Katalog Aneta Nosal, 2013-02-12 Dębica Zajęcia artystyczne, Konspekty Konspekt zajęć koła plastycznegoTemat: Jeż- lepienie z masy solnej z wykorzystaniem materiału przyrodniczego. Uczestnicy: uczniowie klas I-III uczęszczający do świetlicy szkolnej Cel główny: • zapoznanie z możliwością łączenia masy solnej z materiałem przyrodniczym Cele szczegółowe: • poszerzenie doświadczeń plastyczno- konstrukcyjnych • rozwijanie wrażliwości estetycznej • rozwijanie sprawności manualnej • utrwalenie receptury masy solnej i przepisu związanego z jej otrzymywaniem • rozwijanie umiejętności posługiwania się techniką lepienia z masy solnej • poznanie wskazówek dotyczących obróbki masy solnej • wykorzystanie materiału przyrodniczego Metody: • czynna-ćwiczenia praktyczne • oglądowa- pokaz, obserwacja • słowna-opis, instrukcja Formy: • indywidualna jednolita Środki dydaktyczne: • surowce do wytworzenia masy solnej-mąka, sól, woda • miska • stare gazety • przykładowy jeż wykonany z masy solnej Przebieg zajęć: 1.Czynności organizacyjno-porządkowe. Nauczyciel wita uczniów, sprawdza obecność. Przedstawia i objaśnia temat oraz cel zajęć na przykładzie przyniesionym na zajęcia; przypomina przepisy bezpiecznej i higienicznej pracy. Razem z dziećmi przygotowuje miejsca pracy poprzez zabezpieczenie starymi gazetami stolików, przy których będą pracować uczniowie. 2.Zapoznanie z przepisem na wykonanie masy solnej. Nauczyciel podaje dzieciom podstawowy przepis na masę solną ( szklanka mąki, szklanka soli, pół szklanki wody) oraz wyjaśnia, iż proporcje składników mogą być różne, w zależności od tego jakiej wielkości dekoracje miałyby być wyrabiane. Mąkę należy wymieszać w plastikowej misce z solą i wodą oraz zagniatać tyle, aby masa była plastyczna, ale niezbyt rzadka. 3. Wyrabianie masy solnej. Nauczyciel demonstruje w jaki sposób należy wyrobić masę, następnie uczniowie próbują wykonać ją samodzielnie. W miarę możliwości prowadzący pomaga wyrabiać dzieciom masę solną tak, aby miała prawidłową konsystencję, a także podaje wskazówki dotyczące przygotowania , modelowania i suszenia masy solnej. 4.Modelowanie ,,jeża”. Z przygotowanej masy solnej uczniowie formują jeża- utoczoną kulkę płaszczą palcami, tak by przypominała kształt jeża. Kolejno, przygotowują kolce z cienkich gałązek lub innego materiału przyrodniczego-odpowiednio przycinają patyczki i wbijają je w grzbiet jeża. W przypadku braku gałązek mogą wykorzystać np. wykałaczki. Z ziela angielskiego lub pieprzu ziarnistego przymocowują oczy i nosek. W trakcie pracy nauczyciel wyjaśnia w jaki sposób można łączyć z masa solna inne materiały przyrodnicze -np. suszki, liście, kamienie , pieprz itp. 5.Sprzątanie stanowisk pracy. 6. Zorganizowanie wystawki prac. 7. Podsumowanie zajęć. Nauczyciel omawia przebieg zajęć z uwzględnieniem pracy poszczególnych uczniów, ich zaangażowania i efektu końcowego . Wyświetleń: 5158
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |