AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

RENATA ŁYBACKA, 2013-02-13
DYNÓW

Reklama, Konspekty

Konspekt z Marketingu

- n +

Renata Łybacka

KONSPEKT LEKCJI Z MARKETINGU
KLASA IV TECHNIKUM HANDLOWE
(28 LISTOPADA 2012r.)

TEMAT: Charakterystyka i zasady planowania reklamy prasowej

CZAS REALIZACJI: 1 godzina lekcyjna

METODY: wykład, indywidualna praca z tekstem przewodnim, praca w grupach, dyskusja

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: rzutnik pisma, foliogramy, tekst przewodni do pracy indywidualnej, wydrukowane zadania dla grup, różne reklamy prasowe

CELE GŁÓWNE:
- Uczeń potrafi dokonać charakterystyki reklamy prasowej
- Uczeń zna zasady planowania reklamy prasowej
CELE OPERACYJNE:
- Uczeń potrafi określić wady i zalety reklamy w czasopismach i w prasie codziennej
- Uczeń projektuje ogłoszenie prasowe dowolnie wybranego produktu

PRZEBIEG LEKCJI:
WPROWADZENIE:
1. Czynności organizacyjne (5 minut)
• sprawdzenie obecności,
• zapoznanie z tematem lekcji, celami i przebiegiem.

CZĘŚĆ GŁÓWNA
1. Zapoznanie z treściami kształcenia w formie wykładu z wykorzystaniem rzutnika pism:
a) charakterystyka i rodzaje reklamy prasowej (folia nr 1)
b) wady i zalety reklamy w czasopismach i gazetach codziennych (folia nr 2 i nr 3)
2. Praca indywidualna: uczniowie otrzymują tekst przewodni, na podstawie którego omawiają zasady właściwego projektowania reklamy prasowej (czas ok. 10 minut) – każdy uczeń redaguje odpowiednią formę wypowiedzi pisemnej na określony temat.
3. Po wykonanym zadaniu wybrani uczniowie przedstawiają efekty swojej pracy.
4. Podsumowanie pracy indywidualnej uczniów przez nauczyciela
5. Praca grupowa: uczniowie otrzymują różne rodzaje reklam prasowych (wycinki z gazet) oraz wydrukowane na kartkach zadanie do wykonania. (czas ok.12 min.)
Zadanie: Na podstawie różnych ogłoszeń prasowych uzupełnij tabelę, podając:
a) Markę produktu
b) Tytuł gazety lub czasopisma
c) Technikę prezentacji reklamy (demonstracje, rekomendacje, styl życia, fantazja, kawałek życia, dowód naukowy, humor, animacja)
d) Rodzaj osoby występującej w reklamie (gwiazdy i znane osobistości, modeliki i modele, ludowi i popularni bohaterowie, eksperci, zwykli użytkownicy, dzieci)
e) Rodzaj użytego nagłówka (wskazujący na nowość, emocjonalny, wskazujący na korzyść, rozkazujący, niekonwencjonalny, pobudzający ciekawość, typu „przechwałki”)
f) Rodzaj wykorzystanego sloganu (samodzielne, niesamodzielne, slogany-nagłówki, slogany-podsumowania, w formie równoważników zdań, w formie zdań pojedynczych, w formie zdań złożonych, slogany będące połączeniem przynajmniej dwu równoważników lub zdań)
g) Sposób prezentacji tekstu (opis, narracja, prestiżowy, ilustracyjny, monolog, dialog)
6. Po wykonanym zadaniu przedstawiciele grup przedstawiają efekty swojej pracy.

PODSUMOWANIE:
1. Podsumowanie pracy grup przez nauczyciela, omówienie plusów i minusów – ocena grup.
2. Samoocena klasy – jak uczniowie oceniają swoje umiejętności, co muszą jeszcze poprawić.

ZADANIE DOMOWE:
Zgodnie z zasadami tworzenia reklam prasowych zaprojektuj całostronicowe ogłoszenie prasowe dotyczące wybranego produktu.

ZAŁĄCZNIKI:

Folia nr 1
Reklama prasowa
Reklama prasowa jest jednym z najpopularniejszych sposobów komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem. Prasa jest drugim po telewizji medium o największych wydatkach na reklamę. W Polsce przeznacza się na nią prawie 28% całości wydatków. Analizując reklamę prasową konieczne jest wyodrębnienie dwóch rodzajów prasy: czasopism i prasy codziennej.

Czasopisma
Czasopisma obejmują wydawnictwa, które ukazują się raz w miesiącu lub rzadziej (tygodniki, dwutygodniki, miesięczniki itp.). Mogą mieć różny zasięg geograficzny oraz różną tematykę, a w związku z tym czytane są przez różne grupy czytelników.

Prasa codzienna
Prasa codzienna dzieli się na ogólnokrajową (np. Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Gazeta Prawna, Dziennik Sportowy) oraz regionalną (np. Super Nowości, Życie Podkarpackie, Gazeta Podkarpacka itp. ). W ostatnim czasie wzrasta znaczenie gazet bezpłatnych (np. Metropol, Metro, Dzień Dobry), które regularnie docierają do szerokiego kręgu odbiorców.

Folia nr 2
Zalety i wady reklamy w czasopismach
Zalety
•Wysoka atrakcyjność przekazu wynikająca z wysokiej jakości druku i kolorystyki
•Selektywność dotarcia do ściśle określonych grup czytelników
•Długi czas oddziaływania wynikający z wielokrotnego przeglądania i przechowywania
•Możliwość stosowania różnorodnych form nietypowych (wrzutki, wklejki, wszywki, sztywne strony, próbki produktów)
•Jeden egzemplarz jest czytany z reguły przez kilka osób
•Większa wiarygodność niż w przypadku reklamy telewizyjnej i radiowej
Wady
•Konieczność składania materiałów do druku z bardzo długim wyprzedzeniem (nawet 5-6 tygodni)
•Wysoki koszt umieszczania reklam
•Wysoki koszt czasopism ograniczający liczbę czytelników
•Niewielka możliwość powtarzania (np. jedynie raz w miesiącu w przypadku miesięczników)
•Występowanie zwrotów (niesprzedanych egzemplarzy)

Folia nr 3
Zalety i wady reklamy w prasie codziennej
Zalety
•Możliwość zamieszczania dużej ilości informacji, danych technicznych, teleadresowych
•Niskie koszty opracowania i emisji przekazów
•Możliwość dużej ilości powtórzeń (5 lub 6 wydań w tygodniu)
•Korzystnie odbierana jako źródło informacji
•Selektywność geograficzna (tytuły regionalne)
•Możliwość zamieszczania kuponów, ulotek, folderów, itp..
•Możliwość dowolnego kształtowania wielkości przekazu (moduł, wielokrotność modułu, cała strona, ogłoszenia drobne)
•Duża aktualność (możliwość zamieszczania ogłoszeń nawet z dnia na dzień)
Wady
•Mało atrakcyjna forma przekazu ze względu na niską jakość druku, ograniczoną kolorystykę, słabą jakość papieru
•Duża ilość ogłoszeń ograniczająca zauważalność
•Krótki czas oddziaływania

 Tekst przewodni
Pomimo pojawiania się coraz to nowszych stacji telewizyjnych, na całym świecie najważniejszym medium reklamowym pozostaje prasa. Wśród dzienników możemy wyróżnić gazety ogólnopolskie oraz gazety regionalne. Właściciele gazet ogólnopolskich oferują firmom, które chcą się u nich reklamować dotarcie do sporych grup czytelników, natomiast gazety regionalne na obszarze,w którym się ukazują.
Czytelnik przeglądający ogłoszenie reklamowe w gazecie redaguje oglądane treści. Decyduje w tym momencie, którym stronom poświęcić uwagę, a którym nie. Jeśli nie interesuje go produkt, który jest reklamowany – odwraca stronę, jeżeli widział już wcześniej daną reklamę – odwraca stronę. Taki odruch nie dotyczy tylko reklam. Tak samo ma się sytuacja, jeżeli np. widzi artykuł, który czytał już wcześniej. Ogłoszenie reklamowe składa się z kilku części, a są to:
- ilustracje
- nagłówek
- treść
- slogan
Projektując ogłoszenie prasowe warto pomyśleć dłużej nad układem graficznym poszczególnych elementów (layout), ponieważ niedokładne jego przygotowanie może w znacznym stopniu zniechęcić czytelnika do przeczytania ogłoszenia. Ilustracje powinny wywołać u czytelnika ciekawość oraz zachęcić go do przeczytania treści reklamy. Ogłoszenie barwne powoduje wzrost zainteresowania o 40%. Uwagę czytelników przyciągają również duże, atrakcyjne ilustracje i dopiero wtedy, gdy dany obrazek okaże się dla nich ciekawy, zaczynają szukać tekstu, który może być mniej wyeksponowany. Im mniej tekstu, tym większa szansa, że czytelnik go przeczyta. Nagłówek ma za zadanie przyciągnąć uwagę czytelnika, natomiast treść musi przedstawiać korzyści wynikające z zakupu reklamowanego produktu lub usługi.
Ostatnim elementem jest slogan, czyli krótkie hasło, które jest zazwyczaj używane przez daną firmę jako znak identyfikujący daną markę. Slogan reklamowy jest motywem przewodnim każdej kampanii, która ma na celu promocję danego produktu. To właśnie on przyciąga uwagę potencjalnych klientów do oferowanego przez firmę produktu- najczęściej już w trakcie pierwszych kilku sekund można poznać, czy realizuje pokładane w nim nadzieje i przynosi zakładane efekty.
Układ graficzny ogłoszenia powinien być jak najprostszy, ponieważ w takiej formie najlepiej trafia do odbiorów. Najczęściej wykorzystywany jest następujący układ:
- ilustracja w górnej części ogłoszenia
- nagłówek tuż nad ilustracją
- treść pod ilustracją
- slogan na samym dole ogłoszenia
Dodatkowo warto pamiętać o doborze odpowiedniej czcionki, która nie będzie męcząca dla oczu. Badania dowodzą, że uporządkowanie wszystkich tych elementów ogłoszenia ułatwia zapamiętywanie i spostrzeganie takiego ogłoszenia.

Pytanie: Na podstawie powyższego tekstu, omów zasady właściwego projektowania reklamy prasowej (czas ok. 10min.)

Zadanie domowe
Zgodnie z zasadami tworzenia reklam prasowych zaprojektuj całostronicowe ogłoszenie prasowe dotyczące wybranego produktu.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2148


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.