Katalog Angelika Sambok, 2013-02-05 Żary Barbara Kacierzyńska, Anna Borysiak Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Międzyprzedszkolny Turniej EkologicznyScenariusz Międzyprzedszkolnego Turnieju Ekologicznego Miejsce: Miejskie Przedszkole nr 8 w Żarach Uczestnicy: dzieci sześcioletnie z Żarskich przedszkoli Czas trwania: 1,5 godz. Cele główne: - Kształtowanie czynnej postawy wobec ochrony przyrody – wypracowanie gotowości i umiejętności działań w środowisku przyrodniczym mającym na celu jego ochronę - Doskonalenie czynności umysłowych, manualnych i ruchowych - Utrwalenie wiedzy przyrodniczej - Wdrażanie do współdziałania w zespole Cele operacyjne: Dziecko: - rozumie potrzebę dbania o środowisko naturalne człowieka - rozpoznaje gatunki drzew - zna zasady zachowania w lesie, wykazuje życzliwą postawę wobec przyrody - potrafi ułożyć puzzle - poznaje sposoby wykorzystania surowców wtórnych w zabawie - logicznie myśli, wyciąga wnioski, udziela przemyślanych odpowiedzi - czerpie radość ze wspólnej zabawy Pomoce: scenografia przyrody; drzewa, kwiaty, zwierzęta, szyld Turniej Ekologiczny, zagadki umieszczone w kopertach na kole, ilustracje drzew, gałązki drzew, tablice do przypinana gatunków drzew, puzzle (każda grupa ma jakąś część), styropian, opowiadanie „Był las”, kule z gazet, pojemniki na kule, szablony „Pani Wiosny”, różnego rodzaju odpady, makulatura, kleje, pinezki, sprzęt muzyczny, sadzonki warzyw, dyplomy, nagrody. Przebieg turnieju: 1.Powitanie przybyłych gości i uczestników turnieju, przydzielenie miejsc 3-osobowym zespołom z poszczególnych przedszkoli, powołanie komisji konkursowej, ustalenie zasad uzyskiwania punktów. 2.Występ dzieci z MP 8. 3.Zadanie pierwsze - „Wybierz prawidłowa odpowiedź” – zespoły losują pytanie i po wysłuchaniu jego treści mają za zadanie spośród trzech odpowiedzi wybrać prawidłową. Za dobry wybór otrzymują 1 punkt. Zagadki: ● Czy kwiatem chronionym jest: a. przebiśnieg; b. róża; c. tulipan? ● Segregując odpady, co wrzucamy do pojemnika na plastik? a. szklane butelki; b. butelki plastikowe; c. pudełka? ● Co można robić w lesie? a. odpoczywać, zbierać grzyby; b. krzyczeć, hałasować; c. samowolnie rozpalać ognisko? ● W jaki sposób możemy pomagać ptakom przetrwać zimę? a. budować dla nich gniazda; b. zamykać je w klatkach; c. dokarmiać w karmnikach? ● Który pojazd nie zanieczyszcza środowiska naturalnego, jest ekologiczny? a. samochód; b. rower; c. motor? ● Jeżeli zobaczysz w lesie porzuconą butelkę – co robisz? a. idziesz spokojnie dalej b. przenosisz ją w inne miejsce c. wyrzucasz ją do kosza? ● Do lasu zabrałeś napój owocowy w kartoniku, po wypiciu go powinieneś; a. chować kartonik tak, aby go nie było widać b. zakopać kartonik w ziemi c. zabrać kartonik z powrotem do domu? ● Ptak, który nie mieszka w lesie to: a. dzięcioł b. łabędź c. sowa? 4.Występ dzieci z MP 1. 5.Zadanie drugie – „Jakie to drzewo?” – rozpoznawanie drzew znajdujących się w ogrodzie przedszkolnym na podstawie ilustracji. Należy przynieść ukryte rekwizyty (zasuszone gałązki drzewa) znajdujące się pod właściwym drzewem porównać je z ilustracją nazwać i przypiąć na tablicy. Za wykonane zadanie 1 punkt. 6.Występ dzieci z MP 2. 7.Zadanie trzecie - „Był las…” – zespoły słuchają tekstu czytanego przez nauczyciela o wizycie grupy turystów w lesie. Każdy zespół ma kosz i kule z gazet. Zadanie polega na tym, by każde złe zachowanie bohaterów opowiadania zaznaczyć wrzuceniem śmiecia do kosza. Maksymalnie można wrzucić 7 śmieci. Za wykonane zadanie 1 punkt. Pewnego dnia podglądałem grupę turystów, która przyjechała do lasu na wycieczkę. Kiedy wysiedli z samochodu rozłożyli koc i włączyli radio na cały regulator. Następnie przygotowywali piknik rozkładając przywiezione smakołyki. Po posiłku jeden z chłopców wrzucił puste butelki pod krzaki, podbiegł do drzewa i złamał mu sporą gałązkę. Potem biegał z tą gałązką i wymachiwał na wszystkie strony. Dwie dziewczynki pozbierały papierki i schowały je do kieszeni, ponieważ nie było tam kosza. Kierowca postanowił umyć swój nowy, piękny samochód w rzece. Pewien młodzieniec wykopał dziurę i zasadził w nim nowe drzewko, które przywiózł ze sobą. Zauważyłem tez dziewczynkę, która podeszła do drzewa z małym nożykiem w ręce i zaczęła nim wycinać w korze drzewa jakieś literki. Pewna pani z małym dzieckiem wzięła koszyk i chodziła po lesie szukając grzybów. Towarzysząca im dziewczynka deptała wszystkie napotkane grzyby. Chłopiec, który biegał z gałązką zatrzymał się nagle i wszedł na drzewo, zdjął z niego ptasie gniazdo. Dumny ze swej zdobyczy pobiegł pokazać je innym. Kiedy samochód był już umyty wszyscy wsiedli do niego i odjechali. A las proszę was westchnął żałośnie. 8.Występ dzieci z MP 3. 9.Zadanie czwarte – „Układanie puzzli”- Każdy z zespołu na część puzzli, które należy ułożyć przyczepiając swoją część na styropianie. Zespoły wykonują swoje zadanie według oznaczonych kopert. Zaczyna zespół z kopertą nr 1 itd. Za wykonane zadanie 1 punkt. 10. Występ dzieci z MP 4. 11. Zadanie piąte – „Ekologiczna Pani Wiosna” – wykorzystując różnego rodzaju „śmieci” zespoły muszą ozdobić suknię Pani Wiosny. Za wykonane zadanie 1 punkt. 12.Występ dzieci z MP 7 i 10. 13.Praca komisji turniejowej – podliczanie wyników. 14.Ogłoszenie wyników turnieju. Nagrodzenie zwycięzców i uczestników. Poczęstunek dla uczestników przygotowany przez organizatora Turnieju Ekologicznego, na placu przedszkolnym. Konspekt przygotowały i Turniej poprowadziły: Angelika Sambok Barbara Kacierzyńska Anna Borysiak Wyświetleń: 933
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |