia pojazdów samochodowych. 2. TEMAT: Warunki przewożenia pasażerów oraz zasady używania pasów bezpieczeństwa 3. CELE: a) poznawczy – zapoznanie uczniów z przepisami dotyczącymi używania fotelików i pasów bezpieczeństwa, zapoznanie z sankcjami karnymi wynikającymi z niestosowania się do obowiązku zapinania pasów, zapoznanie z konsekwencjami podczas wypadków drogowych wynikających z nieprawidłowego przewożenia dzieci i innych osób. b) kształcący – prawidłowe zachowanie się przy przewożeniu dzieci i innych uczestników w samochodzie, c) wychowawczy – przestrzeganie zasad zawartych w kodeksie drogowym, dbanie o bezpieczeństwo innych użytkowników pojazdu, umiejętność przewidywania skutków jazdy bez pasów i fotelików, świadomość ryzyka jazdy bez pasów bezpieczeństwa. 4. METODA: wykład, pogadanka, prezentacja. 5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: laptop, projektor, podręcznik, tablica kreda, film video 6. MIEJSCE: sala lekcyjna 7. CZAS: 45’ 8. PROWADZĄCY: Piotr Łogin Część organizacyjna -5' Przywitanie uczniów Sprawdzenie obecności. Pytania sprawdzające z poprzednich zajęć. Wprowadzenie - 5' Podanie tematu zajęć - Warunki przewożenia pasażerów oraz zasady używania pasów bezpieczeństwa Określenie zagadnień tematycznych Zasady używania pasów bezpieczeństwa Zasady używania fotelików i innych "akcesoriów" do przewożenia osób niepełnoletnich Sankcje karne wynikające z braku zapiętych pasów bezpieczeństwa i braku odpowiedniego wyposażenia do przewożenia niepełnoletnich Część właściwa - 30' PASY BEZPIECZEŃSTWA -AKTY PRAWNE Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa został wprowadzony w Polsce w 1983 r. i dotyczył wówczas tylko przednich siedzeń oraz dróg poza obszarem zabudowanym. Obowiązek ten w 1991 r. rozszerzono również na siedzenia tylne oraz wszystkie drogi. W 1999 r. obowiązkowe stało się stosowanie fotelików ochronnych do przewożenia dzieci w wieku do 12 lat nieprzekraczających 150 cm. USTAWA Z 20 CZERWCA 1997 R. - PRAWO O RUCHU DROGOWYM: OBOWIĄZEK STOSOWANIA PASÓW: Art. 39. 1. Kierujący pojazdem samochodowym oraz osoba przewożona takim pojazdem wyposażonym w pasy bezpieczeństwa są obowiązani korzystać z tych pasów podczas jazdy (...) Art. 45. 2. Kierującemu pojazdem zabrania się: (...) 3) Przewożenia pasażera w sposób niezgodny z art. 39, 40 lub 63 ust. 1; Art. 63. 1. Przewóz osób może odbywać się tylko pojazdem do tego przeznaczonym lub przystosowanym. Liczba przewożonych osób nie może przekraczać liczby miejsc określonych w dowodzie rejestracyjnym, z zastrzeżeniem ust. 4. W pojeździe niepodlegającym rejestracji liczba przewożonych osób wynika z konstrukcyjnego przeznaczenia pojazdu. ZWOLNIENI Z OBOWIĄZKU STOSOWANIA PASÓW: Art. 39. 2. Obowiązek korzystania z pasów bezpieczeństwa nie dotyczy 1) osoby mającej orzeczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do używania pasów; 2) kobiety o widocznej ciąży; 3) kierujący taksówką osobową podczas szkolenia lub egzaminowania; 4) instruktora lub egzaminatora podczas szkolenia lub egzaminowania; 5) policjanta, funkcjonariusza Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Straży Granicznej, inspektora kontroli skarbowej, funkcjonariusza celnego i Służby Więziennej, żołnierza Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej - podczas przewożenia osoby (osób) zatrzymanej; 6) funkcjonariusza Biura Ochrony Rządu podczas wykonywania czynności służbowych; 7) zespołu medycznego w czasie udzielania pomocy medycznej; 8) konwojenta podczas przewożenia wartości pieniężnych; 9) osoby chorej lub niepełnosprawnej przewożonej na noszach lub w wózku inwalidzkim. PRZEWOŻENIE DZIECI: Art. 39. 3. W pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do 12 lat, nieprzekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym. 4. Przepis ust. 3 nie dotyczy przewozu dziecka taksówką osobową, pojazdem pogotowia ratunkowego lub Policji. Art. 45. 2. Kierującemu pojazdem zabrania się: przewożenia pasażera w sposób niezgodny tzn. przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera, przewożenia, poza specjalnym fotelikiem ochronnym dziecka w wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego. TARYFIKATOR MANDATÓW I SYSTEM PUNKTÓW: Niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa podczas jazdy - mandat 100 zł - 2 punkty; Kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów niekorzystających z pasów bezpieczeństwa - mandat 100 zł - 4 punkty; Przewożenie dziecka w pojeździe poza fotelikiem ochronnym lub innym urządzeniem do przewożenia dzieci - mandat 150 zł - 6 punktów. Przewożenie w foteliku ochronnym, siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera - mandat 150 zł - 6 punktów WAŻNE Kilka podstawowych zasad związanych ze stosowaniem pasów bezpieczeństwa 1. Zderzenie samochodu jadącego z prędkością stałą np. 80 km/godz. w stałą przeszkodę np. drzewem, jest bardzo niebezpieczne. Całkowicie bez szans jest osoba, która nie zapięła pasów bezpieczeństwa. Zdarzenie trwa ułamki sekund. • po 0,026 sekundy od początku wypadku zderzak i przód samochodu jest już zgnieciony, a niezapięty pasami kierowca kontynuuje ruch z prędkością 80 km/godz.; • po 0,039 sekundy kierowca wraz z siedzeniem zostaje uniesiony o 15 cm; • po 0,044 sekundy uderza klatką piersiową w kierownicę; • po 0,050 sekundy opóźnienie działające na osobę 80 razy przewyższa masę ciała; • po 0,068 sekundy ciało kierowcy uderza w deskę rozdzielczą z siłą 6 ton; • po 0,092 sekundy głowa kierowcy uderza w przednią szybę; • po 0,100 sekundy, ciało kierowcy po uderzeniu w kolumnę kierownicy, wypada na zewnątrz wybijając przednią szybę – obrażenia powodują śmierć na miejscu! • po 0,110 sekundy wrak auta zaczyna się cofać; • po 0,150 sekundy w miejscu wypadku zalega cisza. 2. W czasie wypadku osoba podróżująca z tyłu, która nie zapięła pasów, może swoim ciężarem ciała, uderzyć tak mocno w przednie siedzenie samochodu, że złamie zagłówek lub wręcz cały fotel zabijając kierowcę albo pasażera z przodu. - Film 3. Poduszka powietrzna zabezpiecza całe ciało i głowę przed urazami tylko w przypadku stosowania pasów bezpieczeństwa: • pas powinien przylegać płasko do ciała (skręcony pas może nie wytrzymać napięcia podczas zderzenia i łatwo się zerwać); • pas powinien być napięty, (jeśli, pas nie jest napięty, można uderzyć w kierownicę lub szybę zanim pas zadziała); górna część pasa powinna być umieszczona blisko szyi, a nie na żebrach (w razie gdyby pas zsunął się poniżej linii żeber, mogą one ulec złamaniu, przebijając jednocześnie płuca i serce); dolny pas powinien opinać biodra, (jeżeli jest skręcony lub przylega do brzucha, podczas wypadku zmiażdży narządy wewnętrzne). 4. Zapięte pasy w momencie wypadku drogowego to najczęściej jedyna szansa na przeżycie. Podsumowanie - 5' • Podsumowanie najważniejszych zagadnień • Zadanie domowe - ankieta dot. używania pasów bezpieczeństwa • Pożegnanie uczniów Konspekt napisany w oparciu o kodeks drogowy i dane z specjalistycznych czasopism motoryzacyjnych. Opracował; Piotr Łogin ZSMiD w Przemyślu. Wyświetleń: 1364
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |