Katalog MICHAŁ SKWARSKI, 2013-02-20 DZIAŁDOWO Język angielski, Program nauczania LETLET’S DRAMA PROGRAM NAUCZYCIELSKI NA ZAJĘCIA DODATKOWE ROZWIJAJĄCE Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO w Szkole Podstawowej nr 3 im. B. Malinowskiego w Działdowie Dla klas V – VI Opracował: Michał Skwarski, nauczyciel mianowany języka angielskiego. I. WSTĘP Wiadomości i umiejętności zdobywane przez uczniów szkoły podstawowej na lekcjach języka angielskiego dają podstawy do tego, by posługiwać się tym językiem w stopniu komunikatywnym. Jednakże dzieci mają bardzo niewiele możliwości, aby to sprawdzić i wykorzystać poza samymi lekcjami języka angielskiego. Coraz większa obecność tego języka w życiu codziennym sprawia, że staje się on coraz lepiej rozumiany. Jednak umiejętność posługiwania się nim w formie ustnej jest ciągle niewystarczająca. Jednocześnie samo wyrażanie uczuć i emocji sprawia uczniom szkoły podstawowej wiele problemów. Program Let’s Drama wychodzi naprzeciw potrzebie zdobywania umiejętności wyrażania się w języku angielskim w sposób werbalny, czy też za pomocą tzw. body language, czyli języka ciała. Pozwala na wykorzystanie nabytych umiejętności językowych w konkretnej sytuacji – do przygotowania i przedstawienia krótkiej scenki po angielsku. Wcielając się w role, dzieci uczą się posługiwania językiem angielskim w typowych, a czasem też nietypowych sytuacjach. Z drugiej strony mogą swobodnie wyrażać uczucia i stany duchowe, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na rozwój emocjonalny. Ten rodzaj pracy dodatkowej rozszerza ofertę szkoły dla uczniów zdolnych. Moje wieloletnie doświadczenie w wykorzystywaniu tego typu metod w mojej pracy daje podstawy, by twierdzić, że uczniowie bardzo chętnie uczestniczą w takich zajęciach, a ich efekty z reguły są bardzo pozytywne. II. PODSTAWA PRAWNA Dokumenty, które dały podstawę do przygotowania tego programu to: • Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. • Program nauczania języka angielskiego w klasach V - VI. • Szkolny Program Wychowawczy. III. ADRESACI PROGRAMU Program skierowany jest do uczniów klas V – VI szkoły podstawowej, którzy dobrowolnie zgłoszą chęć uczestnictwa w zajęciach dodatkowych z języka angielskiego. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i mają charakter cykliczny. Czas trwania jednego cyklu oraz ilość uczestników uzależniona jest od przedstawienia, jakie ma być na nim przygotowane – jego długości, trudności oraz ilości ról. IV. CELE PROGRAMU • Cele ogólne - Rozwijanie umiejętności posługiwania się językiem obcym poprzez udział w przygotowaniach i wystawieniu przedstawienia w języku angielskim. - Kształtowanie motywacji do nauki języka angielskiego. - Wyrabianie umiejętności wyrażania emocji. - Udział w życiu kulturalnym szkoły oraz reprezentowanie jej na zewnątrz. • Cele szczegółowe - Zachęcanie uczniów do wykorzystywania umiejętności językowych w różnych sytuacjach. - Uczenie poprawnej wymowy i właściwej interpretacji tekstu. - Rozszerzanie wiedzy językowej – słownictwo, struktury, gramatyka. - Stworzenie warunków do swobodnego wyrażania uczuć – przełamywanie barier emocjonalnych. - Rozwijanie pozawerbalnego komunikowania się – mimika, gesty, ruch sceniczny. - Przygotowanie do wystawienia sztuki teatralnej na scenie. - Kształtowanie postawy odpowiedzialności uczniów za wizerunek szkoły. V. METODY I FORMY PRACY • Kalambury rysowane i pokazywane; tworzenie rodzin wyrazowych; ćwiczenia mimiczne – pokazywanie emocji; dialogi – krótkie scenki codzienne z wyrażaniem różnych emocji; zadania typu pantomima – pokazywanie scenek bez słów. • Praca z tekstem – czytanie ze zrozumieniem, ćwiczenia poprawności czytania, interpretacja tekstu, czytanie z podziałem na role. • Nauka tekstu na pamięć. • Próby przedstawienia – ruch sceniczny, interakcja. • Przygotowanie kostiumów, rekwizytów oraz scenografii. VI. ŚRODKI DYDAKTYCZNE • Teksty scenariuszy przedstawień • Pomoce wizualne – kostiumy, rekwizyty, obrazki oraz teksty do zabaw. • Przybory – kartki, kredki, klej, kartony, farby, nożyczki itp. • Zdjęcia filmy, Internet. VII. SPODZIEWANE EFEKTY • Wykorzystanie wiedzy i umiejętności językowych na scenie teatralnej. • Przełamanie nieśmiałości w posługiwaniu się językiem angielskim i wyrażaniu emocji. • Popularyzacja języka angielskiego w szkole i poza nią poprzez wystawienie sztuki teatralnej. VIII. EWALUACJA • Obserwacja uczniów: ich postępów na zajęciach oraz zachowania podczas przedstawień. • Obserwacja i analiza zachowania i reakcji publiczności w czasie przedstawień. • Ankieta ewaluacyjna dla uczniów. • Ankieta ewaluacyjna dla rodziców. • Rozmowy z uczniami. • Analiza frekwencji uczniów na zajęciach. • Ewentualnie ocena jury konkursowego (jeśli przedstawienie będzie brało udział w konkursie). IX. ANKIETA EWALUACYJNA • Dla uczniów 1. Dlaczego zapisałeś się na zajęcia dodatkowe z języka angielskiego Let’s Drama? ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 2. Czy zajęcia podobały ci się? • Tak • Nie Dlaczego?................................................................................................................ 3. Czy uważasz, że taka forma zajęć powinna być kontynuowana? • Tak • Nie • Nie wiem 4. Czy po zajęciach potrafisz posługiwać się językiem angielskim lepiej? • Tak • Nie • Nie wiem 5. Czy nauczyłeś się na zajęciach czegoś jeszcze? • Tak • Nie Jeśli tak, to czego?................................................................................................................... 6. Czy wiesz jak dobrze przygotować się do odegrania swojej roli? • Tak • Nie 7. Czy wiesz jak zachowywać się na scenie w czasie przedstawienia? • Tak • Nie 8. Czy chciałbyś coś zmienić w zajęciach? • Tak • Nie Jeśli tak, to co?............................................................................................................................ • Dla rodziców 1. Czy państwa dziecko chętnie uczestniczy w zajęciach dodatkowych z języka angielskiego Let’s Drama? • Tak • Nie • Nie wiem 2. Czy dzięki zajęciom dziecko rozwinęło swoje umiejętności językowe? • Tak • Nie • Nie wiem 3. Czy dziecko rozwinęło jakieś inne umiejętności i zdolności? • Tak • Nie • Nie wiem Jeśli tak, to jakie…………………………………………………………………………………………………………………… 4. Czy brał/bała Pan/Pani udział w przygotowaniach do przedstawienia? • Tak • Nie • Nie wiem Jeśli tak, to w jakiej formie?…………………………………………………………………………………………………… 5. Czy chce Pan/Pani, aby dziecko dalej uczestniczyło w zajęciach? • Tak • Nie • Nie wiem Przykładowy scenariusz zajęć wstępnych Temat: Getting started. – Zaczynamy! Cele: • Rozwijanie umiejętności typu drama • Przyswajanie potrzebnego słownictwa • Integracja grupy Metody pracy: • Kalambury – odgadywanie pokazywanych lub rysowanych słów i zwrotów; miming – pokazywanie różnych humorów za pomocą mimiki; body language – odgadywanie zdań lub zwrotów na podstawie pantomimy. Formy pracy: • Praca w parach; praca zbiorowa. Środki dydaktyczne: • Ilustracje, karteczki ze słowami i zdaniami w języku angielskim. PRZEBIEG ZAJĘĆ: • Jeden z uczniów przedstawia słowo z karteczki za pomocą rysunku na tablicy, pozostali odgadują je; kolejny uczeń pokazuje następne słowo za pomocą ruchów ciała. • Mime a monster – uczniowie w parach lub większych grupach tworzą ze swoich ciał potwora opisanego przez nauczyciela. • Find your partner – uczniowie otrzymują karteczki z różnymi rodzajami humorów: kilka par takich samych. Muszą odnaleźć partnera pokazując humor swoim zachowaniem. • Listen and mime – uczniowie przedstawiają fragmenty przeczytanych przez nauczyciela historyjek. RECENZJA PROGRAMU NAUCZYCIELSKIEGO LET’S DRAMA NA ZAJĘCIA DODATKOWE ROZWIJAJĄCE Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 3 W DZIAŁDOWIE Program Let’s Drama opracowany przez pana Michała Skwarskiego jest zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, programem nauczania języka angielskiego w klasach V i VI oraz Szkolnym Programem Wychowawczym. Jest on skierowany do uczniów klas V-tych i VI-tych szkoły podstawowej, którzy dobrowolnie chcą brać udział w dodatkowych zajęciach z języka angielskiego i rozwijać umiejętności posługiwania się językiem angielskim oraz zdolności aktorskie. Cele programu są zgodne z jego założeniami. Mają one prowadzić do wykorzystania wiadomości i umiejętności językowych uczniów do przygotowania krótkiego przedstawienia w języku angielskim. Poza nauką języka angielskiego w warunkach innych niż lekcyjne, uczniowie mają możliwość rozwoju emocjonalnego poprzez udział w realizacji zadań teatralnych. Zaproponowane formy i metody pracy gwarantują realizację zamierzeń. Cel finalny jakim jest wystawienie sztuki teatralnej z jednej strony na pewno zmobilizuje uczestników programu do zaangażowania na zajęciach, z drugiej zaś jest elementem, który będzie promował naukę języka angielskiego w szkole i poza nią. Autor programu zadbał o ewaluację swojego pomysłu, czego wyrazem są ankiety dla uczniów i rodziców. Program nauczycielski Let’s Drama przygotowany przez pana Michała Skwarskiego na zajęcia dodatkowe rozwijające z języka angielskiego to bardzo dobry materiał do pracy z uczniami zdolnymi, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności językowe i aktorskie. Jako doświadczony nauczyciel języka angielskiego oceniam ten program pozytywnie i polecam do realizacji innym nauczycielom. Recenzowała: mgr Anna Szałkowska-Pazera – nauczyciel dyplomowany języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 3 im. B. Malinowskiego w Działdowie. Wyświetleń: 1249
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |