Katalog Teresa Bednarz, 2013-02-05 Gorlice Przedsiębiorczość, Scenariusze Wymiana międzynarodowa i handel zagraniczny.Temat: Wymiana międzynarodowa i handel zagraniczny. Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z podstawami działania handlu zagranicznego, oraz uświadomienie korzyści, ale i niebezpieczeństw tkwiących w wymianie międzynarodowej. Tematyka zajęć: 1. Eksport i import jako podstawowe pojęcia związane z handlem zagranicznym 2. Bilans handlowy 3. Wymiana międzynarodowa – zyski i koszty 4. Ograniczenia handlu zagranicznego Ad.1 Nauczyciel wyjaśnia pojęcia: Eksport- wywóz towarów za granicę Import – przywóz towarów z zagranicy Ad.2. Nauczyciel wyjaśnia uczniom pojęcie bilansu handlowego: Bilans handlowy – ujmuje zobowiązania finansowe z tytułu eksportu i importu towarów. Jeśli E > I – bilans dodatni Jeśli I > E – bilans ujemny Jeśli E= I – bilans zrównoważony Ad.3. Pytania do uczniów: 1) Czym we współczesnym świecie „wymieniają” się państwa? Jeden z uczniów zapisuje propozycje klasy na tablicy: Przykładowe odpowiedzi: Towary, usługi, pracownicy, kapitał, kultura, wymiana naukowa, obyczaje, marki, „ czarny rynek”, kulinaria, informacje, technologie. 2) Dlaczego państwa ( a tym samym oczywiście też przedsiębiorstwa) włączają się w wymianę międzynarodową: Przykładowe odpowiedzi: - warunki geograficzne - specjalizacja w danej produkcji ( np. Szwajcaria zegarki, Japonia sprzęt RTV) - zasoby naturalne ( ropa ) - czynniki historyczne, polityczne - liczą na zyski finansowe - wejście państwa do UE ( łatwiejsze procedury handlu) Praca w grupach: młodzież na wymienić zyski wynikające z wymiany narodowej oraz koszty z nią związana ( minusy handlu zagranicznego, zagrożenia). Przykładowe odpowiedzi: Zyski płynące z wymiany narodowej: - handel zagraniczny współtworzy PKB - powstanie nowych miejsc pracy - możliwość sprzedaży towarów niewykorzystanych w danym kraju - konkurencyjność produktów - duży wybór towarów - dostęp do nowych technologii, pomysłów itp. Koszty wymiany międzynarodowej - wykorzystywanie taniej siły roboczej - konkurencyjne ceny produktów zagranicznych względem polskich ( „ zalew” produktów made in china) - łamanie zasady etyki biznesu ( SOB/ CSR) - handel podróbkami, łamanie praw autorskich - kopiowanie przez młodzież „komercyjnego” stylu życia, nieopierającego się na tradycyjnych wartościach - „ macdonaldyzacja” życia - epidemie W miarę posiadanego czasu warto uczniów zapoznać z pojęciem Społeczna Odpowiedzialność Biznesu ( CSR). Ad. 4 Pomimo korzyści, jakie niesie z sobą wymiana międzynarodowa, żaden kraj nie może pozwolić sobie na prowadzenie zupełnie wolnego handlu bez żadnych ograniczeń. Instrumenty państwa mające na celu ograniczenie handlu zagranicznego to: cła, kontyngent, embargo. 1. Kraj musi też chronić się przed nieuczciwą konkurencją na rynkach międzynarodowych, polegającą na dumpingu, czyli sprzedaży dobra poniżej kosztów jego produkcji. Dlatego też państwa wprowadzają cła antydumpingowe , które na granicy podwyższają cenę danego towaru, aby nie mógł on już w danym państwie nieuczciwie konkurować z rodzimą produkcją. Np. truskawki mrożone, buty skórzane z Chin i Wietnamu. 2. Embargo to narzędzie polityki handlu zagranicznego i represji ekonomicznej, a pośrednio i politycznej, mogące polegać na całkowitym zakazie eksportu towarów do określonego kraju (ich grupy) lub importu towarów z tego obszaru. np. embargo Rosji na polskie mięso, amerykańskie embargo na handel z Kubą. Jest ono niezgodne z prawem międzynarodowym, jeśli nie wynika z konieczności ochrony przed skutkami postępowania obcego państwa. 3. Kontyngent - ilościowe lub wartościowe ograniczenie importu lub eksportu ( np. wielkości sprowadzonych samochodów) Podsumowanie: Większość państw na świecie angażuje się w handel zagraniczny – w większości dla zysków z niego płynących. Ale jak wszędzie – kiedy są zyski, są i koszty. Ważne, aby nie przysłaniały one tych pierwszych. Wyświetleń: 1960
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |