AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Joanna Zielińska, 2013-01-28
Bydgoszcz

Matematyka, Artykuły

Kalendarz i czas

- n +

Kalendarz i czas to jeden z tematów z jakimi przyjdzie się zmierzyć uczniom między innymi w klasie czwartej. Wbrew pozorom realizacja tych zagadnień wcale nie jest łatwa. Dzieci bardzo często popełniają błędy w tego typu rachunkach o czym świadczą analizy jakościowe m.in. sprawdzianów szóstoklasisty.
Podstawa programowa nauczania matematyki dla II etapu edukacyjnego zakłada, że uczeń wykonuje proste obliczenia zegarowe na godzinach, minutach i sekundach jak również proste obliczenia kalendarzowe na dnia , tygodniach, miesiącach i latach. Aby uświadomić uczniom potrzebę umiejętności rachuby czasu zazwyczaj proszę aby zebrali informacje dotyczące różnych kalendarzy np.: słonecznego, księżycowego, celtyckiego oraz zegarów.
Częstym błędem , który popełniają także dorośli jest nieprawidłowe zapisywanie i odczytywanie dat np..: „ 4 lipiec 2008” zamiast „czwarty lipca dwa tysiące ósmego roku” . Staram się uwrażliwić ich na tego typu pomyłki.
W celu pogłębienia wiedzy dotyczącej kalendarza dzieci podczas zajęć tworzą własną „oś czasu” ( choć jest to nazwa umowna ponieważ odcinki nie są równe gdyż miesiące nie mają takiej samej liczby dni). Zaznaczają na niej najważniejsze wydarzenia z własnego życia poczynając od roku , w którym się w urodzili. Każdy rok podzielony jest na 12 małych odcinków czyli 12 miesięcy oraz cztery większe składające się z trzech mniejszych. W ten sposób wprowadzam pojęcie kwartału. Przy okazji podziałów przypominamy sobie także informacje dotyczące liczby dni w poszczególnych miesiącach wykorzystując nasze dłonie. Na „osi” wyróżniamy innym kolorem lata przestępne oraz wskazujemy ich cykliczność. Każdy według własnej inwencji twórczej dekoruje swoją „oś” oraz opatruje śmiesznymi komentarzami. Cykl zajęć związanych z rachubą czasu kończę teleturniejem wiedzy z tej tematyki.
W dzisiejszych czasach uczniowie na ogół rzadko mają możliwość korzystania z zegarów analogowych dlatego też mają problem z odczytywaniem godzin, a w szczególności przeliczaniem upływu czasu. W celu doskonalenia tej umiejętności często zadaję im pytania typu: ile godzin i ile minut upłynęło od chwili kiedy dziś zjadłeś śniadanie? Również podczas wycieczek gdy korzystamy ze środków komunikacji miejskiej proszę uczniów aby sami sprawdzali o której godzinie odjeżdża autobus oraz ile pozostało nam czasu do jego przyjazdu. W ten sposób także staram się uzmysłowić dzieciom po co nam umiejętność przeliczania upływu czasu. Zachęcam wszystkich rodziców do zadawania dzieciom tego typu pytań.
Inspiracją do stworzenia jednej z lekcji w klasie szóstej stał się mój stary pamiętnik. Poprosiłam uczniów aby poszukali lub sami stworzyli kartkę z pamiętnika. Zadanie okazało się niezwykle atrakcyjne i wzbudziło ogromny entuzjazm wśród uczniów. Jedna z dziewczynek przyniosła kartkę z pamiętnika swojej mamy na podstawie której stworzyłam kartę pracy dla uczniów:


Kartka z pamiętnika mojej mamy:
25 czerwca 1964 roku
Dziś pierwszy dzień wakacji. Za 128 godzin wyjeżdżam z moją przyjaciółką na spływ kajakowy.
1 lipca 1964 roku
Nareszcie nadszedł ten dzień. Właśnie wsiadłyśmy do pociągu i ruszamy na spotkanie z przygodą. Pociąg odjeżdża o 12:35 za 5 godzin i 47 minut będziemy na miejscu.
5 lipca 1964 roku
Dziś poznałam wyjątkowego chłopaka. Ma na imię Piotrek i jest ode mnie o 2 lata 3 miesiące i 5 godzin starszy.
7 lipca 1964 roku
Za trzy dni są moje 17 urodziny . Tego dnia umówiłam się z Piotrem, ciekawe co będziemy robić. Uwielbiam spędzać z nim czas. Wczoraj rozmawialiśmy 4 godziny i trzy kwadranse niestety o 19:00 musiałam wrócić do naszego obozowiska.
Dziś jest 7 września 2011 roku. Proszę odpowiedz na poniższe pytania:
• Ile lat ma obecnie mama?
• O której godzinie para spotkała się 7 lipca?
• Podaj datę urodzin Piotra.
• Ile lat obecnie ma Piotr?
• O której godzinie pociąg dojechał do celu podróży mamy?
• Ile lat upłynęło od tych wydarzeń?
Zastosowanie zaprezentowanych przeze mnie pomocy dydaktycznych wpłynęło na atrakcyjność moich zajęć. Dzieci odczuwały ogromną satysfakcję , że mogą same tworzyć materiały, które zostały wykorzystane podczas lekcji. W zależności od poziomu grupy zróżnicowany był stopień trudności zadawanych przeze mnie pytań. Uważam, iż udało mi się uświadomić moim uczniom jakie korzyści przynosi nam umiejętność rachuby czasu.
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 825


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.