Katalog

Małgorzata Chmielewska, 2013-01-21
Warszawa

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Zabawy z liczbami – ciągi matematyczne.

- n +

Cele:
-doskonalenie znajomości liczb i cyfr w zakresie 10
-ćwiczenie umiejętności prawidłowego liczenia,
-kształtowanie umiejętności określenia miejsca liczby w ciągu liczbowym, jej związku z liczbami sąsiednimi,
-poznanie własności porządku w zbiorze liczb naturalnych,
-rozwijanie zainteresowań matematycznych,
-wyzwolenie aktywności u dzieci poprzez zabawę, przeżywanie, odkrywanie i działanie
Formy pracy: grupowa, indywidualna
Metody: czynna – zadania stawiane uczniom do wykonania
Środki dydaktyczne: patyczki do liczenia, kartoniki z liczbami drukowanymi i pisanymi, karteczki z liczbami dla każdego dziecka, kostki duże, kartki z wyrazami, instrument muzyczny, zabawki i koszyk, komputer z oprogramowanie dydaktycznym dla dzieci (KidSmart).

Przebieg zajęć:
1. Przywitanie. Dzieci siedzą w kole na dywanie. Jedno wybrane dziecko liczy ile dzieci jest dzisiejszego dnia.
Ilu jest chłopców? Ile jest dziewczynek? Kogo jest więcej? O ile więcej?

2. Liczymy wspólnie w zakresie do 10. Liczenie w pamięci lub za pomocą konkretów.
N-l podaje liczbę, dziecko podaje o 1 więcej, o 1 mniej, o 2 więcej, o 2 mniej.

3. Rzuty miękkimi kostkami
Gdzie jest więcej? Gdzie jest mniej? Ile jest razem? (n-l zabiera 1 kostkę –ile jest teraz? N-l zabiera kładzie 1 i zabiera 2 kostkę? Ile jest teraz?

4. Układanie kartoników na których są liczby.
Ułożenie liczb drukowanych i pod spodem pisanych.
Pod wybranymi liczbami dzieci rysują tyle kółek ile wskazuje liczba.

Podzielić grupę na 2 zespoły, 1 zespół układa ciąg liczb od najmniejszej do największej, a 2 od największej do najmniejszej.

Wstawianie brakujących liczb w ciągu liczbowym ułożonym z miękkich liczb.

5. Liczenie liter w wyrazach (kartoniki z wyrazami)
Dzieci biorą do ręki właściwą liczbę określające ile liter jest w wyrazie.
Wyrazy: most, kot, lalka, domek, dym

6. Wspólne rozwiązanie zadania z treścią.
Dzieci wybierały się na wycieczkę szkolną do parku. Zapakowały do koszyczka: 3 misie, 2 lale i 4 samochodziki.
Ile zabawek dzieci zapakowały do koszyka?(pokazujemy to dzieciom na konkretach).


7. Uderzenie w instrument muzyczny
N-l odwraca się od dzieci i uderza w instrument. Wybrane dziecko ma powtórzyć ilość uderzeń klaszcząc w dłonie.

8. Wspólna zabawa, robimy własny ciąg liczbowy.
Dzieci dostają karteczki, przylepiają na bluzeczkę i mają za zadanie złapać za rękę dziecko, które ma na bluzce następną liczbę w ciągu.

9. Zabawa z komputerem – matematyczny domek Milusi.
Wyświetleń: 1143


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.