Katalog

Angelika Sambok, 2013-02-05
Żary

Barbara Kacierzyńska, Anna Borysiak
Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Międzyprzedszkolny Turniej Ekologiczny

- n +

Scenariusz
Międzyprzedszkolnego Turnieju Ekologicznego

Miejsce: Miejskie Przedszkole nr 8 w Żarach
Uczestnicy: dzieci sześcioletnie z Żarskich przedszkoli
Czas trwania: 1,5 godz.


Cele główne:
- Kształtowanie czynnej postawy wobec ochrony przyrody – wypracowanie gotowości i umiejętności działań w środowisku przyrodniczym mającym na celu jego ochronę
- Doskonalenie czynności umysłowych, manualnych i ruchowych
- Utrwalenie wiedzy przyrodniczej
- Wdrażanie do współdziałania w zespole

Cele operacyjne:
Dziecko:
- rozumie potrzebę dbania o środowisko naturalne człowieka
- rozpoznaje gatunki drzew
- zna zasady zachowania w lesie, wykazuje życzliwą postawę wobec przyrody
- potrafi ułożyć puzzle
- poznaje sposoby wykorzystania surowców wtórnych w zabawie
- logicznie myśli, wyciąga wnioski, udziela przemyślanych odpowiedzi
- czerpie radość ze wspólnej zabawy

Pomoce: scenografia przyrody; drzewa, kwiaty, zwierzęta, szyld Turniej Ekologiczny, zagadki umieszczone w kopertach na kole, ilustracje drzew, gałązki drzew, tablice do przypinana gatunków drzew, puzzle (każda grupa ma jakąś część), styropian, opowiadanie „Był las”, kule z gazet, pojemniki na kule, szablony „Pani Wiosny”, różnego rodzaju odpady, makulatura, kleje, pinezki, sprzęt muzyczny, sadzonki warzyw, dyplomy, nagrody.


Przebieg turnieju:

1.Powitanie przybyłych gości i uczestników turnieju, przydzielenie miejsc 3-osobowym zespołom z poszczególnych przedszkoli, powołanie komisji konkursowej, ustalenie zasad uzyskiwania punktów.
2.Występ dzieci z MP 8.
3.Zadanie pierwsze - „Wybierz prawidłowa odpowiedź” – zespoły losują pytanie i po wysłuchaniu jego treści mają za zadanie spośród trzech odpowiedzi wybrać prawidłową. Za dobry wybór otrzymują 1 punkt.
Zagadki:
● Czy kwiatem chronionym jest:
a. przebiśnieg;
b. róża;
c. tulipan?

● Segregując odpady, co wrzucamy do pojemnika na plastik?
a. szklane butelki;
b. butelki plastikowe;
c. pudełka?

● Co można robić w lesie?
a. odpoczywać, zbierać grzyby;
b. krzyczeć, hałasować;
c. samowolnie rozpalać ognisko?

● W jaki sposób możemy pomagać ptakom przetrwać zimę?
a. budować dla nich gniazda;
b. zamykać je w klatkach;
c. dokarmiać w karmnikach?

● Który pojazd nie zanieczyszcza środowiska naturalnego, jest ekologiczny?
a. samochód;
b. rower;
c. motor?

● Jeżeli zobaczysz w lesie porzuconą butelkę – co robisz?
a. idziesz spokojnie dalej
b. przenosisz ją w inne miejsce
c. wyrzucasz ją do kosza?

● Do lasu zabrałeś napój owocowy w kartoniku, po wypiciu go powinieneś;
a. chować kartonik tak, aby go nie było widać
b. zakopać kartonik w ziemi
c. zabrać kartonik z powrotem do domu?

● Ptak, który nie mieszka w lesie to:
a. dzięcioł
b. łabędź
c. sowa?

4.Występ dzieci z MP 1.
5.Zadanie drugie – „Jakie to drzewo?” – rozpoznawanie drzew znajdujących się w ogrodzie przedszkolnym na podstawie ilustracji. Należy przynieść ukryte rekwizyty (zasuszone gałązki drzewa) znajdujące się pod właściwym drzewem porównać je z ilustracją nazwać i przypiąć na tablicy. Za wykonane zadanie 1 punkt.
6.Występ dzieci z MP 2.
7.Zadanie trzecie - „Był las…” – zespoły słuchają tekstu czytanego przez nauczyciela o wizycie grupy turystów w lesie. Każdy zespół ma kosz i kule z gazet. Zadanie polega na tym, by każde złe zachowanie bohaterów opowiadania zaznaczyć wrzuceniem śmiecia do kosza. Maksymalnie można wrzucić 7 śmieci. Za wykonane zadanie 1 punkt.
Pewnego dnia podglądałem grupę turystów, która przyjechała do lasu na wycieczkę. Kiedy wysiedli z samochodu rozłożyli koc i włączyli radio na cały regulator. Następnie przygotowywali piknik rozkładając przywiezione smakołyki. Po posiłku jeden z chłopców wrzucił puste butelki pod krzaki, podbiegł do drzewa i złamał mu sporą gałązkę. Potem biegał z tą gałązką i wymachiwał na wszystkie strony. Dwie dziewczynki pozbierały papierki i schowały je do kieszeni, ponieważ nie było tam kosza. Kierowca postanowił umyć swój nowy, piękny samochód w rzece. Pewien młodzieniec wykopał dziurę i zasadził w nim nowe drzewko, które przywiózł ze sobą. Zauważyłem tez dziewczynkę, która podeszła do drzewa z małym nożykiem w ręce i zaczęła nim wycinać w korze drzewa jakieś literki. Pewna pani z małym dzieckiem wzięła koszyk i chodziła po lesie szukając grzybów. Towarzysząca im dziewczynka deptała wszystkie napotkane grzyby. Chłopiec, który biegał z gałązką zatrzymał się nagle i wszedł na drzewo, zdjął z niego ptasie gniazdo. Dumny ze swej zdobyczy pobiegł pokazać je innym. Kiedy samochód był już umyty wszyscy wsiedli do niego i odjechali. A las proszę was westchnął żałośnie.

8.Występ dzieci z MP 3.
9.Zadanie czwarte – „Układanie puzzli”- Każdy z zespołu na część puzzli, które należy ułożyć przyczepiając swoją część na styropianie. Zespoły wykonują swoje zadanie według oznaczonych kopert. Zaczyna zespół z kopertą nr 1 itd. Za wykonane zadanie 1 punkt.
10. Występ dzieci z MP 4.
11. Zadanie piąte – „Ekologiczna Pani Wiosna” – wykorzystując różnego rodzaju „śmieci” zespoły muszą ozdobić suknię Pani Wiosny. Za wykonane zadanie 1 punkt.
12.Występ dzieci z MP 7 i 10.
13.Praca komisji turniejowej – podliczanie wyników.
14.Ogłoszenie wyników turnieju. Nagrodzenie zwycięzców i uczestników. Poczęstunek dla uczestników przygotowany przez organizatora Turnieju Ekologicznego, na placu przedszkolnym.


Konspekt przygotowały i Turniej poprowadziły:
Angelika Sambok
Barbara Kacierzyńska
Anna Borysiak
Wyświetleń: 933


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.