![]() |
![]() |
Katalog Aneta Szuba, 2013-01-17 Nowy Tomyśl Lekcja wychowawcza, Scenariusze MĄCICIELE - SCENARIUSZ ZAJĘĆ WYCHOWAWCZYCH Z ELEMENTAMI SOCJOTERAPIISCENARIUSZ ZAJĘĆ WYCHOWAWCZYCH DLA DZIECI Z KLAS IV - VI TEMAT: MĄCICIELE CEL GŁÓWNY: kształtowanie umiejętności rozpoznawania zachowań niezgodnych z obowiązującymi normami społecznymi. DZIECKO POTRAFI: rozpoznać zachowania niezgodne z obowiązującymi normami społecznymi, otwarcie mówić o zachowaniach nieodpowiednich, reagować w przypadku złamania obowiązujących norm społecznych. METODA: twórczego działania, zabawowa,relaksacji, burza mózgów. FORMA: grupowa, indywidualna ŚRODKI DYDAKTYCZNE: formularz mąciciela i szablon schodów, pisaki dla każdego dziecka. LITERATURA: Klaus W. Vopel „Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży” PRZEBIEG ZAJĘĆ PRZYWITANIE: prowadzący zajęcia wita wszystkich uczestników zabawy, przedstawia temat zajęć, proponuje burzę mózgów na temat norm i zasad społecznych (około 5 min.) ZABAWA 1 „MĄCICIELE” każde dziecko otrzymuje formularz Mącicieli, kartkę papieru z rozrysowanymi stopniami ponumerowanymi od 1 do 11 oraz pisak. Zadanie polega na tym,aby zachowania z formularza Mącicieli przenieś na stopnie; każdy stopień ma przypisaną wartość szkodliwości 1 – nieszkodliwy, 11 – bardzo szkodliwy,(około 10 minut) po zakończonym zadaniu dzieci odczytują swoje stopnie. KRYTERIUM OCENY: Czy zabawa podobała się wam? W jaki sposób ocenialiście te zachowania? Co miało wpływ na taką a nie inną ocenę? Czy są takie zachowania, które zostały tak samo, a może podobnie ocenione? Czy spotykacie się z takimi zachowaniami na co dzień? Jaka jest wasza reakcja na tego typu zachowania? Jak powinniśmy reagować w takich sytuacjach? Dlaczego tego nie robimy? ZABAWA 2 „ W PRAWO I W LEWO” (ćwiczenie rozluźniające) prowadzący zaprasza uczestników zabawy do wykonania ćwiczenia rozluźniającego (jeżeli jest to możliwe to dobrze wykonać to ćwiczenie w pozycji leżącej) połóżcie się wygodnie na podłodze, zamknijcie oczy i przeciągnijcie się, rozchylcie lekko nogi i wyciągnijcie ramiona, nie otwierajcie oczu, podnieście prawą rękę i pomachajcie do mnie, połóżcie prawą rękę i podnieście lewą rękę żeby do mnie pomachać, a teraz podnieście obie ręce i pomachajcie do mnie, opuście ręce, podnieście prawą nogę i potrząśnijcie stopą, połóżcie prawą nogę i podnieście lewą nogę po to aby potrząsnąć lewą stopą, połóżcie nogę, dotknijcie prawą ręką lewego ucha, połóżcie ją z boku, dotknijcie lewą rękę prawego ucha, połóżcie ją z boku, teraz pomrugajcie trochę prawym okiem, a teraz zróbcie to samo lewym oczkiem, prawą rękę połóżcie na brzuchu a teraz z boku, połóżcie lewą rękę na czole i pokiwajcie prawą stopą, teraz prawą ręką dotknijcie palców lewej stopy połóżcie prawą rękę z boku a lewą stopę postawcie na prawym kolanie, połóżcie się i postawcie prawą stopę na lewym kolanie, teraz równocześnie dotknijcie prawą ręką palców lewej stopy a lewą ręką palców prawej stopy, wróćcie do pozycji wyjściowej i poleżcie tak chwileczkę UWAGA! Jeśli ćwiczenie to robimy na stojąco to należy wykluczyć ćwiczenia, których nie da się wykonać. ZAKOŃCZENIE prowadzący zajęcia dziękuje wszystkim za wspólnie spędzony czas i zaprasza do ISKIERKI PRZYJAŹNI. M Ą C I C I E L E FORMULARZ WIECZNY GADUŁA – wtrąca się wiecznie do rozmowy i mówi bez przerwy, nie pozwalając ani sobie, ani innym na zastanowienie się. SKARŻYPYTA – zdradza nieszkodliwe występki innych dzieci rodzicom i nauczycielom. PLOTKARZ – mówi wiele o tym, co inni robią lub myślą, według wzoru: „Czy wiesz już..” OSZUST – oszukuje innych np. w grze. ŚCIĄGACZ – odpisuje zadania domowe lub ściąga na sprawdzianach. ZABIJAKA - bije młodsze dzieci. SKĄPIEC – nie daje innym niczego albo rzadko. ZŁODZIEJ – zabiera rzeczy innym. AL CAPONE – szef bandy, który szantażuje dzieci i zastrasza je. PALACZ – pali papierosy. ZAROZUMIALEC – uważa się za najlepszego Wyświetleń: 3492
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |