Katalog

Joanna Szymańska, 2013-02-13
Włodawa

Awans zawodowy, Plany rozwoju zawodowego

Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela mianowanego (wychowawca internatu)

- n +

PLAN ROZWOJU ZAWODOWEGO
NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO NA STOPIEŃ NAUCZYCIELA MIANOWANEGO


Imię i nazwisko: Joanna Szymańska
Placówka oświatowa: Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy we Włodawie
Data rozpoczęcia stażu:1.09.2010
Okres stażu: 2 lata 9 miesięcy

Cel główny:
Uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela mianowanego

Cele szczegółowe wynikające z wymagań Rozporządzenia MENiS z dnia 1 grudnia 2004r.w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli :

- Nabycie umiejętności organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach.

- Nabycie umiejętności uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.

- Nabycie umiejętności wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

- Nabycie umiejętności zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.

- Nabycie umiejętności posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły.


§ 7 ust.2, pkt.1
Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywanie ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach


Zadanie Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania

1. Poznanie procedury awansu zawodowego

Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli
VIII – IX 20010
Przedłożenie wniosku o rozpoczęcie stażu, Opracowanie planu rozwoju zawodowego


2. Współpraca z opiekunem stażu


Bezpośrednia rozmowa z opiekunem, zawarcie ustnego kontraktu z opiekunem określającego warunki współpracy
IX 2010
Ustalenie zasad współpracy

3. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu

Podjęcie studiów podyplomowych na kierunku Logopedia -UMCS
X 2010 – VI 2012

Udział w różnego rodzaju pozaszkolnych formach doskonalenia zawodowego podnoszących kompetencje, nadających kwalifikacje, doskonalących wiedzę i umiejętności
cały okres stażu

Uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego – szkoleniowych radach pedagogicznych
cały okres stażu

Udział w zajęciach otwartych realizowanych przez nauczycieli
cały okres stażu

Zaświadczenia o ukończonych studiach podyplomowych, kursach, warsztatach, o udziale w szkoleniach, spotkaniach



4. Doskonalenie i rozbudowa własnego warsztatu pracy


Gromadzenie i stała aktualizacja materiałów, pomocy przydatnych w pracy
cały okres stażu
Notatki

Studiowanie literatury pedagogicznej
cały okres stażu
Notatki

Stosowanie aktywizujących metod nauczania i pogłębianie wiedzy na ich temat
cały okres stażu
Notatki i scenariusze

5.Prowadzenie dokumentacji szkolnej


Prowadzenie dzienników zajęć wychowawczych
cały okres stażu
Wpisy w dziennikach

Prowadzenie zeszytu obserwacji wychowanka
cały okres stażu
Wpisy w zeszycie obserwacji

Opracowanie i realizacja planów pracy
cały okres stażu
Plany pracy, wpisy w dziennikach


6. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju


Gromadzenie dokumentacji (świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, itp.)
cały okres stażu
Dokumentacja procedury awansu zawodowego na nauczyciela mianowanego

7. Dokonywanie analizy, oceny oraz ewaluacji własnych działań

Rozmowy i konsultacje z opiekunem stażu
cały okres stażu
Ocena wystawiona przez opiekuna stażu

Prowadzenie zajęć w obecności dyrektora (konsultacja, analiza)
wg harmonogramu
Scenariusze

Autorefleksja, opis realizacji planu rozwoju zawodowego
V 2013
Sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego


§7 ust. 2 pkt 2
Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych


Zadanie Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania

1.Rozpoznawanie potrzeb rozwojowych wychowanków oraz ich sytuacji rodzinnej i problemów środowiskowych


Poznanie i analizowanie opinii i orzeczeń Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej wychowanków
cały okres stażu
Dokumenty dostępne w sekretariacie Ośrodka

Bieżące kontakty z rodzicami i opiekunami prawnymi wychowanków ( rozmowy indywidualne, telefoniczne, wywiady środowiskowe )
cały okres stażu
Bieżąca dokumentacja (adnotacje w dzienniku, zeszycie obserwacji)

Współpraca i konsultacje z innymi wychowawcami, nauczycielami, oraz psychologiem szkolnym
cały okres stażu
Bieżąca dokumentacja (adnotacje w dzienniku, zeszycie obserwacji)

Obserwowanie wychowanków w sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych
cały okres stażu
Wpisy w zeszycie obserwacji

2. Organizacja i przygotowanie uroczystości i imprez

Opracowywanie scenariuszy, dekoracji, praca z wychowankami
wg harmonogramu imprez
Scenariusze, adnotacje w dziennikach, zdjęcia

3. Rozwijanie umiejętności artystycznych wychowanków


Opieka nad Kołem teatralnym „Świetliki”:
-przygotowywanie inscenizacji, teatrzyków;
-angażowanie wychowanków do pracy nad dekoracjami i kostiumami do przedstawień;
-umożliwienie wychowankom rozwijania zdolności aktorskich, muzycznych i tanecznych;
-udział w przeglądach, konkursach, festiwalach
cały okres stażu
Sprawozdania z działalności Koła, zaświadczenia, zdjęcia

4. Uwrażliwianie wychowanków na problemy społeczne i cywilizacyjne


Prowadzenie zajęć i przygotowywanie gazetek ściennych o tematyce ekologicznej
wg planu pracy, cały okres stażu
Wpisy w dzienniku, scenariusze


Prowadzenie zajęć i przygotowywanie gazetek ściennych promujących zdrowy styl życia i przeciwdziałających uzależnieniom
wg planu pracy, cały okres stażu
Wpisy w dzienniku, scenariusze

5. Aktywna realizacja zadań wychowawczych i opiekuńczych ze szczególnym uwzględnieniem przygotowania wychowanków do życia w społeczeństwie

Kontakty z psychologiem, pielęgniarką i rodzicami
cały okres stażu
Bieżąca dokumentacja (adnotacje w dzienniku, zeszycie obserwacji)

Prowadzenie zajęć mających na celu rozwijanie u wychowanków jak największej samodzielności i zaradności życiowej oraz kształtowanie pożądanych i akceptowanych społecznie postaw
wg planu pracy,cały okres stażu
Wpisy w dzienniku, scenariusze

Aktywna realizacja zadań wynikających ze Szkolnego Programu Profilaktyki oraz Programu Wychowawczego Ośrodka
wg planu, cały okres stażu
Wpisy w dzienniku, scenariusze

6. Włączanie wychowanków w życie szkoły


Zaangażowanie wychowanków w przygotowywania i udział w uroczystościach internackich i szkolnych
wg harmonogramu imprez
Wpisy w dzienniku, zdjęcia

Organizacja różnorodnych konkursów
cały okres stażu
Wpisy w dzienniku, scenariusze, zdjęcia


§ 7 ust. 2 pkt. 3
Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej


Zadanie Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania

1. Wykorzystanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej w przygotowaniu do zajęć i pracy z wychowankam
i

Przygotowywanie dokumentacji (plany pracy, sprawozdania)
cały okres stażu
Plany pracy, sprawozdania

Przygotowywanie materiałów i pomocy dydaktycznych (scenariusze zajęć i uroczystości, karty pracy, gazetki ścienne, dyplomy)
cały okres stażu
Scenariusze, zdjęcia

Korzystanie z internetu, komputerowych programów edukacyjnych i encyklopedii multimedialnych podczas zajęć z wychowankami
cały okres stażu
Wpisy w dzienniku, scenariusze


2. Wykorzystanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej w samodzielnym doskonaleniu i dokumentowaniu przebiegu stażu

Monitorowanie aktualizacji przepisów, materiałów szkoleniowych i pomocniczych w zakresie:
-awansu zawodowego
-pedagogiki specjalnej
-metod aktywizujących
-aktualnych przepisów oświatowych
cały okres stażu
Notatki

Przygotowanie dokumentacji przebiegu stażu
cały okres stażu
Dokumentacja procedury awansu zawodowego

Opublikowanie planu rozwoju zawodowego na stronie WWW
w okresie stażu
Wydruk, potwierdzenie



§ 7 ust.2 pkt 4
Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań


Zadanie Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania

1. Rozpoznawanie i rozwiązywanie problemów wychowawczych i opiekuńczych


Bieżące kontakty z psychologiem, rodzicami, wychowawcami, nauczycielami
cały okres stażu
Bieżąca dokumentacja (adnotacje w dzienniku, zeszycie obserwacji)

Prowadzenie zajęć dotyczących przeciwdziałania zachowaniom patologicznym (agresja i przemoc, niszczenie mienia, uzależnienia)
cały okres stażu
Wpisy w dziennikach

Stałe obserwowanie funkcjonowania wychowanków, podejmowanie indywidualnych rozmów z wychowankami i udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów osobistych, interpersonalnych i rodzinnych
cały okres stażu
Wpisy w zeszycie obserwacji


2. Rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych


Udział w kursach i warsztatach służących poszerzeniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i oligofrenopedagogiki
cały okres stażu
Zaświadczenia

Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu, korzystanie z zasobów biblioteki szkolnej i pedagogicznej, zapoznanie się z nowościami literatury pedagogicznej
cały okres stażu
Notatki, wykaz lektur



§ 7 ust. 2 pkt 5
Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż


Zadanie Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania

1. Poszerzanie wiedzy z zakresy prawa oświatowego


Poznawanie i analiza przepisów dotyczących systemu oświaty, pomocy społecznej, postępowania w sprawach nieletnich
cały okres stażu
Potwierdzenie opiekuna stażu

2. Dogłębna analiza dokumentacji Ośrodka


Poznawanie i analiza dokumentacji obowiązującej w Ośrodku
cały okres stażu
Potwierdzenie opiekuna stażu

3. Posługiwanie się we własnej pracy zasadami prawa oświatowego

Prawidłowe prowadzenie dokumentacji (plany pracy, dzienniki)
cały okres stażu
Dzienniki, inne dokumenty

Posługiwanie się aktami prawa oświatowego w czynnościach związanych z odbywaniem stażu.
cały okres stażu
Dokumentacja procedury awansu zawodowego (plan rozwoju, sprawozdanie)


4. Aktywne uczestnictwo w kreowaniu prawa wewnątrzszkolnego


Udział w tworzeniu i modyfikowaniu dokumentów Ośrodka w ramach prac Rady Pedagogicznej
cały okres stażu
Lista obecności na posiedzeniach Rady Pedagogicznej, protokoły
Wyświetleń: 2200


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.